Geluidskwaliteit verschil in streamers
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Als ik bij de Yamaha MusicCast gebruik op de WXC50 (en nummers kies in de app op de telefoon) met bv Qobuz klinkt dit goed, wel de nadelen dat je niet in een nummer kunt verder spoelen in een nummer en dat er altijd een gap te horen is in nummers die doorspelen, zoals een live concert.
Als ik Qobuz op m'n telefoon afspeel en dit met Airplay naar de WXC stuurt is het verschil enorm, in negatieve zin. Doe het uit gemak wel eens, bv met een podcast, maar voor muziek is het ongeschikt.
Als ik Qobuz op m'n telefoon afspeel en dit met Airplay naar de WXC stuurt is het verschil enorm, in negatieve zin. Doe het uit gemak wel eens, bv met een podcast, maar voor muziek is het ongeschikt.
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Qobuz wekt het beste als je niet via via streamt, dus niet eerst via je telefoon en dan doorstuurt naar je player, maar rechtstreeks.
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Ik ken jouw Marantz verder niet. Maar heeft die zelf geen mogelijkheid om direct Tidal en Qobuz e.d. van het internet te streamen dan?Marantz jeffrey schreef: ↑vr 08 dec 2023, 12:29Ik speel ook via externe dac van yba speelt vele malen mooie als de interne dac van de meeste apparaten
Maar het verschil tussen internet radio en streamen op de streamer van marantz is heel groot
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Dit is wat ik altijd heb ervaren met Hypex DLCP bv. De overgang van middentoner naar tweeter met actieve dsp doen gooit een hoorbaar dsp sausje over het geluid
-
Marantz jeffrey
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 07 dec 2023, 20:33
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Nee helaas niet pjotr het is ook een netwerkspeler en een oudje het is de na 7004 heb hem gekocht als zijnde een streamer
Zou eigenlijk ook verder niet weten hoe ik anders dan AirPlay mijn tidal zou kunnen afspelen
Zou eigenlijk ook verder niet weten hoe ik anders dan AirPlay mijn tidal zou kunnen afspelen
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Nou als je een apparaat geschikt hebt voor Tidal Connect dan trekt je machine de bestanden van de server ipv dat je telefoon dat doet en het via bluetooth naar airplay stuurt.
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Moet die server wel een Tidal / Qobuz enz. client kunnen draaien. Maar dat is wel de betere weg. Ik heb het hier ook zo: Een refurbished I5 HP micro PC'tje als dedicated audio server met Daphile er op. Is nog lekker zuinig ook. DAC kan er via USB direct aan of via DLNA/UPnP naar een end point elders.
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Daar zou je dan eigenlijk van af moeten voor het mooi .Marantz jeffrey schreef: ↑vr 08 dec 2023, 18:49Nee helaas niet pjotr het is ook een netwerkspeler en een oudje het is de na 7004 heb hem gekocht als zijnde een streamer
Zou eigenlijk ook verder niet weten hoe ik anders dan AirPlay mijn tidal zou kunnen afspelen
Dat is wel een probleem van deze tijd de software bepaald de houdbaarheid van de hardware .
De Tidal app zou echt op je speler moeten kunnen draaien !
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Origeel in mijn postje alweer 8 jaar oudjeroen_d schreef: ↑vr 08 dec 2023, 10:06Zolang je via DSP ook je crossover filtering doet, raak je een deel van de resolutie kwijt. De verschillen tussen streamers zijn dan zeer moeilijk hoorbaar. Dus zolang je met je groundsound op volledig actief met DSP blijft, doet het er niet toe.rikpost schreef: ↑di 08 sep 2015, 9:49Ik vraag mij af![]()
Is er een verschil in de geluidskwaliteit van streamers ,niet de gebruikers interface!
T
Ik heb zelf een Squeezebox Duet met BOTW voeding die optisch naar de dac gaat van de Groundsound DNC28.
En ook een Blacknote DSS 30i die via coax naar de Groundsound gaat .
beide gebruiken dus de dac van de groundsound.
de Squeezebox hangt aan het netwerk de Blacknote heeft er een harddisk aan hangen.
Ik kan dus heel mooi schakelen tussen de bronnen met hetzelfde muziek bestand.
welnu ik kan geen enkel verschil in geluidskwaliteit kunnen constateren.
Spelen mijn beide streamers toevallig op hetzelfde niveau .
of zitten de verschillen alleen in de dac.
bij testen hoor je vaak wel over de meest spectaculaire verschillen ,zo van speelt helemaal weg ,rust en ruimte en bladiebla donker body enz enz![]()
is ben dus heel erg benieuwd naar de ervaringen van anderen
Inmiddels speel ik met een Allo signiture bordje met een Shanti ultra low noise voeding dat gaf wel een hoorbare verbetering .
En verder doet met mijn muziek keuze dat allerlaatste stukje uitgeknepen resolutie er toch niet toe vermoed ik
-
Marantz jeffrey
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 07 dec 2023, 20:33
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Ik speelde voorheen ook met een htpc via usb naar de dac
Alleen toen de htpc de geest gaf wou ik een ander alternatief aangezien mijn tv dan altijd aan moet en met een toetsenbord en muis op de bank zat
Zat ook al te kijken voor een nuc met ifi voeding misschien is dat een betere oplossing
Alleen beetje zonde van mijn Carbon coax kabel die ik dan gekocht heb
Alleen toen de htpc de geest gaf wou ik een ander alternatief aangezien mijn tv dan altijd aan moet en met een toetsenbord en muis op de bank zat
Zat ook al te kijken voor een nuc met ifi voeding misschien is dat een betere oplossing
Alleen beetje zonde van mijn Carbon coax kabel die ik dan gekocht heb
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Als je Jriver op de pc installeert en Jremote op je telefoon of tablet zet dan kan de televisie uit blijven en heb je geen toetsenbord en muis nodig.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Of bijv. LMS (Logitech Media Server / Squeezeserver) met Squeezer of andere app als remote. Wanneer je piCorePlayer op een Raspberry Pi zet, en daarbinnen LMS activeert, is niet eens een externe server nodig.
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Ik ga voor Peter zijn oplossing
Hier al jaren Daphile op een NUC. Draait probleemloos.
Goede info:
http://www.modelpromo.nl/Audio-Dandy_st ... aphile.htm
Hier al jaren Daphile op een NUC. Draait probleemloos.
Goede info:
http://www.modelpromo.nl/Audio-Dandy_st ... aphile.htm
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
ik heb in 2007 al mijn cd's geript naar een door mezelf gebouwde media pc, deze pc is uiteraard in al die tijd wel een keer vernieuwd.
sinds die tijd speel ik dus mijn bestanden op die manier af met Jriver, en heb ik een cd meer aangeraakt, het bevalt me prima zo, lekker de nummertjes die je horen wilt via de telefoon, geen gedoe meer met cd'tjes en doosjes.
Ik heb deze situatie nu al zo lang dat ik niet anders meer weet.
sinds die tijd speel ik dus mijn bestanden op die manier af met Jriver, en heb ik een cd meer aangeraakt, het bevalt me prima zo, lekker de nummertjes die je horen wilt via de telefoon, geen gedoe meer met cd'tjes en doosjes.
Ik heb deze situatie nu al zo lang dat ik niet anders meer weet.
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Nadeel daarvan is dat je zelf Win of Linux op je PC moet zetten met het daarbij behorend onderhoud. Bovendien is het niet gratis. LMS op een micro-PC'tje zetten, met Daphile en bedienen met de Sqeezer app op je telefoon zoals Marp aangeeft, werkt even goed zonder al die onderhoudsellende van een OS. Is verder freeware. Onderhouden doe je via de Web inteface met een browser op een PC elders.
Op het moment koop je voor tussen de 100 en 200 een prima refurbished HP EliteDesk 800 G3 Mini micro-PC'tje compleet met WiFi er in.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Een Windows pc onderhouden is absoluut geen probleem, ik doe het graag, er staan hier zeven prima werkende ultramoderne pc's in huis, die ik zelf gebouwd heb.
Ik heb mijn eigen Windows 11 versie, wat puur en alleen een besturingssysteem is, dus geen toeters en bellen.
Daphile ga ik zeker ook proberen, dat ziet er ook goed uit, ik kende het niet en ik ben altijd wel in voor iets nieuws.
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 09 dec 2023, 10:32, 7 keer totaal gewijzigd.
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
En ik heb niet de indruk dat Jriver beter klinkt. (Glad ijs. Ik weet het)
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
In het vergelijk met HQplayer , welke ik ook bezit, hoor ik geen verschil
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Ik heb Daphile inmiddels gedownload, morgen of zo even op een leuk pc'tje gooien, weer even wat nieuws ontdekken, altijd leuk.
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Klopt. Ik heb lange tijd J.River gebruikt. Het is wat luxer op een PC dan LMS met Daphile, vooral qua database en eq mogelijkheden. Maar dan moet je ook een groter scherm hebben. Qua performance zijn ze identiek: Beide zijn 100% bit-perfect en gapless. Klankmatig geen enkel verschil over USB met een E30II + L30II DAC/HP combo.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Idem dito, maar dan met LMS. Eigenlijk werken al die systemen prima zonder monitor en toetsenbord.Infase schreef: ↑za 09 dec 2023, 10:00ik heb in 2007 al mijn cd's geript naar een door mezelf gebouwde media pc, deze pc is uiteraard in al die tijd wel een keer vernieuwd.
sinds die tijd speel ik dus mijn bestanden op die manier af met Jriver, en heb ik een cd meer aangeraakt, het bevalt me prima zo, lekker de nummertjes die je horen wilt via de telefoon, geen gedoe meer met cd'tjes en doosjes.
Ik heb deze situatie nu al zo lang dat ik niet anders meer weet.
Destijds gebruikte ik meestal Vortexbox. Dat was toen zo'n beetje wat Daphile nu is: een al ingericht Linux-OS met LMS (server) en Squeezelite (player) aan boord, aangevuld met software om automatisch te rippen. Op x86_64-systemen gebruik ik nu vooral Daphile voor albums, maar ook nog Vortexbox voor alle losse tracks en ongesorteerde muziek. En voor een kleinere muziekverzameling draait LMS op een RPi binnen piCorePlayer (= OS + Squeezelite). Aangezien ze allemaal dezelfde speler en server bevatten, werkt alles met dezelfde app, en speelt alles zonodig gesynchroniseerd door het hele huis. De TV en desktop kunnen ook meespelen, maar dat gebruik ik dan weer nooit synchroon (al kan het wel).
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Klopt! Het leuke van een Qobuz is juist ook het ontdekken van nieuwe muziek. En ik moet wel zeggen dat dat via een telefoon app dan weer niet zo lekker werkt. Dat gaat toch stukken prettiger met de Qobuz toepassing op de PC met groot scherm. Maar voor het overige is het via de foon/tablet prima te doen. Qua radio loont het wel de highres streams van de stations te zoeken en die vast bij je favo's te zetten!
Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers
Ik speel al heel wat jaren met Daphile en dat werkt gewoon prima, ook het omzetten naar DSD doe Daphile keurig.
Voor de bediening kis ik dan wel voor Orange Squeeze en dat werkt net even wat fijner om dat deze niet elke keer de database van de server haalt.
Wat ik echter snap is dat TS liever direct van de telefoon direct naar de Marantz streamt dat kan wel maar dan zou ik voor DLNA kiezen.
De app BubbleUPnP kan dat direct uitsturen en daarin kan je ook Tidal en Qobuz direct afspelen.
Grote kans dat het dan wel beter klinkt nam met de airplay app.
Nadeel is wel dat als je gebeld wordt de muziek gelijk stopt.
Een losse muziek server zou dat wel oplossen.
Een mooie bijkomstigheid is dat je met Daphile ook direct via DLNA naar je Marantz kan en je de muziek PC gewoon ergens op zolder kunt zetten als dat gewenst is.
een LAN aansluiting is voldoende.
Voor de bediening kis ik dan wel voor Orange Squeeze en dat werkt net even wat fijner om dat deze niet elke keer de database van de server haalt.
Wat ik echter snap is dat TS liever direct van de telefoon direct naar de Marantz streamt dat kan wel maar dan zou ik voor DLNA kiezen.
De app BubbleUPnP kan dat direct uitsturen en daarin kan je ook Tidal en Qobuz direct afspelen.
Grote kans dat het dan wel beter klinkt nam met de airplay app.
Nadeel is wel dat als je gebeld wordt de muziek gelijk stopt.
Een losse muziek server zou dat wel oplossen.
Een mooie bijkomstigheid is dat je met Daphile ook direct via DLNA naar je Marantz kan en je de muziek PC gewoon ergens op zolder kunt zetten als dat gewenst is.
een LAN aansluiting is voldoende.
