高 GAO OTL versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: 高 GAO OTL versterker

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Die worden niet meer gemaakt Anne. En als je ze nog kunt kopen flink aan de prijs.

Voor een dergelijke stroombron gewoon een D44 standaard werkpaard i.c.m. een TL431.
De AHVT versie om precies te zijn, gewoon op voorraad bij onze huisdealer voor 80 eurocent het stuk.
https://www.eoo-bv.nl/spanningsregelaar ... 7ahvt.html

En anders kan er ook een TL783 overwogen worden, slikt maximaal 125 Volt.
De maximale uitgangsstroom is wel wat lager, ik meen 700 mA.
AatV

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
Die worden niet meer gemaakt Anne. En als je ze nog kunt kopen flink aan de prijs.
Dat valt wel mee hoor. Bij Mouser hebben ze er nog 2.387 in voorraad en is gewoon courant.
Het typenummer is nu LM317AHVT, voor € 0,64 per stuk. Bij groter aantallen natuurlijk goedkoper.

groet,
Aat

Edit : zie dat Ray er al iets over geschreven heeft.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Da's mooi dan. Wel genoeg voor een schoolgebouw vol GAOOTLS.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nu zijn die PL's wel gemaakt om, in serie, op 't net te schakelen.Uitstekende isolatie kathode/gloei.
Dus wat het nut van die gelijkspanning is, behalve vrolijk fröbelen :D , ontgaat me :? .
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

W.b.t. die AC gloei heb je wel gelijk Anne. Maar zonder deugdelijke isolatie van een uitgangs- en ingangstrafo zou ik de gloei toch niet direct aan het lichtnet gaan hangen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
W.b.t. die AC gloei heb je wel gelijk Anne. Maar zonder deugdelijke isolatie van een uitgangs- en ingangstrafo zou ik de gloei toch niet direct aan het lichtnet gaan hangen.
Liever helemaal nooit :-& .Hoewel, vroeger wel :shock: -ende dingen tegen gekomen.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ach, Aat is wel ervaren genoeg om te weten wat ie doet. Maar gezien de hoge V_gloei van de PLxx's lijkt mij serie gloeivoeding voor de hele versterker wel het handigst. Al dan niet AC of DC.
AatV

Bericht door AatV »

Wat betreft de veiligheid en de Vfk zal de isolatie van de gloeidraad bij de PL519 dik in orde zijn.
Maar of de dikte van (zal wel aluminiumoxide zijn) van de isolatie nu zo veel effect zal hebben op magnetische en elektrische velden? en of AC voeding onhoorbaar is? Ik waag het toch te betwijfelen. Zeker bij een buizenversterker waarvan de vervorming in verhouding klein zal zijn. Ook de hoogspanningsvoeding wordt gestabiliseerd en de versterker zal naar verwachting behoorlijk 'stil' zijn.
Elke ongerechtigheid vanuit de gloei zal dan denkelijk opvallen.
De PL is ook geen audiobuis waarbij maatregelen getroffen zijn om brom zoveel mogelijk te voorkomen zoals bijv. bij de EF86 waarvan de gloeidraad a.h.w. getwist is.

Tenslotte, als amateur(=liefhebber :mrgreen: ) hoef ik ook niet echt op de kosten te letten en zal voor de zekerheid met DC gaan gloeien. (jammer dat ik niet kan bedenken om dit met Led's te doen.) :lol:

Of ik ze in serie zet? Zie dat de Vfk 220 Volt is. DC zal het hoger liggen (300V?), maar voor alle eventualiteiten doe ik ze toch maar apart.

groet,
Aat
Pjotr

Bericht door Pjotr »

AatV schreef:
Of ik ze in serie zet? Zie dat de Vfk 220 Volt is. DC zal het hoger liggen (300V?), maar voor alle eventualiteiten doe ik ze toch maar apart.

groet,
Aat
Mwah, als je de bovenste buis toch met zijn gat op 200V zet waarom niet beide lekker in serie? Maakt w.d.b. niet veel uit dan. Je hebt voor de gloei sowieso een speciale trafo nodig.
AatV

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
Mwah, als je de bovenste buis toch met zijn gat op 200V zet waarom niet beide lekker in serie? Maakt w.d.b. niet veel uit dan. Je hebt voor de gloei sowieso een speciale trafo nodig.
Wordt inderdaad een "customtrafo", dus de keuze is vrij.

groet,
Aat
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb net wat Magnoval voetjes en anodekapjes gekregen Aat, heb jij daar wat aan?
Er zijn vier setjes, en ze kosten niets.
AatV

Bericht door AatV »

RobertD schreef:
Ik heb net wat Magnoval voetjes en anodekapjes gekregen Aat, heb jij daar wat aan?
Er zijn vier setjes, en ze kosten niets.
Mooi aanbod Robert!
Ben echter al voorzien. Misschien kan je iemand anders nog gelukkig maken?

groet,
Aat
ray5150

Bericht door ray5150 »

Een Magnoval voet ?
Ik begrijp dat dat iets anders is dan een "gewone" Noval ?
AatV

Bericht door AatV »

Ook een 9 pins voet, maar een tikje groter dan noval.

groet,
Aat
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Dag Aat,

Als je nog een voorbeeld wil zien, van een seriebalans, bekijk dan het bijgevoegde schema. De stuurtrap lijkt mij ook wel bruikbaar voor de PL519's.
En er is keus uit diverse stuurbuizen.

Piet
Hoofdversterker HV2x15W 5998.JPG
AatV

Bericht door AatV »

Weer zo'n fraai getekend schema
Nu ken ik wel een aardig aantal buizen, maar de 5998 was mij onbekend.

groet,
Aat
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Hallo Aat,

De 5998 lijkt op de 6080, maar heeft een hogere versterking: ongeveer 5,5. Komt dus aardig overeen met de PL519 als triode in jou tabel. En heeft geen top-aansluiting, wat ik een voordeel vind in een "open" versterker.

Piet
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De vergelijking 5998 met de PL519 gaat niet op.De 519 is een stuk sterker.
Een PL504 lijkt er verdacht veel beter op.Kijk maar, ik heb een stuk 5998 in de grafiek van de 504 gezet.Scheelt niet veel.
Anne
Bijlagen
PL504-5998.jpg
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

De vergelijking 5998 met de PL519 gaat niet op
Anne heeft gelijk. Ik bedoelde de EL36. Ik keek een kolommetje verkeerd in de tabel van Aat. De EL36 lijkt meer op de 5998, wat versterkingsfactor (5 tegen 5,5) en dissipatie betreft (12 tegen 13). De steilheid van de 5998 is echter een stuk hoger, en de Ri een stuk lager, dan de EL36 als triode. Dus verder zijn deze buizen overigens wel verschillend. Ik heb de PL36 wel eens toegepast in een seriebalans versterker, maar dan wel als penthode geschakeld.
De keus van Aat voor een PL519 lijkt mij een goede start voor een OTL. Maar wordt het uiteindelijk een echte OTL voor laag-ohmige speakers, of komt er toch een trafootje? Of komen er een aantal buisjes parallel? Ik ben benieuwd.

Piet
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die 5998 is wel poepduur, zijn er zeker niet veel meer.
Wat gespeeld met Piet z'n plaatje.Een en ander naar eigen smaak veranderd :hide: .
Er PL504's ingezet, zie je ook dat voor 20W bij 125Ω niet direkt 't grote geweld nodig is.
De voeding wat lager gezet, elco's van 500V zijn redelijk gangbaar, maar om die dan op de rand te gebruiken 8-[ .De ingang met triode, versterking zat en makkelijker stabiel te krijgen.
Anne
Bijlagen
SBmetPL504-2x22W.jpg
AatV

Bericht door AatV »

Had enige moeite om het onderwerp terug te vinden, maar het is gelukt.
Nu de bladeren gaan vallen wordt het tijd weer iets met versterkers te gaan doen.
Heb het schema een tikje veranderd (lijkt nu als twee druppels water op wat er ergens op het www rondzweeft).
Heb de voedingsspanning verhoogd naar 500 Volt want de output heeft een flinke spanningszwaai met een belasting van ca. 130 Ohm.
Heb ook een schema'tje getekend voor de spanning van -150 Volt en de gloeispanning/stroom. De uiteindelijke schakeling voor -150 volt zal iets preciezer worden door gebruik te maken van een stroombron (een 10M45s) i.p.v. weerstand R102 maar voolopig is deze goed genoeg.
Wellicht wordt ook de uiteindelijke versie voor de gloeistroom nog iets anders, maar dat zien we dan wel weer.
De schema's :
GAO Murray 2.jpg
voeding -150V & gloei 40V.jpg
Hen ook wat printjes ontworpen om de e.e.a. te kunnen testen.
Belangrijk in dit ontwerp is de spanning die aangeboden wordt aan het stuurrooster van de E80F.
Enerzijds de versterkte spanning door PL519(1) die verminderd wordt door de spanningsdeler P1,R6/R5,P2 en R4.
En anderzijds de ingangsspanning met de deler P3,R7/P2en R4.

Een plaatje van het ontwerp van de proefprintjes (eurokaartformaat) zie er zo uit:
proefprint.jpg
In de komende dagen zal ik van deze ontwerpjes wat printjes zien te "bakken" om te zien of het werkt.

groet,
Aar
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nu zie ik op de laatste foto waar de buizen op de papieren layout staan dat je een component (condensator ?) precies tussen de 2 eindbuizen geprojecteerd hebt staan.
Ben je niet bang dat de betreffende component het letterlijk en figuurlijk benauwd gaat krijgen vanwege de door de buizen veroorzaakte warmte ?
AatV

Bericht door AatV »

ray5150 schreef:
Nu zie ik op de laatste foto waar de buizen op de papieren layout staan dat je een component (condensator ?) precies tussen de 2 eindbuizen geprojecteerd hebt staan.
Ben je niet bang dat de betreffende component het letterlijk en figuurlijk benauwd gaat krijgen vanwege de door de buizen veroorzaakte warmte ?
Is inderdaad niet ideaal Ray. Ook staan de buizen wat dicht bij elkaar (hoewel het genoeg moet zijn).
Echter de eindbuizen komen nog op voetjes te staan, die op hun beurt gemonteerd worden op afstandsbusjes van 2 á 2,5 cm.
De condensator blijft dus onder de (opstijgende) warme lucht.
Het aardige is natuurlijk dat ik met de ervaring van deze proefprintjes de definitieve beter kan ontwerpen.

groet,
Aat
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Die onderlinge afstand zal wel goed gaan Aat. Maar direct die voeten in een print solderen is geen goed idee met deze buizen i.v.b. met warmte overdracht en zeker ook qua krimpen en uitzetten door de warmte. Zou het printje ook niet te krap maken, beter wat ruimer. (Vind trouwens sowieso dat buizen niet op een print horen.)
Wordt wel heel spannend wat dit worden gaat met die arrays Aat. Wordt dat nog november? :hide:
AatV

Bericht door AatV »

Pjotr schreef:
Wordt wel heel spannend wat dit worden gaat met die arrays Aat. Wordt dat nog november? :hide:
Ja hoor, november 2017!

groet,
Aat
Plaats reactie