Ieniemienie 10W versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: Ieniemienie 10W versterker
Hoe ga ik de TPA solderen? In elk geval niet met een soldeerbout. Een soldeerbout doet precies het tegenovergestelde van wat ik hier wil, die verwarmd alleen een klein oppervlak. Het printje zorgt er juist voor dat warmte vanuit de exposed pad van de TPA verdeeld wordt over het gnd oppervlak op de rest van de print. Hele print verwarmen dus.
In een productieomgeving doe je dat met hete lucht, ik zit hier te denken aan een elektrisch kookplaatje, en dan met de hot air gun bij verwarmen. Beetje gevoel voor krijgen, moet dit gaan proberen.
Het verwarmen mag ook niet te lang duren. Als je bij de wat professionelere printbakkers een print besteld en je gebruikt een exposed pad als hier, kun je de via gaten laten 'tenten' , of met een andere techniek laten dichtmaken, zodat de soldeerpasta/tin niet wegloopt door de viagaten. Bij de prijsvechters als iTead waar we onze hobby printen kopen kan het niet, dus ook iets om rekening mee te houden.
Wordt vervolgd.
In een productieomgeving doe je dat met hete lucht, ik zit hier te denken aan een elektrisch kookplaatje, en dan met de hot air gun bij verwarmen. Beetje gevoel voor krijgen, moet dit gaan proberen.
Het verwarmen mag ook niet te lang duren. Als je bij de wat professionelere printbakkers een print besteld en je gebruikt een exposed pad als hier, kun je de via gaten laten 'tenten' , of met een andere techniek laten dichtmaken, zodat de soldeerpasta/tin niet wegloopt door de viagaten. Bij de prijsvechters als iTead waar we onze hobby printen kopen kan het niet, dus ook iets om rekening mee te houden.
Wordt vervolgd.
Hot air is niet nodig met zo'n ienie mienie SMD'tje Ik doe het met een plaat alu van 20mm dik en 10cm x 20cm die ik op het gas verwarm tot 240 graden. Kleiner mag ook maar dat stuk alu ligt er toevallig. Daarbij wel een thermokoppeltje gebruiken wat je in een gaatje van 1,5mm steekt. Ik gebruik daarbij PbSnAg soldeerpasta, gewoon soldeer krijg je niet op de koelpad voor het IC. Dan het printje met zo'n dokters pincet die zelf klemt, het printje er opleggen totdat de pasta uitvloeit. Paar seconden door laten vloeien en het printje er weer afnemen. Rustig af laten koelen op een plankje hout.
B.t.w. als je de via's niet tent en een solddervlak aan de onderkant maakt kun je achteraf de thermal pad doorsolderen met een brede punt vanaf de onderkant. Dat gaat alleen met ouderwets PbSn soldeer. Loodvrij vloeit onvoldoende capillair door de via's. Wel voldoende vloeimiddel gebruiken dan. Resultaat is wel minder netjes omdat je aan de onbderkanr ook een laag soldeer krijgt.
B.t.w. als je de via's niet tent en een solddervlak aan de onderkant maakt kun je achteraf de thermal pad doorsolderen met een brede punt vanaf de onderkant. Dat gaat alleen met ouderwets PbSn soldeer. Loodvrij vloeit onvoldoende capillair door de via's. Wel voldoende vloeimiddel gebruiken dan. Resultaat is wel minder netjes omdat je aan de onbderkanr ook een laag soldeer krijgt.
En met stoom solderen?Ah!buis schreef:Als je dat vaker doet, een strijkijzer ombouwen ?
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Geen gek idee Peter. Alleen heb ik hier geen gasfornuis, wel een brander, zou ik iets moeten opzetten met daar een plaat alu op. Gaat misschien ook wel weer te hard met die brander..
Ik ga het in eerste instantie proberen met een kookplaatje, had toevallig m'n vader aan de telefoon vanmorgen (type dat nooit iets weggooit
) die er 1 heeft liggen die ik van 'm kan krijgen. Ben wel bang dat dit niet voldoende verhit hoor, maar wil het toch proberen, zelfde idee als de strijkijzer van Anne. Ik zou dan de hot air gun in de bankschroef ernaast kunnen zetten om de temperatuur nog wat op te krikken, de air flow van dit ding kan op heel langzaam, zodat je niet het component van je bord blaast. Bordje verwarmen, pasta vloeien, en inderdaad met de vaste hand de TPA plaatsen.
(Een soldeervlak aan de onderkant vind ik geen mooie oplossing, en geen via tenting dus.)
Ik ga het in eerste instantie proberen met een kookplaatje, had toevallig m'n vader aan de telefoon vanmorgen (type dat nooit iets weggooit
(Een soldeervlak aan de onderkant vind ik geen mooie oplossing, en geen via tenting dus.)
Met een 1 kW kookplaat kom je er wel denk ik. Probleem is een beetje wat voor oververhittingsbeveiliging er in zit. Varieert ergens van 280 graden tot 300 graden. Wel een vlak stukje dik alu plaat als heat spreader gebruiken. Op EEVblog zijn er mensen die met succes een SMD printje "bakken" in een oude koekenpan met dikke bodem. Maar dan ook met een vlak dik stuk alu er in.
En dan kijken of m'n manometer goed staat zekerPjotr schreef:En met stoom solderen?Ah!buis schreef:Als je dat vaker doet, een strijkijzer ombouwen ?
Anne
Laat ik toch maar aan de familie Bever over
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ik ga het gewoon proberen, moet er ook een beetje gevoel voor krijgen. Het kookplaatje dat ik ga gebruiken is 800W, stukje alu hiervoor heb ik nog wel liggen.
Bedankt voor de input!
Bedankt voor de input!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Kreeg bericht van de vrienden van iTead dat het bordje al begin deze week in NL zou-moeten-zijn, maar was nog niet bij TNT aangeboden. Had 'm samen met andere batches besteld dus vreesde met grote vrezen dat íe bij de douane zou liggen, maar kwam toch binnen net.
Kookplaatje kan aan
Kookplaatje kan aan