Ze doen alleen verzekerde pakketpost. ik was e13,17 kwijt voor een trafo van e4,-.Aaad schreef:135 gram volgens de site, maar de vorm zal hier wel meespelen.Ah!buis schreef:'t Ja, Ede is veel verder weg dan Chinajappa schreef:trafo is besteld. Verzend kosten was ongeveer dubbel zo hoog als de component prijs beetje zonde.![]()
Blijft raar, wat weegt zo'n trafotje nou helemaal ?![]()
Anne
Aad
trafo Faema compact-A vervangen
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Juist de niet van het net gescheiden elektronica is het punt.MarcelvdG schreef:Ik dacht dat Senseo's gebruik maakten van een niet van het net gescheiden voeding met een condensator om de stroom te begrenzen. Die condensator schijnt een van de vaakst stuk gaande onderdelen te wezen.
De tweewegklep van plastic wil nog weleens lek raken, het water kan dan vrijelijk door het apparaat stromen en op de print terecht komen. Onder een oude senseo kan je nog weleens een plasje(water) vinden.
In het ongunstigste geval moet je een beroep op de aardlek doen, als je die hebt uiteraard.......
Aad
Re: trafo Faema compact-A vervangen
De trafo is binnen, hij is net een maatje kleiner dan de vorige maar toch past hij net in de behuizing mocht dit dus niet werken zal ik extern iets moeten verzinnen:
Voor de spanning heb ik de volgende berekening. Hij gaat wel naar +12 en -12 met de spannings regelaars. Umax=Ueff*wortel2 --> 1,41*12=17 en dan min 1v voor de diode is 16V. Is dit inderdaad voldoende voor de spannings regelaars?
Wat zijn de consequenties als de trafo niet genoeg vermogen heeft? Hij zal ook van buiten af wat opgewarmd worden door de boiler.
Morgen wil ik hem aansluiten en de stroom meten die getrokken word (met mijn goedkope Chinese multimeter)
Wat zijn de consequenties als de trafo niet genoeg vermogen heeft? Hij zal ook van buiten af wat opgewarmd worden door de boiler.
Morgen wil ik hem aansluiten en de stroom meten die getrokken word (met mijn goedkope Chinese multimeter)
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Stroom meten heeft niet veel zin.Met gelijkrichters loopt er verre van een sinusvormige stroom, geeft de meter niks zinvols aan.
Als de trafo 't niet trekt wordt ie heet.Zit meestal een beveiliging in, die smelt dan door.
Je rekensom klopt niet helemaal.Die 16V is de top van de rimpel op de elco na de gelijkrichter.
Er zit een put tussen de 16V toppen.De diepte is afhankelijk van de dikte van die elco en de grote van de stroom.Met die 7812 en de niet erg grote stroom zal 14V-in wel genoeg zijn, mag de put 2V diep zijn.
Anne
Als de trafo 't niet trekt wordt ie heet.Zit meestal een beveiliging in, die smelt dan door.
Je rekensom klopt niet helemaal.Die 16V is de top van de rimpel op de elco na de gelijkrichter.
Er zit een put tussen de 16V toppen.De diepte is afhankelijk van de dikte van die elco en de grote van de stroom.Met die 7812 en de niet erg grote stroom zal 14V-in wel genoeg zijn, mag de put 2V diep zijn.
Anne
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Hij zit er in en het werkt! Bedankt! Nu nog de rest restaureren.
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Mooi, nu maar hopen dat ie 't blijft doenjappa schreef:Hij zit er in en het werkt! Bedankt! Nu nog de rest restaureren.
Anne
Re: trafo Faema compact-A vervangen
Zo nu en dan even de trafo voelen, als 'ie niet heet wordt dan niets meer aan doen.jappa schreef:De trafo is binnen, hij is net een maatje kleiner dan de vorige maar toch past hij net in de behuizing mocht dit dus niet werken zal ik extern iets moeten verzinnen:
Voor de spanning heb ik de volgende berekening. Hij gaat wel naar +12 en -12 met de spannings regelaars. Umax=Ueff*wortel2 --> 1,41*12=17 en dan min 1v voor de diode is 16V. Is dit inderdaad voldoende voor de spannings regelaars?
Wat zijn de consequenties als de trafo niet genoeg vermogen heeft? Hij zal ook van buiten af wat opgewarmd worden door de boiler.
Morgen wil ik hem aansluiten en de stroom meten die getrokken word (met mijn goedkope Chinese multimeter)
Wel even de stekker eruit he?
Aad
