Zelfbouw "mobiele" werkbank
Moderator: Beheerdersteam
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Het verstevigingspaneel voor de andere zijde is inmiddels ook gelijmd.
Om de stabiliteit te testen de pootconstructie met wat lijmklemmen aan elkaar gezet. Zelfs zonder de bovenplaten en legplanken voelt het geheel nu al zeer stabiel, dat moet dus helemaal goed gaan komen!
Geheel kan geschilderd en daarna in elkaar gezet worden.
Geheel kan geschilderd en daarna in elkaar gezet worden.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
ALs je even op google zoekt naar bijv "retractable wheels workbench" of iets van die strekking, dan vind je juweeltjes van oplossingen. Van scharniersystemen met een potkrikje tot bizar ingenieuze oplossingen.
Kant en klaar vind ik zulke erg fraai:
Wel aan de binnenzijde van de poot monteren, ik kan me voorstellen dat ze nu gruwelijk in de weg zitten als je om de werkbank heen aan het klussen bent.
Kant en klaar vind ik zulke erg fraai:
Wel aan de binnenzijde van de poot monteren, ik kan me voorstellen dat ze nu gruwelijk in de weg zitten als je om de werkbank heen aan het klussen bent.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Van fouten moet je leren..................
Na alles is de grondverf gezet te hebben, had ik poten tegen de verstevigingspanelen gelijmd en in de lijmklemmen gezet. Na ruim 24 uur drogen de lijmklemmen losgedraaid en vond het al vreemd dat de constructie wat kraakte op dat moment. Na flink wat kracht te zetten op het gelijmde vlak, liet dus de lijmlaag los. Op de fotos is dan ook goed te zien dat de lijm niet goed gehecht heeft op de grondverf.
Uiteindelijk de te lijmen vlakken weer geschuurd, opnieuw gelijmd en tevens met wat schroeven vastgezet.
Na alles is de grondverf gezet te hebben, had ik poten tegen de verstevigingspanelen gelijmd en in de lijmklemmen gezet. Na ruim 24 uur drogen de lijmklemmen losgedraaid en vond het al vreemd dat de constructie wat kraakte op dat moment. Na flink wat kracht te zetten op het gelijmde vlak, liet dus de lijmlaag los. Op de fotos is dan ook goed te zien dat de lijm niet goed gehecht heeft op de grondverf.
Uiteindelijk de te lijmen vlakken weer geschuurd, opnieuw gelijmd en tevens met wat schroeven vastgezet.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Thx voor deze informatie, dit ziet er ook als een goed alternatief uitMechanicalAnimal schreef:ALs je even op google zoekt naar bijv "retractable wheels workbench" of iets van die strekking, dan vind je juweeltjes van oplossingen. Van scharniersystemen met een potkrikje tot bizar ingenieuze oplossingen.
Kant en klaar vind ik zulke erg fraai:
Workbench casters.jpg
Wel aan de binnenzijde van de poot monteren, ik kan me voorstellen dat ze nu gruwelijk in de weg zitten als je om de werkbank heen aan het klussen bent.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Houtlijm werkt goed als het de poriën van het hout in kan dringen. Als het hout tevoren gegrond is, zitten de poriën al dicht en krijg je dus alleen oppervlakkige hechting aan de buitenzijde van de grondverflaag, daarmee een (veel) minder sterke lijmverbinding.
Re: Zelfbouw "mobiele" werkbank
Dank voor het meedenken, heb uiteindelijk voor het werkblad een dubbele betonmultiplexplaat gekozen en wel tevreden over deze keuze.
Zie dat ik ook geen foto's meer van het eindresultaat heb geplaatst, zal deze direct nog even toevoegen.
Werkbank bevalt goed, is gemakkelijk in gebruik. Onderbladen voor gereedschap op te bergen, zodat je werktafel bruikbaar houdt. De overstekende rand, zodat je overal met lijmklemmen kan werken.
Met de wielen is hij naar buiten te rijden, echter over de grove oudere klinkers is dit niet iets om effe dagelijks te doen, maar wel mogelijk. In de garage op de tegelvloer werkt het ideaal.
Stabiliteit is verder uitstekend, dus al met al zeer tevreden ermee.
Zie dat ik ook geen foto's meer van het eindresultaat heb geplaatst, zal deze direct nog even toevoegen.
Werkbank bevalt goed, is gemakkelijk in gebruik. Onderbladen voor gereedschap op te bergen, zodat je werktafel bruikbaar houdt. De overstekende rand, zodat je overal met lijmklemmen kan werken.
Met de wielen is hij naar buiten te rijden, echter over de grove oudere klinkers is dit niet iets om effe dagelijks te doen, maar wel mogelijk. In de garage op de tegelvloer werkt het ideaal.
Stabiliteit is verder uitstekend, dus al met al zeer tevreden ermee.
