GU-50 Monoblokken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Even nog wat naar de print voor de versterker gekeken.Om te zien of er nog wat koper onder de BC639/BC640 zit
Anne,waar zie jij die BC640?
Oooh, je hebt gelijk, zit er niet :oops: .Zo gewend die twee als bij elkaar horend paartje te zien maar met buizen is dat natuulijk niet van toepassing.Dus enkel 2x BC639 en dan ook 2x BD139.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

De uitgangstrafo,s waren binnen :rock:
Bijlagen
DSC03524.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Hoewel ik meestal alles direct in het kastje bouw,maar even begonnen een proefopstelling op te tuigen.
Bijlagen
DSC03533.JPG
DSC03529.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Even tijd gevonden, om verder te werken aan de proefopstelling.

Enkele plaatjes.................. :mrgreen:
Bijlagen
n1.JPG
n2.JPG
n3.JPG
n4.JPG
n5.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Zitten de nrs. bij de buisvoet niet verkeerd ?
Ik dacht eerder zo
Anne
Bijlagen
bsvt.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Anne,zal de cijfers veranderen ,dacht dat de buisvoet symmetrisch was,niet dus :oops:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Anne,nog een vraagje?

Voordat ik de hoogspanning er op zet wilde ik eerst wel de neg. bias spanning op max zetten,kan dat in deze schakeling zonder de HS er op te zetten?
Bijlagen
GU50-Anders.~bmp.png
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door metabaron »

Je kan alles toch aanzetten zonder je buizen erin.
Meten en dan afregelen.

Dennis
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Anne,nog een vraagje?

Voordat ik de hoogspanning er op zet wilde ik eerst wel de neg. bias spanning op max zetten,kan dat in deze schakeling zonder de HS er op te zetten?
Komt van dezelfde trafo, zal moeilijk (niet)gaan.Als je R23 onderbreekt en ipv aan de voeding aan de massa legt doen de eindbuizen niks meer.Kan de stroom ook niet misgaan.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

De testopstelling omgenummerd en al vast wat dingen er aan gesoldeerd.
Bijlagen
DSC03541.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Aha, nou snap ik de opmerking over 'een foutje maken' in het andere topic Peter. Mooi dat je het op tijd hebt kunnen herstellen in elk geval, daar waren wat mooie oerdegelijke mil-spec GU-50's naar de eeuwige jachtvelden gegaan..
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Proefopstelling afgemaakt.

Zonder hoogspanning er op het negatieve bias spanningen ingesteld.

Kom aan op de maximale waarden van -61v voor de 1K stopweerstand van de bovenste buis en bij de onderste buis op -65v max.

Heb ze allebei afgesteld op -61v.

Speaker er aan geknoopt en de hoogspanning er op gezet,met als gevolg een hevige fluittoon uit de speaker en een vonkoverslag in de onderste GU-50 buis................ :boos:
Bijlagen
DSC03544.JPG
DSC03545.JPG
DSC03546.JPG
DSC03547.JPG
GU50-Anders meting.~bmp.png
GU50-Anders.~bmp.png
Laatst gewijzigd door democles op zo 29 mei 2016, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Even de eindbuizen er uit gehaald en de spanningen gemeten.

Kom nu op max -50v negatieve spanningen.

De negatieve spanning is eerst +- -66v,als de hoogspanning via het relais ingeschakeld wordt zakt de spanning naar -50v
Bijlagen
meting zonder eindbuizen.png
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Lijkt mij niks mee. 60mA is fors voor bias , maar moet je geen vonkentrekkerij door krijgen (staat hier op 40mA). Bedrading goed nagelopen, ergens een foutje gemaakt? Staat de boel mee te koppelen ipv tegen?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Als de boel gaat fluiten, zal je wel de anodeaansluitingen moeten verwisselen.
Die vonken, da's maar raar, ze kunnen veel meer spanning hebben.En met -50V zal de stroom ook nog geen 60mA zijn.
Zonder de positieve voeding trekt de 6N1 geen stroom zakt de kathode verder negatief, vandaar die -61V dan.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

De Anodes omgewisseld,de vonkende buis vervangen door een ander.

Prik er op en de bias afgesteld op 0,2v (60mA).

De fluittoon is weg :rock:

Er klinkt een klein brommetje :-s

De ingang maar eens kortgesloten en er is totale stilte :yeah:

CD speler er aan geknoopt en er is muziek :proost: :yeah:

Die doet het ,op naar nr.2............. :mrgreen:



Trouwens de hoogspanning even gemeten onder belasting ,436v.............. :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
De Anodes omgewisseld,de vonkende buis vervangen door een ander.
Is 't ie kapot dan ? :o
Prik er op en de bias afgesteld op 0,2v (60mA).
En hoeveel is nu de -Vg1?
De fluittoon is weg :rock:
Bravo :beer:
Er klinkt een klein brommetje :-s
De ingang maar eens kortgesloten en er is totale stilte :yeah:
Valt te verwachten, alles zo breeduit op een plank O:)
CD speler er aan geknoopt en er is muziek :proost: :yeah:
Die doet het ,op naar nr.2............. :mrgreen:
Kalm aan, :relax: haast en spoed ... :(
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Ik weet niet of de vorige buis kapot is,voor de zekerheid gewisseld.

Weet niet hoeveel de -VG1 is,moest wel flink aan de potmeter draaien totdat ik 200mV had.

Doe de volgende sessie wel even meer metingen.

Ja,ja,kalm aan :relax:

Maar voor nu :yeah:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Barry2001 »

Moo demo! Stond lekker mee te koppelen dus. Best kans dat die ene buis het gewoon overleefd heeft..
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Oke de stoute schoen aangetrokken en de oude buis weer geprobeerd............. :mrgreen:

Prachtig blauw en wit vuurwerk,de buis was dus echt DOA,in de kliko er mee. :(

Een slechte buis tussen mijn voorraad dus,maar even de 4 andere van de voorraad ingeplugd,een er van lichte bij het er op zetten van de gloeispanning op als een gloeilamp om daarna correct te werken :(

Ben maar gestopt bij een buis die verder geen mankementen vertoonde,uiteraard tussendoor de bias gecontroleerd.

Oerdegelijke buis,denk je dan :?

Zonder ingeplugde eindbuizen de neg.spanningen gemeten -25,8v boven en -25,2v onder.

De boel speelt nog.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
Oke de stoute schoen aangetrokken en de oude buis weer geprobeerd............. :mrgreen:

Prachtig blauw en wit vuurwerk,de buis was dus echt DOA,in de kliko er mee. :(

Een slechte buis tussen mijn voorraad dus,maar even de 4 andere van de voorraad ingeplugd,een er van lichte bij het er op zetten van de gloeispanning op als een gloeilamp om daarna correct te werken :(

Ben maar gestopt bij een buis die verder geen mankementen vertoonde,uiteraard tussendoor de bias gecontroleerd.

Oerdegelijke buis,denk je dan :?

Zonder ingeplugde eindbuizen de neg.spanningen gemeten -25,8v boven en -25,2v onder.

De boel speelt nog.
Die negatieve spanningen zijn die om de 60mA door de buis te krijgen? Volgens het datablad zou dat meer moeten zijn, zo'n -40V. Lijkt erop dat je daar niet de beste exemplaren hebt.
Dat fel oplichten bij inschakelen is ook wel wat overdreven, of was dat in 't donker :? .Gloeispanning nagezien ?
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

De neg. spanning, dit is het. (60mA)

Dat oplichten is bij daglicht! :-&

De gloei spanning is hoog 13,4v,........ 13,9 was max. Zet ik nog wat weerstanden tussen :) de andere buizen geven geen krimp.

Maar het werkt nog steeds. O:)

Maar even andere buizen bestellen.

Bias eenmaal ingesteld weinig veranderingen,blijft stabiel.

Is wel een stabiele buis,als ie goed werkt. (niet verrot is)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door democles »

Maar even andere buizen bestellen.
Ja, jaren 70 modellen besteld,klinken toch relaxter dan de jaren 80 modellen.

(niet veel verschil,maar als buizen freak wel te horen)

Hoop dat deze wat minder bij verschijnselen hebben,tja altijd een gok via ebay.
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door molekuul »

democles schreef:
Maar even andere buizen bestellen.
Ja, jaren 70 modellen besteld,klinken toch relaxter dan de jaren 80 modellen.

(niet veel verschil,maar als buizen freak wel te horen)

Hoop dat deze wat minder bij verschijnselen hebben,tja altijd een gok via ebay.
Dat verschijnsel is niet vreemd. Voordat de buis opgewarmd is, is de weerstand erg laag. Er zijn buizen die in de gloeidraad een stukje hebben zitten voor de stroombegrenzing, deze licht even fel op, totdat de buis voldoende warm is. Dit effect zit ook in bijvoorbeeld ecc81,82,83 etc. Ook mijn d3a's hebben dit.

Niks om je zorgen over te maken dus.

Groetjes,

Joris
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU-50 Monoblokken

Bericht door Ah!buis »

Ah!buis schreef:
democles schreef:
Zonder ingeplugde eindbuizen de neg.spanningen gemeten -25,8v boven en -25,2v onder.
Die negatieve spanningen zijn die om de 60mA door de buis te krijgen? Volgens het datablad zou dat meer moeten zijn, zo'n -40V.
Zat nog te denken :sure: , je zou de ruststroom ook op 40mA kunnen zetten zoals bij Barry.Komt de negatieve spanning ook wat meer richting -40V.
Anne
Plaats reactie