trafo Faema compact-A vervangen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

jappa
Berichten: 135
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 23:48
Locatie: Purmerend

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door jappa »

Aaad schreef:
Ah!buis schreef:
jappa schreef:
trafo is besteld. Verzend kosten was ongeveer dubbel zo hoog als de component prijs beetje zonde.
't Ja, Ede is veel verder weg dan China :shock:
Blijft raar, wat weegt zo'n trafotje nou helemaal ? :(
Anne
135 gram volgens de site, maar de vorm zal hier wel meespelen.

Aad
Ze doen alleen verzekerde pakketpost. ik was e13,17 kwijt voor een trafo van e4,-. :-& Maar langer zoeken vond ik ook zonde van mijn tijd.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Aaad »

MarcelvdG schreef:
Ik dacht dat Senseo's gebruik maakten van een niet van het net gescheiden voeding met een condensator om de stroom te begrenzen. Die condensator schijnt een van de vaakst stuk gaande onderdelen te wezen.
Juist de niet van het net gescheiden elektronica is het punt.
De tweewegklep van plastic wil nog weleens lek raken, het water kan dan vrijelijk door het apparaat stromen en op de print terecht komen. Onder een oude senseo kan je nog weleens een plasje(water) vinden.
In het ongunstigste geval moet je een beroep op de aardlek doen, als je die hebt uiteraard.......

Aad
jappa
Berichten: 135
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 23:48
Locatie: Purmerend

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door jappa »

De trafo is binnen, hij is net een maatje kleiner dan de vorige maar toch past hij net in de behuizing mocht dit dus niet werken zal ik extern iets moeten verzinnen:
IMG_8567.JPG
IMG_8564.JPG
Voor de spanning heb ik de volgende berekening. Hij gaat wel naar +12 en -12 met de spannings regelaars. Umax=Ueff*wortel2 --> 1,41*12=17 en dan min 1v voor de diode is 16V. Is dit inderdaad voldoende voor de spannings regelaars?
Wat zijn de consequenties als de trafo niet genoeg vermogen heeft? Hij zal ook van buiten af wat opgewarmd worden door de boiler.
Morgen wil ik hem aansluiten en de stroom meten die getrokken word (met mijn goedkope Chinese multimeter)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Ah!buis »

Stroom meten heeft niet veel zin.Met gelijkrichters loopt er verre van een sinusvormige stroom, geeft de meter niks zinvols aan.
Als de trafo 't niet trekt wordt ie heet.Zit meestal een beveiliging in, die smelt dan door.
Je rekensom klopt niet helemaal.Die 16V is de top van de rimpel op de elco na de gelijkrichter.
Er zit een put tussen de 16V toppen.De diepte is afhankelijk van de dikte van die elco en de grote van de stroom.Met die 7812 en de niet erg grote stroom zal 14V-in wel genoeg zijn, mag de put 2V diep zijn.
Anne
jappa
Berichten: 135
Lid geworden op: za 18 mei 2013, 23:48
Locatie: Purmerend

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door jappa »

Hij zit er in en het werkt! Bedankt! Nu nog de rest restaureren.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Ah!buis »

jappa schreef:
Hij zit er in en het werkt! Bedankt! Nu nog de rest restaureren.
Mooi, nu maar hopen dat ie 't blijft doen :-#
Anne
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: trafo Faema compact-A vervangen

Bericht door Aaad »

jappa schreef:
De trafo is binnen, hij is net een maatje kleiner dan de vorige maar toch past hij net in de behuizing mocht dit dus niet werken zal ik extern iets moeten verzinnen:

Voor de spanning heb ik de volgende berekening. Hij gaat wel naar +12 en -12 met de spannings regelaars. Umax=Ueff*wortel2 --> 1,41*12=17 en dan min 1v voor de diode is 16V. Is dit inderdaad voldoende voor de spannings regelaars?
Wat zijn de consequenties als de trafo niet genoeg vermogen heeft? Hij zal ook van buiten af wat opgewarmd worden door de boiler.
Morgen wil ik hem aansluiten en de stroom meten die getrokken word (met mijn goedkope Chinese multimeter)
Zo nu en dan even de trafo voelen, als 'ie niet heet wordt dan niets meer aan doen. :relax:
Wel even de stekker eruit he?

Aad
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”