Ja, in m’n hoofd, dit is zo’n project waarbij ik gewoon mijn handen uit m’n mouwen steek om wat ideeën te proberen. Ik verzin oplossingen en constructie technische details terwijl ik bezig ben, heb niks op (virtueel) papier gezet, heb alleen wat simulaties gedraaid voor de drivers.Leeuwarden schreef:Heb je al een ontwerpt hoe het eruit komt te zien?
Nog een project, deel 3 ...
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Re: Nog een project, deel 3 ...
-
wouter
- Ook commercieel actief
ik heb toch helemaal niet gespoiled? En ik zat nog fout ook... of jijSSassen schreef:Jij mag niet (meer) raden want jij hebt gezien wat ik voor drivers ga gebruiken!wouter schreef:dezelfde 6, voor het laag dunkt me.
Of een afgeslankte Don Keele (cbt array) F.A.S.T. met 6 breedbanders en top hoog en (sub)laag
- SSassen
- Contacteer:
Ben blij dat m’n telefoon een wide-angle lens heeft, dit is namelijk geen doorsnee formaat boekenplank luidspreker ...
- SSassen
- Contacteer:
Zo, even provisorisch een drieweg filter gefabriekt en even wat funky jazz/funk opgezet ... WAT EEN DYNAMIEK!!! 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik zeg niks, maar voorspel een dramatisch afstraalgedrag. Horizontaal, verticaal en diagonaal....
- pappaleo
- Contacteer:
Even een WAF tussendoor.
Ik laat deze foto aan mijn vrouw zien:
"Oh, mooi ! Weer eens wat anders !"

Ik probeerde hetzelfde... Ik kreeg een rare blik en geen verbale communicatie. Dat is een nee denk ikpappaleo schreef:Even een WAF tussendoor.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
- SSassen
- Contacteer:
Hahaha, hij is 170cm hoog, bij 60cm breed en pak ‘m beet 40cm diep, ik zou gelijk even de rolmaat erbij pakken om thuis de boel in te meten!pappaleo schreef:Even een WAF tussendoor.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
- Leeuwarden
hardbats schreef:Ik probeerde hetzelfde... Ik kreeg een rare blik en geen verbale communicatie. Dat is een nee denk ikpappaleo schreef:Even een WAF tussendoor.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het zou ook iets anders kunnen zijn...
Nu nog een soort facetten dat ze allemaal net een andere kant op stralen
Als je lekker uitdagend wil bouwen
Kan je een hoek kiezen ten opzichte van elkaar die optimaal afstaalgedrag geeft
Of maakt dat het alleen maar slechter...
Origineel concept is het sowieso!
Als je lekker uitdagend wil bouwen
Kan je een hoek kiezen ten opzichte van elkaar die optimaal afstaalgedrag geeft
Of maakt dat het alleen maar slechter...
Origineel concept is het sowieso!
- anonamemouse
Hoe kun je nou iets voorspellen zonder iets te zeggen?ds23man schreef:Ik zeg niks, maar voorspel een dramatisch afstraalgedrag. Horizontaal, verticaal en diagonaal....
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dit voel je toch echt wel aan je theewater dat het fout gaat zonder een sim op te starten?jeroen_d schreef:Hoe kun je nou iets voorspellen zonder iets te zeggen?ds23man schreef:Ik zeg niks, maar voorspel een dramatisch afstraalgedrag. Horizontaal, verticaal en diagonaal....![]()
![]()
![]()
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En bovendien doet Sander dit alleen maar om het spel op de wagen te krijgen.....

Was het niet beter geweest een woofer boven en onder de mids/tweeter te plaatsen? Dan zou de tweeter op oorhoogte zijn in plaats van 0,5m erboven.
- SSassen
- Contacteer:
Nee, dat gaat niet, Mms van deze 18” is bijna 500 gram (!), dan staat de hele luidspreker heen en weer te bewegen in het ritme van de beat. Wat misschien niet duidelijk is op de foto is dat dit een open baffle systeem is. De mid-hoog sectie staat vijf graden naar beneden gekanteld, zodoende kom je op pakweg 3-3.5 meter afstand weer uit op oorhoogte.Forza schreef:Was het niet beter geweest een woofer boven en onder de mids/tweeter te plaatsen? Dan zou de tweeter op oorhoogte zijn in plaats van 0,5m erboven.
- SSassen
- Contacteer:
Gerhard, zullen we afspreken dat je alleen reageert als je inhoudelijk en/of steekhoudend commentaar geeft? Kwinkslagen of steken onder water met de bedoeling mij onderuit te schoffelen bevorderen de sfeer op het forum niet. Alvast dank voor je medewerking!ds23man schreef:En bovendien doet Sander dit alleen maar om het spel op de wagen te krijgen.....![]()
- SSassen
- Contacteer:
Da’s de lens, in de categorie ‘objects in the rear view mirror are closer than they appear’pappaleo schreef:Ik had hem 180 geschat
-
wouter
- Ook commercieel actief
zo op het oog kun je uitgaan van de bundeling van een 18" met nog heel wat kamfilter effecten in inderdaad ongeveer elke richting...ds23man schreef:Ik zeg niks, maar voorspel een dramatisch afstraalgedrag. Horizontaal, verticaal en diagonaal....
Dus denk ik dat het een sweetspot systeem is...
Maar goed, Sander wilde dit en geen array met bandjes ernaast... wat het met de klank doet weet ik niet maar 1 ding weet ik wel - hier geldt MORE IS MORE
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Sander, je wil dit forum op een hoger niveau brengen maar met dit soort opmerkingen haal je de handel wel heel erg naar een laag bedenkelijk peil...SSassen schreef:Gerhard, zullen we afspreken dat je alleen reageert als je inhoudelijk en/of steekhoudend commentaar geeft? Kwinkslagen of steken onder water met de bedoeling mij onderuit te schoffelen bevorderen de sfeer op het forum niet. Alvast dank voor je medewerking!ds23man schreef:En bovendien doet Sander dit alleen maar om het spel op de wagen te krijgen.....![]()
En nee, ik ga niet als een slaafs hondje je hersenspinsels in een sim gooien waarvan ik van te voren weet ( en ik denk velen met mij) dat het op niets uit loopt. En je weet zelf veel te goed dat dit een onzin ontwerp is om discussies uit te lokken....
Wat is het verschil tussen dit bouwsel rondom een tweeter en een coaxiaal systeem? En als een coaxiaal systeem geen kamfilter effecten heeft waarom dit dan wel? Als N het aantal speakers rondom een tweeter is, dan lijkt me dat als N naar oneindig gaat je spreek van een coaxiaal systeem, wanneer is N dan hoog genoeg zodat de interferentie niet meer relevant is. I’m just curious, ik zie een soort van wiskundig limiet hier.
Gerhard je oordeelt veel te snel. De kamfilter effecten van een d'Appolito met twee middentoner spelen hier niet meer.ds23man schreef:Sander, je wil dit forum op een hoger niveau brengen maar met dit soort opmerkingen haal je de handel wel heel erg naar een laag bedenkelijk peil...SSassen schreef:Gerhard, zullen we afspreken dat je alleen reageert als je inhoudelijk en/of steekhoudend commentaar geeft? Kwinkslagen of steken onder water met de bedoeling mij onderuit te schoffelen bevorderen de sfeer op het forum niet. Alvast dank voor je medewerking!ds23man schreef:En bovendien doet Sander dit alleen maar om het spel op de wagen te krijgen.....![]()
En nee, ik ga niet als een slaafs hondje je hersenspinsels in een sim gooien waarvan ik van te voren weet ( en ik denk velen met mij) dat het op niets uit loopt. En je weet zelf veel te goed dat dit een onzin ontwerp is om discussies uit te lokken....
Ik heb dit in de simulatie gegooid en het geeft een uitstekende respons. Wat Sander hier doet is een hele grote middentoner maken met de snelheid en goede hoogfrequent eigenschappen van een kleine middentoner.
Het enige nadeel wat ik zie is de forse bundeling. Dat is logisch en hangt samen met de omvang van de middentoner. Maar de dynamiek zal inderdaad enorm zijn! Dit zou ik wel willen horen.
Waarom ik dit zelf niet zou bouwen is het grote probleem van aansluiting met de tweeter. Die straalt rond op het overnamepunt terwijl de 6 vormige middentoner al heel snel heel sterk gaat bundelen. Dat geeft uiteindelijk weer vergelijkbare problemen als d'Appolito.
Eigenlijk zou je dus in het midden een hoorntweeter moeten zetten...
Laatst gewijzigd door jeroen_d op vr 10 apr 2020, 1:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Het probleem ligt in de afmeting van de virtuele middentoner. Net als bij een normale midwoofer begint deze te bundelen als de golflengte in de buurt komt van de diameter.jvenema schreef:Wat is het verschil tussen dit bouwsel rondom een tweeter en een coaxiaal systeem? En als een coaxiaal systeem geen kamfilter effecten heeft waarom dit dan wel? Als N het aantal speakers rondom een tweeter is, dan lijkt me dat als N naar oneindig gaat je spreek van een coaxiaal systeem, wanneer is N dan hoog genoeg zodat de interferentie niet meer relevant is. I’m just curious, ik zie een soort van wiskundig limiet hier.
Toch wordt dit vaker gedaan. Bundelen zal het zeker, maar wat is daar op tegen voor een privé luidspreker? Een OB bundelt per definitie.ds23man schreef:Ik zeg niks, maar voorspel een dramatisch afstraalgedrag. Horizontaal, verticaal en diagonaal....