Gepruts met een PP EL84 cloon
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Je zou nog de tweede 300Ω in de voeding kunnen laten vallen (overbruggen) krijg je wat meer B+ en dan de kathode weerstanden naar 390Ω (1W) krijg je goed 3W ipv de 2W nu.Maar is geen groot verschil.
Anne
Anne
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Ik had de 0.18 Ohm weerstanden in de voeding nog niet geplaatst want die had ik niet liggen. Dus besteld. Maar ik wilde dus eerst even weten hoeveel volt de verschillende gloeiaansluitingen nu gaven , zodat ik ik een duidelijk beeld zou krijgen van de werking van deze weerstanden. Ver kwam ik echter niet want ik kreeg op de HS weer een foute meting. Omtrent 150V. Blijkbaar toch ergens een kwakkelkontakt in de voedingstransformator. Dus ik heb de knoop maar doorgehakt en de TRA 400 van jan Wuesten erin gezet. Zwaar overgedemensioneerd voor wat hier gevraagd wordt, maar hee, ik heb hem al in huis.
De gaten voor de bouten zaten op precies dezelfde plek, er moest alleen zijdelings wat van de bodemplaat gehaald worden om de wat uitstekende aansluitlipjes van de trafo door de bodemplaat te krijgen. Ok, voedingsproblemen de wereld uit. Driehoekjes van hout in de vier hoeken van het chassis gemaakt om de bodemplaat aan vast te kunnen schroeven. Vastgelijmd en vastgeschroefd en voorgeboord.
Toen nog de 180K naar 150 K omgezet, naar advies van A!Buis in het aangepast schema hierboven. Toen de aansluitingen van de voedingstrafo nog een gecontroleerd. Pin 5 bleek ook een nul. Nog niet aangesloten.
Hier heeft elke HS zijn eigen nul. Snel aangesloten. (niet op de foto trouwens) Die trafo's van Jan Wuesten zijn mooi, maar aansluiten moet je even onder de knie krijgen. De telling van de aansluitlipjes gaat rond van 1 tot 24 waarbij een lege ruimte ook geldt als een nummer.
Dan inschakelen. Toch altijd weer een leuk momentje ; En yep, bijna gelijk muziek.
MAAR ik draaide aan de volumeknop en kon die voelen vibreren ! Met een potlood met zo'n gummetje eens rondgetast op de topplaat en overal een behoorlijke vibratie. Toen ik hem uitzette kon ik de voedingstrafo ook horen. Een enorme mechanische brom!
Straks ff de voedingstrafo er weer uit. Nieuwe rubbers opsnorren - dacht dat ik ergens nog wel wat had liggen - en even wat bredere ringetjes halen zodat die rubbers niet stuk draaien...
Naja, nog wat pica's...
De gaten voor de bouten zaten op precies dezelfde plek, er moest alleen zijdelings wat van de bodemplaat gehaald worden om de wat uitstekende aansluitlipjes van de trafo door de bodemplaat te krijgen. Ok, voedingsproblemen de wereld uit. Driehoekjes van hout in de vier hoeken van het chassis gemaakt om de bodemplaat aan vast te kunnen schroeven. Vastgelijmd en vastgeschroefd en voorgeboord.
Toen nog de 180K naar 150 K omgezet, naar advies van A!Buis in het aangepast schema hierboven. Toen de aansluitingen van de voedingstrafo nog een gecontroleerd. Pin 5 bleek ook een nul. Nog niet aangesloten.
Dan inschakelen. Toch altijd weer een leuk momentje ; En yep, bijna gelijk muziek.
MAAR ik draaide aan de volumeknop en kon die voelen vibreren ! Met een potlood met zo'n gummetje eens rondgetast op de topplaat en overal een behoorlijke vibratie. Toen ik hem uitzette kon ik de voedingstrafo ook horen. Een enorme mechanische brom!
Straks ff de voedingstrafo er weer uit. Nieuwe rubbers opsnorren - dacht dat ik ergens nog wel wat had liggen - en even wat bredere ringetjes halen zodat die rubbers niet stuk draaien...
Naja, nog wat pica's...
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Kan niet genoeg rubber tules vinden, dus maar even bijbesteld. Behalve een mechanische brommende voedingstrafo (zie bovenstaand) krijg ik ook het neonlampje van de netschakelaar niet brandend. Ik heb de derde poot met een 150 K weerstand verbonden zoals hier, (http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 250VAC.pdf) maar oplichten ho maar... Toch een kleine irritatie. Waarom leveren ze die dingen trouwens niet zodat het lampje gelijk brand als de schakelaar in bedrijf is ?
En ff een pica van de aansluiting van de voedingstrafo... Meen toch dat ik het correct heb gedaan allemaal ?
En ff een pica van de aansluiting van de voedingstrafo... Meen toch dat ik het correct heb gedaan allemaal ?
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Staat niet zo op de sticker, toch ? Of moet de nul gewoonweg tussen de twee HS aansluitlipjes zitten ?Ah!buis schreef:HS zit mis, zo dus HSmis.jpg bromt ie vermoedelijk ook minder.
Anne
Maar goed 4 & 5 omgedraaid en weg vibratie.
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Tweefasige gelijkriching, een fase aan een diode (anode) en de omgekeerde fase aan de tweede diode (anode).De diodes geleiden om en om.
Zoals je deed krijgen beide diodes (anodes) dezelfde fase geeft enkelfasig gelijkrichten.Halve tijd beide geleiden en andere helft beide werkloos.
Anne
Zoals je deed krijgen beide diodes (anodes) dezelfde fase geeft enkelfasig gelijkrichten.Halve tijd beide geleiden en andere helft beide werkloos.
Anne
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Met de TRA400 Kom ik op de volgende spanningen ; Ik krijg alleen geen meting op de kathode van de el84 ?? Enkel mV bereik..
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Dan die je wel iets verkeerd bij dat metenSplinter226 schreef:Met de TRA400 Kom ik op de volgende spanningen ; Ik krijg alleen geen meting op de kathode van de el84 ?? Enkel mV bereik.
De opgegeven spanningen kloppen wel min of meer, zou een beetje meer dan +9V op elke kathode moeten geven.
Anne
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Testdraadje was een beetje gaar. Trok het draadje er pardoes af. Na hersolderen krijg ik 7.9 en 8 V op de Kathode van de EL84.Ah!buis schreef:Dan die je wel iets verkeerd bij dat metenSplinter226 schreef:Met de TRA400 Kom ik op de volgende spanningen ; Ik krijg alleen geen meting op de kathode van de el84 ?? Enkel mV bereik.![]()
De opgegeven spanningen kloppen wel min of meer, zou een beetje meer dan +9V op elke kathode moeten geven.
Anne
Omdat ik op de HS van 270 een meting krijg van 283 V ben ik even gaan kijken hoeveel volt de gloei is. Die blijkt uit te komen op 6.85. Ik heb dus in elke poot de 0.18 Ohm (5) watt weerstanden erin gezet zoals in het schema. En daarmee komt de gloei heel mooi precies uit op 6.3V. Ik heb ook de 0.22 Ohm in de 5 Volt Gloei leiding gezet. Die gaat daarmee van 5.3V naar 4,86V.
Zo is het wel goed ? Ga er maar eens mee spelen nu.
Volgende project ; Een Hammond 370HX voedingstrafo in een Bocama Lafayette LA 224B frutsen. Laters!!
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Dat de spanning uit de trafo wat aan de hoge kant zijn, krijg je met een kleiner verbruik dan waar ie voor bedoeld is (en misschien een wat hoge netspanning ?).
Vermoedelijk wordt de eerste 300Ω (die na de gelijkrichter) gloeiend.
Vervangen door een dikkere of een kleinere weerstandswaarde danwel er nog eenzelfde parallel erover.
Anne
Vermoedelijk wordt de eerste 300Ω (die na de gelijkrichter) gloeiend.
Vervangen door een dikkere of een kleinere weerstandswaarde danwel er nog eenzelfde parallel erover.
Anne
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Ik had de 4 x 10K al eens gevoeld
Mooi warm idd. Die heb ik wel iets verder van elkaar en het plaatje waarop ze zitten gewrikt, maar had ze kort afgeknipt. Die eerste 300 Ohm is al een 10 watt type. Zal eens kijken wat ik parallel kan zetten. Klinkt niet verkeerd, trouwens 
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Deze jongen klinkt toch wel erg lekker. En het helpt natuurlijk dat er wat verse gematchte russen inzitten. Welliswaar niet meer noodzakelijk. Maar kwaad kan het ook niet. Maat vamme kwam langs en legde zijn vinger op de topplaat. Was toch wel warm. Dus behalve een extra weerstand of wat meer parallelen, kan de bodemplaat wel wat meer gaatjes gebruiken en zo ook de topplaat... hehehe. Kan toch in samenhang met de bombardon/9710 flipsen best nog wel hard. Zo hard dat bezoek vraagt of het wat minder kan. Maar het lijkt niet extreem ver te reiken.
Alleen voor alle prebuisjes vraag ik me af wat te doen. Ook maar russen erin zetten? ik heb wel oudjes, maar weet eigenlijk nooit wat ze nou nog vermogen. Het grote struikelblok bij het hobbygebeuren met buisjes. Waar vind je nu betrouwbare nieuwe /goeie buisjes? Zonder kapitalen neer te tellen...
Behalve deze triode LA 224 A (haha) Heb ik dus nog twee chassis. waarvan eentje met ugts. Ik heb er eentje in de Hammerite gezet. 1 goed frontje en eentje waar de belettering is weggevaagd. Dus suggesties voor bouwvarianten zijn welkom. eentje wordt dus sowieso een cycloop. Of hoe noem je iets waarvan nog nauwleijks iets origineel is ? Enfin. De chassis in de hammerite. Nu droogt dat aan de lucht. Zonder dat ik er last van heb, kan ik er later weer aan kl ehr werken.
De LA 224B voedings transformator, kan toch ruimschoots voldoen aan een EL84 SE topologie, met wat weerstanden om de gloeispanningen binnen de perken te houden, toch ?
Alleen voor alle prebuisjes vraag ik me af wat te doen. Ook maar russen erin zetten? ik heb wel oudjes, maar weet eigenlijk nooit wat ze nou nog vermogen. Het grote struikelblok bij het hobbygebeuren met buisjes. Waar vind je nu betrouwbare nieuwe /goeie buisjes? Zonder kapitalen neer te tellen...
Behalve deze triode LA 224 A (haha) Heb ik dus nog twee chassis. waarvan eentje met ugts. Ik heb er eentje in de Hammerite gezet. 1 goed frontje en eentje waar de belettering is weggevaagd. Dus suggesties voor bouwvarianten zijn welkom. eentje wordt dus sowieso een cycloop. Of hoe noem je iets waarvan nog nauwleijks iets origineel is ? Enfin. De chassis in de hammerite. Nu droogt dat aan de lucht. Zonder dat ik er last van heb, kan ik er later weer aan kl ehr werken.
De LA 224B voedings transformator, kan toch ruimschoots voldoen aan een EL84 SE topologie, met wat weerstanden om de gloeispanningen binnen de perken te houden, toch ?
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Was even zoeken naar het plaatje,maar heb het wel eens zo gedaan voor meer koeling.
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Goedemiddag zelfbouwerts, iedereen de hittegolf overleefd?
Ik ternauwernood, maar mijn arme kloontje heeft het loodje gelegd , snif.
Nou , als ik op mijn laatste post hier af moet gaan heb ik er 3 - 4 weken mee gespeeld. Na een nachtje doorhalen de versterker uit gezet. Dacht dat de lampen toen nog brandden, in ieder geval ontdekte ik een paar dagen geleden dat de versterker niks meer deed. Zekering eruit geknald. Nieuwe zekering erin, zie ik de GZ34 van JJ, splinternieuw, pimpelpaars flikkeren en *pop*, de volgende zekering. Ga hem zo meteen maar eens openmaken. De versterker dan. Zou het oververhitting kunnen zijn geweest ?
Ga in ieder geval de onderkant maar voorzien van een gatenkaas ehr metalen plankje. Achterkant zit nagenoeg vol. Maar kan met wat geschuif wel wat aan de zijkant bijboren denk ik. (@ Democles) Ga maar eens bij de bouwmarkt kijken voor wat alu-gaten-plaatwerk. Altijd handig. Heb ooit muizenkeutels en pis in een LA 224B aangetroffen. Lekker warm daar he. Tot de boel *BOEM* zegt hehehe....
Ik zag op ebay deze trouwens - op zoek naar wat reserve GZ34 ; https://www.ebay.nl/itm/5AR4-GZ34-repla ... SwtnpXiiAJ.
Ziet er wel interessant uit. Leuk voor een zelfbouwproject iig. Hangt al met al wel een prijskaartje aan.
Heb in plaats daarvan een setje 5C4M op Epay gekocht. Ehr kom ik snel boven de 140 mA anode stroom ?? Een weerstandje extra ? Of is dit toch niet zo'n mooie vervanger ?
https://www.ebay.nl/itm/PAIR-NOS-vintag ... 2749.l2649
Heb wel veel slechte ervaringen met jj gelijkrichters...
Ik ternauwernood, maar mijn arme kloontje heeft het loodje gelegd , snif.
Nou , als ik op mijn laatste post hier af moet gaan heb ik er 3 - 4 weken mee gespeeld. Na een nachtje doorhalen de versterker uit gezet. Dacht dat de lampen toen nog brandden, in ieder geval ontdekte ik een paar dagen geleden dat de versterker niks meer deed. Zekering eruit geknald. Nieuwe zekering erin, zie ik de GZ34 van JJ, splinternieuw, pimpelpaars flikkeren en *pop*, de volgende zekering. Ga hem zo meteen maar eens openmaken. De versterker dan. Zou het oververhitting kunnen zijn geweest ?
Ga in ieder geval de onderkant maar voorzien van een gatenkaas ehr metalen plankje. Achterkant zit nagenoeg vol. Maar kan met wat geschuif wel wat aan de zijkant bijboren denk ik. (@ Democles) Ga maar eens bij de bouwmarkt kijken voor wat alu-gaten-plaatwerk. Altijd handig. Heb ooit muizenkeutels en pis in een LA 224B aangetroffen. Lekker warm daar he. Tot de boel *BOEM* zegt hehehe....
Ik zag op ebay deze trouwens - op zoek naar wat reserve GZ34 ; https://www.ebay.nl/itm/5AR4-GZ34-repla ... SwtnpXiiAJ.
Ziet er wel interessant uit. Leuk voor een zelfbouwproject iig. Hangt al met al wel een prijskaartje aan.
Heb in plaats daarvan een setje 5C4M op Epay gekocht. Ehr kom ik snel boven de 140 mA anode stroom ?? Een weerstandje extra ? Of is dit toch niet zo'n mooie vervanger ?
https://www.ebay.nl/itm/PAIR-NOS-vintag ... 2749.l2649
Heb wel veel slechte ervaringen met jj gelijkrichters...
Laatst gewijzigd door Splinter226 op zo 12 aug 2018, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Naar aanleiding van bovenstaande versterker geopend....
Dus waarschijnlijk mijn schuld, en niet die van JJ... Krijg je ervan als je goed advies niet (direct) opvolgt....
Nog even elko's ontladen, dan ff nameten....
Edit/ meet 305 Ohm. De anderen 301 Ohm. Is dus wel wat afgeweken door oververhitting, maar niet doorgeslagen... Althans niet in deze toestand...
Denk dat ik het al zie ; de eeerste 300 Ohm tienwattert is wat bleekjes weggetrokken...Ah!buis schreef:Dat de spanning uit de trafo wat aan de hoge kant zijn, krijg je met een kleiner verbruik dan waar ie voor bedoeld is (en misschien een wat hoge netspanning ?).
Vermoedelijk wordt de eerste 300Ω (die na de gelijkrichter) gloeiend.
Vervangen door een dikkere of een kleinere weerstandswaarde danwel er nog eenzelfde parallel erover.
Anne
Dus waarschijnlijk mijn schuld, en niet die van JJ... Krijg je ervan als je goed advies niet (direct) opvolgt....
Nog even elko's ontladen, dan ff nameten....
Edit/ meet 305 Ohm. De anderen 301 Ohm. Is dus wel wat afgeweken door oververhitting, maar niet doorgeslagen... Althans niet in deze toestand...
Laatst gewijzigd door Splinter226 op zo 12 aug 2018, 16:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Hitte bestendige verf op die 300 phm weerstand helpt ook nietSplinter226 schreef:Denk dat ik het al zie ; de eeerste 300 Ohm tienwattert is wat bleekjes weggetrokken...Ah!buis schreef:Dat de spanning uit de trafo wat aan de hoge kant zijn, krijg je met een kleiner verbruik dan waar ie voor bedoeld is (en misschien een wat hoge netspanning ?).
Vermoedelijk wordt de eerste 300Ω (die na de gelijkrichter) gloeiend.
Vervangen door een dikkere of een kleinere weerstandswaarde danwel er nog eenzelfde parallel erover.
Anne
P1070215.JPG
Dus waarschijnlijk mijn schuld, en niet die van JJ... Krijg je ervan als je goed advies niet (direct) opvolgt....
Nog even elko's ontladen, dan ff nameten....
Voor je dat probeert
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
@ Bert61 Zat eigenlijk aan schoolbordverf te denken , om zodoende de weerstand aan te passen ? Al naar gelang wens 
Nou maar hopen dat er niet meer gesneuveld is. Zou de zekering hier op tijd zijn geweest ?
Nou maar hopen dat er niet meer gesneuveld is. Zou de zekering hier op tijd zijn geweest ?
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Een snelle zekering eerder dan een trageSplinter226 schreef:@ Bert61 Zat eigenlijk aan schoolbordverf te denken , om zodoende de weerstand aan te passen ? Al naar gelang wens
Nou maar hopen dat er niet meer gesneuveld is. Zou de zekering hier op tijd zijn geweest ?
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Even oppassen met die 5C4M !!
Kon niet zo snel vinden wat de maximale elco achter deze gelijkrichter mag zijn,je voeding wordt zo wie zo anders.
De een zegt 4uF de ander 32uF,kon het niet precies vinden
Kon niet zo snel vinden wat de maximale elco achter deze gelijkrichter mag zijn,je voeding wordt zo wie zo anders.
De een zegt 4uF de ander 32uF,kon het niet precies vinden
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
democles schreef:Even oppassen met die 5C4M !!
Kon niet zo snel vinden wat de maximale elco achter deze gelijkrichter mag zijn,je voeding wordt zo wie zo anders.
De een zegt 4uF de ander 32uF,kon het niet precies vinden
Oops. Nou vooraleer die arriveert.. Russische federatie is plus minus 3 weken... Tnx voor waarschuwing
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Ik moet mijn excuus maken met mijn melige antwoorden
Maar het gebeurde vanzelf
De 5C4M is een rus
5C4M
Als een GZ34 staat te flitsen Dan is er na de GZ34 buis iets kapot
Het eerste in een oude versterker is de Elco na de gelijkrichter die is nummer 1 de 2de Elco zit vaak een Weerstand of een smoorspoel tussen Maar dat nummer 2 welke de oorzaak kan zijn van een vernielde GZ34
Na de smoorspoel / weerstand is de stroom al veel minder En niet in staat de Trafo en GZ34 kapot te krijgen
De Data sheet gaf geen info voor de eerste elco waarde
Wat ik wel vond is dit plaatje met een ombouw schema, lijkt het me naar een 6.3 volt buis.
Maar ik zou er weer een GZ34 in plaatsen , Maar eerst de reden opzoeken waarom die GZ34 kapot is gegaan
Je schreef dat hij aanstond zonder dat je het bewust was
Dus niet met een paar wat aan muziek.
Dus er is gewoon wat Goed mis na de Gelijkrichter
Elco 1 en Elco 2 zijn eerste verdachte
Maar het gebeurde vanzelf
De 5C4M is een rus
5C4M
Als een GZ34 staat te flitsen Dan is er na de GZ34 buis iets kapot
Het eerste in een oude versterker is de Elco na de gelijkrichter die is nummer 1 de 2de Elco zit vaak een Weerstand of een smoorspoel tussen Maar dat nummer 2 welke de oorzaak kan zijn van een vernielde GZ34
Na de smoorspoel / weerstand is de stroom al veel minder En niet in staat de Trafo en GZ34 kapot te krijgen
De Data sheet gaf geen info voor de eerste elco waarde
Wat ik wel vond is dit plaatje met een ombouw schema, lijkt het me naar een 6.3 volt buis.
Maar ik zou er weer een GZ34 in plaatsen , Maar eerst de reden opzoeken waarom die GZ34 kapot is gegaan
Je schreef dat hij aanstond zonder dat je het bewust was
Dus niet met een paar wat aan muziek.
Dus er is gewoon wat Goed mis na de Gelijkrichter
Elco 1 en Elco 2 zijn eerste verdachte
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Bert61 schreef:Ik moet mijn excuus maken met mijn melige antwoorden![]()
Maar het gebeurde vanzelf![]()
De 5C4M is een rus
5C4M
Als een GZ34 staat te flitsen Dan is er na de GZ34 buis iets kapot
Het eerste in een oude versterker is de Elco na de gelijkrichter die is nummer 1 de 2de Elco zit vaak een Weerstand of een smoorspoel tussen Maar dat nummer 2 welke de oorzaak kan zijn van een vernielde GZ34
Na de smoorspoel / weerstand is de stroom al veel minder En niet in staat de Trafo en GZ34 kapot te krijgen
De Data sheet gaf geen info voor de eerste elco waarde
Wat ik wel vond is dit plaatje met een ombouw schema, lijkt het me naar een 6.3 volt buis.
2B377B3B-0BE4-49BC-9706-C8667CE6753D.gif
Maar ik zou er weer een GZ34 in plaatsen , Maar eerst de reden opzoeken waarom die GZ34 kapot is gegaan
Je schreef dat hij aanstond zonder dat je het bewust was
Dus niet met een paar wat aan muziek.
Dus er is gewoon wat Goed mis na de Gelijkrichter
Elco 1 en Elco 2 zijn eerste verdachte
Alles is nieuw. Versterker is nieuwbouw. Zelfbouw.
Paars flitsende buizen zijn kapot.
Heb ik al een paar keer meegemaakt.
Hier geen smoorspoel.
IK heb nog 1 Sovtek GZ34. Maar weiger die erin te zetten zonder dat ik de oorzaak heb achterhaald. Ik ga voor de zekerheid de trafo eens meten. Kijken of dat nog klopt. Doe JJ GZ34 heeft wel eens valletje gemaakt in verpakking. Slechte oorzaak, maar goed, het zou vroegtijdig overlijden kunnen verklaren. De weerstand 300 Ohm, is nog 305 ohm. Wel is te zien dat deze zeer heet is geweest. Wellicht toch doorslag bij hogere temperatuur? Geen idee hoe keramische weerstanden zich verhouden onder druk van temperatuur. De aloude Koolkomposiet kon bijvoorbeeld onder temperatuurstress nogal ver gaan afwijken. Als keramiek dat ook doet....
Ik zal iig eens verder meten dan wat het oog kan zien. Moet toch naar de bouwmarkt voor een onderkant met gaten en eventuele afrastering voor zij en achterbeluchting. Voorlopig spelen we weer even met De AM2800 en B&W DM4. Krijgen die ook weer ff wat sjeu. Altijd handig, een dubbele opstelling. Ik hoef maar 1 input te veranderen.
Hoe dan ook, een stervende GZ34 zal idd de zekering laten trippen. Alles later in de versterker , daarvan is dat maar de vraag. Als de Voeding geen vreemde metingen laat zien, en ik vind verder geen afwijkingen zet ik hem gewoon weer in bedrijf. Morgen weer meten, morgen meer weten. Morgen weer bestellen
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Ja snap dat je daar bang voor bent
Die 50uF van JJ vertrouw ik wel op dat die heel zijn normaal gesproken !
Maar heb je ze wel goed aan gesloten + en - niet verwisseld ?
En welke 300 ohm 10 watt is er zo heet geworden ( er zitten er 3 in )
Verstandig dat je eerst de spanning meet op de trafo
Je kan tijdelijk de GZ34 vervangen door 2 diodes met een paar stevige weerstanden in serie van 100 - 150 ohm
Dan kan je even meten wat de stroom is
Over die 300 ohm direct bij de eerste 50 uf elco mag niet veel meer zijn dan ca 50 volt aan spannings val
Dan zit je tegen de 10 Watt en ca 180 mA
Is dat meer dan gaat die weerstand kapot zeker op een niet geventileerde en warme omgeving
Die 50uF van JJ vertrouw ik wel op dat die heel zijn normaal gesproken !
Maar heb je ze wel goed aan gesloten + en - niet verwisseld ?
En welke 300 ohm 10 watt is er zo heet geworden ( er zitten er 3 in )
Verstandig dat je eerst de spanning meet op de trafo
Je kan tijdelijk de GZ34 vervangen door 2 diodes met een paar stevige weerstanden in serie van 100 - 150 ohm
Dan kan je even meten wat de stroom is
Over die 300 ohm direct bij de eerste 50 uf elco mag niet veel meer zijn dan ca 50 volt aan spannings val
Dan zit je tegen de 10 Watt en ca 180 mA
Is dat meer dan gaat die weerstand kapot zeker op een niet geventileerde en warme omgeving
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Bert is wel goed bezig, kunt wel merken dat ie al heel wat te verwerken heeft gehad
Die rus 5C4M is wel iets te licht met max 140mA gelijkgericht.Voor de vergelijkbare 5Y4 is de eerste C 32µF.
De eerste 300Ω weerstand mag heet worden en verkleuren, is daarom niet stuk.
Ook de GZ34 hoeft nog niet kapot te zijn.Maak de elco aan de gelijkrichter los en zet 'm in gang (met de vonkende buis).Met beetje geluk doet ie dan weer wat, kun je meten of er iets mis is.Wel zijn alle spanningen zo een stuk lager.
Anne
Die rus 5C4M is wel iets te licht met max 140mA gelijkgericht.Voor de vergelijkbare 5Y4 is de eerste C 32µF.
De eerste 300Ω weerstand mag heet worden en verkleuren, is daarom niet stuk.
Ook de GZ34 hoeft nog niet kapot te zijn.Maak de elco aan de gelijkrichter los en zet 'm in gang (met de vonkende buis).Met beetje geluk doet ie dan weer wat, kun je meten of er iets mis is.Wel zijn alle spanningen zo een stuk lager.
Anne
- Splinter226
- Berichten: 435
- Lid geworden op: do 11 apr 2013, 19:07
Re: Gepruts met een PP EL84 cloon
Maak de elco los. (onderbreek het circuit? ) en zet 'm in gang? Ok. Ik krijg ver na dato een breinverbranding. Waar is de ehbo? Zeker geen plaatje om mijn te kleine brein aan een ingeving van begrip te helpen ?Ah!buis schreef:Bert is wel goed bezig, kunt wel merken dat ie al heel wat te verwerken heeft gehad![]()
Die rus 5C4M is wel iets te licht met max 140mA gelijkgericht.Voor de vergelijkbare 5Y4 is de eerste C 32µF.
De eerste 300Ω weerstand mag heet worden en verkleuren, is daarom niet stuk.
Ook de GZ34 hoeft nog niet kapot te zijn.Maak de elco aan de gelijkrichter los en zet 'm in gang (met de vonkende buis).Met beetje geluk doet ie dan weer wat, kun je meten of er iets mis is.Wel zijn alle spanningen zo een stuk lager.
Anne
Wacht. Kan ik de GZ34 in een LA224 rammen en die zo testen? of gaat er dan daarin weer wat stuk als het toch de GZ34 blijkt te zijn?
