Wat wijzigingen aan een Dynavox TC-750 phono pre
Moderator: Beheerdersteam
Re: Wat wijzigingen aan een Dynavox TC-750 phono pre
Inderdaad verkeerd gemeten, ik had de aarding van de meetpen aan de behuizing van de versterker, maar dat is niet de 0 van de schakeling. Met aarding op een pootje van de led die aan de 0 van de schakeling ligt krijg je dit:
Dat lijkt ook meer op wat ik zag toen ik direct aan de plug van het stekkervoedinkje mat. Wat hoogfrequent zooi zo te zien. Na het spoeltje ziet het er al wat schoner uit:
Heeft die serieweerstand aan de uitgang (R29, 1k) nog een functie behalve beschermen tegen kortsluiten van de uitgang? Kan dat ook een kleinere waarde zijn (50 Ohm of zo), of hangt de waarde samen met de 47k naar aarde die daar ook zit?
Meestal zijn dat soort weerstanden 100 Ohm. ik vermoed dat je die weerstand van 47K eerder in relatie moet zien tot de elco die ervoor zit, die vormen samen een filter, weet alleen niet zo snel of dat een high-pass of een low-pass is.
tja, volgens de formule levert het een high-pass op met een kantelfrequentie van iets van 0,3Hz. In de Pearl 2 zit ook zoiets, met een kantelfrequentie van 0,07Hz. En ook zo'n serieweerstand, maar die is daar maar 10 Ohm.
In het kader van dit project ben ik ook bezig de Dual CS-430 van mijn vrouw weer in goede conditie te krijgen. Er zit een klein stekkerblokje bij met een trafo'tje, 4 diodes en een elco'tje van 100uF. Die laatste was gaar dus heb ik vervangen. 12V DC 20mA (krachtpatser
) zou eruit moeten komen. Als ik hem belast met ongeveer 10mA en hem dan aan de scoop hang valt op dat er een behoorlijke rimpel van 600mV p-p overblijft. Ik zou die elco ook kunnen vervangen door eentje van 470uF die ik nog heb liggen. Ik neem aan dat de gelijkstroommotor die rimpel toch nergens voor nodig heeft en dus een grotere elco zorgt voor minder rimpel en hopelijk betere gelijkloop (of op zijn minst baat het niet, dan ...)?
Die (zo te zien) koolstof-weerstanden R11 en R12 van 18k, is daar enige reden voor die keuze van type weerstand? Hebben die een eigenschap waardoor ze op die plek beter zijn dan een metaalfilm? Of is het alleen een centenkwestie en heeft de bouwer zich zo weer 2 cent bespaard (maar dan vraag ik me af of dat op andere plekken niet ook had gekund, vandaar mijn vraag).
Spanningsstabilisator (LM2937-12) aangebracht op de bodem van de behuizing, past netjes onder de print. Meeste onderdelen op de print die ik wilde vervangen zijn ook gedaan, ik wacht nog op een paar Silmic II elco'tjes.
Zo, dit is hem geworden:
Alle elco's zijn vervangen door Panasonic FC/FM en Elna Silmic 2 voor de koppel-elco's. Load-condensatoren vervangen door 47pF zilver-mica, serieweerstand aan de ingang vervangen door draadbrug, aan de uitgang door 50 Ohm. LM2937 spanningsstabilisator van 12V gebruikt, elco's rond de voeding wat verhoogd in waarde (680u ipv 470). C7 op aanraden van Anne ook een hogere waarde gegeven (33u). Ook de led is nog vervangen, die bolle rode deed me wel erg denken aan mijn eerste zelfbouwprojecten in de jaren 80
De voedingsspanning is ietsje opgeknapt, maar de pulsen verdwijnen niet. Nou ja, dit is 2mV/div (vorige plaatjes 20mV/div).
Voor: Na: Ik heb hem even op de grote set aangesloten en hij klinkt echt serieus goed met de Dual CS-430 en AT 120eb element. Klein restbrommetje is nog wel aanwezig met de volumeregelaar half open, maar op die stand zou er ook een oorverdovend volume uit de speakers komen.
a-b vergelijk om te horen of het nou echt heeft uitmaakt is natuurlijk niet meer mogelijk, maar ik heb er wel een hoop lol van gehad. En voor gebruik in de huiskamerset is het allemaal meer dan voldoende.
De voedingsspanning is ietsje opgeknapt, maar de pulsen verdwijnen niet. Nou ja, dit is 2mV/div (vorige plaatjes 20mV/div).
Voor: Na: Ik heb hem even op de grote set aangesloten en hij klinkt echt serieus goed met de Dual CS-430 en AT 120eb element. Klein restbrommetje is nog wel aanwezig met de volumeregelaar half open, maar op die stand zou er ook een oorverdovend volume uit de speakers komen.
a-b vergelijk om te horen of het nou echt heeft uitmaakt is natuurlijk niet meer mogelijk, maar ik heb er wel een hoop lol van gehad. En voor gebruik in de huiskamerset is het allemaal meer dan voldoende.
Als die pulsjes in het uitgangs signaal zitten is er toch iets mis (vermoedelijk de bedrading), hoort daar niet.
Maar ja, als je er geen last van hebt, des te beter
Anne
Maar ja, als je er geen last van hebt, des te beter
Anne
dit is de AC component van de voedingsspanning, gemeten bovenaan R9. Aan de uitgang heb ik niks gemeten.
Spanning meet je tussen twee punten, kan ook dat de min-kant aan een stoorbron zit, is het niet op de uitgang.j_man schreef:dit is de AC component van de voedingsspanning, gemeten bovenaan R9. Aan de uitgang heb ik niks gemeten.
Anne
Zou het niet het meest waarschijnlijk zijn dat we hier de resten van de schakelende voeding in het stekkerblokje zien? Het zag er voor de modificatie ook al zo uit. Iets van 15uS tussen de pulsen dus 66kHz?
Heel waarschijnlijk, maar die zouden niet door de analoge voeding moeten komen.j_man schreef:Zou het niet het meest waarschijnlijk zijn dat we hier de resten van de schakelende voeding in het stekkerblokje zien? Het zag er voor de modificatie ook al zo uit. Iets van 15uS tussen de pulsen dus 66kHz?
Doen ze misschien ook niet en is 't ingekoppeld naar de scoop via via ??
Anne
Wellicht, dat gaat mijn kleine pet te boven
Enfin, het klinkt voorlopig prima. Dank voor alle hulp, we zullen zien of het allemaal probleemloos blijft werken.
Om nog even op die spanningsregelaar terug te komen, en met name de montage daarvan.
Die is namelijk niet helemaal juist uitgevoerd, niet dat het hier veel uitmaakt, want het stroomverbruik en verwerkte vermogen zal hier minimaal zijn. maar toch.
Je hebt de regelaar met een mica plaatje gemonteerd, en een nylon bout en moer. dat is op zich goed, alhoewel ik een metalen bout en moer in combinatie met een kunststof isolatiering prefereer. het punt is dat je geen warmtegeleidende pasta hebt gebruikt, en dat je het geheel op de (niet gladde) laklaag van de bodemplaat hebt aangebracht. hierdoor heb je in feite 2 isolatie lagen toegepast. de warmte overdracht zal hierdoor minimaal zijn. beter was geweest om bij dat stukje bodemplaat de laklaag van het metaal schoon te schuren, drupje pasta erop, en dan het geheel van regelaar en isolatie plaatje. of een stukje aluminium of koperplaat toepassen.
Die is namelijk niet helemaal juist uitgevoerd, niet dat het hier veel uitmaakt, want het stroomverbruik en verwerkte vermogen zal hier minimaal zijn. maar toch.
Je hebt de regelaar met een mica plaatje gemonteerd, en een nylon bout en moer. dat is op zich goed, alhoewel ik een metalen bout en moer in combinatie met een kunststof isolatiering prefereer. het punt is dat je geen warmtegeleidende pasta hebt gebruikt, en dat je het geheel op de (niet gladde) laklaag van de bodemplaat hebt aangebracht. hierdoor heb je in feite 2 isolatie lagen toegepast. de warmte overdracht zal hierdoor minimaal zijn. beter was geweest om bij dat stukje bodemplaat de laklaag van het metaal schoon te schuren, drupje pasta erop, en dan het geheel van regelaar en isolatie plaatje. of een stukje aluminium of koperplaat toepassen.
ja klopt, ik heb me voornamelijk op de isolatie gericht omdat de tab van de regelaar gelijk is aan de aarde van de regelaar. Maar heel veel ruimte voor een fatsoenlijke koelvin is er niet in die behuizing en gezien de verwachte geringe warmteontwikkeling zag ik het eigenlijk meer als een veiligheidsmaatregel. Als ik nu aan de onderzijde van de behuizing voel tijdens gebruik is er ook niks te voelen. Kan zijn dat het door de goede warmte-isolatie komt
Als ik het goed heb moet hij iets van 2 volt spanningsverschil bij max 150mA is max 0,3Watt in warmte omzetten.
Edit: in mijn Pearl 2 heb ik inderdaad wel met koelvinnen en pasta gewerkt. Maar daar moeten de regelaars dan ook 12V spanningsverschil wegwerken en merk je met name bij de 7824 dat de koelvin een beetje lauw wordt.
Edit: in mijn Pearl 2 heb ik inderdaad wel met koelvinnen en pasta gewerkt. Maar daar moeten de regelaars dan ook 12V spanningsverschil wegwerken en merk je met name bij de 7824 dat de koelvin een beetje lauw wordt.