Dan bewaren we die maar voor de Heavy Metal gitaristenHè bah nee, hou niet zo van diodes aan de ingang.............
ComBuis, composite, hybride en wat turf ?
Moderator: Beheerdersteam
Re: ComBuis, composite, hybride en wat turf ?
Meer iets voor 't album van het jaar
Maar niet gestemd, ontbreekt een afkeur-keus
Anne
Maar niet gestemd, ontbreekt een afkeur-keus
Anne
- SSassen
- Contacteer:
Kom maar op, wat ik niet heb liggen is met een paar muisklikken besteld hoorAh!buis schreef:We hebben er maanden lang naar uitgekekenSSassen schreef:@Anne,
Zullen we 't een stuk interessanter maken? KT88 PP met een tweede lus eromheen? Ik heb alles daarvoor liggen en dat lijkt mij het experiment wel waard?
maar eindelijk daar was ie dan de zon![]()
Nu nog een versterker![]()
Ik heb nog wel een bedenksel liggen, KT88, symmetrisch, balans-in, tegengekoppelde eindversterker en over 't geheel.
Maar daar heb je gegarandeerd niet de onderdelen voor liggen![]()
Anne
Niet om het e.o.a. maar in het Vg gebied tussen -1V en 0V, zoals met jouw instelling, zit je ook al aan de roosterstroom, beetje buisafhankelijk. Dus hoezo (met meer dan 1V)?Ah!buis schreef:Hè bah nee, hou niet zo van diodes aan de ingang.Met heel kleine spanningen misschien maar hier meer dan 1V , verschuift de instelling met het signaalniveau.
Een negatieve spanning hou je toch, de twee zijn via de kathode gekoppeld, is een verschilversterker.
Anne
En als je toch een transistor in de anode hangt als stroombron zou ik daar een stroomspiegel tussen beide anoden van maken. Heb je a/ dubbele versterking en b/ een betere PSSR. Het is bij de c-amp toch ook de hoge PSSR die zijn steentje bijdraagt.
- SSassen
- Contacteer:
@Anne,
Ik had voor m'n KT88 versterker de opzet om met een 6922 de input sectie te maken, gebalanceerd, dan een driver met een 12BH7 en dan twee stuks KT88 in PP met een nette UL trafo op de uitgang. Nu kunnen we daar natuurlijk best nog een 6922 in klussen en d'r een tweede lus omheen leggen, alhoewel ik betwijfel of we dan genoeg loopgain overhouden.
Onderstaand een principeschets van de originele opzet.
Ik had voor m'n KT88 versterker de opzet om met een 6922 de input sectie te maken, gebalanceerd, dan een driver met een 12BH7 en dan twee stuks KT88 in PP met een nette UL trafo op de uitgang. Nu kunnen we daar natuurlijk best nog een 6922 in klussen en d'r een tweede lus omheen leggen, alhoewel ik betwijfel of we dan genoeg loopgain overhouden.
Nou ja, het is iig iets wat op een versterker lijkt. Maar met Anne's ComBuis heeft het niets van doen.............ray5150 schreef:Zeg gewoon ECC88, dat snappen we allemaal.
Met de kathode(s) aan een stroombron komt de Vgk nauwelijks buiten het -1V gebied, zal niet veel roosterstroom geven.Pjotr schreef:Niet om het e.o.a. maar in het Vg gebied tussen -1V en 0V, zoals met jouw instelling, zit je ook al aan de roosterstroom, beetje buisafhankelijk. Dus hoezo (met meer dan 1V)?
Allemaal mooi, maar was het al niet moeilijk om de boel stabiel te krijgen met een grotere openlus versterkingEn als je toch een transistor in de anode hangt als stroombron zou ik daar een stroomspiegel tussen beide anoden van maken. Heb je a/ dubbele versterking en b/ een betere PSSR. Het is bij de c-amp toch ook de hoge PSSR die zijn steentje bijdraagt.
Anne
Waar zijn nou de KT88SSassen schreef:@Anne,
Ik had voor m'n KT88 versterker de opzet om met een 6922 de input sectie te maken, gebalanceerd, dan een driver met een 12BH7 en dan twee stuks KT88 in PP met een nette UL trafo op de uitgang.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 31 dec 2015, 15:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Oh, het is eigenlijk een CoMediantAh!buis schreef:Allemaal mooi, maar was het al niet moeilijk om de boel stabiel te krijgen met zondemeer een grotere openlus versterkingen nu wil je er nog een schep bovenop hebben
![]()
![]()
Anne
- SSassen
- Contacteer:
Het is een PRINCIPESCHEMA m'n beste, dus verre van een uitgewerkt concept.Ah!buis schreef:Waar zijn nou de KT88SSassen schreef:@Anne,
Ik had voor m'n KT88 versterker de opzet om met een 6922 de input sectie te maken, gebalanceerd, dan een driver met een 12BH7 en dan twee stuks KT88 in PP met een nette UL trafo op de uitgang.
Onderstaand een principeschets van de originele opzet.En er is enkel wat plaatselijke tegenkoppeling (kathodeweerstanden), in de eindtrap al helemaal niet (behalve de Ri van de triodes)
Anne
Hoe staat het hiermee Anne? Slechts een gedachtescheet of serieus?
Vond nog een aardig buisje hiervoor: ECC91/6N15P Een buisje wat je nogal eens in gitaarversterkers tegen komt.
Vond nog een aardig buisje hiervoor: ECC91/6N15P Een buisje wat je nogal eens in gitaarversterkers tegen komt.
Kweetut, met de 6J6 vroeger ook wel bezig geweest.Pjotr schreef:Hoe staat het hiermee Anne? Slechts een gedachtescheet of serieus?
Maar zelf iets bouwen zit er niet meer in, had ik al 's verteld
Ik zit hier in een rusthuis (meestal op bed) met een flaptop te rommelen.Teren op vroegere ervaringen/bezigheden met nog één hand die redelijk wil doen wat ik vraag (fles opendraaien gaat soms nog).Maar ondertussen rare dingen verzinnen lukt nog
Anne
Yup, dat weet ik toch Anne. Neemt niet weg dat dit ik best een leuk idee vind om eens verder uit te werken en te bouwen.
- SSassen
- Contacteer:
@Anne,
Ik wil met alle plezier samen wat uitwerken en vervolgens in elkaar schroeven, sterker nog, ik kom dan graag eens langs om je 't resultaat te laten zien. Dat vereist alleen wel serieuze inspanning van beiden, dus als je dat wat lijkt hoor ik 't wel.
Ik wil met alle plezier samen wat uitwerken en vervolgens in elkaar schroeven, sterker nog, ik kom dan graag eens langs om je 't resultaat te laten zien. Dat vereist alleen wel serieuze inspanning van beiden, dus als je dat wat lijkt hoor ik 't wel.
Allemaal heel mooi hoor maar het rusthuis is wel om het rustig te houden.Veel fut zit er niet meer in, als ik er bij kan gaan liggen wanneer nodig gaat 't wel.
En Sander, heb je nu al niet meer plannen dan tijd ?
Anne
En Sander, heb je nu al niet meer plannen dan tijd ?
Anne
Rust jij maar lekker uit Anne
Voor het eten dit nog eens even in PSpice gegooid om te bezien wat het nou vermag. Hier het schema:
Ietsje uitgebreider dan waar Anne mee kwam. Buisje is de welbekende E88CC. Een low noise buisje wat het ook bij lage spanning goed doet. De door Anne aangenomen compensatie door de rooster-anode capaciteit bleek toch verre van voldoende. Uiteindelijk is de compensatie vrijwel identiek aan die van de op-amp versie. Hier de uiteindelijke open loop versterking van het geheel:
De fase marge is mooi 90 graden (voorwaarde om geen overshoot te krijgen bij blokgolven). We hebben nu een extra 30 dB loop gain tot 10 kHz om de cross-over vervorming en andere vervorming te onderdrukken. Lang niet zo veel als met een op-amp maar toch wel alleszins de moeite waard.
Hier de closed loop gain: -3dB op 750 kHz.
En als toetje de vervorming die het buisje bijdraagt bij uituren tot 20V aan de uihgang: Dat ligt dus op ca. -120 dB voor alleen de 2e harmonische! De laagfrequente artefacten zijn afrondingsfouten van de simulator/PC.
Hier de closed loop gain: -3dB op 750 kHz.
En als toetje de vervorming die het buisje bijdraagt bij uituren tot 20V aan de uihgang: Dat ligt dus op ca. -120 dB voor alleen de 2e harmonische! De laagfrequente artefacten zijn afrondingsfouten van de simulator/PC.
Krijg nou wat, Peter aan de buis
Lijkt (sim !) heel aardig
? Ook wel zoiets overwogen, vond 't wat veel transistor en weinig buis.En daarbij, zo'n buisschakeling is al eerder vertoond.Daarbij, iedereen moet zo nodig een 88 gebruiken, wordt daardoor nogal prijzig.
Vermoedelijk is de versterking van het buisgedeelte ongeveer hetzelfde als wat ik had met de 81.De stroomspiegel hier en twee maal zoveel µ bij de 81.
Hoe dan ook, het blijft leuk speelgoed
en het oog krijgt ook wat
Anne
Lijkt (sim !) heel aardig
Vermoedelijk is de versterking van het buisgedeelte ongeveer hetzelfde als wat ik had met de 81.De stroomspiegel hier en twee maal zoveel µ bij de 81.
Hoe dan ook, het blijft leuk speelgoed
Anne
Ja hoor eens, 1 of 4 transistoren van een paar cent?
Het blijven transistoren dan hè. Met wat jij had kom je op 1/2 x Mu qua versterking. Hiermee op 1x Mu. Verder is de vervorming wel een stuk minder met de emttervolger aan de anode. En ja, je hebt gelijk, het klinkt dan niet meer typisch buizig
Maar daarvoor hoef je geen composiet met een chip-ampje op te tuigen. Blijft i.d.d. leuke spielerei en ontspanning.
P.s. Die ECC88 zit er speciaal voor jou in als inkoppertje
P.s. Die ECC88 zit er speciaal voor jou in als inkoppertje