Zelfbouw microfoon met primo EM258
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Als je het echt wil weten is er maar een manier:
https://shop.hifi-selbstbau.de/produkt/ ... ibrierung/
https://shop.hifi-selbstbau.de/produkt/ ... ibrierung/
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
+1
Ik Heb het destijds bij IBF laten doen. Scheelt je een hoop slapeloze nachten!
Ik Heb het destijds bij IBF laten doen. Scheelt je een hoop slapeloze nachten!
-
bart Luyckx
- Berichten: 721
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Ja, hem laten uitmeten is een optie, maar dan gaat de "low-cost" gedachte wat verloren.
Verder weet ik niet hoe nauwkeurig zo een calibratie is.
Ook als je kijkt naar de tolerantie curve van een class 1 dan valt deze daar wel in.
Ook zijn er afwijkingen door de meteologische omstandigheden.
Dependence on temperature: ±0.2 dB
Dependence on humidity: ±0.2 dB
Dependence on pressure: ±0.6 dB
So this is ±1dB which is quite substantial and cannot be count as close to accurate.
Verder weet ik niet hoe nauwkeurig zo een calibratie is.
Ook als je kijkt naar de tolerantie curve van een class 1 dan valt deze daar wel in.
Ook zijn er afwijkingen door de meteologische omstandigheden.
Dependence on temperature: ±0.2 dB
Dependence on humidity: ±0.2 dB
Dependence on pressure: ±0.6 dB
So this is ±1dB which is quite substantial and cannot be count as close to accurate.
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
hoi ik word altijd vreselijk onzeker van schemaatjes, bang dat ik de boel weer eens verkeerdom soldeer. Dus voordat ik de fout inga vraag ik het maar even, kan iemand me vertellen waar ik de + van het microfoon-elementje op soldeer? Zit die + op pootje 3 van de XLR ?
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Ik ken dat schema verder niet. Maar ik zou zo nooit een elektret mic aan 48 Phantom voeding bloot stellen. Overigens gaat hoe meer spanning op de fet des te minder ruis niet op. Boven de ca 7V DG-spanning gaat de gate lekstroom flink toenemen en ook de ruis dientengevolge. Zou niet meer dan 5V aanhouden.
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
dit schema komt uit de handleiding van jvenema [/url]https://zelfbouwaudio.nl/forum/download ... ?id=153806[/url]
de tweede post in deze topic.
Nu begin ik pas echt te twijfelen
Als ik de fantoomspanning op mn XLR-stekker zet en meet tussen pootje 3 vd stekker (de plus?) en daar waar de elco's en weerstand aan elkaar gesoldeerd zitten (de min?) meet ik 37,8 volt en geen 5,5 volt. (het microfoon-element heb ik er nog niet eraan gesoldeerd en ik heb een 75kOhm weerstand gebruikt)
de tweede post in deze topic.
Nu begin ik pas echt te twijfelen
Als ik de fantoomspanning op mn XLR-stekker zet en meet tussen pootje 3 vd stekker (de plus?) en daar waar de elco's en weerstand aan elkaar gesoldeerd zitten (de min?) meet ik 37,8 volt en geen 5,5 volt. (het microfoon-element heb ik er nog niet eraan gesoldeerd en ik heb een 75kOhm weerstand gebruikt)
Laatst gewijzigd door Rønny op ma 08 mei 2023, 17:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Het (aanraakbare) huisje van de mic zit zo aan de signaalingang van de mic input van je geluidskaart. De maker van het schema moet dat maar uitleggen.
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
bedankt Pjotr voor je reactie, ik zal eens kijken of J Venema een PB-tje te sturen is
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Gewoon 2 of 3 penlight batterijtje met 2K2 weerstand zoals volgens het schema in de datasheet van de mic capsule. Werkt probleemloos! Wel de 48V Phantom voeding uit laten dan
Van de XLR: Pin1: GND, Pin2: plus input en Pin3 min input welke je aan GND legt.
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Bij de Action koop je voor een paar euries LED guirlandes met een batterijdoosje voor 2 of 3 penlights er aan en een schakelaar er op... Zelf doe ik de voeding meestal met een 9V batterijtje en een spanningsdeler met twee 4K7 weerstanden.
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Hoi Pjotr, bedankt voor de tips.
Toch ben ik er nog niet over uit wat ik nu ga doen want ik was eigenlijk wel blij met deze XLR-aansluiting mét fantoomvoeding van 48 volt DC. Plug&Play
Ik gebruik liever geen batterijen omdat ik de microfoons ook buiten wil kunnen gebruiken, dus ook in vochtige omstandigheden voor het maken van soundscapes e.d. Een ander projectje is om gierzwaluwen naar nieuwe nestkasten te lokken, nu gebeurd dat nog 'handmatig' of met een tijdklok https://gierzwaluwbescherming.nl/files/ ... e_2020.pdf
maar zou dat met een raspberry-pi willen automatiseren (microfoon hoort gierzwaluwen overvliegen = tweeter speelt gierzwaluw-mp3 in 1 van de nieuwe nestkasten)
Nu ik hier al maanden op het forum rondneus en steeds verder duik in alles wat met audio te maken heeft wil ik ook begrijpen wat ik maak (of zou willen maken). Omdat een grote groep hier verslag doet van metingen aan drivers, speakers en akoestiek, en het me af en toe duizelt van alle afkortingen en technische opmerkingen had ik bedacht maar te beginnen met het maken van een goede meetmicrofoon. Waarmee ik mn bestaande stereoset en woonkamer kan doormeten en te begrijpen wat er nu is en wat ik kan verbeteren MAAR vooral te begrijpen wat wat is/doet.
dus ben ik me, nu ik even niet verder kom, maar gaan inlezen in de wonderlijke wereld van de microfoon op sites als die van Tom Benedict e.d om er achter te komen waarom welke condensatoren en weerstanden en hoe ik kan berekenen welke dingen ik waar moet solderen. fascinerende materie
groet Ronny, die nooit haast heeft maar wel verder wil
Toch ben ik er nog niet over uit wat ik nu ga doen want ik was eigenlijk wel blij met deze XLR-aansluiting mét fantoomvoeding van 48 volt DC. Plug&Play
Ik gebruik liever geen batterijen omdat ik de microfoons ook buiten wil kunnen gebruiken, dus ook in vochtige omstandigheden voor het maken van soundscapes e.d. Een ander projectje is om gierzwaluwen naar nieuwe nestkasten te lokken, nu gebeurd dat nog 'handmatig' of met een tijdklok https://gierzwaluwbescherming.nl/files/ ... e_2020.pdf
maar zou dat met een raspberry-pi willen automatiseren (microfoon hoort gierzwaluwen overvliegen = tweeter speelt gierzwaluw-mp3 in 1 van de nieuwe nestkasten)
Nu ik hier al maanden op het forum rondneus en steeds verder duik in alles wat met audio te maken heeft wil ik ook begrijpen wat ik maak (of zou willen maken). Omdat een grote groep hier verslag doet van metingen aan drivers, speakers en akoestiek, en het me af en toe duizelt van alle afkortingen en technische opmerkingen had ik bedacht maar te beginnen met het maken van een goede meetmicrofoon. Waarmee ik mn bestaande stereoset en woonkamer kan doormeten en te begrijpen wat er nu is en wat ik kan verbeteren MAAR vooral te begrijpen wat wat is/doet.
dus ben ik me, nu ik even niet verder kom, maar gaan inlezen in de wonderlijke wereld van de microfoon op sites als die van Tom Benedict e.d om er achter te komen waarom welke condensatoren en weerstanden en hoe ik kan berekenen welke dingen ik waar moet solderen. fascinerende materie
groet Ronny, die nooit haast heeft maar wel verder wil
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Leuk! Zelf heb ik destijds veel candid opnames en bootlegs van concerten op compact cassette gemaakt. Had 2 Panasonic WMA-61 mic kapseltjes gemonteerd in een vechtpetje en die werden gevoed vanuit de batterij van de recorder. Een leuke diy site m.b.t. deze materie: http://www.mp3forkidz.com/mic/
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
haha goeie ouwe tijd, een vriendje van mn zus deed dat ook in de jaren 80: 2-3 x per maand naar concerten in Brussel en Antwerpen. Alle apparatuur verstopt in onderbroeken en BH. Verdiende hij een aardig bedrag mee maar avonden alles eindeloos kopiëren op cassettes was dodelijk voor de liefde.
ff on topic: heb inmiddels een stuk of 8 mogelijke aansluitschema's gevonden, van super simpel met alleen een 27K-weerstand tussen pootje 1 en 3 tot gebalanceerde schakelingen met tig onderdelen die ik niet kwijt kan in die XLR-connector en vanalles er tussenin. Ik ben nog wel ff zoet met puzzelen. Als ik eruit ben hoop ik dat je ff mee kan kijken of het gaat werken.
groet Ronny
ff on topic: heb inmiddels een stuk of 8 mogelijke aansluitschema's gevonden, van super simpel met alleen een 27K-weerstand tussen pootje 1 en 3 tot gebalanceerde schakelingen met tig onderdelen die ik niet kwijt kan in die XLR-connector en vanalles er tussenin. Ik ben nog wel ff zoet met puzzelen. Als ik eruit ben hoop ik dat je ff mee kan kijken of het gaat werken.
groet Ronny
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Ja, deed het toen alleen voor mij zelf en naaste vrienden. Was toen ook in de jaren '80 en had een Sony WM-D6 met een aparte extra batterij pack met C-cellen. Die WM-D6 doet het overigens nog steeds!
In een XLR een nette schakeling klussen gaat sowieso niet makkelijk. Elco'tjes van 50V nemen nu een maal plaats in. Mooiste is als je de z.g.n. Linkwitzmod kan toepassen. D.w.z. dat je de Source van het huisje los kunt maken. Of een kapseltje vinden waar Drain en Source al apart aangesloten zitten.
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Hallo, dit is Bing. Ik kan je helpen met je vraag.
Om een primo em258 microfoon capsule aan te sluiten op een xlr met 48 volt fantoomspanning, heb je een paar dingen nodig:
Een actieve speaker met een microfooningang die fantoomspanning kan leveren. Dit wordt meestal aangegeven met het woord ‘phantom’ of een pictogram van een bliksemschicht naast de ingang(1).
Een xlr-kabel om de microfoon capsule te verbinden met de speaker(1).
Een weerstand van 2.2 kOhm om tussen de twee draden van de capsule te solderen(2).
Een behuizing om de capsule en de weerstand in te plaatsen(2).
De stappen om de microfoon capsule aan te sluiten zijn als volgt:
Soldeer de weerstand tussen de twee draden van de capsule. De rode draad is de signaaldraad en de zwarte draad is de aardedraad (2).
Maak een gat in de behuizing voor de capsule en bevestig deze met lijm of tape(2).
Maak een gat in de behuizing voor de xlr-kabel en voer deze door. Soldeer de rode draad van de capsule aan pin 2 van de xlr-connector en de zwarte draad aan pin 1. Pin 3 blijft ongebruikt(2).
Sluit de xlr-kabel aan op de microfooningang van de speaker en zet de fantoomspanning aan(1).
Test de microfoon door erin te spreken of te zingen. Je zou nu geluid moeten horen uit de speaker.
Ik hoop dat dit je helpt. Als je nog meer vragen hebt, laat het me weten.
Meer informatie:
1. bax-shop.nl
2. zelfbouwaudio.nl
3. startpagina.nl
4. bax-shop.be
zo simpel kan het leven met artificiële intelligentie zijn, pootje 3 gebruik je gewoon niet
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Bij Amazon kant en klaar niet tobben:
https://www.amazon.nl/R%C3%98DE-VXLR-TR ... C67&sr=8-1
Of Bax: https://www.bax-shop.nl/microfoon-beltp ... om-adapter
Let wel op, deze dingen zijn alleen geschikt voor korte kabels van zeg hooguit een meter of 2. Voor lange kabels heb je wel een actieve buffer nodig om de kabel aan te kunnen sturen.
https://www.amazon.nl/R%C3%98DE-VXLR-TR ... C67&sr=8-1
Of Bax: https://www.bax-shop.nl/microfoon-beltp ... om-adapter
Let wel op, deze dingen zijn alleen geschikt voor korte kabels van zeg hooguit een meter of 2. Voor lange kabels heb je wel een actieve buffer nodig om de kabel aan te kunnen sturen.
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Maar ik wil nog wel een poging wagen om in mn hoofd uit te filosoferen, over het waarom van die weerstanden en condensatoren, wat voor schema wel of niet kan kloppen, hoe je die waardes kan berekenen.
Gevolg is echter ook dat ik die handige dingen niet mag kopen van mezelf tot ik het zelf uitgevogeld heb én ik heb alle spullen nu toch al in huis. Maar ik hou je tip voor achter de hand.
Learning by doing werkt bij mij toch wel het beste
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Nou de sites van Tom Benedict en deze ken je vast ook al: https://www.zachpoff.com/resources/test ... -in-power/ 
Ik heb zelf maar even zo'n VXLR+ plug bij Bax besteld voor mijn IBF mic. Die mic kon eerst direct op de 3,5mm jack ingang van mijn EMU tracker USB kaart met 5V Phantom power. Maar die EMU wil gewoon niet lekker meer onder W10 en heb die vervangen voor een MOTU M2 met alleen 48V Phantom.
Ik heb zelf maar even zo'n VXLR+ plug bij Bax besteld voor mijn IBF mic. Die mic kon eerst direct op de 3,5mm jack ingang van mijn EMU tracker USB kaart met 5V Phantom power. Maar die EMU wil gewoon niet lekker meer onder W10 en heb die vervangen voor een MOTU M2 met alleen 48V Phantom.
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
de microfoon capsel heeft zelf ook een interne weerstand die staat in serie met de 68k-82k weerstand. uiteindelijk zal daardoor ongeveer 40V hierover vallen en de rest dus over de EM258. even los van de weerstand van de EM258 kan je uitrekenen dat de stroom met 48V en 82k ohm nooit meer kan zijn dan 48/82000 = 0.59 mA en in werkelijkheid door de weerstand van de EM258 die in serie staat nog wat lager. Uit de datasheet kan je lezen dat ongeveer 0.5mA optimaal is en bij mij was dat bij 75k. De spanning meten zonder EM258 met een spanningsmeter die een hoge impedantie heeft is zinloos, omdat er dan geen spanningsdeler is.
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
@jvenema super bedankt voor de uitleg
In dit schema van jvenema had ik het rechterdeel genegeerd omdat het verder niet in de bouwbeschrijving werd genoemd: [/url]https://zelfbouwaudio.nl/forum/download ... ?id=153806[/url]
Dan gaat het dus niet werken maar ik wil eigenlijk alle benodigde onderdelen wel in de microfoon hebben en veilig de mics aan de fantoomspanning van 48V kunnen prikken zonder eerst de leverancier van die 48 volt te hoeven verbouwen want dat is nu de consequentie van dit schema, vertel het me als ik het verkeerd heb.
Dan kom ik hier op uit (de nummering van de XLR-pootjes is een beetje door elkaar, sorry) Klopt het schema zo nog, met dezelfde waarden voor de weerstanden en condensatoren? nog even los van hoe ik de waarden zou kunnen berekenen
In dit schema van jvenema had ik het rechterdeel genegeerd omdat het verder niet in de bouwbeschrijving werd genoemd: [/url]https://zelfbouwaudio.nl/forum/download ... ?id=153806[/url]
Dan gaat het dus niet werken maar ik wil eigenlijk alle benodigde onderdelen wel in de microfoon hebben en veilig de mics aan de fantoomspanning van 48V kunnen prikken zonder eerst de leverancier van die 48 volt te hoeven verbouwen want dat is nu de consequentie van dit schema, vertel het me als ik het verkeerd heb.
Dan kom ik hier op uit (de nummering van de XLR-pootjes is een beetje door elkaar, sorry) Klopt het schema zo nog, met dezelfde waarden voor de weerstanden en condensatoren? nog even los van hoe ik de waarden zou kunnen berekenen
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
de stroom I door de microfooncapsule is I=U/(R3+RL+R1) =48/84000 = 0,57mA
tot hier gaat het nog goed met mn rekenwerk (hoop ik) wat betreft de spanningen vind ik het al lastiger
wbt spanning: tussen pen2 en pen3 vd XLR is geen spanningsverschil, tussen pen2 en pen1 staat 48 volt, idem tussen pen3 en pen1
de spanning over de mic capsule is Umic= I x ((R2xR3)/(R2+R3)+R1) = 0,00057 x 78K4 = 44,7volt
ergens maak ik een denkfout
Ik ga er vanuit dat R2 en R3 parallel staan ... dat klopt wsl niet
Ik had toch wel de hoop dat zo iets simpels met maar 6 onderdelen nog wel zou snappen maar vandaag geloof ik van niet.
Ik ga een muziekje opzetten [ Calefax, Hidden Gems ]
groet, Ronny die ook contactpuntjes stellen maar niet onder de knie kreeg
tot hier gaat het nog goed met mn rekenwerk (hoop ik) wat betreft de spanningen vind ik het al lastiger
wbt spanning: tussen pen2 en pen3 vd XLR is geen spanningsverschil, tussen pen2 en pen1 staat 48 volt, idem tussen pen3 en pen1
de spanning over de mic capsule is Umic= I x ((R2xR3)/(R2+R3)+R1) = 0,00057 x 78K4 = 44,7volt
ergens maak ik een denkfout
Ik ga er vanuit dat R2 en R3 parallel staan ... dat klopt wsl niet
Ik had toch wel de hoop dat zo iets simpels met maar 6 onderdelen nog wel zou snappen maar vandaag geloof ik van niet.
Ik ga een muziekje opzetten [ Calefax, Hidden Gems ]
groet, Ronny die ook contactpuntjes stellen maar niet onder de knie kreeg
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Dat rechter deel met de 6k8 weerstanden is wat er gebruikelijk gedaan wordt aan de fantoom voedingskant. Google maar en kijk b.v. https://nl.wikipedia.org/wiki/Fantoomvoeding
en
https://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_power
Dat voorkomt rare dingen bij een kortsluiting, je hoeft dus niets te verbouwen aan die kant, die 6k8 weerstand is gewoon een gegeven.
en
https://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_power
Dat voorkomt rare dingen bij een kortsluiting, je hoeft dus niets te verbouwen aan die kant, die 6k8 weerstand is gewoon een gegeven.
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
Ahhá Goeiemorgen, die R1 en R2 hoeven dus niet, die haal ik weer uit mn schema vanavond. Heb ik een hele werkdag om verder te brainstormen over de berekeningen. Het kwartje valt langzaam
(ben swerelds Ai-databases aardig aan het vervuilen met mn foute aannames
)
(ben swerelds Ai-databases aardig aan het vervuilen met mn foute aannames
Re: Zelfbouw microfoon met primo EM258
R1 minimaal = (UXLR -Umic) / I max = 38 / 0,00055 = 69KOhm
bij R1= 68K > I= U / (R1+RMIC +R3XLR) = 62mA
-> UR1= I x R1 = 0,00062 x 6800 = 42,16V
-> UMIC= UXLR-UR1 = 48 - 42,16 = 5,84V
bij R1= 75K > I= 48 / 84000 = 57mA
-> UR1= 42,85V
-> UMIC = 5,15 V
bij R1= 82K > I= 48/ 91000 = 52mA
-> UR1= 43,24V
-> UMIC= 4,76V
wat denken jullie? klopt mn berekening?
zelf denk ik dat er niks van klopt, de waarden zijn anders dan wat jvenema in zn bouwbeschrijving meldt en mn stroompje zouden bij 68K en 75K nog steeds te groot zijn
bij R1= 68K > I= U / (R1+RMIC +R3XLR) = 62mA
-> UR1= I x R1 = 0,00062 x 6800 = 42,16V
-> UMIC= UXLR-UR1 = 48 - 42,16 = 5,84V
bij R1= 75K > I= 48 / 84000 = 57mA
-> UR1= 42,85V
-> UMIC = 5,15 V
bij R1= 82K > I= 48/ 91000 = 52mA
-> UR1= 43,24V
-> UMIC= 4,76V
wat denken jullie? klopt mn berekening?
zelf denk ik dat er niks van klopt, de waarden zijn anders dan wat jvenema in zn bouwbeschrijving meldt en mn stroompje zouden bij 68K en 75K nog steeds te groot zijn
