2a3 se shishido
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2a3 se shishido
Hierbij wat foto's van de binnenkant.
Ik meet met kortgesloten ingangen zo'n 17mv ac op de uitgangen. Behoorlijk bommetje. Dit is alleen met de volume pot op de helft.
De brom is weg als de volume pot dicht is of helemaal open staat.
Sluit ik hem aan op me dac dan is er helemaal niks meer over van de brom.....
Zal dit een oscillatie zijn? Of komt het uit mijn voeding?
Ik heb momenteel geen scoop tot mijn beschikking.
Ik meet met kortgesloten ingangen zo'n 17mv ac op de uitgangen. Behoorlijk bommetje. Dit is alleen met de volume pot op de helft.
De brom is weg als de volume pot dicht is of helemaal open staat.
Sluit ik hem aan op me dac dan is er helemaal niks meer over van de brom.....
Zal dit een oscillatie zijn? Of komt het uit mijn voeding?
Ik heb momenteel geen scoop tot mijn beschikking.
Hoe heb je de potmeter aangesloten ? Loper aan 't rooster of eerst een condensator ertussen.
En zijn de potmeter en de lekweerstand (als die er nog is) op hetzelde punt geaard ?
Anne
En zijn de potmeter en de lekweerstand (als die er nog is) op hetzelde punt geaard ?
Anne
Loper aan het rooster ,geen condensator. Zie schema eerste pagina. Lekweerstand 100k is heel dichtbij potmeter gesoldeerd.
Maar geen brom als hij is aangesloten op me dac....
Maar geen brom als hij is aangesloten op me dac....
Op 't schema is geen potmeter getekend, kon op verschillende manieren gedaan zijn.
Ziet er verder niet verkeerd uit, misschien wat dunne massadraden.
Bromt het aan beide kanten even veel (weinig) ?
Anne
Ziet er verder niet verkeerd uit, misschien wat dunne massadraden.
Bromt het aan beide kanten even veel (weinig) ?
Anne
Het bromt beide kanten even veel. Alleen bij kortgesloten ingangen. En de potmeter in de middenstand. Rare combi.
Als ik een bron aansluit is het weg. Ik hoor niks op me hoornluidsprekers. Dat gaat goed.
Als ik een bron aansluit is het weg. Ik hoor niks op me hoornluidsprekers. Dat gaat goed.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Kan m.i. niet anders dan dat je die potmeter vreemd hebt aangesloten, zeker omdat brom verdwijnt als je de pot helemaal open hebt staan. Of de DAC als input gebruikt. Kun je uittekenen hoe de ingang aangesloten is? Hoe zit de ingangsbus aangesloten?
Nog een vraagje.Als je de versterker uitzet sterft 't geluid gewoonlijk langzaam weg.Met brom uitschakelen, is de brom dan direkt weg of duurt dat ook ?
Anne
Anne
@ anne bij uitschakelen is de brom meteen weg.
Wat wil dat dan zeggen....voeding? Oscillatie?
@Barry potmeter dubbelcheck volgens mij goed.
Aangesloten op een bron geen hoorbare brom.
Kortgesloten ingang begint brom bij helft van potmeter.
Bij helemaal open geen brom.
Open ingang begint brom bij open draaien potmeter en wordt erger tot en met vol open.
Wat wil dat dan zeggen....voeding? Oscillatie?
@Barry potmeter dubbelcheck volgens mij goed.
Aangesloten op een bron geen hoorbare brom.
Kortgesloten ingang begint brom bij helft van potmeter.
Bij helemaal open geen brom.
Open ingang begint brom bij open draaien potmeter en wordt erger tot en met vol open.
Je zou 't met een ontbrom potmeter kunnen proberen.
Als dat niet helpt evt. stopweerstanden bij de ECC83/12AX7.
Anne
Als dat niet helpt evt. stopweerstanden bij de ECC83/12AX7.
Anne
Met de ontbrom potmeter heb ik al wat weggedraait.
Over die stopweerstanden heb ik al nagedacht en misschien moet ik dat even proberen.
Aangezien ik altijd wat heb aangesloten is het probleem niet echt groot....
Over die stopweerstanden heb ik al nagedacht en misschien moet ik dat even proberen.
Aangezien ik altijd wat heb aangesloten is het probleem niet echt groot....
Ik ben zo goed als klaar momenteel.
Check het eindresultaat maar. Ik vindt het een prachtige versterker geworden.
Check het eindresultaat maar. Ik vindt het een prachtige versterker geworden.
Dat is het zeker !metabaron schreef:Ik vindt het een prachtige versterker geworden.
Ziet er om door een ringetje te halen uit
Lekker ruim, zit niet alles boven op elkaar.
Alleen 't uitzicht is niet mijn smaak
, kan zo bij 't witgoed
Anne
Lekker ruim, zit niet alles boven op elkaar.
Alleen 't uitzicht is niet mijn smaak
Anne
Jammermetabaron schreef:Btw stopweerstand geprobeerd geen soelaas.
Dat de brom onmiddelijk ophoudt zodra je uitschakeld doet toch vermoeden dat het via de gloei komt.En twee kanten, dan zal 't de buis niet zijn tenzij een beide brommen.
Met de gloei van de ECC83 op een gelijkstroom voeding (wel aarden) is dat na te zien, wel wat bewerkelijk.
Anne
Ja ik heb daarvoor alles in huis ook de printjes van Barry.
Maar ik heb deze versterker juist gemaakt omdat ik alles op ac een keer wilde proberen. Misschien dat ik in de toekomst hier nog mee ga stoeien.
Het probleem brom doet zich alleen voor als ik de ingangen kortsluit of er niks op aansluit. Dus mijn brom doet zich niet voor als ik aangesloten zit op een bron.
Op mijn hoornluidsprekers hoor ik helemaal niks met mijn oor ertegen aan.
Daardoor heb ik hier eigenlijk niet zoveel problemen mee.
Het neemt niet weg dat ik toch wel wil weten waar het vandaan komt.
Maar ik heb deze versterker juist gemaakt omdat ik alles op ac een keer wilde proberen. Misschien dat ik in de toekomst hier nog mee ga stoeien.
Het probleem brom doet zich alleen voor als ik de ingangen kortsluit of er niks op aansluit. Dus mijn brom doet zich niet voor als ik aangesloten zit op een bron.
Op mijn hoornluidsprekers hoor ik helemaal niks met mijn oor ertegen aan.
Daardoor heb ik hier eigenlijk niet zoveel problemen mee.
Het neemt niet weg dat ik toch wel wil weten waar het vandaan komt.
-
erikdebest
Zou het dit verschijnsel kunnen zijn, erg gebruikelijk in gitaarversterkers (waar pots vaak hogere waardes hebben: 250k, 500k...)?
http://music-electronics-forum.com/t28150/
2e post. Idee is dat als de pot op nul staat, ingang aan aarde kortgesloten zijn, en bij max volume (indien ingang kortgesloten) ligt ingang weer aan aarde. In t midden van de pot zit er een weerstand tussen aarde en grid, welke troep kan opvangen.
wat nog niet duidelijk is, is waarom het aansluiten van een extern apparaat het hummm probleem zou oplossen. Misschien iets met een aardlus die eens positief uitpakt (het externe apparaat legt je shishido aan aarde)? Ik zou eens testen met een "floating" geluidsbron (mobiel, discman) welke dus niet aan de 230VAC aarde aangesloten is.
Begrijp je het?
http://music-electronics-forum.com/t28150/
2e post. Idee is dat als de pot op nul staat, ingang aan aarde kortgesloten zijn, en bij max volume (indien ingang kortgesloten) ligt ingang weer aan aarde. In t midden van de pot zit er een weerstand tussen aarde en grid, welke troep kan opvangen.
wat nog niet duidelijk is, is waarom het aansluiten van een extern apparaat het hummm probleem zou oplossen. Misschien iets met een aardlus die eens positief uitpakt (het externe apparaat legt je shishido aan aarde)? Ik zou eens testen met een "floating" geluidsbron (mobiel, discman) welke dus niet aan de 230VAC aarde aangesloten is.
Begrijp je het?
Bedankt voor de tips , ik ga er van de week mee aan de slag. Je hoort het resultaat.
metabaron schreef:Bedankt voor de tips , ik ga er van de week mee aan de slag. Jehoortleest het resultaat.
Na het verplaatsen van de aarde met 100 ohm weerstand zeer dicht naar de potmeter probleem weg.
Dank u voor meedenken.
Dank u voor meedenken.
metabaron,wil je een foto plaatsen van de oplossing 
Maakt meer duidelijk denk ik.
Maakt meer duidelijk denk ik.
De brom is weg en het klinkt voortreffelijk.ray5150 schreef:metabaron schreef:Bedankt voor de tips , ik ga er van de week mee aan de slag. Jehoortleest het resultaat.
Hoi democles sorry voor de late reactie maar hierbij de foto. Op het printje van de potmeter zie je 2 aansluitingen voor de massa 1 is gebruikt voor de audio massa. De andere zie je een 100 ohm weerstand die naar de aarde gaat.