Wie herkent deze versterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

WouterBlom

Re: Wie herkent deze versterker?

Bericht door WouterBlom »

Ha,

Wat een leuke reacties,

Een Lafayette dus, maar behoorlijk omgebouwd. Ben nog steeds benieuwd of we degene die deze schoonheid heeft omgebouwd kunnen vinden!

En nu dus een nieuwe ronde voor deze versterker.
Geweldig dat Robbert ermee aan de slag gaat. Ben benieuwd naar zn bevindingen.

Wouter
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Inmiddels de koppelcondensatoren vervangen en de eindbuizen elk een eigen kathodeweerstand gegeven.

Bij een eerste meting bleek één van de eindbuizen defect te zijn. De spanning op het rooster liep heel langzaam op. Met een andere buis erin was dat weg.

De voedingselco's lijken goed te zijn.

De ingangsbedrading is vervangen en goed aangesloten. Er was toch wel aardig gerommeld in de versterker. De aansluitingen van de volumeregelaar zaten verkeerd en de speaker aansluitingen zaten tussen de 8 Ohm en 16Ohm tap van de uitgangstrafo. Hierdoor was de tegenkoppeling helemaal niet meer aangesloten.

Bij een laatste test met muziek bleek de volumepotmeter defect te zijn. Wanneer deze een heel klein beetje open staat knalt aan één kant de speaker bijna uit elkaar.
Binnenkort maar een nieuwe erin zetten.

Ik heb de schakeling origineel gelaten en ben niet overgestapt op het "HF10" schema. Het kanaal dat het wel deed klinkt namelijk prima.

De phonotrap is ook weer functioneel gemaakt en via één van de schakelaars op het voorpaneel kan gekozen worden voor een Phono-ingang of een lijn-ingang.

Een goed eindresultaat is in zicht.
Bijlagen
WP_20160222_23_06_59_Pro.jpg
WouterBlom

Volgens mij mag ik in mn handjes knijpen met dit werk!!
WouterBlom

Geen wonder dat de oordpronkelijke bouwer zich nooit heeft gemeld :-)
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik had nog een nieuwe Alps potmeter liggen, die zit nu in de versterker. Alles werkt nu zoals het hoort.
Geen brom en geen ruis te horen.

De ingang is wel erg gevoelig op de Jamo Art speakers in mijn werkkamer. (88dB/W)
De tegenkoppelweerstand is door de vorige eigenaar wat verhoogd, dat kan ik eventueel nog terug draaien.

Ook het phonotrapje speelt lekker, ik zit nu even naar wat vinyl te luisteren en dat bevalt uitstekend.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

De versterker is inmiddels weer terug naar Wouter.
Ik heb de koppelcondensatoren allemaal - dus ook in de Phonotrap - vervangen.
De voedingselco's deden gewoon hun werk, dus die heb ik niet vervangen.

De tegenkoppelweerstanden waren vergroot van 7k naar 15k, dat heb ik teruggedraaid om de gevoeligheid weer wat normaler te krijgen.
En omdat de voedingstransformator erg warm (heet) wordt in normaal bedrijf heb ik een 22Ohm 20Watt weerstand in de voedingslijn opgenomen. Die wordt uiteraard ook erg warm, maar je kunt de trafo nu wel weer even beetpakken zonder direct brandblaren te krijgen.

Bij Wouter thuis zijn Thorens draaitafel aangesloten en een paar leuke Wharfedale boxen en dat speelde heerlijk.
Plaats reactie