wouter schreef: ↑zo 22 nov 2020, 21:01
Onlangs met pijn in mijn hart de Daudio C1 verkocht, onbruikbaar in de nieuwe indeling en gezin gaat in deze levensfase vóór.
Maar het blijft knagen, als de klank en het geld niet het probleem is, maar wel de plaatsing en open constructie... wat te doen.
Omdat ik van zoiets gewoon slecht slaap, want mijn hoofd laat zich niet stil zetten, ben ik maar begonnen met het uitwerken van een idee.
Ik zou een redelijk vlakke passieve open baffle willen ontwerpen, welke door de WAF komt. Hoeft niet perse hier in huis, hoeft niet meteen gebouwd te worden. Maar als hersenspinsel wil ik het wat concreter maken. Het gaat om een passief systeem, of actief laag bij een passief mid-hoog systeem. Ga ik uit van een passief systeem met 2x10 of 2x12" dan zoek ik dus een 8ohm woofer. Liefst heel ondiep....
Vervolgens is het geheel in de basis gepositioneerd en bruikbaar in die hoedanigheid, maar voor serieus lekker luisteren moeten de luidsprekers eenvoudig vrij van de achterwand. Ik ben inmiddels hierop uit gekomen:
aa ob1a.png
aa ob1b.png
aa ob1c.png
aa ob1d.png
Inmiddels al weer 3 jaar verder en vanwege een geheel andere aanleiding weer een tijdje bezig met dit gewenste ontwerp/gedachtespinsel.
Omdat ik een aantal zaken wil combineren in dit ontwerp vallen ook andere dingen af die technisch bijna onhaalbaar zijn, ik wil het juist eenvoudig realiseerbaar houden.
Wat nog steeds geldt als ontwerp wensen/eisen/doelen:
- een vlakke speaker die zowel aan de muur als vrijstaand bruikbaar is
- een volledige afwerking, ook aan de achterkant geen uitstekende korven of technische 'open' toestanden
- heel graag een dynamische inzet: bruikbaar aan de wand & vrij in de ruimte d.m.v. een soort standaard, beugel of telescoop.
De reden dat ik weer in dit topic post is omdat ik een vraag heb, dus daarmee begin ik:
Zou het voor OB een voordeel zijn als de 'toe in' / het naar binnen draaien onafhankelijk van het laag gebeurt?
Of is de toe in juist ook voor het laag een voordeel?
Gevoelsmatig is in een rechthoekige kamer de beste opstelling van de OB laagsectie parallel/haaks op de wanden. Maar dat geldt niet perse voor het midden, dat wil optimaal voor stereo en afbeelding een bepaalde indraaiing hebben. Of zie ik dit verkeerd en kan de baffle daarin als 1 geheel optimaal ingedraaid worden?
Van 2x 10-12" OB naar 8" BR
Dan nog even wat updates in het ontwerp. Voor een prototype zou ik nu per kant 2 vlakke 3-weg speakers van ca. 7cm dik rug aan rug aan elkaar willen monteren. Elke vlakke speaker is een basreflex box met -3dB van 35hz en de voorzijde en achterzijde zijn een identieke 3-weg zoals op de eerste pagina globaal ook geschetst is.
De dipool speaker is dus geen open baffle meer, maar 2 vlakke 'on wall' type speakers, waarbij de Fusion een andere preset heeft voor de vrijstaande dipool opstelling: voor- en achterkant zijn met elkaar in tegenfase, en een EQ corrigeert verder wat nodig is om vrijstaand goed te klinken. Tegen de wand is een 7cm diepe speaker uiteraard anders af te stellen (en ik heb bij de TV die ruimte ook ) maar in het geval van dynamisch 'on wall' & vrijstaand dipool is het geheel 14cm diep en dan komt daarbij nog de nader te ontwerpen steun/muurbeugel/standaard.
De 3-weg speaker heeft in dipool configuratie het formaat van de Model O van Steinway/Lyngdorf:
https://steinwaylyngdorf.com/steinway-sons-model-o/
Ik maak zeer waarschijnlijk de kasten los van elkaar, en zal een vlindersluiting o.i.d. maken aan de zijkanten, die vervolgens weer afgedekt worden met een 7cm kwart ronde of 14 halfronde zijkant. Hier de opbouw vanaf de zijkant met 9 en 18mm platen:

- opbouw 72mm diepte - rear mount

- 72 en 144 mm diepte
Uiteraard rijst de vraag of een basreflex in dipool opstelling ook maar in de buurt kan komen bij open baffle laag. Dit wil ik gaan ervaren.
Ik zou best een OB laag willen, maar ik kan dat niet eenvoudig combineren met de wensen - daarom liep het ook vast wat ik op pagina 1 bedacht. Alles kan, maar niet alles is realistisch. En ik zou het leuk vinden als ik met een oplossing kan komen voor het probleem hier, wat maakte dan de Daudio C1 open baffles weg moesten (omdat het niet werkte in de nieuwe indeling).
Voor wie het zich afvraagt: ik heb altijd in het achterhoofd dat ik luidsprekers daarna ook beschikbaar maak voor verkoop als daar een markt voor/behoefte aan is. Dus, wie daar niet tegen kan - reageer vooral niet zou ik zeggen.
Wat maakt dat ik met een Hypex Fusion een ontwerp wil maken, terwijl ik te veel negatieve ervaringen (stabiliteitsproblemen) heb mijn mijn modules en dit product ook niet zonder kanttekeningen kan aanbevelen, is omdat ik meerdere commerciële ontwerpen heb gezien waar ze in zitten. Het moet dus op één of andere manier wel goed te krijgen zijn. Twee voorbeelden die ik tegenkwam:
https://www.heavenlysoundworks.com/five17
https://almaaudio.com/collections/speak ... ers-system
Hier een video die me ook inspireerde het weer op te pakken, volgens mij met de Beyma 12BR70 woofers die ik als alternatief voor Peerless SLS12 gevonden had (zie pagina 1). Daarmee het nooit aangedurfd, en de Peerless SLS12 is niet bepaald origineel om mee te beginnen (maar klinkt wel lekker)