Design Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Design Open Baffle

Bericht door wouter »

Het kan natuurlijk ook een slecht idee zijn, immers een Scan Speak 26W beviel ook heel goed, en is maar 106mm diep ex de ruimte voor de rolrand en conusuitslag.

Wellicht is het dan veel beter om als ik dit toch wil proberen te gaan voor platter - meer richting 8cm, zoals met de Wavecor SW280 van 76mm totale diepte, icm een gewone dipool middentoner/tweeter constructie zoals met een Seas U16 ( ca 75mm) of een SBa 5,25" die ook onder de 8cm blijven.

Dat is niet duurder, klankmatig wellicht beter, en nog vlakker. Al is een 10" met 6mm Xmax geen 12" met 10mm Xmax, duh :mrgreen:
https://audioxpress.com/article/test-be ... -subwoofer

Ik zie bij de wavecor sw280 eigenlijk geen problemen tot 300Hz, en ik zou dan 1 (bovenste) voorwaarts monteren en 1 (onderste) achterwaards (push-pull), als experiment om de niet-lineariteit op te heffen.

Maar met 350+350+50+eenvoudige tweeter is het nog wel een realistisch vergelijk vergeleken met de optie van 2x LS12-44, 2x platte mid...

Dus voor het geld zou ik dat niet laten, want een 26W of LS12-44 scheelt per kant ook maar 100 euro. Het moet dan dus vooral gaan om een technisch kloppend geheel, en 8cm dik is dan beter te rechtvaardigen, al is 12cm dik nog steeds heel mooi af te werken :hide: :think: #-o
Laatst gewijzigd door wouter op vr 29 jan 2021, 9:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Die Dayton zit ook in mijn ontwerp op de vorige pagina hè ;-)

Die SI is echt wel bruut, goede T/S voor wat ik wil en XBL^2 is goed nieuws. 86mm diepte is ook heel prettig, en 12". Alleen 4 ohm, dus qua systeem gevoeligheid kom ik dan minder goed weg.
Walt

Bericht door Walt »

Kan je het dan niet aktief aansturen met een Hypex, dan heb je veel meer vrijheid en kan je ook gelijk de dipool correctie netjes doen.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Als je passief gaat filteren heb je toch een joekel van een spoel nodig. Als je dan twee van die BM12's parallel zet heb je in theorie wel 2 ohm in het laag, maar daar word je min of meer gered door de impedantiepiek op de Fs. Daarboven verhoogt die spoel de impedantie. Zou kunnen dat je minimumimpedantie mee gaat vallen, ligt ook aan de impedantiecorrecties die je nodig gaat hebben om die grote spoel te laten werken.
Laatst gewijzigd door Ronkel op vr 29 jan 2021, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Overigens zie ik zelf zeker de voordelen van een Hypex. Een dipool of cardioïde heeft toch al snel een laag rendement en je passieve filter slurpt dan ook nog een deel van je versterkervermogen op. Dat kan aardig oplopen t.o.v. een actieve benadering als je impedantiecorrectie voor de resonantie en/of inductie nodig hebt. Je systeemgevoeligheid wordt dan bovendien bepaald door je bottleneck: het diepe laag.

Met een actieve aansturing heb je dat probleem niet. In het laag heb je dan wel een klein gedeelte waar je versterker echt voor aan de bak moet, maar met de juiste driver zit je Fs daar en heb je met name spanning nodig en niet per se heel veel stroom. Boven je cut-off daalt de spanning die je nodig hebt voor een bepaalde SPL gestaag.

Wat dat betreft kom je wellicht ook met een Hypex wel weg met twee 4 ohms woofers parallel. Zeker als je een high pass toevoegt om sublaag onder Fs weg te filteren.

EDIT: ik had die BM al eens in gesloten gecheckt. Heb dat snel even aangepast, zie bijlage. Ben uitgegaan van een 500W NCore per driver, maar zelfs als je er twee parallel op één amp zet (beschikbare stroom halveert in de sheet) kom je nog een heel eind. Overigens zie je wel dat de gevoeligheid in dipool rond 30 Hz echt extreem laag zal zijn, je verliest ca 16 dB t.o.v. gesloten/4pi, dus ca 22 dB t.o.v. infinite baffle.
Bijlagen
closed-box-12-BM.xls
(150 KiB) 22 keer gedownload
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

[OT] leuk te zien dat ze een aantal van de Adire whitepapers op de site hebben gezet, bv:
https://stereointegrity.com/wp-content/ ... rSpeed.pdf
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Eerder een basis natuurkundeles dan whitepaper, maar toch O:) :-"

Die bewegende massa is voor een gesloten kast heel handig om de Fc laag te krijgen, voor een open baffle zou je liever een lagere massa en meer soepele ophanging willen. Scheelt net een ietsje pietsje rendement. Maar dat is gedoe in de marge, je wilt vooral ook Sd en xmax. Dikke amp eraan en gaan :mrgreen:
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ik loop al een jaar te koop met een setje van deze super hype Morel carbon drivers :wink:
Virtus-Nano-Integra-composition-650-award.jpg
de vuilnisman

Bericht door de vuilnisman »

asterduc schreef:
ik loop al een jaar te koop met een setje van deze super hype Morel carbon drivers :wink:

wat is het een coax?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

asterduc schreef:

Had ook echt zitten zoeken naar deze advertentie ;-)

wetende dat jij de SS 32W vervangen hebt voor SBa 34cm woofers, geloof jij in een goede 12" met forse Xmax of in een 10" met lage vervorming? De LS12-44 van Dayton heeft veel Vd, maar ik denk dat van andere woofers de vervorming lager is. Ik zou wel alles willen proberen, maar dat is niet echt realistisch.

Ik bedacht me vandaag daar ik 4 ohm woofers laat liggen, terwijl met een passief filter het startpunt van 8 ohm handiger is als je heel laag een lowpass wilt maken en en boven 3 ohm wil blijven.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

wouter schreef:
wetende dat jij de SS 32W vervangen hebt voor SBa 34cm woofers, geloof jij in een goede 12" met forse Xmax of in een 10" met lage vervorming? De LS12-44 van Dayton heeft veel Vd, maar ik denk dat van andere woofers de vervorming lager is. Ik zou wel alles willen proberen, maar dat is niet echt realistisch.

Ik bedacht me vandaag daar ik 4 ohm woofers laat liggen, terwijl met een passief filter het startpunt van 8 ohm handiger is als je heel laag een lowpass wilt maken en en boven 3 ohm wil blijven.
moeilijk te zeggen, in een open baffle heeft elke woofer zijn eigen verhaal en iedere luisteraar een andere voorkeur vind ik.
De ScanSpeak 32W vond ik geweldig, maar die zijn niet voor OB bedoeld en moeten dus hard aangepakt worden.
De SBA daarentegen is daar meer voor bedoeld maar klankmatig vind ik dan eigenlijk de Discovery uit de Daudio C1 beter klinken, maar die mist een half octaaf en is wat begrenster in dynamiek.
Gewoon zelf eens uitproberen, dat doe ik ook, anders blijf je eeuwig met dezelfde vraag zitten. Een baffle is zo gemaakt en als je in de lagere prijsklasse blijft dan ga je daar geen buil aan vallen want er is altijd wel iemand die ze wil over nemen.
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

de vuilnisman schreef:
wat is het een coax?
https://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_loudspeaker
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Ik heb een setje W-15 op de planning staan, hoop die met een week of 3 hier te hebben. De C1 vond ik goed - nee, aanstekelijk want na jaren ben ik weer actief muziek gaan luisteren - en die 26W woofers zijn net als de SLS-12 woofers geschikt. Maar omdat ik merkte dat de OB weg moest vanwege WAF of eigenlijk ook mijn eigen visie op wonen met een gezin, zocht ik een plan om dit te tackelen. Ik zou best een minder goede OB willen ontwerpen die succesvoller is in gebruik, want een goed opgestelde OB wint het nog steeds van een tegen de wand gezet conventioneel systeem denk ik.

Daarom ben ik met mijn partner van Acoustic Alignment aan het brainstormen over beugels, platte OB speakers en een afgewerkt geheel dat zowel bij de muur als 1 meter van de wand af moet functioneren. En dit zou ik dan best commercieel willen oppakken daarna, maar eerst maar eens een goed idee uitwerken - en dan bouwen. Daarna komt de rest wel. Voor mij is duidelijk, iets zoals de C1 goed opgesteld is heel prettig, maar omdat het geen blijvertje was vanwege heel andere dingen als geld/kostprijs of klank moet er ook gekeken worden naar een oplossing voor die andere dingen.

De 26W is wel in een OB van ca 11cm te bouwen, en ik zie 'wandjes' bij diverse OB's rondom de midhoog sectie. Dat verbaast me wel, helemaal omdat ik weet hoe goed een open AMT uitgelijnd wordt zodat de 8-karakteristiek niet om zeep geholpen wordt.

Met een lijstje vlakke speakers probeerde ik te kijken of het mogelijk is een gespiegelde vlakke midhoogsectie te maken (maar dan verpoold) bovenop een paar shallow woofers. Maar mid hoog wordt daarmee amper tot geen open baffle, wel dipool. Wat dat doet is alleen maar te ontdekken met uitproberen denk ik. Een set goede mids zou beter kunnen zijn dan 2 platte rug aan rug. Maar als je de achterzijde wilt kunnen verzwakken, of uitschakelen dan is dit wel een onderzoek waard.

De Dayton LS10-44 en LS12-44 hebben goede specs, maar rond 300Hz een slecht watervalplot, Wavecor en SBa hebben wat platte woofers. Er zijn nog een paar andere opties. Ik heb ook altijd de onbedwingbare neiging dingen net even anders te willen doen. Maar met Acoustic Alignment heeft dat leuke dingen opgeleverd, dus dat is niet perse slecht ;-)
asterduc schreef:
de vuilnisman schreef:
wat is het een coax?
https://en.wikipedia.org/wiki/Coaxial_loudspeaker
Ik las het zo: "wat is het, een coax?" Daarop kan het antwoord zijn "ja". Ik vind die Morels erg prijzig, ik zou ook graag een line array maken met 4" units, de mooiste lijken met de CAW 428 of EW428 maar daarop loop je gewoon leeg. De CAT 378 ben ik wel groot afnemer van, die is veel bang-for-the-buck.
floeper

Bericht door floeper »

@wouter, dingen anders doen is alleen maar positief! Dan komen we eens tot andere resultaten die ook gewoon goed of zelfs onverwacht beter zijn!
Meten en berekenen zegt misschien wel iets, maar die berekeningen zijn ook ooit tot stand gekomen door experimenteren ;)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

wouter schreef: zo 22 nov 2020, 21:01
Onlangs met pijn in mijn hart de Daudio C1 verkocht, onbruikbaar in de nieuwe indeling en gezin gaat in deze levensfase vóór.
Maar het blijft knagen, als de klank en het geld niet het probleem is, maar wel de plaatsing en open constructie... wat te doen.

Omdat ik van zoiets gewoon slecht slaap, want mijn hoofd laat zich niet stil zetten, ben ik maar begonnen met het uitwerken van een idee.

Ik zou een redelijk vlakke passieve open baffle willen ontwerpen, welke door de WAF komt. Hoeft niet perse hier in huis, hoeft niet meteen gebouwd te worden. Maar als hersenspinsel wil ik het wat concreter maken. Het gaat om een passief systeem, of actief laag bij een passief mid-hoog systeem. Ga ik uit van een passief systeem met 2x10 of 2x12" dan zoek ik dus een 8ohm woofer. Liefst heel ondiep....
Vervolgens is het geheel in de basis gepositioneerd en bruikbaar in die hoedanigheid, maar voor serieus lekker luisteren moeten de luidsprekers eenvoudig vrij van de achterwand. Ik ben inmiddels hierop uit gekomen:
aa ob1a.png
aa ob1b.png
aa ob1c.png
aa ob1d.png
Inmiddels al weer 3 jaar verder en vanwege een geheel andere aanleiding weer een tijdje bezig met dit gewenste ontwerp/gedachtespinsel.
Omdat ik een aantal zaken wil combineren in dit ontwerp vallen ook andere dingen af die technisch bijna onhaalbaar zijn, ik wil het juist eenvoudig realiseerbaar houden.

Wat nog steeds geldt als ontwerp wensen/eisen/doelen:
- een vlakke speaker die zowel aan de muur als vrijstaand bruikbaar is
- een volledige afwerking, ook aan de achterkant geen uitstekende korven of technische 'open' toestanden
- heel graag een dynamische inzet: bruikbaar aan de wand & vrij in de ruimte d.m.v. een soort standaard, beugel of telescoop.

De reden dat ik weer in dit topic post is omdat ik een vraag heb, dus daarmee begin ik:

Zou het voor OB een voordeel zijn als de 'toe in' / het naar binnen draaien onafhankelijk van het laag gebeurt?
Of is de toe in juist ook voor het laag een voordeel?

Gevoelsmatig is in een rechthoekige kamer de beste opstelling van de OB laagsectie parallel/haaks op de wanden. Maar dat geldt niet perse voor het midden, dat wil optimaal voor stereo en afbeelding een bepaalde indraaiing hebben. Of zie ik dit verkeerd en kan de baffle daarin als 1 geheel optimaal ingedraaid worden?

Van 2x 10-12" OB naar 8" BR
Dan nog even wat updates in het ontwerp. Voor een prototype zou ik nu per kant 2 vlakke 3-weg speakers van ca. 7cm dik rug aan rug aan elkaar willen monteren. Elke vlakke speaker is een basreflex box met -3dB van 35hz en de voorzijde en achterzijde zijn een identieke 3-weg zoals op de eerste pagina globaal ook geschetst is.
De dipool speaker is dus geen open baffle meer, maar 2 vlakke 'on wall' type speakers, waarbij de Fusion een andere preset heeft voor de vrijstaande dipool opstelling: voor- en achterkant zijn met elkaar in tegenfase, en een EQ corrigeert verder wat nodig is om vrijstaand goed te klinken. Tegen de wand is een 7cm diepe speaker uiteraard anders af te stellen (en ik heb bij de TV die ruimte ook ) maar in het geval van dynamisch 'on wall' & vrijstaand dipool is het geheel 14cm diep en dan komt daarbij nog de nader te ontwerpen steun/muurbeugel/standaard.

De 3-weg speaker heeft in dipool configuratie het formaat van de Model O van Steinway/Lyngdorf: https://steinwaylyngdorf.com/steinway-sons-model-o/
Ik maak zeer waarschijnlijk de kasten los van elkaar, en zal een vlindersluiting o.i.d. maken aan de zijkanten, die vervolgens weer afgedekt worden met een 7cm kwart ronde of 14 halfronde zijkant. Hier de opbouw vanaf de zijkant met 9 en 18mm platen:
opbouw 72mm diepte - rear mount
opbouw 72mm diepte - rear mount
72 en 144 mm diepte
72 en 144 mm diepte

Uiteraard rijst de vraag of een basreflex in dipool opstelling ook maar in de buurt kan komen bij open baffle laag. Dit wil ik gaan ervaren.
Ik zou best een OB laag willen, maar ik kan dat niet eenvoudig combineren met de wensen - daarom liep het ook vast wat ik op pagina 1 bedacht. Alles kan, maar niet alles is realistisch. En ik zou het leuk vinden als ik met een oplossing kan komen voor het probleem hier, wat maakte dan de Daudio C1 open baffles weg moesten (omdat het niet werkte in de nieuwe indeling).

Voor wie het zich afvraagt: ik heb altijd in het achterhoofd dat ik luidsprekers daarna ook beschikbaar maak voor verkoop als daar een markt voor/behoefte aan is. Dus, wie daar niet tegen kan - reageer vooral niet zou ik zeggen.

Wat maakt dat ik met een Hypex Fusion een ontwerp wil maken, terwijl ik te veel negatieve ervaringen (stabiliteitsproblemen) heb mijn mijn modules en dit product ook niet zonder kanttekeningen kan aanbevelen, is omdat ik meerdere commerciële ontwerpen heb gezien waar ze in zitten. Het moet dus op één of andere manier wel goed te krijgen zijn. Twee voorbeelden die ik tegenkwam:
https://www.heavenlysoundworks.com/five17
https://almaaudio.com/collections/speak ... ers-system

Hier een video die me ook inspireerde het weer op te pakken, volgens mij met de Beyma 12BR70 woofers die ik als alternatief voor Peerless SLS12 gevonden had (zie pagina 1). Daarmee het nooit aangedurfd, en de Peerless SLS12 is niet bepaald origineel om mee te beginnen (maar klinkt wel lekker)
richard

Bericht door richard »

wouter schreef: zo 03 mar 2024, 12:16
Zou het voor OB een voordeel zijn als de 'toe in' / het naar binnen draaien onafhankelijk van het laag gebeurt?
Zelfs met de woofers overdwars dus haaks op de luisteras is er in een woonkamer nog fatsoenlijk laag mogelijk.
beijert

Bericht door beijert »

Met de 12" spreek je dan wel weer over andere dieptes. Ik zit zelf met de sw18-500 sb acoustics in gedachten aangezien ik (max) twintig centimeter diepte prima vind en deze een redelijk hoge qts hebben. (Een qms van >19 :shock: )
Screenshot_2024-03-03-17-53-16-654_com.android.chrome-edit.jpg
Maar dan moet ik eerst de adamson woofers de deur uit doen ivm het budget.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

richard schreef: zo 03 mar 2024, 16:49
Zelfs met de woofers overdwars dus haaks op de luisteras is er in een woonkamer nog fatsoenlijk laag mogelijk.
Oké, dat weet ik 'in theorie' van andere Open Baffles die op een compleet (voor mij) onlogische wijze de woofers gepositioneerd hebben. Ik heb het in de praktijk geprobeerd. Ik heb ook geen open baffle als ik met dit plan verder ga, ik heb dan dipolen met een een polaire 8- afstralingsvorm als gevolg van 2 ondiepe kasten (rug aan rug) die met elkaar uit fase zijn.

Ik ga er dan voor nu even van uit dat de toe-in als gehele behuizing gedaan wordt, niet alleen het mid-hoog deel. Dit maakt de keuze voor mids weer makkelijker, al is 7cm totaal wel een uitdaging (achterwand en eventuele poolplaat doorboringen maken dat er minder dan 6cm totale diepte overblijft).
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Uiteraard rijst de vraag of een basreflex in dipool opstelling ook maar in de buurt kan komen bij open baffle laag
de vraag stellen is 'm al beantwoorden natuurlijk, dat gaat compleet anders zijn natuurlijk
maar ik mis ff waarom je deze kant op wil? kleindere woofers?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

speakers van ca. 7cm dik
welke woofer is dat? zo dun zou de weg openen voor een DBA opstelling in m'n woonkamer
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

exact Henkjan, bij mij ook, en daarom begin ik ook met deze als vlakke 3-weg. Kan hier thuis namelijk wel rustig aan de wand frontaal en evt achter.
Voor een double bass array is een vlakke opbouw ook optimaal, dit is de afstemming in 15 en 19 liter, fb rond 37hz
15 en 19 liter basreflex
15 en 19 liter basreflex
https://loudspeakerdatabase.com/Peerles ... F35CP02-04

Henkjan schreef: ma 04 mar 2024, 18:48
Uiteraard rijst de vraag of een basreflex in dipool opstelling ook maar in de buurt kan komen bij open baffle laag
de vraag stellen is 'm al beantwoorden natuurlijk, dat gaat compleet anders zijn natuurlijk
maar ik mis ff waarom je deze kant op wil? kleindere woofers?
Ik vraag het me oprecht af, de meeste OB speakers worden vrij optimaal van de achterwand opgesteld. Als ik dat met mijn andere speakers (met actief laag) deed kreeg ik ook een waanzinnig goed geluid. Als ik een OB woofer meet na filtering is dat niet iets heel speciaals... de energie opslag zit er niet in, maar daarvoor is dan weer de enorme correctie (nodig). Kortom, ik weet niet wat een vlak stel BR of CB woofers doet, rug aan rug in dipool configuratie. De ruzie met de kamer is door de dipool opstelling/instelling in ieder geval minder, dat zal zeker iets met de geluidsbeleving doen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wel jammer van dat gat in de achterste poolplaat, nu moet je ruimte houden daar
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

ik verwacht dat een kleine verdieping daar in de achterplaat voldoende is, dus ik houdt ca 2mm afstand. Een gat met ca 10cm diameter is weer wat heftig, maar een soort ster met sleuven moet prima werken.

Als je toegang hebt tot metaal kun je wellicht richting 3mm dikte gaan. Voor mij is de winst van ca 1cm op het totaal niet de moeite waard, behalve dan dunner wandmateriaal meer liters of een kleinere kast opleveren. Maar ik wil eerst nog even niet te complex doen, en met een paar plakken plaatmateriaal is het wel een eenvoudig project dus dat blijft eerst nog maar even zo.
Walt

Bericht door Walt »

Als de kasten strak tegen de muur komen geschroefd, zou je wellicht ook de muur zelf als achterplaat kunnen gebruiken, mits deze redelijk vlak is, of in ieder geval een groot gat rond de magneet in de achterplaat, met afdichting rondom.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”