TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Moderator: Beheerdersteam
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Ik heb de Dayton DS215 PR ooit gebruikt als experiment. Alu cone...ziet er mooi uit....voor 30 euro
bij de Seas zit een tabel met welke volume en bas afstemming welk gewicht je er aan moet schroeven.
Bij Dayton moet je dat zelf uitzoeken.
De Suspencion compliance is hoger bij de Dayton tov Seas....dus deze komt pas tot leven bij wat hogere volumes.
Bij mijn Next monitor zit ook en PR en ik moet zeggen dat je een lagere afstemming kunt bereiken in een hele kleine kast.
Die bas klinkt dan ook zeer strak.
De Nebular Monitor van Tony Gee gebruikt de Seas ook en hij legt het goed uit waarom hij voor een PR heeft gekozen.
Je ziet niet zoveel projecten met de PR erin...vaak om de extra kosten denk ik.
Ik zit dus met veel interesse mee te lezen hoe mooi dit gaat worden...en klinken.
bij de Seas zit een tabel met welke volume en bas afstemming welk gewicht je er aan moet schroeven.
Bij Dayton moet je dat zelf uitzoeken.
De Suspencion compliance is hoger bij de Dayton tov Seas....dus deze komt pas tot leven bij wat hogere volumes.
Bij mijn Next monitor zit ook en PR en ik moet zeggen dat je een lagere afstemming kunt bereiken in een hele kleine kast.
Die bas klinkt dan ook zeer strak.
De Nebular Monitor van Tony Gee gebruikt de Seas ook en hij legt het goed uit waarom hij voor een PR heeft gekozen.
Je ziet niet zoveel projecten met de PR erin...vaak om de extra kosten denk ik.
Ik zit dus met veel interesse mee te lezen hoe mooi dit gaat worden...en klinken.
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Yup. Het zijn de SP17R met PP conus. Is nagenoeg identiek aan de SP18.SSassen schreef:Twee stuks toevallig Peter? Zo ja, wat kost mij dat?Pjotr schreef:Gut en die had ik nog wel zo voor je liggen.....tonvandeacker schreef:Voor de Next monitor was ik toch 70 euro per stuk kwijt (seas SP18).
Fs =26 Hz
Cms = 1,74 mm/N
Sd = 130 cm2
VAS = 41 L
X-max 19mm (p-p)
Zijn nooit gebruikt, nieuw in doos met afregelgrafiek. Alleen een beetje stoffig
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Top! Bedankt Peter, ik stuur je via PB even een verzendlabel vandaag.
- tonvandeacker
- Berichten: 867
- Lid geworden op: ma 29 apr 2013, 8:26
- Locatie: Almere
- Contacteer:
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Sander: waarom heb je er voor gekozen om een PR te gebruiken? Heb je geen ruimte voor een BR-poort? Kort geleden las ik ergens dat een PR een slechter uitslingergedrag heeft dan een BR-poort. Wat is dan het voordeel van een PR?SSassen schreef:.... en daarnaast gebruik ik een PR.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Ben even wat aan het stoeien in de simulator want ik heb meerdere drivers op de plank liggen die geschikt zijn voor dit kastje en ik kom wel een fijne afstelling tegen met twee aangedreven woofers in plaats van één. De kast is dan uiteraard gesloten en de woofers zijn impuls gecompenseerd. Ik ga daarbij uit van de Dayton DSA175-8. Met twee stuks parallel en pakweg 12-liter ik zit op een Q~0.6 en een F3 van ~100Hz met een rendement van 93dB (2.83V). Da's voor een monitor geen verkeerde afstelling natuurlijk, zeker niet met die lage Q.
2x Dayton DSA175-8 - 12 liter CB Een andere optie is natuurlijk een enkele DSA175-8 en dan een lage afstelling kiezen, dat gaat prima met de PR uiteraard, ik heb daar veel flexibiliteit omdat een poort nimmer in de kast zou passen, niet zonder hem te gaan vouwen in ieder geval.
1x Dayton DA175-8 - 12 liter BR Nu heb ik ook nog een aantal Seas CA18RNX en Seas U18RNX/P liggen, ik zal toch ook eens kijken hoe die simuleren, wellicht is daarmee ook iets moois te maken tenslotte? Suggesties zijn overigens welkom!
2x Dayton DSA175-8 - 12 liter CB Een andere optie is natuurlijk een enkele DSA175-8 en dan een lage afstelling kiezen, dat gaat prima met de PR uiteraard, ik heb daar veel flexibiliteit omdat een poort nimmer in de kast zou passen, niet zonder hem te gaan vouwen in ieder geval.
1x Dayton DA175-8 - 12 liter BR Nu heb ik ook nog een aantal Seas CA18RNX en Seas U18RNX/P liggen, ik zal toch ook eens kijken hoe die simuleren, wellicht is daarmee ook iets moois te maken tenslotte? Suggesties zijn overigens welkom!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Een PR biedt een aantal voordelen, zo loop je minder gauw tegen over-excursie aan, de PR belemmert namelijk de maximale uitslag, daarnaast biedt een PR soelaas wanneer een poort fysiek niet meer in de kast past (da's hier duidelijk een afweging geweest). Uiteraard heb je met een PR geen last van poort ruis, poort resonaties of andere bijgeluiden. Slecht uitslingergedrag is onzin, dat hangt samen met de gekozen afstelling en de totale Q van het systeem en is analoog aan hoe een poort wordt afgestemd.Hans Nootdorp schreef:Sander: waarom heb je er voor gekozen om een PR te gebruiken? Heb je geen ruimte voor een BR-poort? Kort geleden las ik ergens dat een PR een slechter uitslingergedrag heeft dan een BR-poort. Wat is dan het voordeel van een PR?SSassen schreef:.... en daarnaast gebruik ik een PR.
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Niet helemaal. Een PR heeft een steilere afval met een notch in het laag. Oftewel een Chebyshev responsie. Daarmee is niet altijd een goede afstemming te maken en heeft hij i.d.d. een minder mooi uitslinger gedrag. Een poort heeft dat niet.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Mja, maar minder mooi is wat anders dan slecht, aan beide benaderingen (poort en PR) kleven natuurlijk nadelen, het is zaak om de voordelen te benutten en de nadelen zoveel mogelijk proberen te mitigeren.Pjotr schreef:Niet helemaal. Een PR heeft een steilere afval met een notch in het laag. Oftewel een Chebyshev responsie. Daarmee is niet altijd een goede afstemming te maken en heeft hij i.d.d. een minder mooi uitslinger gedrag. Een poort heeft dat niet.
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Precies, praktisch benaderen. Ander voordeel is dat een PR het systeem afsluit (waarmee ik niet bedoel dat het als een gesloten systeem gaat gedragen), dus geen stof binnen in de kastSSassen schreef:Mja, maar minder mooi is wat anders dan slecht, aan beide benaderingen (poort en PR) kleven natuurlijk nadelen, het is zaak om de voordelen te benutten en de nadelen zoveel mogelijk proberen te mitigeren.Pjotr schreef:Niet helemaal. Een PR heeft een steilere afval met een notch in het laag. Oftewel een Chebyshev responsie. Daarmee is niet altijd een goede afstemming te maken en heeft hij i.d.d. een minder mooi uitslinger gedrag. Een poort heeft dat niet.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Ja/Nee/Ben je nu helemaal gek geworden/Oh jazeker/Nooit en te nimmer ...SassySander schreef:Met twee stuks parallel en pakweg 12-liter ik zit op een Q~0.6 en een F3 van ~100Hz met een rendement van 93dB (2.83V). Da's voor een monitor geen verkeerde afstelling natuurlijk, zeker niet met die lage Q.
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Normaliter kies je Sd van de PR 2x Sd van de speaker. Groter heeft geen nut. En verder Cms van de PR zo groot mogelijk. Hoe groter die Cms is des te meer benader je een BR poort, dwz de notch kom dan lager te liggen. Een BR poort heeft geen Cms.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Misschien heb je m’n reactie met simulatie plots niet goed gelezen Peter? Ik stel voor om twee woofers te gebruiken in plaats van een woofer en een PR. Netto kom ik dan uit op een Q~0.6 met een F3~100Hz, lijkt mij helemaal niet verkeerd. Effectief is het dan een gesloten kast waarbij de woofers impuls gecompenseerd zijn.
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Jawel, maar dat is dan weer een heel ander concept waarmee je minder laag komt. Of wordt het stiekum toch MFB 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Nee, ik ga voor passief filteren, heb geen ruimte in het kastje voor allerhande elektronica. En ja, ik kom daarmee minder laag, maar de step response, de group delay etc. knapt er wel zienderogen van op. Ik kan 2.5-weg of gewoon 2-weg filteren, in dat laatste geval is het ook nog eens een dipoolstraler tot het overnamepunt. Je begrijpt, ik zie wel mogelijkheden ...Pjotr schreef:Jawel, maar dat is dan weer een heel ander concept waarmee je minder laag komt. Of wordt het stiekum toch MFB
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Goed, ik heb een begin gemaakt met fineren, eerst de kasten en het fineer maar 'ns in de lijm zetten en laten drogen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Ik heb daar ook nog 4 stuks van liggen. Met een normale BR afstemming kom ik niet erg laag ermee: F3 nog boven de 50Hz (weet niet precies uit mijn hoofd), maar simuleren niet erg indrukwekkend.SSassen schreef:Nu heb ik ook nog een aantal Seas CA18RNXen Seas U18RNX/Pliggen, ik zal toch ook eens kijken hoe die simuleren, wellicht is daarmee ook iets moois te maken tenslotte? Suggesties zijn overigens welkom!
Ik ben benieuwd waar jij op uit komt.
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Dat is ook niet de bedoeling van die speakers. Daar moet je geen laag uit willen. Dat is zonde. Zijn gewoon hele mooie midspeakers!
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Ik heb ze alleen nog maar toegepast gezien als midwoofer in een 2 wegje of met 2 stuks in een 2,5 weg (Troels). Niet echt als midrange.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 04 mar 2020, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Troels gebruikt ze als mid in een van zijn Jenzen ontwerpen...pappaleo schreef:Ik heb ze alleen nog maar toegepast gezien als midwoofer in een 2 wegje of met 2 stuks in een 2,5 weg (Troels). Niet echt als midrange.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Dat is de ER18RNX. Een andere driver. http://www.troelsgravesen.dk/Jenzen-SEAS-ER.htmLeeuwarden schreef:Troels gebruikt ze als mid in een van zijn Jenzen ontwerpen...pappaleo schreef:Ik heb ze alleen nog maar toegepast gezien als midwoofer in een 2 wegje of met 2 stuks in een 2,5 weg (Troels). Niet echt als midrange.
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Ik had het over de CA. Ja het kan natuurlijk wel voor een klein 2-wegje maar veel laag kun je er gewoon niet van verwachten.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Goed, fineer zit erop, morgen in de lak en dan de driver gaten eruit snijden, ik hoop dat het Zebrano dan wat minder splintert door de lak die hopelijk de houtvezels op hun plek houdt?
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
Dat is mooi gemaakt zo, en weer eens wat anders qua kleur dan wat je meestal ziet!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: TwentyTwenty 2.0 - high-end monitor
heb jij ivm Corona alle werkzaamheden gestaakt en je op zelfbouw gestort ofzo? haha, wat een vaart na al die jaren!
