TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door tonvandeacker »

Ik heb de Dayton DS215 PR ooit gebruikt als experiment. Alu cone...ziet er mooi uit....voor 30 euro
bij de Seas zit een tabel met welke volume en bas afstemming welk gewicht je er aan moet schroeven.
Bij Dayton moet je dat zelf uitzoeken.
De Suspencion compliance is hoger bij de Dayton tov Seas....dus deze komt pas tot leven bij wat hogere volumes.

Bij mijn Next monitor zit ook en PR en ik moet zeggen dat je een lagere afstemming kunt bereiken in een hele kleine kast.
Die bas klinkt dan ook zeer strak.

De Nebular Monitor van Tony Gee gebruikt de Seas ook en hij legt het goed uit waarom hij voor een PR heeft gekozen.

Je ziet niet zoveel projecten met de PR erin...vaak om de extra kosten denk ik.

Ik zit dus met veel interesse mee te lezen hoe mooi dit gaat worden...en klinken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Pjotr schreef:
tonvandeacker schreef:
Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
Gut en die had ik nog wel zo voor je liggen.....
Twee stuks toevallig Peter? Zo ja, wat kost mij dat?
Yup. Het zijn de SP17R met PP conus. Is nagenoeg identiek aan de SP18.

Fs =26 Hz
Cms = 1,74 mm/N
Sd = 130 cm2
VAS = 41 L
X-max 19mm (p-p)

Zijn nooit gebruikt, nieuw in doos met afregelgrafiek. Alleen een beetje stoffig :mrgreen: Voor de verzendkosten komen ze jouw kant op. Als ik ooit nog eens een PR ga gebruiken koop ik wel losse rolranden en plemp er zelf een schijf van balsa of piepschuim tegen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Top! Bedankt Peter, ik stuur je via PB even een verzendlabel vandaag.
Gebruikersavatar
tonvandeacker
Berichten: 867
Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door tonvandeacker »

:goedzo:

Goed bezig...
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Hans Nootdorp »

SSassen schreef:
.... en daarnaast gebruik ik een PR.
Sander: waarom heb je er voor gekozen om een PR te gebruiken? Heb je geen ruimte voor een BR-poort? Kort geleden las ik ergens dat een PR een slechter uitslingergedrag heeft dan een BR-poort. Wat is dan het voordeel van een PR?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Ben even wat aan het stoeien in de simulator want ik heb meerdere drivers op de plank liggen die geschikt zijn voor dit kastje en ik kom wel een fijne afstelling tegen met twee aangedreven woofers in plaats van één. De kast is dan uiteraard gesloten en de woofers zijn impuls gecompenseerd. Ik ga daarbij uit van de Dayton DSA175-8. Met twee stuks parallel en pakweg 12-liter ik zit op een Q~0.6 en een F3 van ~100Hz met een rendement van 93dB (2.83V). Da's voor een monitor geen verkeerde afstelling natuurlijk, zeker niet met die lage Q.

2x Dayton DSA175-8 - 12 liter CB
2x_dsa175_8_12liter_br.jpg
Een andere optie is natuurlijk een enkele DSA175-8 en dan een lage afstelling kiezen, dat gaat prima met de PR uiteraard, ik heb daar veel flexibiliteit omdat een poort nimmer in de kast zou passen, niet zonder hem te gaan vouwen in ieder geval.

1x Dayton DA175-8 - 12 liter BR
1x_dsa175_8_12liter_br.jpg
Nu heb ik ook nog een aantal Seas CA18RNX en Seas U18RNX/P liggen, ik zal toch ook eens kijken hoe die simuleren, wellicht is daarmee ook iets moois te maken tenslotte? Suggesties zijn overigens welkom!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Hans Nootdorp schreef:
SSassen schreef:
.... en daarnaast gebruik ik een PR.
Sander: waarom heb je er voor gekozen om een PR te gebruiken? Heb je geen ruimte voor een BR-poort? Kort geleden las ik ergens dat een PR een slechter uitslingergedrag heeft dan een BR-poort. Wat is dan het voordeel van een PR?
Een PR biedt een aantal voordelen, zo loop je minder gauw tegen over-excursie aan, de PR belemmert namelijk de maximale uitslag, daarnaast biedt een PR soelaas wanneer een poort fysiek niet meer in de kast past (da's hier duidelijk een afweging geweest). Uiteraard heb je met een PR geen last van poort ruis, poort resonaties of andere bijgeluiden. Slecht uitslingergedrag is onzin, dat hangt samen met de gekozen afstelling en de totale Q van het systeem en is analoog aan hoe een poort wordt afgestemd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Pjotr »

Niet helemaal. Een PR heeft een steilere afval met een notch in het laag. Oftewel een Chebyshev responsie. Daarmee is niet altijd een goede afstemming te maken en heeft hij i.d.d. een minder mooi uitslinger gedrag. Een poort heeft dat niet.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Niet helemaal. Een PR heeft een steilere afval met een notch in het laag. Oftewel een Chebyshev responsie. Daarmee is niet altijd een goede afstemming te maken en heeft hij i.d.d. een minder mooi uitslinger gedrag. Een poort heeft dat niet.
Mja, maar minder mooi is wat anders dan slecht, aan beide benaderingen (poort en PR) kleven natuurlijk nadelen, het is zaak om de voordelen te benutten en de nadelen zoveel mogelijk proberen te mitigeren.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door satefan »

SSassen schreef:
Pjotr schreef:
Niet helemaal. Een PR heeft een steilere afval met een notch in het laag. Oftewel een Chebyshev responsie. Daarmee is niet altijd een goede afstemming te maken en heeft hij i.d.d. een minder mooi uitslinger gedrag. Een poort heeft dat niet.
Mja, maar minder mooi is wat anders dan slecht, aan beide benaderingen (poort en PR) kleven natuurlijk nadelen, het is zaak om de voordelen te benutten en de nadelen zoveel mogelijk proberen te mitigeren.
Precies, praktisch benaderen. Ander voordeel is dat een PR het systeem afsluit (waarmee ik niet bedoel dat het als een gesloten systeem gaat gedragen), dus geen stof binnen in de kast :lagge:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

SassySander schreef:
Met twee stuks parallel en pakweg 12-liter ik zit op een Q~0.6 en een F3 van ~100Hz met een rendement van 93dB (2.83V). Da's voor een monitor geen verkeerde afstelling natuurlijk, zeker niet met die lage Q.
Ja/Nee/Ben je nu helemaal gek geworden/Oh jazeker/Nooit en te nimmer ... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Pjotr »

Normaliter kies je Sd van de PR 2x Sd van de speaker. Groter heeft geen nut. En verder Cms van de PR zo groot mogelijk. Hoe groter die Cms is des te meer benader je een BR poort, dwz de notch kom dan lager te liggen. Een BR poort heeft geen Cms.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Misschien heb je m’n reactie met simulatie plots niet goed gelezen Peter? Ik stel voor om twee woofers te gebruiken in plaats van een woofer en een PR. Netto kom ik dan uit op een Q~0.6 met een F3~100Hz, lijkt mij helemaal niet verkeerd. Effectief is het dan een gesloten kast waarbij de woofers impuls gecompenseerd zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar dat is dan weer een heel ander concept waarmee je minder laag komt. Of wordt het stiekum toch MFB :twisted:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
Jawel, maar dat is dan weer een heel ander concept waarmee je minder laag komt. Of wordt het stiekum toch MFB :twisted:
Nee, ik ga voor passief filteren, heb geen ruimte in het kastje voor allerhande elektronica. En ja, ik kom daarmee minder laag, maar de step response, de group delay etc. knapt er wel zienderogen van op. Ik kan 2.5-weg of gewoon 2-weg filteren, in dat laatste geval is het ook nog eens een dipoolstraler tot het overnamepunt. Je begrijpt, ik zie wel mogelijkheden ... :goeie:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Goed, ik heb een begin gemaakt met fineren, eerst de kasten en het fineer maar 'ns in de lijm zetten en laten drogen.
IMG_2034.jpg
IMG_2035.jpg
IMG_2037.jpg
IMG_2040.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door pappaleo »

SSassen schreef:
Nu heb ik ook nog een aantal Seas CA18RNX en Seas U18RNX/P liggen, ik zal toch ook eens kijken hoe die simuleren, wellicht is daarmee ook iets moois te maken tenslotte? Suggesties zijn overigens welkom!
Ik heb daar ook nog 4 stuks van liggen. Met een normale BR afstemming kom ik niet erg laag ermee: F3 nog boven de 50Hz (weet niet precies uit mijn hoofd), maar simuleren niet erg indrukwekkend.

Ik ben benieuwd waar jij op uit komt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Pjotr »

Dat is ook niet de bedoeling van die speakers. Daar moet je geen laag uit willen. Dat is zonde. Zijn gewoon hele mooie midspeakers!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door pappaleo »

Ik heb ze alleen nog maar toegepast gezien als midwoofer in een 2 wegje of met 2 stuks in een 2,5 weg (Troels). Niet echt als midrange.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 04 mar 2020, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Leeuwarden »

pappaleo schreef:
Ik heb ze alleen nog maar toegepast gezien als midwoofer in een 2 wegje of met 2 stuks in een 2,5 weg (Troels). Niet echt als midrange.
Troels gebruikt ze als mid in een van zijn Jenzen ontwerpen...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door pappaleo »

Leeuwarden schreef:
pappaleo schreef:
Ik heb ze alleen nog maar toegepast gezien als midwoofer in een 2 wegje of met 2 stuks in een 2,5 weg (Troels). Niet echt als midrange.
Troels gebruikt ze als mid in een van zijn Jenzen ontwerpen...
Dat is de ER18RNX. Een andere driver. http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-SEAS-ER.htm
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door Pjotr »

Ik had het over de CA. Ja het kan natuurlijk wel voor een klein 2-wegje maar veel laag kun je er gewoon niet van verwachten.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door SSassen »

Goed, fineer zit erop, morgen in de lak en dan de driver gaten eruit snijden, ik hoop dat het Zebrano dan wat minder splintert door de lak die hopelijk de houtvezels op hun plek houdt?
321FBCA4-C0AE-4C00-B615-A6F3D752F688.jpeg
509B44B4-D678-44E5-BF4D-A1BD8AA1EE0B.jpeg
9A23473D-FDC2-430E-AAB6-C05500FE4CC2.jpeg
12237121-E6D6-4550-A613-1F786D936DD1.jpeg
5D29AD6E-CFF7-47EA-B48E-9C9EC595ED60.jpeg
5E29C963-4066-4D36-80A8-75560D85026A.jpeg
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door VintageHarry »

Dat is mooi gemaakt zo, en weer eens wat anders qua kleur dan wat je meestal ziet!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor

Bericht door wouter »

heb jij ivm Corona alle werkzaamheden gestaakt en je op zelfbouw gestort ofzo? haha, wat een vaart na al die jaren!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”