Matchen JFET "probleem"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: Matchen JFET "probleem"

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Heren, wat is wijsheid? Matchen met 1 of 2 cijfers achter de komma? Hoe precies komt dat?
Als je er 3 voor de komma hebt maakt het niet zoveel uit. Hoeveel spanning meet je nu over de weerstand?

Als je het goed wil doen meet je de hele kist/zak/doos/strip en noteer je per fet wat je meet: Stuk papier en een strook dubbelzijdig plakband is hier wel handig. Zoek je daarna de best matchende bij elkaar.
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Ik gebruik dus een 12VDC voeding en een 100R op de source om de stroom ietwat in te perken tot de gewenste waarde (Als ik het goed begrijp zegt Nelson P. dat ze tussen 6 en 12 Ma moeten zijn). Met die source weerstand meet ik heel veel jets in de 9,xx VDC=mA range, de rest varieert tussen 5,xx en 8,xx. Vraag is dus of (bijvoorbeeld) een waarde van 9.x net zo prima is als 9,xx? (Als ik 9,xx neem heb ik veel minder matchende setjes uiteraard...)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Leeuwarden schreef:
Ik gebruik dus een 12VDC voeding en een 100R op de source om de stroom ietwat in te perken tot de gewenste waarde (Als ik het goed begrijp zegt Nelson P. dat ze tussen 6 en 12 Ma moeten zijn). Met die source weerstand meet ik heel veel jets in de 9,xx VDC=mA range, de rest varieert tussen 5,xx en 8,xx. Vraag is dus of (bijvoorbeeld) een waarde van 9.x net zo prima is als 9,xx? (Als ik 9,xx neem heb ik veel minder matchende setjes uiteraard...)
Wat ben je daar aan 't uithalen ?
"9,xx VDC=mA range" :? in het mA bereik meet je geen VDC.
Waar je de serieweerstand zet doet er niet toe zolang "gate"en "source" maar aan elkaar zitten.
En als je de spanning over de 100Ω meet krijg je iets van 0.4xx volt.
Waar die 6...12mA van NP vandaan komen :think:
Idss113.png
Voor de J113 min. 2mA en max.<5mA want vanaf 5mA heet ie J112.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Er moet sowieso minimaal een volt of 8 - 10 over de fet staan, dus tussen Source en Drain. Als dat minder is dan is je meetweerstand te hoog.
Leeuwarden

Ah!buis schreef:
Of 1kΩ , geeft mooi 1V voor 1mA.

Die zit dus in de voedingslijn... Dan heb ik geen minimaal 10V tussen S en D... Over die weerstand meet ik 9,xx Volt. Dat is dan toch het equivalent in mA?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yep, dat klopt. Waarom denk je dat ik 100 ohm voor die weerstand aan gaf?
Leeuwarden

Pjotr schreef:
Uhh... Ik begreep dat je vond dat Anne zeurde over de waarde van de weerstand... Maar goed, Anne had het dus mis voor de toepassing.

Ik heb inmiddels overigens een andere DMM gescoord en de 1 K weerstand vervangen door die multimeter. Die plaats ik gewoon in de voedingslijn en dan zijn we van het hele weerstand verhaal af en kan ik gewoon gaan matchen... Ja toch? Of zie ik weer wat over het hoofd?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

De fet dan niet verkeerd om aansluiten anders moet je weer op zoek naar een zekering. En als je daarvan geen hele zak hebt kunnen scoren... Je kun overigens ook de spanning over de 100 ohm source weerstand meten.
Leeuwarden

Fetje er goed in stoppen moet lukken...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Leeuwarden schreef:
Pjotr schreef:
Uhh... Ik begreep dat je vond dat Anne zeurde over de waarde van de weerstand... Maar goed, Anne had het dus mis voor de toepassing.
Ja voor die rare J113 is 1k teveel.
Met hoogstens 5mA volgens 't datablad kan 1k best, hou je in 't slechtste geval 7volt over van de 12v.
Anne
Plaats reactie