zelfbouw passieve radiator

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Chocomel

Re: zelfbouw passieve radiator

Bericht door Chocomel »

Goed dat je het vraagt. Ik dacht dat de dip het rendement bij de lage frequenties een beetje omlaag haalde, zoals op The Subwoofer DIY Page:
Passive Radiator Systems
staat. Nou laat een simulatie met WinISD zien dat dat niet gebeurt (geel vs lichtblauw).

De verliezen van de PR halen in de simulatie het rendement een paar decibel omlaag (roze vs geel).

Lichtblauw = basreflex
Roze = PR met Dayton SD215 PR
Geel = PR met de Qms 100x zo hoog (lage verliezen)
Bijlagen
Lichtblauw = basreflex<br />Roze = PR met Dayton SD215 PR<br />Geel = PR met de Qms 100x zo hoog (lage verliezen)
Lichtblauw = basreflex
Roze = PR met Dayton SD215 PR
Geel = PR met de Qms 100x zo hoog (lage verliezen)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja een PR met een relatief lage compliantie geeft een steilere afval en een dip, dat is bekend. Neem nu eens een PR met hoge complantie of grote VAS zoals het geval is met een PR met alleen een rolrand. Kun je rustig een Q van 10 voor invullen. Dan ontloopt het elkaar nauwelijks.
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Dan zijn we het met elkaar eens. :)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Hello,
Ik was even weg, andere dingen aan hoofd.

De roze curve ziet er het best uit i.m.o.
Kennelijk is dat de stuggere PR.

Verder zijn dit toch respons-metingen, dus zit daar dan ook poort en kast lawaai bij (met name bij de BR natuurlijk)?
[edit] Och nee, dit zijn simulaties...

Ik zal sowieso die 5" rolranden bestellen, dan zien we wel weer verder.

Verder vroeg ik me nog af of een schot in de kast nog nut kan hebben, naast de bracing die het geeft:
PR2.png
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ik heb de rolranden zojuist besteld.

Mocht iemand een idee hebben over de wenselijke massa van het PR membraan, dan hoor ik dat graag.

(verder zat ik nog wat te brainstormen over een speaker asl PR, en dan een dikke C daar parallel over om 'm omlaag te tunen, maar... ik ben geen speaker-Einstein dus..)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

PR3.~png.jpg
nog plaatje gemaakt, frontje 14 x 28 cm.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Leuk experimentje zo :) !

Zoals Pjotr al zei : je grootste uitdaging zal zijn, om de kantelneiging van je radiator te beperken.
De klassieke manier is met een spider, maar er zijn vast ook andere oplossingen te bedenken. Of zijn voorstel (direct recht achter de laagdriver zetten) ook werkt ?
Ik denk in ieder geval voor een groot deel.
Doe je helemaal niets aan die kantelneiging, dan zul je er hoe dan ook geen grote uitslagen mee kunnen maken, en is de kans op succes naar mijn idee erg beperkt...positief gezegd :).
Jerommel schreef:
Mocht iemand een idee hebben over de wenselijke massa van het PR membraan, dan hoor ik dat graag.
Die vraag is niet heel moeilijk te beantwoorden, maar er missen wat gegevens van jouw kant voor een antwoord.

- Hoe groot is het volume wat je ter beschikking hebt ?
- Hoe moet het afgestemd ? (Of, als je daar niet op weet te antwoorden : welke laagdriver ga je gebruiken ?)
- (Vragen over demping/compliantie van je PR zul je gok ik niet kunnen beantwoorden, daar moet wat gokwerk gedaan worden.)
Jerommel schreef:
(verder zat ik nog wat te brainstormen over een speaker asl PR, en dan een dikke C daar parallel over om 'm omlaag te tunen, maar... ik ben geen speaker-Einstein dus..)
Die begrijp ik niet. Hoe dan ook is een speaker normaal niet zo geschikt hiervoor, maar stel dat. Wat (en hoe) zou je dan willen bereiken met die C ?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ik verwacht geen kantelproblemen eerlijk gezegd, omdat ik per PR 2 rolranden gebruik, zoals de celestion van een paar berichten terug.
Een rolrand centreert tenslotte ook, want de 'spider' kan het ook niet in zijn eentje.
Hoe dikker nu de membraan, dus hoe groter de afstand tussen de rolranden, hoe minder kanteling er kan plaatsvinden.
Ik heb er iig alle vertrouwen in (...maar wat zegt dat nu helemaal..? :hide: )

Maar zodoende dacht ik ook aan dat schot in de kast, zodat de luchtbeweging wat meer lineair de PR benadert.
MarcoSQ schreef:
Jerommel schreef:

Die vraag is niet heel moeilijk te beantwoorden, maar er missen wat gegevens van jouw kant voor een antwoord.

- Hoe groot is het volume wat je ter beschikking hebt ?
Wordt iets van 4 a 5 liter kastinhoud.
Ik kan dat wel iets concreter maken als dat nodig is.
- Hoe moet het afgestemd ? (Of, als je daar niet op weet te antwoorden : welke laagdriver ga je gebruiken ?)
Het idee is voor de Alpair 6, ik heb al tijden een paartje liggen.
Ik wil er full range mee weergeven, dus 50Hz moet toch ook weergegeven kunnen worden (aanhouden als -3dB punt?)
Anders mis je gewoon teveel.
(En ik wil geen BR ivm. het extra lawaai dat je gratis bij een BR krijgt.)
- (Vragen over demping/compliantie van je PR zul je gok ik niet kunnen beantwoorden, daar moet wat gokwerk gedaan worden.)
Even afwachten hoe soepel de randen zijn, ze zijn inmiddels onderweg uit China.
Maar dat levert ook geen getallen op, alleen een beschrijving..
Uit de eerdere grafiek blijkt dat een stuggere PR netter af valt (als ik me niet vergis), maar de compliante PR "doet meer" natuurlijk.
Gelukkig heb ik ze al besteld, dan hoef ik dat niet meer te besluiten. :)
Ik verwacht dat ze soepel zullen zijn, het is geen foam maar 'rubber'.
MarcoSQ schreef:
Jerommel schreef:
Die begrijp ik niet. Hoe dan ook is een speaker normaal niet zo geschikt hiervoor, maar stel dat. Wat (en hoe) zou je dan willen bereiken met die C ?
Die C zou dan een kortsluiting betekenen voor snelle conusbewegingen van de als PR gebruikte speaker.
Bijvoorbeeld een 8 Ohm speaker met parallel iets van 100uF over de spreekspoel, wil niet snel bewegen, maar onder de pakweg 100 Hz wel.
Moet dat lager, dan plak je er een C bij, stelde ik me zo voor.
Maargoed, is hier beetje off-topic..
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

OK. Had niet goed in de gaten dat het om zó klein ging; misschien nog een uitdaginkje om het zo licht te krijgen ;-).

Samenvattend : 4-6 liter, PR ongeveer 13cm (SD +/- 80cm^2 ?), afstemmen 50-60Hz.

Op zijn janboerenfluitjes kom ik dan op grofweg 13 gram. Er is een hoop onbekend, dus veel verder dan janboerenfluitjes gaan we ook maar niet.
Vermoedelijk heb je in real life wat meer nodig. Maar bijdoen is makkelijker dan afhalen : je kan dat dus als startpunt nemen, of veiligheidshalve iets minder.
Ligt er een beetje aan wat voor materiaal je voorhanden hebt.
Denk niet dat het driemaal zoveel zal worden, uiteindelijk.

Een grammetje meer of minder in deze situatie, maakt overigens relatief veel verschil.

Wat je met die condensator beschrijft, lijkt me een soort electromechanisch laagdoorlaatfilter. Je stelt er geen eigenfrequentie mee in..(?)
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yup, het is ook niet duidelijk welke Alpair 6 jerommel heeft. daarvan zijn er verschillende. Voor de 6M kom ik (JBF) op iets minder dan 4L en 63Hz qua afstemming voor een QB3.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Overigens een leuke, licht ontopic anekdote : vorige maand schroefde ik mijn nieuwe laptop open, en trof daar een broertje van deze aan : http://www.parts-express.com/tang-band- ... r--264-932
Zó klein kan een passieve radiator dus zijn ;-). (Voor de duidelijkheid : mijne is een centimeter of twee, tweeenhalf misschien... :lol: )
Jerommel

Bericht door Jerommel »

O, pardon, het is de Alpair 6M Gen 2 (goudkleurige conus)

Dit zijn overigens de kleinste PR's die ik op Ebay kan vinden:
http://www.ebay.com/itm/2pcs-20-40mm-Ba ... SwDNdV0~y4
http://www.ebay.com/itm/2pcs-36MM-Audio ... SwDNdV0~Nj

@ MarcoSQ:
Bedankt voor een aanwijzing in de richting.
Veel lichter dan ik had gedacht, die 13 gram.

@ Pjotr:
Wat is "QB3" ?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jerommel schreef:
Wat is "QB3" ?
een van de standaard BR afstemmingen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Jerommel schreef:
Wat is "QB3" ?
een van de standaard BR afstemmingen
Yup geeft de meest vlakke responsie met de meest rustige weergave. Je kunt ook kiezen voor een lagere afstemming met een eerder afvallende responsie of juist op een hogere frequentie wat een bult tot gevolg heeft. Dat laatste is commercieel nog al eens het geval. Geeft de indruk van meer bas maar is dan wel meer een "boembas"" :mrgreen:
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ik krijg de indruk dat met kleine PR systeempjes (zoals allerlei bluetooth speakers zoals Bose soundlink) men gaat voor het laagste laag dat er uit te peuren valt.

Tijdje terug een tuinfeestje ergens, en met een vriend die ook van audio houdt stonden we versteld van het laag dat daar (Soundlink mini) uit kwam, en ook de kwaliteit van het laag (het klonk 'lekker').
Het laag van zo'n ding zal ook nog wel flink geboost worden.
Ik geloof dat het eindtrapje iets van 2 x 10 Watt levert...
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jerommel schreef:
Ik krijg de indruk dat met kleine PR systeempjes (zoals allerlei bluetooth speakers zoals Bose soundlink) men gaat voor het laagste laag dat er uit te peuren valt.
Zou kunnen, ik heb dat niet gehoord. Maar meestal gaat men voor het effectiefste of "indrukwekkendste" laag en dat is juist niet erg laag in frequentie.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Dat was 'vroeger' wel zo, maar de moderne muziek bevat veel laag en "sublaag", en dat mis je dan, dus dan verkoopt een 'veel 100Hz box' niet meer zo best.

Je moet zo'n ding toch eens horen, je zal gegarandeerd verbaasd zijn.
We stonden echt van: 'Nâh, dat is toch compleet ongelooflijk voor zo'n klein ding.'
Echt hard kan het natuurlijk niet, en je hoort de electronica ook laag inhouden als je het harder zet, maar ... enfin, zie er eens een te beluisteren, zou ik willen zeggen.

De PR's die gebruikt worden in de soundlink mini zijn ook gewoon 38 gram per stuk !
Dat zijn deze:
http://www.ebay.com/itm/2pcs-84-39mm-Ba ... Swu4BV1ac-
Ik heb een paartje aangeschaft tijdje terug, waren toen nog maar $ 4,zoveel.
Bijbehorende speakertjes heb ik ook, waren toen $ 14,zoveel en inmiddels $ 24,zoveel.
Ik zal later anders nog effe een fotootje posten, het is leuk spul. :)
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

@ MarcoSQ: Bedankt voor een aanwijzing in de richting. Veel lichter dan ik had gedacht, die 13 gram.
Ook ik vond het onverwacht weinig, maar het moet toch écht in grote lijnen kloppen.
Komt vooral doordat je radiatortje zo klein is. Ga je die vergroten, dan wordt het benodigde gewicht voor een gegeven afstemming absurd snel groter.

Als je het vergelijkt met het luchtvolume in een reflexpoort(en dus het gewicht daarvan; zie je de analogie al :D ?) , wordt het misschien logischer. Maak je de poortdiameter 2x groter, dan :
- Is het poortoppervlak 4x groter, immers oppervlak = pi*R^2
- Is de benodigde lengte voor dezelfde afstemming, grofweg 4x groter
- Is het luchtvolume (en dus gewicht) in die poort, dus 4x4 = 16 (!) keer groter.

Dat gaat dus hard....en andersom, als je kleiner gaat zoals bij jou, dus ook :) :).
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Hier effe voor de lol een plaatje van de mini breedbandertjes (40 mm doorsnee) en de mini PR's (84 x 39 mm) die men ook in de soundlink mini aan treft:
mini setje.JPG
Men noemt ergens een resonantiefrequentie van 60Hz voor de PR's, die dus 38 gram wegen, dus dat is meer dan 30 gram membraan gewicht

Membraan is iets van 3 mm dik plaatstaal :D
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ik zoek zojuist even op de Peerless 3,5 inch PR, en er staat een Mms (moving mass?) bij van 32 gram.

http://europe-audio.com/document.asp?do ... 830878.pdf

Hoe rijmen we dat dan met 13 gram voor een 5 inch PR?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Het grotere broertje, de 5,5 inch Peerless PR heeft een Mms van 48 gram.

http://www.parts-express.com/pedocs/spe ... -46426.pdf

Had ik het dan toch niet zo gek ingeschat met 50 gram Mms voor dit idee?
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

:think: Als je zelf beter bent in het uitzoekwerk, is het natuurlijk niet echt zinnig om anderen om advies te vragen.... :think:
Succes met het afschuren van het overschot ;-).

Anyway, ik zie niet wat er te 'rijmen' valt. Ik neem aan dat je het niet gek vindt dat de ene box een kort poortje nodig heeft, en de andere box een lang poortje.
Waarom vind je het dan wél gek, dan de ene box een zware PR wil, en de andere een lichte ?

Zoals al een paar keer gemeld hier : je kunt NIETS zeggen over de afstemming/resonantie van een PR systeem, zolang je niet weet welk luchtvolume is aangekoppeld.
Net zoals met een normaal poortje...Waarom denk je dat die zwaardere types geschikt zijn voor 'jouw' volume en 'jouw' afstemming ?

Dat 'verkrijgbare' radiatoren aan de zware kant zijn, klinkt wel logisch. Je gebruikt ze normaal gesproken als alternatief voor absurd grote poorten (=een hele zware luchtkolom), die je vooral in hele kleine laag afgestemde kasten nodig hebt.
Voor jouw beoogde toepassing is eigenlijk geen noodzaak voor een PR, dat red je makkelijk nog met een poortje. Daar zullen ze dan ook niet op ontworpen zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Nu is het wel zo dat een kleiner kastje een zwaardere massa vergt voor een zelfde afstemming, al dan niet luchtmassa of piepschuim. Denk wel dat de de maat van het kastje niet toelaat er ook nog een baspijpje in te proppen. Maar dat heb ik niet nagerekend.

Maar goed dat weet je pas als je het even goed uitrekent en simuleert :)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Grappig is dat we op dit forum leden hebben die zich een ons simuleren en anderen die helemaal niets simuleren. :lol:
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

ds23man schreef:
Grappig is dat we op dit forum leden hebben die zich een ons simuleren en anderen die helemaal niets simuleren. :lol:
:). Maar alle gekheid op het daarvoor bedoelde stokje : dit is gewoon basic rekenmachinewerk, niet eens simulatie...nergens voor nodig.
Pjotr schreef:
Nu is het wel zo dat een kleiner kastje een zwaardere massa vergt voor een zelfde afstemming, al dan niet luchtmassa of piepschuim. (Sorry, stukje respectloos weggegeknipt. Je hebt wel gelijk, een poortje zou kiele-kiele, maar niet onmogelijk worden.
Dat is inderdaad wat ik probeerde te zeggen met die 'zware' membranen hierboven : zijn kennelijk bedoeld voor lager afstemmen, in een KLEIN volume.

Ter illustratie dat het de andere kant ook op kan : in the old days was er de Kef BD139. Wie kent hem niet...
Een vrij forse PR, bedoeld voor laag afstemmen in een GROOT volume. En jawel, die was inderdaad lekker licht, zelfs lichter dan alle kleintjes hierboven :
p41.jpg
Plaats reactie