Goede loep/loupe

Alle tools voor werken aan elektro en elektronica

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Pjotr »

Yup, dat helpt wel. Kun je wel met een Action brilletje testen. Maar als dat het geval is kun je toch beter naar de opticien als je ogen je lief zijn. Daarmee zie je dichtbij scherper als je bijziende bent, niet groter. Daarvoor heb je echt een loep nodig. Een loep doet beide: Vergroot en zorgt ervoor dat je het scherp ziet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door ds23man »

Als ik mijn lees/werkbril opzet wordt het beeld toch wat groter en scherper.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door ds23man »

Wowly schreef:
hahaha dat zou ook zomaar eens kunnen :)
Gezien je leeftijd weet ik het wel zeker! :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Henkjan »

Wowly schreef:
Ik ga het eens proberen met de leesbril van mijn vrouw, zelf heb ik die nog niet nodig maar mogelijk dat voor priegelwerk het werkt?
Je zit nog in de ontkenningsfase :lol:
De dag dat je armen niet lang genoeg meer zijn komt sneller dan.je denkt
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
Wowly schreef:
Ik ga het eens proberen met de leesbril van mijn vrouw, zelf heb ik die nog niet nodig maar mogelijk dat voor priegelwerk het werkt?
Je zit nog in de ontkenningsfase :lol:
De dag dat je armen niet lang genoeg meer zijn komt sneller dan.je denkt
Nadeel is wel dat je rimpels van je vrouw beter gaat zien....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Shadow »

Op tijd afzetten dus?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Goede loep/loupe

Bericht door AatV »

Shadow schreef:
Op tijd afzetten dus?
Nee, vaseline. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: Goede loep/loupe

Bericht door anonamemouse »

Wowly schreef:
Ik ga het eens proberen met de leesbril van mijn vrouw, zelf heb ik die nog niet nodig maar mogelijk dat voor priegelwerk het werkt?
Ik kan me een organisator van een zba dag herinneren die bij het bestellen van pizzas eigenlijk best wel te korte armen had... :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door pappaleo »

Ik heb vandaag een tandartsbril opgehad. Twee lensjes door gaten in het glas. Werkte uitstekend, fikse vergroting, goed scherp en je kon nog langs de lensjes door het glas kijken om bijv iets van je werkbank te kunnen pakken. Leek me een uitstekend ding.
Zoiets dus:
opterga3.jpg
opterga3.jpg (17.45 KiB) 1668 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door ds23man »

anonamemouse schreef:
Wowly schreef:
Ik ga het eens proberen met de leesbril van mijn vrouw, zelf heb ik die nog niet nodig maar mogelijk dat voor priegelwerk het werkt?
Ik kan me een organisator van een zba dag herinneren die bij het bestellen van pizzas eigenlijk best wel te korte armen had... :mrgreen:
De pizzabakker ook....... :mrgreen: :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door ds23man »

pappaleo schreef:
Ik heb vandaag een tandartsbril opgehad. Twee lensjes door gaten in het glas. Werkte uitstekend, fikse vergroting, goed scherp en je kon nog langs de lensjes door het glas kijken om bijv iets van je werkbank te kunnen pakken. Leek me een uitstekend ding.
Zoiets dus:
opterga3.jpg
Wortelkanaalbehandeling gehad? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Marp »

Dat een leesbril minder sterk vergroot dan een loep, is logisch: brilglazen worden vlak voor de ogen wordt geplaatst. Een beeld dat dichterbij is, moet nu eenmaal minder sterk vergroot worden om het even scherp te zien (waar) als hetzelfde beeld (niet waar)* op grotere afstand.

Bezorgt een leesbril hoofdpijn, dan is de afstand (van hetgeen waarnaar je kijkt) niet in overeenstemming met de afstand waarvoor hij is aangeschaft/aangemeten. Om die reden plaats ik een leesbril (nodig als ik lenzen draag) vaak wat lager op de neus, zodat ik er overheen kijk wanneer ik opkijk. Zo voorkomt men vaak dat men gaat duizelen. O:) De sterkte is hierop afgestemd. Verder heb ik de neiging om met mijn neus dichter op priegelwerk te kruipen dan op een boek. Ideaal is het dan om voor beide situaties de optimale sterkte onder handbereik te hebben.
  • Edit: *) daar ging ik dus even voorbij aan het feit dat een leesbril niet wordt gemaakt om in te zoomen op details, i.t.t. een loep.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Marp »

pappaleo schreef:
Zoiets dus:
Afbeelding
opterga3.jpg
Dat doet me wat aan iemand denken.

Afbeelding
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door pappaleo »

We are the Borg. We will assimilate you. Resistance is futile.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Shadow »

Doet u mij Seven of Nine maar :kwijl:
hgLQP.jpg
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door asterduc »

ik werk al jaren met dit type, aanvankelijk voor reparatie van horloges, daarna ook soldeerwerk en tegenwoordig zelfs voor het werken aan de fietsen.
Kosten een tientje (eBay uit het oosten)
loupe.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Wowly »

ok, waarom geen leesbril ed?

die seven of nine is echt..........zucht........
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door asterduc »

[quote="Wowly"]ok, waarom geen leesbril ed?[/quote
die heb ik ook nog op, daarmee kijk je dan door dat eerste vergrootglas (x5), eventueel klik je het 2de vergrootglas naar beneden, dat is dan 10x en als dat niet volstaat kun je die ronde loupe nog voor het rechtoog laten zakken, dat is nog eens 20x of zo.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Pjotr »

Moet je wel heel stil blijven zitten :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door ds23man »

Wowly schreef:
ok, waarom geen leesbril ed?

die seven of nine is echt..........zucht........
Stap eerst eens bij een goede opticien naar binnen en laat een oogmeting doen, in de loop der jaren kan er best wat afwijking in je gezichtsvermogen zijn geslopen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door audiomanics »

Opticiens doen alleen alle moeite om je een varifocus aan te smeren.. Pas op het moment dat die bril gemaakt is merk je dat je er niet door kan kijken, overal tegenaan loopt, duizelig wordt en regels tekst letter voor letter scherp moet stellen.. Heb het een paar keer gehad en toch behoorlijk bij mijn standpunt moeten blijven om er toch de (goedkopere) monofocale glazen in te krijgen..
De leesbrilletjes van de A-C-Tion zijn prima te gebruiken.
Voor het echte priegelwerk zijn er tegenwoordig hele leuke microscoop-beeldschermpjes te koop voor niet al te veel.. Nadeel van die camera dingen is dat de scherptediepte erg gering is en autofocus juist weer heel prijzig..

Kees

Afbeelding
Ik heb die bril met loupe trouwens nog steeds.. en gebruik 'm bijna dagelijks..
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door OWC »

Wederom geen loupe nodig gehad. Voordeel als je bijziend bent.

Dit ledje was wel weer een nieuwe uitdaging (type LTST-S310F3WT voor mensen die willen weten).
Met name het formaat van de "pootjes" en dan ook nog haaks.

Toch weer gelukt, normale soldeerbout, iets dunner puntje, trots momentje van de dag. :yeah:
(weerstandjes zijn allemaal 0603)
Bijlagen
klein_maar_fijn.jpeg
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door audiomanics »

Heel blij met mijn stereoscopische microscoop voor het kleine SMD spul.. goede hoogte zodat ik er met pincet en soldeerbout nog onder kan werken.. sms soldeer ik meestal in een reflowoven..
Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Goede loep/loupe

Bericht door Pjotr »

Ik meestal in de koekenpan! Maar kunnen we nou beter Bart laten solderen of Kees? :? :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Goede loep/loupe

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
Ik meestal in de koekenpan!
Met recht een printje bakken :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Elektronicagereedschap”