Pagina 2 van 6
Re: Whiskers
Geplaatst: vr 15 nov 2019, 23:33
door pappaleo
Ik heb van mijn leven nog nooit een luidspreker in een boekenkast gehad.
Met -zoals verondersteld werd- laagondersteuning in de zijkant, is plaatsing in een boekenkast sowieso geen goed plan.
Re: Whiskers
Geplaatst: vr 15 nov 2019, 23:43
door Pjotr
Nee dan niet. Ben wel heel benieuwd Leo!
Re: Whiskers
Geplaatst: za 16 nov 2019, 16:23
door pappaleo
Deels gelijmd. Enkele plankjes (bodem, poort) blijven demontabel. Het eerste wat ik ga doen is de kast op de gesimuleerde 35Hz afstemmen door de lengte van het poortplankje aan te passen.

- In de lijmklemmen
Als die lengte exact bepaald is kan ie helemaal dichtgelijmd worden.
Morgen (en misschien begin ik vanavond al) het tweede exemplaar in elkaar flansen.
Het blijven natuurlijk testkastjes. Ik hoop wel dat ik niet teveel voortschrijdend inzicht krijg.

Re: Whiskers
Geplaatst: za 16 nov 2019, 20:59
door Shadow
Tangband (W3-881SJ?)
Hivi (RT1C-A?)
Dayton (DA175-8?)

Re: Whiskers
Geplaatst: za 16 nov 2019, 21:18
door pappaleo
Merken goed. Typen niet.
Die W3-881SJ heeft wat beperkingen. Kan niet op niveau mee met een subwoef aan de zijkant.
Of de subwoef moet mee tot 250 Hz of hoger en dan kan je hem beter niet aan de zijkant hebben.
Re: Whiskers
Geplaatst: za 16 nov 2019, 21:32
door Shadow
Nee precies, ik dacht dat je ook eerder voor de W4-655c zou gaan gezien de goede ervaring. Kon het niet goed inschatten of het nu 3” of 4” zou zijn

Re: Whiskers
Geplaatst: vr 27 dec 2019, 22:11
door pappaleo
Ik heb wat problemen met dit concept.
Ik gebruik de Tangband W5-1138SMF als (sub)woofer. Die moet om normaal te presteren in een 10 a 11 liter kast. Bij de Boenicke W5 is dat ongeveer de helft (en heeft dunne wandjes). Garantie voor boembas. Dat dat ding er geen last van heeft komt waarschijnlijk door de zilveren "resonator" aan de minpool van de woofer.
Ik vind de combi woofer aan de zijkant en mid(full)range aan de voorkant ook wat lastig te combineren en last but not least: Het ziet er niet uit. Echt, ik vind die kast zo lelijk dat ik gewoon geen zin meer heb om er mee verder te gaan.
Voortschrijdend inzicht
Dus beginnen we opnieuw. Ik gebruik wel die Tangband woofer, maar het wordt dus wel een schoenendoos. Met een inhoud van 10 liter voor de woofer. Reflexpoort wordt een afvoerpijpje en geen slotpoort (die wordt veel te lang). Alle units aan de voorkant.
De gebruikelijke kerstverplichtingen zijn achter de rug en vanmorgen heb ik wat MDF gehaald.
Na wat verspanende bewerkingen was dit het resultaat:
Afvoerpijpje aan de achterwand. Lengte wordt nog proefondervindelijk vastgesteld:
En al een paar stukken in de lijmklemmen:
Morgen verder.
Re: Whiskers
Geplaatst: vr 27 dec 2019, 22:30
door dre
Kijk die Leo eens!

Re: Whiskers
Geplaatst: vr 27 dec 2019, 23:50
door ray5150
Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. of iets dergelijks.
Ik vind het wel een uitdaging hoor, in nog geen 5 weken van tekentafel tot een werkende en (hoop ik ) goed klinkende luidspreker.
Re: Whiskers
Geplaatst: vr 27 dec 2019, 23:54
door Henkjan
Pff, appeltje eitje. Paasweekeinde is lang genoeg toch?

Re: Whiskers
Geplaatst: za 28 dec 2019, 0:00
door Shadow
Ik herinner me de vorige bouw wedstrijd nog met Mission Impossible nog...daar is wel meer bloed vergoten hoor...
Re: Whiskers
Geplaatst: za 28 dec 2019, 0:02
door pappaleo
Daar had ik tijd zat.
Re: Whiskers
Geplaatst: za 28 dec 2019, 0:14
door Shadow
Ja daar heb je de lat nog ff hoger gelegd door er nog een te ontwerpen. Kan ik wat voor je doen komende week?

Re: Whiskers
Geplaatst: za 28 dec 2019, 16:38
door pappaleo
Shadow schreef:Ja daar heb je de lat nog ff hoger gelegd door er nog een te ontwerpen. Kan ik wat voor je doen komende week?

Wat had je in gedachten?
Re: Whiskers
Geplaatst: za 28 dec 2019, 16:41
door Henkjan
pappaleo schreef:Shadow schreef:Ja daar heb je de lat nog ff hoger gelegd door er nog een te ontwerpen. Kan ik wat voor je doen komende week?

Wat had je in gedachten?
als Joram nou Leo van t werk houdt, dan heeft de rest meer kans op die Nixies

Re: Whiskers
Geplaatst: za 28 dec 2019, 16:50
door pappaleo
Vandaag even wat gelijmd:

- Kastje lijmen
En wat gefreesd:

- Frontjes frezen
En toen viel de stroom uit. Ik heb zo'n katrol met oververhittingsbeveiliging en die werd dus te warm. Met mijn stomme kop het kacheltje vergeten uit te zetten toen ik ging frezen.
Enfin, krijgen de stofwolken even tijd om neer te dalen.
De frontjes op de foto hebben nog niet de juiste lengte. Het gaat ook nog maar om testkastjes van Gamma
MDFkarton. Doel is om metingen mee te doen, poortfrequentie bepalen en ontdekken welke constructiewijze het handigst is, zodat ik bij de definitieve versie fouten kan vermijden.
Re: Whiskers
Geplaatst: za 28 dec 2019, 16:53
door pappaleo
Henkjan schreef:pappaleo schreef:Shadow schreef:Ja daar heb je de lat nog ff hoger gelegd door er nog een te ontwerpen. Kan ik wat voor je doen komende week?

Wat had je in gedachten?
als Joram nou Leo van t werk houdt, dan heeft de rest meer kans op die Nixies

Ik heb dit keer nix geen illusies om in de top 3 terecht te komen. Er doen teveel professionals mee.

Re: Whiskers
Geplaatst: za 28 dec 2019, 16:59
door Shadow
Ik geloof dat de Jury bestaat uit niet-deelnemers

Re: Whiskers
Geplaatst: za 28 dec 2019, 17:41
door ds23man
Volgens mij is er nog niet eens een jurysamenstelling...
Re: Whiskers
Geplaatst: za 28 dec 2019, 17:47
door SSassen
Haha, prachtig dit, iedereen druk aan het hobbyen dit weekend!

...
Re: Whiskers
Geplaatst: za 28 dec 2019, 18:07
door Barry2001
Goed bezig hier
Shadow schreef:Ik geloof dat de Jury bestaat uit niet-deelnemers

Deelnemers zijn ook jury, als de deelnemer dit leuk vindt, zou niet weten waarom niet. Daarnaast is er uiteraard ruimte voor niet deelnemers, mits het niet te vol wordt.
Re: Whiskers
Geplaatst: za 28 dec 2019, 18:30
door ds23man
Barry2001 schreef:Goed bezig hier
Shadow schreef:Ik geloof dat de Jury bestaat uit niet-deelnemers

Deelnemers zijn ook jury, als de deelnemer dit leuk vindt, zou niet weten waarom niet. Daarnaast is er uiteraard ruimte voor niet deelnemers, mits het niet te vol wordt.
Kijk, daar gaan we weer nat net zoals bij de vorige editie. Allemaal te vrijblijvend en in de praktijk komt er geen ruk van terecht. Daarom is er een tijdje terug ( Joram kom er maar in als forumzoekmachine) geopperd om een jury te vormen van een aantal ervaren mensen die niet aan de wedstrijd meedoen. En nee, ik ga dat niet doen zoals gesuggereerd.
Re: Whiskers
Geplaatst: za 28 dec 2019, 19:06
door Shadow
Barry bepaald uiteindelijk als wedstrijd commissaris

Re: Whiskers
Geplaatst: zo 29 dec 2019, 10:40
door pappaleo
Vanmorgen de boel uit de lijmklemmen gehaald. Ben niet ontevreden over het resultaat. Dit is voor mij de eerste keer dat er in dit stadium nog geen schroef aan te pas gekomen is:

- Uit de lijmklemmen
Nu de eerste zijwand erop. De zijwand steekt baffledikte uit aan de voorkant, de baffle komt daartussenin en wordt op het binnenframe vastgelijmd (in het definitieve stadium).

- Zijwand gelijmd
Het kacheltje staat daar om de temperatuur net hoog genoeg te houden dat er met de houtlijm nog gewerkt kan worden. Zonder kachel vriest het er bijna.
Vanmiddag kan de zijwand van de andere kast gedaan worden (als er een paar lijmklemmen vrijkomen). In de tussentijd ga ik verder aan de baffles en het middencompartiment, dat er nog in moet voordat de andere zijwand er op gaat.
Re: Whiskers
Geplaatst: zo 29 dec 2019, 10:52
door pappaleo
Ik moet nog even wat verzinnen om kleine ronde gaten te maken. De minimum draaicirkel van mijn cirkergeleider is 60mm. De tweeterflens is 66mm en dat gaat dus net. Het gat voor de magneet van 42mm doe ik met een figuurzaagje. Een decoupeerzaag is te grof voor dit soort rondingen (of ik ben te lomp).
Het gat voor de reflexpijp is een ramp. Dat moet in de definitieve versie natuurlijk beter.