805 versterker: game SET and match...

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Jan Geert

Re: 805 versterker: game SET and match...

Bericht door Jan Geert »

Hmmm.. geen gek idee. Dan zou ik de nettrafo op een ander chassis hebben.
Een beetje als m'n Jadis JP30:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... s#p1651645
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Moet best passen en de warmte is net wat je zegt die gaat omhoog dus over de warmte voor de elco's zou ik me hier geen zorgen om maken.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Als je wat minder tijd hebt voor de hobby zou je hier een kastje voor kunnen kopen, dan scheelt dat in elk geval. Had zelf het idee de voeding in een aparte kast te maken, zodat je die een beetje uit zicht weg kunt zetten en je niet zo'n pompeuze kast op je audiomeubel hebt (zou graag eens wat willen bouwen met dikke zendbuizen, ooit eens..... :D )
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
Bij de spanning voor de mos stroombron is 't niet dat die fet er niet tegen kan, hoe meer nutteloze spanning hoe meer warmte af te voeren.Dus liever niet hoger dan nodig.
Anne
Ik heb wat zitten zoeken naar mos stroombronnen in een dergelijke toepassing. Valt nog niet mee, en van mosfets weet ik helemaal niets. Meestal kom je uit bij een variant van een dergelijk schema, geen mos maar 2 NPN's:
805 revision CS transistor.jpg
en ik vroeg me ook wel af: aangezien ik hier met -50v ruim voldoende heb, moet ik uiteindelijk toch links- of rechtsom spanning kwijt, dit maal in de NRS voeding. Gaat me dat nou qua warmteontwikkeling heel erg veel opleveren?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Jan Geert schreef:
Een andere kast? Been there done that.
Voor:

music angel 845.jpg

En na. Deze amp is een ZBA luisterdag alumnus (Alphen I) en is goed en betrouwbaar. Maar hier is bijna alles met foliecaps gebouwd. En er staat een extra HS trafo (AE) op voor de voortrappen.

DSCF2971.jpg
Wat een prachtige versterkers heb je daar staan. :kwijl: :kwijl: :kwijl: :kwijl: =D> =D>
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als je weer van de -200V uitgaat niet heel veel winst.Een lagere spanning op de stroombron maakt wel dat die transistor minder koeling nodig heeft.Kan de rest in een serieweerstand verstookt.
Je kunt wel de stroom in rust een stuk lager kiezen dan met een weerstand, scheelt veel meer.
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

We zijn nu eerst maar eens aan een nieuwe plaat aluminimum begonnen.... :D
DSCF5200.JPG
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ik heb me even bezig gehouden met de dimensionering van de schakeling, en dat viel niet mee. Het is allemaal een beetje een gevalletje van kèn nèt.
In eerste instantie gebruik ik het 'basis' schema met de weerstand in de kathode van de 6AS7

De voortrap.
Als gezegd heb ik aardig wat versterking nodig, zeker als er meer tegenkoppeling nodig blijkt te zijn. Daarnaast wil ik op de eerste trap een spanningsafstand van zeker 2V tussen rooster en kathode aanhouden. Dit om het risico van roosterstroom en asymmetrische input clipping te voorkomen. Ik heb dat een keer met een 300B die ik heb gebouwd meegemaakt. Toegegeven, de ingangsgevoeligheid daarvan was 2v, en dat gecombineerd met 7W output betekent dat je de bias op de eerste trap zeker op 2,5v wilt hebben.
In dit geval betekent het dat je met de wat hogere mu buisjes al gauw >200v op de onderste anode nodig hebt. Dat is niet zo erg, maar je moet dan wel voldoende hoogspanning overhouden voor de bovenste triode. Daarnaast komt de kathode van die triode wel heel hoog te staan met de problemen die dat met zich meebrengt voor de gloeispanning.
Hoogspanning heb ik genoeg, maar het is even oppassen: de eerste weerstand moet niet te klein, en dat gecombineerd met de relatief grote stroomvraag van de 6AS7 geeft een behoorlijke spanningsval. Hier is hij als een 3K neergezet.
Ik heb het voor nu opgelost door voor de bovenste triodes (L+R) een andere buis te nemen met een lagere Ri. De spanningsval door die buis kan wat lager zijn (100v hier), en daarnaast kan die buis qua gloei op een andere trafowikkeling gezet, die dan naar het juiste niveau kan worden opgetild. Ik heb er voor het ontwerp even een ECC82 in gezet. Een tweede 6,3v wikkeling heb ik niet op de trafo, maar de kleinste Hammond gloeitrafo is ruim voldoende, kost maar iets meer dan 10 euro en past makkelijk bovenop onder de kap.

De driver
Als gezegd trekt die aardig wat stroom, al kan een 6AS7 125mA aan. Hier zet ik hem op 20mA. De eerste moeilijkheid die ik zag was dat, als ik de bias van de eindtrap instel door de stroom door de 6AS7 te variëren, de hoogspanning voor de voortrap behoorlijk meebeweegt. Na wat meppen op de calculator blijkt het voor wat dat betreft in ieder geval mee te vallen: een 5mA variatie geeft een 15v fluctuatie in de hoogspanning, en daar krijgt die voortrap het niet benauwd van.
Problematischer wordt het als je de datasheet van de 805 erbij pakt. Dan blijkt dat een dergelijke 5mA variatie , gegeven de vaste spanning onder de CSS van -180v en een weerstand in orde grootte van 10k, een spanningsfluctuatie van ongeveer + en -50v zou geven (niet helemaal, de anodespanning beweegt behoorlijk mee). Dat is veel te veel. Je zou, met 850v hoogspanning ongeveer uit willen komen op de 10v van Anne, voor ruim 80mA, en hooguit + of -10v variatie willen zien (rooster 805 tussen 0 en 20v absoluut, corresponderend met ongeveer 40mA en 120mA). Dit komt overeen met een 1mA variatie in stroom door de 6AS7! Dat is nauwelijks te regelen.
Deze configuratie, hoewel anders dan het origineel, wijkt daar niet zo veel vanaf dat deze problemen daar niet in voorkwamen. Bovendien is daar de negatieve spanning op het 6AS7 rooster regelbaar tussen ongeveer -105v en -30v, met een simpel 270 graden regelaartje, waarbij je toch dicht in de buurt van de -105 moet blijven. Dat is bijna niet goed te krijgen. Voor je het weet staat hij te heet afgesteld.
Ik heb 10-slags 22k pots van Bourns hiervoor. Maar er moet een dikke weerstand zowel boven als onder die pot om het regelbereik te vernauwen. Iets van tussen -90 en -120 lijkt me hier aan de orde.

Dit is het basis schema -dus met de weerstand in de 6AS7 kathode- met theoretische waarden na bovengenoemde exercitie:
805 revision.jpg
Laatst gewijzigd door Jan Geert op zo 06 nov 2016, 20:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zal zo wel iets mis gaan met de anode-spanning van de 6AS7.Die zeners zullen niet helpen, zal eerder iets gestabiliseerds moeten zijn.
Anne
Bijlagen
Is.jpg
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ik ben weer even terug in de 'connected' wereld.

Ik had even geen rekening gehouden met de roosterstroom van de 805. Maar heel erg veel is het niet bij een gemiddelde instelling.
De exercitie was vooral bedoeld om te bekijken hoe gevoelig de schakeling is voor fluctuaties in de instellingen en hoe de trappen elkaar onderling beïnvloeden. Duidelijk is dat die gevoeligheid erg groot is, en de versterker relatief lastig af te regelen zal zijn.
Ik begrijp ook waarom ik nogal wat schema's van 805 SET versterkers die ik zie een vaste negatieve roosterspanning gebruiken ipv een instelbare. Het lijkt nauwelijks de moeite waard om het zo te maken, dus je kiest een instelling die goed lijkt en zet het zo vast.

Stabilisatie van de 6AS7 spanning: kan dat het probleem wat vereenvoudigen? Ik weet het niet: nu zakt bij een grotere stroom de anodespanning in, wat het effect zou moeten dempen. toch?
Stabilisatie: even wat parameters in de lucht gooien: stel ik zet de anode vast op 210v. Dan kan de kathode naar maximaal -40v. Dat is al heel weinig, er loopt dan nauwelijks nog stroom. Toch wil ik wel zo ver terug kunnen, vooral bij opstarten, als 'veilige' stand. Stel dan dat je minimaal 20v nodig hebt om de stabilisatie goed te laten werken, dat betekent dat er voor de stabilisatie minimaal 230v nodig is. Stel nu als maximale stroom 30mA alles bij elkaar (6AS7 + 805 rooster), dan worden de eerste 2 filterweerstanden bepaald door deze stroom en de spanningsval van de ruwe HS (hier gesteld op 425v) naar 230v. Dus theoretisch 195/0.03=6k5 (we negeren hier even de 1,5mA die ook door de eerste weerstand loopt). Lijkt geen probleem.

De zeners zaten er alleen in om bij het starten zonder stand-by de anodespanning van de 6AS7 niet over de max van de datasheet heen te jagen. Het was eigenlijk niet de bedoeling dat ze 'in bedrijf' aangesproken zouden worden.
Laatst gewijzigd door Jan Geert op zo 06 nov 2016, 20:54, 3 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

'tIs dat je een verschil in stroom hebt positief en negatief.Geeft een soort gelijkrichter werking.Wordt de anodespanning van de 6AS7 signaalsterkte afhankelijk.Vandaar beter om te stabiliseren.In ieder geval liever geen voeding met te grote (serie)weerstand.
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
'tIs dat je een verschil in stroom hebt positief en negatief.Geeft een soort gelijkrichter werking.Wordt de anodespanning van de 6AS7 signaalsterkte afhankelijk.Vandaar beter om te stabiliseren.In ieder geval liever geen voeding met te grote (serie)weerstand.
Anne
Ok, dat zal dan de reden zijn waarom in het originele schema de 6AS7 op de wikkeling met lagere spanning zit. in totaal zit daar 2 maal een 470R weerstand in de voeding. Lijkt weinig, maar zorgt er in ieder geval voor dat de anodespanning niet al te erg op en neer gaat.
Bij de hogere spanning die ik gebruik moet je dan gaan stabiliseren... :roll:

Als werkhypothese dan maar de tweede filterweerstand (nu 7k5 geprojecteerd) er helemaal uitgooien en vervangen door stabilisatie. Misschien kan de eerste (3k) nog wat omhoog, in ieder geval zo dat de stabilisatie bij maximale signaal spanningszwaai binnen zijn marges blijft werken.

Interessant dat die triode als diode gaat werken als de spanning op de kathode van - naar + op en neer gaat.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Zoiets dan maar op z'n simpelst. Zonder sampler/ comparator/ reference voltage kerstboom. Zoveel ruimte heb ik nu ook weer niet. En er moet al weer een heatsink op. :roll:
Waarom dit type transistor: omdat ik TIP50 en BUX85 nog heb liggen van het Jadis project en ik er toch nooit meer iets anders mee ga doen.
805 6as7 stabi.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De gemiddelde stroom is niet zo groot, zal de koeling wel meevallen.
Zou wel die basis/zeners weerstand naar de + vóór de collectorweerstand zetten.
Zoals nu, meer stroom betekent meer basisstroom nodig en juist dan zakt de collector met minder stroom voor de basis.
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
Zou wel die basis/zeners weerstand naar de + vóór de collectorweerstand zetten.
Zoals nu, meer stroom betekent meer basisstroom nodig en juist dan zakt de collector met minder stroom voor de basis.
Anne
Ik lees dit nu al een paar keer over, maar begrijp het niet :oops: :oops: :oops:

De circuit topologie is toch altijd gewoon zo?? Die 10k dient om de maximale stroom te beperken.

ok, ik heb even wat zitten rekenen en dacht dat er haakjes in de noemer van de formule stonden om I(d) en I(load). die staan er niet. BIj een stroom door de zenerdiode van zeg 14mA en een forward current gain van 50 voor de BUX, en een stroombegrenzing op zeg 35mA zou een 10k weerstand betekenen dat je een spanning over die weerstand aanhoudt van zo'n 160v. Gaat niet werken, die moet behoorlijk omlaag, meer iets van 2k voor een 30v denk ik?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Meer zoiets bedoel ik.
apt.jpg
Kan de basisstroom niet zo hoog komen en worden de zeners minder warm.
Hoe groot de 3k3 naar 425v moet hangt af van het verbruik naar links, zolang er voldoende spanning blijft voor de BUX ( 210v + zeg 10v over bij 30mA) gaat daar alles goed.
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
Hoe groot de 3k3 naar 425v moet hangt af van het verbruik naar links, zolang er voldoende spanning blijft voor de BUX ( 210v + zeg 10v over bij 30mA) gaat daar alles goed.
Anne
Het verbruik naar links is maar 1,5mA.
Punt is wel dat zoals het nu voorgesteld is je op de punt waar nu 360v staat, je dan iets van 220v hebt. Voor de totempaal van trap 1, die daar ook aan hangt is dat te weinig. Ik moet de 2 trappen dus eerder uit elkaar halen denk ik?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met de weerstand naar 425v te verkleinen krijg je meer spanning en ook meer warmte in de transistor.En ook nog dat de voeding van trap1 verandert met het verbruik van de 6AS7.
Dus idd beter scheiden.
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Zoiets dan maar. :sure:
805 6as7 stabi v2.jpg
Of moet er nog een filtercap tussen de 6k8 en de collector?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Voor het overzicht even een update van het volledige schema.
805 revision V3.jpg
Er is nu rekening gehouden met een extra Hammond gloeitrafootje voor de ECC82. De gloeispanning refereert gelijk aan de kathode van die buis.
Er zijn wat waarden ingevuld (theoretisch).
Stef

Bericht door Stef »

805A.jpg
Dag Geert Jan,

Kon niet nalaten een foto te laten zien van mijn Audioromy 805A dummy. De kast is fraai, maar daar is alles mee gezegd.... Het inwendige wacht nog op afbouw. Als je het niet erg vind zou ik je te zijner tijd nog eens wat vragen over willen stellen!

Succes met dit project en met heel vriendelijke groet, Stef.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Goedenavond Stef, Welkom hier!

Natuurlijk kan je alles vragen wat je wilt, daar zijn we hier voor. Je hebt de kast dus overigens al in definitieve vorm klaar? Als door Barry gesuggereerd, als je dan toch een nieuwe kast bouwt, maak hem dan groter. Daar heb je niet voor gekozen, alleen in de hoogte. Daar kan je maar beperkt van profiteren bij de opbouw van de elektronica. En de boven- en onderplaat moeten sowieso vervangen worden, dus als je ook een nieuwe ombouw maakt zoals hier, dan kan je net zo goed een heel nieuw ontwerp maken.
Overigens zou ik wel zorgen dat er goede ventilatie is langs de nettrafo. Ik denk dat, ook als ik de versterker goed heb afgesteld, de nettrafo nog steeds aardig heet zal worden. Ik zelf maak een ventilatie rooster onder en boven de trafo, dus ook in de trafokap.
De buizenbezetting heb je al veranderd zie ik, met iets van 6n6p en een andere dubbeltriode als ingangsbuis. Heb je er ook al een ontwerpschema van? of houd je het originele schema aan zonder de eerste buis (die is echt te veel)?
Die Psvane buizen zitten er toch niet origineel op? Ik zit er ook over te denken om een setje te kopen, want ze zijn niet gek duur, zeker niet in vergelijking met bijvoorbeeld de 845, maar ik wil eerst de versterker werkend hebben met de Shuguang buizen.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

En we hebben een nieuwe bovenplaat.
DSCF5207.JPG
democles

Bericht door democles »

Mooi :rock: Jan Geert

Daar ben je behoorlijk op los gegaan. :D

Even een bovenplaatje maken :-& ik weet er alles van...... :mrgreen:
Stef

Bericht door Stef »

Goedenavond Jan Geert,

Nog bedankt voor je verwelkoming en je interesse.... Alleen al het feit dat er, na 7 jaar zoeken mijnerzijds, iemand met deze specifieke versterker bezig is gegaan is heel bijzonder. Audioromy lijkt mij een behoorlijk obscuur merk en er was, behalve die Italiaanse post, niets over deze 838 versterker te vinden. Dus ook dank hiervoor! Ik vertel graag meer over mijn exemplaar als ik er even voor kan gaan zitten....

Deze bovenplaat ziet er inderdaad een stuk degelijker uit! Mooi! Direct gespoten?

Met vriendelijke groet, Stef
Plaats reactie