Na maanden van drukte, en fysieke en mentale malheur ben ik voorzichtig de hobby weer aan het opstarten. Wat eenvoudige modificaties aan SACD spelers om mee te beginnen, en deze versterker maar eens in werking stellen. Hij was tenslotte af, moest alleen getest en dan tegelijk in fasen de HS aansluiten.
De HS is onbelast behoorlijk hoog, blijkt: 490V, terwijl op de trafo 310v gedrukt staat bij 230v in, dus in theorie 430v secundair DC, maar dan bij maximale belasting natuurlijk. Kijkend naar het oude schema had ik 440v uiteindelijk, met een totale belasting van een kleine 300mA (4x 62mA voor de 6P3S, 4x 10mA voor de 6N6P, 2x 0,5mA voor de 6N2P).
We nemen aan dat dit ook nu weer zal inzakken, maar ik stel meestal de spanning op rond de 40mA per eindbuis in. Maar toch goed te weten dat ik over 60mA kan en dan toch voldoende headroom voor de stabilisator over ga houden.
De vraag van deze post: Ik heb vervolgens de stabilisator onbelast getest. Er loopt dus geen stroom. Alles achter de 470uF cap is afgekoppeld. Ik vermoed echter dat dit schema toch belasting nodig heeft om te werken? Want ik meet niet de 'goede' waarden.
Dat meten is sowieso wat problematisch. De stabilisatie is heeeeel erg langzaam, ongetwijfeld door de enorme tijdconstante van de 10uF cap aan de gate van de IRF840. Je kan rustig koffie gaan zetten (en het ook opdrinken) voordat het zo een beetje stabiel is. En de uitgangsspanning komt zonder die belasting ver uit boven de 400v waarop de stabilisator is ingesteld, vandaar mijn vraag. Even het relevante deel van het schemaatje:
- Ik maak me vooral zorgen over het feit dat de spanning boven de zeners ruim boven de 400v ligt die daar 'hoort' te zijn. Met de 5k6 loopt er ruim 7mA door de zeners en verstoken ze dus gezamenlijk ongeveer 3.25 watt. Dat is hun max.rating, maar dan per stuk.... toeval? ze zouden zo 6.5 watt aan moeten kunnen in serie.
- de spanning aan de andere kant van de 1meg, dus aan de gate van de IRF840, ligt dicht bij de uitgangsspanning. Het is lastig te meten, want zodra je er een meetpen op zet begint het wat in te zakken. Ook de uitgang blijft een beetje 'wiebelen'.
Wat is het advies? Gewoon stroom erop, waarna de boel voldoende inzakt om te werken? 5k6 een stuk groter maken? Dit is het enige verschil met de stabilisator in de CTA versterker van Willy; verder is het gewoon gekopieerd.
En ik denk toch maar de 1 meg veeeel kleiner of misschien maar helemaal weg? Ik heb al een inschakelvertrager, en een MOS stabilisator die ook nog eens 5 minuten nodig om op te lopen lijkt me nou niet echt nodig...
Gaarne uw mening!