[UcD] Alweer eentje

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Donders, die kasten zien er wel heel erg gelikt uit zeg!

Ik begrijp nu ook dat je een nieuwe CD speler wilde, zo'n simpele zwarte kast als van de 5400 past hier totaal niet bij :twisted:

Mooi man!

Heeft die CD speler geen interne volumeregeling aan boord?
Of komt er nog een aparte preamp met viervoudige volumeregeling?
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

KT88 schreef:
Heeft die CD speler geen interne volumeregeling aan boord?
Of komt er nog een aparte preamp met viervoudige volumeregeling?
Theoretisch heeft de DAC een regeling, maar die is niet actief. Maar er komt nog wel een nette pre-amp. Maar hoe dat er precies gaat uitzien weet ik nog niet precies. Wat bedoel je met viervoudig?
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Als je symmetrisch je volume wilt regelen, moet je dat viervoudig doen voor twee kanalen, het plus en min signaal dus beide per kanaal verzwakken.

Of je neemt een viervoudige VCA, dat kan natuurlijk ook nog.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat is niet nodig hoor, check ff het schema hierboven.

Een gewonen stereo pot (of vergelijkbare oplossing) voldoet!
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Hmmm.........ik vind het een niet erg nette manier van regelen.
Je introduceert allerlei common mode problemen, plus serieweerstanden, maar aan de andere kant heb je het wel over zilverbedrading in je versterker.

Sound is no Voodoo????
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

KT88 schreef:
Hmmm.........ik vind het een niet erg nette manier van regelen.
Andere mensen denken daar weer anders over...
Je introduceert allerlei common mode problemen, plus serieweerstanden, maar aan de andere kant heb je het wel over zilverbedrading in je versterker.

Audio = Voodooless????
Absoluut. Wil echter niet zeggen dat je niet met hoogwaardige materialen mag werken ;) Als ik voor een paar euro zilverdraad kan krijgen, dan ben ik gek om het niet te gebruiken natuurlijk :)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Proficiat Christiaan!

Nog een paar punten die wat aandacht verdienen: de statische afschermwikkeling van beide trafo's dien je nog wel even aan de aarde aan te sluiten, zo ook de kast, beide op 't zelfde punt. Alle secundaire wikkelingen twisten netzoals je met de primaire wikkelingen gedaan hebt, idem voor de draden vanaf de netschakelaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ja, dat zijn inderdaad nog dingen die ik moet doen. Echter heb ik nu nog expres het een en ander lang gelaten (hoewel de voedingskabels van de regelaars hier en daar wat kort zijn).

Is het wel handig om de hele kast aan de aarde te hangen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Is het wel handig om de hele kast aan de aarde te hangen?
Je werkt toch gebalanceerd? Ja, nou dan, gewoon op een centraal punt aan aarde hangen.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Kan dus geen kwaad dat ook de XLR terminals met de kast in verbinding staan?
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
Kan dus geen kwaad dat ook de XLR terminals met de kast in verbinding staan?
Dat staan ze toch al.. Je moet alleen je nul-leiding niet met de kast verbinden. Als je het een beetje netjes doet heb je op 1 de NUL, op 2 de POS en op 3 de NEG.. Let wel op bij de nummering, die is bij 3-polige-XLR pluggen niet gewoon rechts-om (maar dat hoef ik jou niet te vertellen..)
Aangezien de POS en de NEG het signaal voeren kan het zelfs zo zijn dat, in het geval van een aardlusje, je maar bij een kanaal de NUL door trekt.
De buitenkant van de XLR-Plug (die dus in contact staat met de kast) is prima te gebruiken voor de afscherming.. Sluit deze echter maar aan een zijde aan... (ook dat hoef ik je niet te vertellen dus zie het maar als algemeen vermaak...)

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

audiomanics schreef:
Dat staan ze toch al.. Je moet alleen je nul-leiding niet met de kast verbinden. Als je het een beetje netjes doet heb je op 1 de NUL, op 2 de POS en op 3 de NEG.. Let wel op bij de nummering, die is bij 3-polige-XLR pluggen niet gewoon rechts-om (maar dat hoef ik jou niet te vertellen..)
Yep, heb gisteren netjes op de nummertjes gelet (en kleurtjes, blauw: cold, wit: hot ;) ). De behuizing heb ik vooralsnog niet aangesloten. Deze kan ik dus prima aan de aarde hangen via de kast?

Vooralsnog hangt de behuizing van het socket dus alleen aan de kast, en verder nergens aan. De NULL is gewoon de afscherming van de interlink, en POS en NEG de getwiste aders.

Nog een vraagje: inschakelen is geruisloos. Uitschakelen geeft echter een flinke plop... Is dat normaal?
Laatst gewijzigd door voodooless op di 17 okt 2006, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Dat is het mooie als je zelf kabels maakt... Gebalanceerde kabels hebben bij mij drie aders en een afscherming. Ongebalanceerde kabels maak ik met twee aders en een afscherming. Op deze manier kun je zeker stellen dat de afscherming nergens in het audiocircuit zit en ook dat hij altijd maar aan een zijde aangesloten hoeft te worden.. (soms is het even uitproberen of je die aansluiting nu aan de bron, danwel aan de ontvangende zijde aansluit... Dat is nog wel eens tegen alle verwachtingen in..

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Oh ja,
Even aangaande het aarden van de kast: Dit is geeloxeerd (geanodiseerd) aluminium. De oppervlakte daarvan is een goede isolator. Ieder paneel zou dus separaat verbonden moeten worden met het centrale aardpunt.. Lekker al die schroeven in je kast :?

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nouja, tot nu toe gaat dit prima. Geen brom of ruis :D

Ik moet mijn oor "in" de tweeter leggen om met geluk iets te kunnen horen ;)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Christiaan,
Nog een vraagje: inschakelen is geruisloos. Uitschakelen geeft echter een flinke plop... Is dat normaal?
Gaat 't ledje meteen uit op de module? Ik neem aan dat je de amp-on optie hebt gebruikt op de voeding?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

SSassen schreef:
Gaat 't ledje meteen uit op de module? Ik neem aan dat je de amp-on optie hebt gebruikt op de voeding?
Moet ik ff checken, maar volgens mij blijft het LED'je ff banden. Ik heb inderdaad de amp-on optie gebruikt.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

voodooless schreef:
Ik moet mijn oor "in" de tweeter leggen om met geluk iets te kunnen horen ;)
Oh dus je hoort wel wat... Geluk dat het rendement van jouw tweeters zo'n 25 dB lager ligt anders heb je echt een uitdaging, neem dat maar aan.. ('t is me wel gelukt nu.. De enige ruis die ik hoor komt uit het actieve filter (volgens de specs -112dB...Dan is de rest dus nog stiller)

Kees
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ja, ik hoor het inderdaad. Maar dat moet ik letterlijk bijna in de tweeter gaan zitten, en het moet voor de rest echt stil zijn. Dan, met veel moeite hoor ik iets 8)
richardkrol
Berichten: 214
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 12:00

Bericht door richardkrol »

audiomanics schreef:
Oh ja,
Even aangaande het aarden van de kast: Dit is geeloxeerd (geanodiseerd) aluminium. De oppervlakte daarvan is een goede isolator. Ieder paneel zou dus separaat verbonden moeten worden met het centrale aardpunt.. Lekker al die schroeven in je kast :?

Kees
Beste Christiaan,

De kast is inderdaad volledig geanodiseerd. Echter, de panelen maken onderling electrisch contact vanwege de wijze waarop de verbindingen worden gemaakt. Daarnaast zijn alle gaten sowieso na het anodiseerprocess getapt.

Mvgr,

Richard Krol
Hexateq Audio Visual
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Mooi :) Lijkt me dus geen probleem.

Ik moet nog ff een berg van die nette faston plugjes bestellen, dan ga ik een deel van de bekabeling opnieuw doen en hier en daar ook wat dikker.

Ik heb ondertussen enkele uren kunnen luisteren. Tot nu ben ik extreem tevreden!

Mijn speakers hebben nog nooit zo strakke bass gehad en zoveel detail vertoond, van laag tot hoog, zelfs niet met mijn oude Parasound. Het is alsof ik een heel ander systeem heb :roll: (op de tonale balans na, want die is toch wel zo ongeveer gelijk). Ook merk ik dat ondanks mijn waanzinnig slechte opstelling het geluid beter los komt van de speakers, en er een realistischer beeld neergezet wordt. Eigenlijk precies wat ik ook bij jeroen al met de UcD ervaran had, al heb ik het thuis vanwegen de opstelling in mindere mate.

Edit: en nu ik het blauw/rode bicolour LEDje gemonteerd heb voor het gaatje op de voorkant, klinkt ie nog eens 10x beter :lol:
Laatst gewijzigd door voodooless op di 17 okt 2006, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Richard,
De kast is inderdaad volledig geanodiseerd. Echter, de panelen maken onderling electrisch contact vanwege de wijze waarop de verbindingen worden gemaakt. Daarnaast zijn alle gaten sowieso na het anodiseerprocess getapt.
Kijk, daar is over nagedacht en zo hoort 't ook \:D/

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Nog maar een picje, dit keer met LED'je

Afbeelding
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Mooi subtiel 8)
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Voodooless dat ziet er heel strak uit!

Heb je ergens nog een review geschreven over die jungson? Ik zou graag je mening horen over die speler
Plaats reactie