Oooh, je hebt gelijk, zit er nietdemocles schreef:Anne,waar zie jij die BC640?Even nog wat naar de print voor de versterker gekeken.Om te zien of er nog wat koper onder de BC639/BC640 zit
Anne
Moderator: Beheerdersteam
Oooh, je hebt gelijk, zit er nietdemocles schreef:Anne,waar zie jij die BC640?Even nog wat naar de print voor de versterker gekeken.Om te zien of er nog wat koper onder de BC639/BC640 zit
Komt van dezelfde trafo, zal moeilijk (niet)gaan.Als je R23 onderbreekt en ipv aan de voeding aan de massa legt doen de eindbuizen niks meer.Kan de stroom ook niet misgaan.democles schreef:Anne,nog een vraagje?
Voordat ik de hoogspanning er op zet wilde ik eerst wel de neg. bias spanning op max zetten,kan dat in deze schakeling zonder de HS er op te zetten?
Is 't ie kapot dan ?democles schreef:De Anodes omgewisseld,de vonkende buis vervangen door een ander.
En hoeveel is nu de -Vg1?Prik er op en de bias afgesteld op 0,2v (60mA).
BravoDe fluittoon is weg![]()
Valt te verwachten, alles zo breeduit op een plankEr klinkt een klein brommetje![]()
De ingang maar eens kortgesloten en er is totale stilte![]()
Kalm aan,CD speler er aan geknoopt en er is muziek![]()
![]()
Die doet het ,op naar nr.2.............![]()
Die negatieve spanningen zijn die om de 60mA door de buis te krijgen? Volgens het datablad zou dat meer moeten zijn, zo'n -40V. Lijkt erop dat je daar niet de beste exemplaren hebt.democles schreef:Oke de stoute schoen aangetrokken en de oude buis weer geprobeerd.............![]()
Prachtig blauw en wit vuurwerk,de buis was dus echt DOA,in de kliko er mee.![]()
Een slechte buis tussen mijn voorraad dus,maar even de 4 andere van de voorraad ingeplugd,een er van lichte bij het er op zetten van de gloeispanning op als een gloeilamp om daarna correct te werken![]()
Ben maar gestopt bij een buis die verder geen mankementen vertoonde,uiteraard tussendoor de bias gecontroleerd.
Oerdegelijke buis,denk je dan![]()
Zonder ingeplugde eindbuizen de neg.spanningen gemeten -25,8v boven en -25,2v onder.
De boel speelt nog.
Ja, jaren 70 modellen besteld,klinken toch relaxter dan de jaren 80 modellen.Maar even andere buizen bestellen.
Dat verschijnsel is niet vreemd. Voordat de buis opgewarmd is, is de weerstand erg laag. Er zijn buizen die in de gloeidraad een stukje hebben zitten voor de stroombegrenzing, deze licht even fel op, totdat de buis voldoende warm is. Dit effect zit ook in bijvoorbeeld ecc81,82,83 etc. Ook mijn d3a's hebben dit.democles schreef:Ja, jaren 70 modellen besteld,klinken toch relaxter dan de jaren 80 modellen.Maar even andere buizen bestellen.
(niet veel verschil,maar als buizen freak wel te horen)
Hoop dat deze wat minder bij verschijnselen hebben,tja altijd een gok via ebay.
Zat nog te denkenAh!buis schreef:Die negatieve spanningen zijn die om de 60mA door de buis te krijgen? Volgens het datablad zou dat meer moeten zijn, zo'n -40V.democles schreef:Zonder ingeplugde eindbuizen de neg.spanningen gemeten -25,8v boven en -25,2v onder.