Goede loep/loupe
Moderator: Beheerdersteam
Re: Goede loep/loupe
Yup, dat helpt wel. Kun je wel met een Action brilletje testen. Maar als dat het geval is kun je toch beter naar de opticien als je ogen je lief zijn. Daarmee zie je dichtbij scherper als je bijziende bent, niet groter. Daarvoor heb je echt een loep nodig. Een loep doet beide: Vergroot en zorgt ervoor dat je het scherp ziet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Goede loep/loupe
Als ik mijn lees/werkbril opzet wordt het beeld toch wat groter en scherper.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Goede loep/loupe
Gezien je leeftijd weet ik het wel zeker!Wowly schreef:hahaha dat zou ook zomaar eens kunnen
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Goede loep/loupe
Je zit nog in de ontkenningsfaseWowly schreef:Ik ga het eens proberen met de leesbril van mijn vrouw, zelf heb ik die nog niet nodig maar mogelijk dat voor priegelwerk het werkt?
De dag dat je armen niet lang genoeg meer zijn komt sneller dan.je denkt
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Goede loep/loupe
Nadeel is wel dat je rimpels van je vrouw beter gaat zien....Henkjan schreef:Je zit nog in de ontkenningsfaseWowly schreef:Ik ga het eens proberen met de leesbril van mijn vrouw, zelf heb ik die nog niet nodig maar mogelijk dat voor priegelwerk het werkt?![]()
De dag dat je armen niet lang genoeg meer zijn komt sneller dan.je denkt
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Goede loep/loupe
Ik kan me een organisator van een zba dag herinneren die bij het bestellen van pizzas eigenlijk best wel te korte armen had...Wowly schreef:Ik ga het eens proberen met de leesbril van mijn vrouw, zelf heb ik die nog niet nodig maar mogelijk dat voor priegelwerk het werkt?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Goede loep/loupe
Ik heb vandaag een tandartsbril opgehad. Twee lensjes door gaten in het glas. Werkte uitstekend, fikse vergroting, goed scherp en je kon nog langs de lensjes door het glas kijken om bijv iets van je werkbank te kunnen pakken. Leek me een uitstekend ding.
Zoiets dus:
Zoiets dus:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Goede loep/loupe
De pizzabakker ook.......anonamemouse schreef:Ik kan me een organisator van een zba dag herinneren die bij het bestellen van pizzas eigenlijk best wel te korte armen had...Wowly schreef:Ik ga het eens proberen met de leesbril van mijn vrouw, zelf heb ik die nog niet nodig maar mogelijk dat voor priegelwerk het werkt?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Goede loep/loupe
Wortelkanaalbehandeling gehad?pappaleo schreef:Ik heb vandaag een tandartsbril opgehad. Twee lensjes door gaten in het glas. Werkte uitstekend, fikse vergroting, goed scherp en je kon nog langs de lensjes door het glas kijken om bijv iets van je werkbank te kunnen pakken. Leek me een uitstekend ding.
Zoiets dus:
opterga3.jpg
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Goede loep/loupe
Dat een leesbril minder sterk vergroot dan een loep, is logisch: brilglazen worden vlak voor de ogen wordt geplaatst. Een beeld dat dichterbij is, moet nu eenmaal minder sterk vergroot worden om het even scherp te zien (waar) als hetzelfde beeld (niet waar)* op grotere afstand.
Bezorgt een leesbril hoofdpijn, dan is de afstand (van hetgeen waarnaar je kijkt) niet in overeenstemming met de afstand waarvoor hij is aangeschaft/aangemeten. Om die reden plaats ik een leesbril (nodig als ik lenzen draag) vaak wat lager op de neus, zodat ik er overheen kijk wanneer ik opkijk. Zo voorkomt men vaak dat men gaat duizelen.
De sterkte is hierop afgestemd. Verder heb ik de neiging om met mijn neus dichter op priegelwerk te kruipen dan op een boek. Ideaal is het dan om voor beide situaties de optimale sterkte onder handbereik te hebben.
Bezorgt een leesbril hoofdpijn, dan is de afstand (van hetgeen waarnaar je kijkt) niet in overeenstemming met de afstand waarvoor hij is aangeschaft/aangemeten. Om die reden plaats ik een leesbril (nodig als ik lenzen draag) vaak wat lager op de neus, zodat ik er overheen kijk wanneer ik opkijk. Zo voorkomt men vaak dat men gaat duizelen.
- Edit: *) daar ging ik dus even voorbij aan het feit dat een leesbril niet wordt gemaakt om in te zoomen op details, i.t.t. een loep.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Goede loep/loupe
Dat doet me wat aan iemand denken.pappaleo schreef:Zoiets dus:
opterga3.jpg

- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Goede loep/loupe
ik werk al jaren met dit type, aanvankelijk voor reparatie van horloges, daarna ook soldeerwerk en tegenwoordig zelfs voor het werken aan de fietsen.
Kosten een tientje (eBay uit het oosten)
Kosten een tientje (eBay uit het oosten)
Re: Goede loep/loupe
ok, waarom geen leesbril ed?
die seven of nine is echt..........zucht........
die seven of nine is echt..........zucht........
- asterduc
- Berichten: 4164
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
Re: Goede loep/loupe
[quote="Wowly"]ok, waarom geen leesbril ed?[/quote
die heb ik ook nog op, daarmee kijk je dan door dat eerste vergrootglas (x5), eventueel klik je het 2de vergrootglas naar beneden, dat is dan 10x en als dat niet volstaat kun je die ronde loupe nog voor het rechtoog laten zakken, dat is nog eens 20x of zo.
die heb ik ook nog op, daarmee kijk je dan door dat eerste vergrootglas (x5), eventueel klik je het 2de vergrootglas naar beneden, dat is dan 10x en als dat niet volstaat kun je die ronde loupe nog voor het rechtoog laten zakken, dat is nog eens 20x of zo.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Goede loep/loupe
Stap eerst eens bij een goede opticien naar binnen en laat een oogmeting doen, in de loop der jaren kan er best wat afwijking in je gezichtsvermogen zijn geslopen.Wowly schreef:ok, waarom geen leesbril ed?
die seven of nine is echt..........zucht........
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Goede loep/loupe
Opticiens doen alleen alle moeite om je een varifocus aan te smeren.. Pas op het moment dat die bril gemaakt is merk je dat je er niet door kan kijken, overal tegenaan loopt, duizelig wordt en regels tekst letter voor letter scherp moet stellen.. Heb het een paar keer gehad en toch behoorlijk bij mijn standpunt moeten blijven om er toch de (goedkopere) monofocale glazen in te krijgen..
De leesbrilletjes van de A-C-Tion zijn prima te gebruiken.
Voor het echte priegelwerk zijn er tegenwoordig hele leuke microscoop-beeldschermpjes te koop voor niet al te veel.. Nadeel van die camera dingen is dat de scherptediepte erg gering is en autofocus juist weer heel prijzig..
Kees

Ik heb die bril met loupe trouwens nog steeds.. en gebruik 'm bijna dagelijks..
De leesbrilletjes van de A-C-Tion zijn prima te gebruiken.
Voor het echte priegelwerk zijn er tegenwoordig hele leuke microscoop-beeldschermpjes te koop voor niet al te veel.. Nadeel van die camera dingen is dat de scherptediepte erg gering is en autofocus juist weer heel prijzig..
Kees

Ik heb die bril met loupe trouwens nog steeds.. en gebruik 'm bijna dagelijks..
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Goede loep/loupe
Wederom geen loupe nodig gehad. Voordeel als je bijziend bent.
Dit ledje was wel weer een nieuwe uitdaging (type LTST-S310F3WT voor mensen die willen weten).
Met name het formaat van de "pootjes" en dan ook nog haaks.
Toch weer gelukt, normale soldeerbout, iets dunner puntje, trots momentje van de dag.
(weerstandjes zijn allemaal 0603)
Dit ledje was wel weer een nieuwe uitdaging (type LTST-S310F3WT voor mensen die willen weten).
Met name het formaat van de "pootjes" en dan ook nog haaks.
Toch weer gelukt, normale soldeerbout, iets dunner puntje, trots momentje van de dag.
(weerstandjes zijn allemaal 0603)
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Goede loep/loupe
Heel blij met mijn stereoscopische microscoop voor het kleine SMD spul.. goede hoogte zodat ik er met pincet en soldeerbout nog onder kan werken.. sms soldeer ik meestal in een reflowoven..
Kees
Kees
Re: Goede loep/loupe
Ik meestal in de koekenpan! Maar kunnen we nou beter Bart laten solderen of Kees?

