Sealed Active Bookshelf (of toch LXmini's?)
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Sealed Active Bookshelf
Thanks. Ik stelde me voor dat je niet snel een te grote kast hebt icm met een TL, eerder te klein. En het antwoord is me duidelijk.
MFB zou een forse verlaging geven van vervorming, maar ik zie dat nu tegen het licht van elektrische correctie. En dan geldt nog steeds, hoe minder correctie hoe beter. Kortom, je hebt nog steeds een goede afstemming nodig (bijv. ca. Q=0,7) en een goede woofer (bijv. een SS of Wavecor Balanced Drive). De rest is extentie en grip, maar dan heb je het ook al over grensgebieden.
MFB zou een forse verlaging geven van vervorming, maar ik zie dat nu tegen het licht van elektrische correctie. En dan geldt nog steeds, hoe minder correctie hoe beter. Kortom, je hebt nog steeds een goede afstemming nodig (bijv. ca. Q=0,7) en een goede woofer (bijv. een SS of Wavecor Balanced Drive). De rest is extentie en grip, maar dan heb je het ook al over grensgebieden.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Een normale plate amp zou al geen sleuven moeten hebben, laat staan een klasse D in een 5,25" bookshelf. Bizar dit.dynamike schreef:Een lekker klein actief speakertje, maar ook sealed. (Die sleuven achter zijn ventilatie voor de amp)
Je bedoeld dat de warmteontwikkeling nihil is en dat sleuven niet nodig zijn?wouter schreef:Een normale plate amp zou al geen sleuven moeten hebben, laat staan een klasse D in een 5,25" bookshelf. Bizar dit.dynamike schreef:Een lekker klein actief speakertje, maar ook sealed. (Die sleuven achter zijn ventilatie voor de amp)
Maarre mannen. Gister nog even een uurtje zitten browsen. Kwam ik weer die verdraaide LXmini tegen. Die eigenlijk ook mooi in het plaatje past. Ook een gesloten pijp, ook ondersteuning met sub gewenst (afhankelijk van je wensen), en bedoeld om actief te filteren. Alleen niet echt plek in dat ding voor een plate... Maar wel lekker makkelijk en snel te bouwen omdat al het rekenwerk al is gedaan. Op zich ook wel een interssante keuze voor een 1e build toch?
Laatst gewijzigd door dynamike op do 13 jul 2017, 7:48, 1 keer totaal gewijzigd.
De sleuven zitten niet in de plaat van de plate amp maar in de aparte behuizing waar de plate amp in is gemonteerd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het geen slecht idee vind om deze ventilatiemethode toe te passen.wouter schreef:Een normale plate amp zou al geen sleuven moeten hebben, laat staan een klasse D in een 5,25" bookshelf. Bizar dit.dynamike schreef:Een lekker klein actief speakertje, maar ook sealed. (Die sleuven achter zijn ventilatie voor de amp)
Mooie speaker, Knuisje hier heeft ze gehad (en nog wat mensen) was er tevreden over zover ik me herinner.dynamike schreef:Maarre mannen. Gister nog even een uurtje zitten browsen. Kwam ik weer die verdraaide LXmini tegen. Die eigenlijk ook mooi in het plaatje past. Ook een gesloten pijp, ook ondersteuning met sub gewenst (afhankelijk van je wensen), en bedoeld om actief te filteren. Alleen niet echt plek in dat ding voor een plate... Maar wel lekker makkelijk en snel te bouwen omdat al het rekenwerk al is gedaan. Op zich ook wel een interssante keuze voor een 1e build toch?
- Tom Magchielse
Dat verhaal dat je een resonantie niet kunt corrigeren met een filter, berust volgens mij op een misverstand. De resonator is in dit geval een 2e-orde highpass met een Q boven de 0.5, dus met een periodiek uitslingerverschijnsel.
De overdrachtsfunctie daarvan is een rationele functie met kwadratische teller en noemer polynomen.
In dit geval is de teller eenvoudig evenredig met w^2.
De noemer heeft twee toegevoegd complexe nulpunten, dat zijn de polen van de overdrachtsfunctie.
Als je nu een filter maakt met twee toegevoegd complexe nulpunten, die samenvallen met die polen, dan is het totaal vrij van resonantie. Zo'n filter is niet zonder meer te realiseren, er moeten twee nieuwe polen verschijnen. Die kunnen echter een veel lagere frequentie, en een veel lagere Q hebben. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar het is de redenering achter de Linkwitz transform.
Of de resonanties oorspronkelijk nu een mechanische of een elektrische oorzaak hadden, maakt niets uit.
vr groet,
Tom
De overdrachtsfunctie daarvan is een rationele functie met kwadratische teller en noemer polynomen.
In dit geval is de teller eenvoudig evenredig met w^2.
De noemer heeft twee toegevoegd complexe nulpunten, dat zijn de polen van de overdrachtsfunctie.
Als je nu een filter maakt met twee toegevoegd complexe nulpunten, die samenvallen met die polen, dan is het totaal vrij van resonantie. Zo'n filter is niet zonder meer te realiseren, er moeten twee nieuwe polen verschijnen. Die kunnen echter een veel lagere frequentie, en een veel lagere Q hebben. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar het is de redenering achter de Linkwitz transform.
Of de resonanties oorspronkelijk nu een mechanische of een elektrische oorzaak hadden, maakt niets uit.
vr groet,
Tom
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Volgens mij kun je die twee complexe nulpunten alleen maar toevoegen met feedback. MFB dus
Klopt helemaal Tom en dat werkt nog ook. Zo'n filter bestaat uit de som van een LP, BP en HP en heeft de naam bi-quad. Oud verhaal:
Punt met het filter van Linkwitz is dat het niet echt een bi-quad filter is en zijn grenzen heeft: Niet elke compensatie is te realiseren en het is niet afregelbaar. De combinatie van LP, BP en LP vergt weliswaar meer componenten maar "strest" de op-amps veel minder, is goed af te regelen en eenduidig te dimensioneren.
- Lohengrimas
SL bouwt die pluto met een sokkeltje, waarin de electroniek zit. Misschien een ideetje om gewoon een rechthoekige sokke te maken voor de plate amp en die er dan ivm de hoogte dwars in te schroeven?dynamike schreef:Je bedoeld dat de warmteontwikkeling nihil is en dat sleuven niet nodig zijn?wouter schreef:Een normale plate amp zou al geen sleuven moeten hebben, laat staan een klasse D in een 5,25" bookshelf. Bizar dit.dynamike schreef:Een lekker klein actief speakertje, maar ook sealed. (Die sleuven achter zijn ventilatie voor de amp)
Maarre mannen. Gister nog even een uurtje zitten browsen. Kwam ik weer die verdraaide LXmini tegen. Die eigenlijk ook mooi in het plaatje past. Ook een gesloten pijp, ook ondersteuning met sub gewenst (afhankelijk van je wensen), en bedoeld om actief te filteren. Alleen niet echt plek in dat ding voor een plate... Maar wel lekker makkelijk en snel te bouwen omdat al het rekenwerk al is gedaan. Op zich ook wel een interssante keuze voor een 1e build toch?
Ja, klopt. Ik heb inderdaad al Pluto's en LXMini's gezien met een voet waarin het een en ander is verwerkt.Lohengrimas schreef:SL bouwt die pluto met een sokkeltje, waarin de electroniek zit. Misschien een ideetje om gewoon een rechthoekige sokke te maken voor de plate amp en die er dan ivm de hoogte dwars in te schroeven?
Maar volgensmij is de kleinste 2-kanaals (nog uit te komen) Hypex Fusion Amp een smalletje, die misschien wel bijna achter die pijp past. Ik kan de PDF met maten van die nieuwe Plate amps niet meer vinden alleen. Misschien kan ds23man even zijn proto opmeten?
EDIT: Hier al gevonden. Gehost op de site van Troels Gravesen
Of zo. Dag WAF. Wat sowieso niet het sterkste punt van de LXMini's blijkt te zijn...

Re: Sealed Active Bookshelf (of toch LXmini's?)
Afgelopen tijd zo af en toe even gebrainstormd over hoe ik een LXmini eventueel zo kan bouwen dat de WAF wat groter wordt, en dan ook specifiek van mijn W. Ik blijf het een interessant ontwerp vinden, en in principe gemakkelijk te bouwen, dus wel geschikt voor mijn eerste build lijkt me. Alleen mijn vrouw vind dat 'ronde zuilige' helemaal niets. Ze vind speakers in de woonkamer echt helemaal geen probleem, en monitors op leuke creatieve stands zijn al helemaal geen probleem, vandaar ook deze thread insteek. Zo lang het geen gigantische donkere rechthoekige dozen zijn (zoals mijn oude B&W 683 S2's) was het goed, maar de LXmini's zijn een beetje het andere uiteinde van het spectrum 
Ik heb op zich wel wat leuke ideetjes, en die moeten vooral dat ronde ondergedeelte aanpakken, en gelijk een mooi plekje voor een plate amp geven. Ik heb al wat bestaande ontwerpjes gezien die het ronde ondergedeelte om-bouwen, of een andere diameter en lengte pijp nemen, maar ook die echt een totaal andere vorm maken. Het lijkt me duidelijke dat het interne volume hetzelfde moet blijven. Ik snap ook dat de vorm van de baffle theoretisch wel iets uitmaakt, maar daar zie ik eigenlijk al zoveel variaties op dat dit verschil waarschijnlijk erg klein is.
Hieronder een paar voorbeeldjes van afwijkende LXmini ontwerpen. Je kunt er veel vinden in de gallery op SL's site:
1. Deze is vrij origineel qua vorm, maar de horizontale driver heeft geen baffle meer. Randje driver = randje pijp.
2. Deze heeft kortere en dikker pijp gebruikt.
3. Deze is vierkant. Geeft aan dat hij geen meetbaar verschil in response opmerkt in vergelijking met de ronde.
4. Deze is wel heel creatief geweest met een soort Jamaicaanse stijl
Dus, denken jullie ook dat ik wel redelijk los kan gaan met het ontwerp, zo lang ik het intern volume gelijk houd?
Ik heb op zich wel wat leuke ideetjes, en die moeten vooral dat ronde ondergedeelte aanpakken, en gelijk een mooi plekje voor een plate amp geven. Ik heb al wat bestaande ontwerpjes gezien die het ronde ondergedeelte om-bouwen, of een andere diameter en lengte pijp nemen, maar ook die echt een totaal andere vorm maken. Het lijkt me duidelijke dat het interne volume hetzelfde moet blijven. Ik snap ook dat de vorm van de baffle theoretisch wel iets uitmaakt, maar daar zie ik eigenlijk al zoveel variaties op dat dit verschil waarschijnlijk erg klein is.
Hieronder een paar voorbeeldjes van afwijkende LXmini ontwerpen. Je kunt er veel vinden in de gallery op SL's site:
1. Deze is vrij origineel qua vorm, maar de horizontale driver heeft geen baffle meer. Randje driver = randje pijp.
2. Deze heeft kortere en dikker pijp gebruikt.
3. Deze is vierkant. Geeft aan dat hij geen meetbaar verschil in response opmerkt in vergelijking met de ronde.
4. Deze is wel heel creatief geweest met een soort Jamaicaanse stijl
Dus, denken jullie ook dat ik wel redelijk los kan gaan met het ontwerp, zo lang ik het intern volume gelijk houd?
Hmm, toch niet echt meer maatje bookshelf
Ga je voor mini + sub dan blijft het verhaal CB vs BR relevant. Je crossed dan toch ergens tussen de 80Hz en 100Hz en om op die lage frequenties met een klein speakertje een lage vervorming te behouden kom je gewoon bij een BR. Een CB kun je wel oppoetsen met correctie (LT, bi-quad, DSP etc.) maar de conus moet nog steeds flink heen en weer met dito vervorming. Alleen als je een 3-weg maakt en crossed op zeg 300Hz gaat het een CB worden. Elke 13cm mid haalt dat dan wel op zijn sloffen in een CB.
Ga je voor mini + sub dan blijft het verhaal CB vs BR relevant. Je crossed dan toch ergens tussen de 80Hz en 100Hz en om op die lage frequenties met een klein speakertje een lage vervorming te behouden kom je gewoon bij een BR. Een CB kun je wel oppoetsen met correctie (LT, bi-quad, DSP etc.) maar de conus moet nog steeds flink heen en weer met dito vervorming. Alleen als je een 3-weg maakt en crossed op zeg 300Hz gaat het een CB worden. Elke 13cm mid haalt dat dan wel op zijn sloffen in een CB.
Ontwerp 3! Mooi en integreerd goed in je interieur. (In dat van mij tenminste wel)
Haha, bij mij niet echtShadow schreef:Ontwerp 3! Mooi en integreerd goed in je interieur. (In dat van mij tenminste wel)
Maar geen akoestische problemen verwacht met alternatieve vorm onder-'kast'?
Mja, 'bookshelf' kwam meer voort uit dat ik sowieso een sub erbij wilde gaan gebruiken. Ze zouden sowieso op stands komen. Mijn oog was juist, omdat ik met sub wil gaan draaien, op CB gevallen. Maakt niet uit dat ze op de grond staan.Pjotr schreef:Hmm, toch niet echt meer maatje bookshelf![]()
Als het vierkant maar niet te veel uit steekt en de inhoud en demping niet verschilt tov het origineel, zie ik geen probleem...
Is dit een model waar je mee mag thuis komen?
https://www.aequoaudio.com/ensis
Kappa7 schreef:
Van die vijf jaar hebben ze er minstens vier besteed aan het bedenken van de naam van de firma.It is the product of over five years and many thousands of hours of research and design by the Aequo Audio engineering team.
Zou kunnen.
Al hadden ze het daar een paar jaar geleden niet over toen ze bij ons op de AVNM te gast waren.
Overigens wel een erg goede speaker die er ook nog mooi uit ziet.
Al hadden ze het daar een paar jaar geleden niet over toen ze bij ons op de AVNM te gast waren.
Overigens wel een erg goede speaker die er ook nog mooi uit ziet.
Dan kun je ook nog voor een blank gelakt stalen frame gaan met hout er tussen of iets dergelijks. Wordt het een beetje dezelfde stijl tochdynamike schreef:Haha, bij mij niet echtShadow schreef:Ontwerp 3! Mooi en integreerd goed in je interieur. (In dat van mij tenminste wel)Ging meer om het idee om wat variatie te laten zien. Maar ik zit wel aan iets (recht)hoekigers te denken ja. We hebben hier thuis een wat meer industriële stijl, maar wel met mooi hout.
Maar geen akoestische problemen verwacht met alternatieve vorm onder-'kast'?
Mja, 'bookshelf' kwam meer voort uit dat ik sowieso een sub erbij wilde gaan gebruiken. Ze zouden sowieso op stands komen. Mijn oog was juist, omdat ik met sub wil gaan draaien, op CB gevallen. Maakt niet uit dat ze op de grond staan.Pjotr schreef:Hmm, toch niet echt meer maatje bookshelf![]()
Of gewoon gieten:

Mooi ding! Maar een beetje te sjiek voor ons.Kappa7 schreef:Is dit een model waar je mee mag thuis komen?
Mijn vrouw vind een dergelijk plaatje mooi. Dus eigenlijk heel traditioneel qua luidspreker (als het maar niet zwart is), maar net een beetje een industriële touch qua onderstel. Ik vind het ook heel mooi zo, maar het liefst gebruik ik voor mijn eerste build een wel een bewezen ontwerp luidspreker. Een bewezen DIY sealed ontwerp heb ik nog niet gevonden, en van de LXmini lijkt de algemene consensus dat het een relatief simpel te bouwen luidspreker is die zijn geld zeker waard is. Dus vandaar dat ik richtig die kant afdrijf. Alleen een klein esthetisch herontwerpje
Haha, dat is best cool. In de lijn van het betonthema zag ik laatst deze voorbij komen op mijn Pinterest:Boemeltje schreef:Dan kun je ook nog voor een blank gelakt stalen frame gaan met hout er tussen of iets dergelijks. Wordt het een beetje dezelfde stijl toch
Of gewoon gieten:
Sfeerimpressie huidige setup met B&W DM302 en zelfbouw amp in Ikea kratje
Opzetje van een ontwerpje wat me wel redelijk aanstaat.
Wit gecoate onderplaat met spikes en een horizontale baffle met 90 graden zetting en stalen kokertje er direct op vast gelast. De verticale koker is van hout, met afgeronde hoeken. Beneden achterop kan dan de plate-amp in de koker verwerkt worden.
Driver op een staalplaat monteren. Kan dat problemen opleveren? Ik denk aan een 6mm plaat, dus kan gewoon erin tappen voor montage van de driver. Ik moet sowieso een goede manier vinden om die verticale pijp goed sealed te krijgen, met die stalen platen op het hout en de plate amp.
Wit gecoate onderplaat met spikes en een horizontale baffle met 90 graden zetting en stalen kokertje er direct op vast gelast. De verticale koker is van hout, met afgeronde hoeken. Beneden achterop kan dan de plate-amp in de koker verwerkt worden.
Driver op een staalplaat monteren. Kan dat problemen opleveren? Ik denk aan een 6mm plaat, dus kan gewoon erin tappen voor montage van de driver. Ik moet sowieso een goede manier vinden om die verticale pijp goed sealed te krijgen, met die stalen platen op het hout en de plate amp.
Misschien kun je wat inspiratie opdoen uit de voetstukken van de luidsprekers van Marcus:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1851932
Dat hele project lijkt me een inspiratiebron voor iedereen!richard schreef:Misschien kun je wat inspiratie opdoen uit de voetstukken van de luidsprekers van Marcus:
Vannacht nog het idee gehad om de verticale koker ook van staal te maken, en er op die manier een sealed gelaste kast van de maken. Omdat mijn ontwerp vierkant is (150x150mm) omdat de buitenmaat van de driver (146mm) aangehouden wordt zit je met weinig lengte van de verticale koker aan het benodigde volume. Volgens mij is de originele LXmini koker 110mm diameter of iets dergelijks. Dus zo kan er wellicht toch nog een bookshelf formaatje uitkomen, met een mooi luchtig houten onderstel
Kort een draadje gelezen op diyaudio waarom er zo weinig metaal wordt gebruikt in (DIY) speakers. Er lijkt eigenlijk niet zo veel op tegen. Het is alleen iets minder bereikbaar voor de thuis-klussert. Ik ben professioneel veel bezig met prototyping in metaal, dus ik heb zo mijn adresjes beschikbaar. Lijkt me wel leuk!