welke schuurmachine.....

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Ik schuur ook heel veel met de hand,maar echt heel fijn schuren gaat met een machine echt veel mooier.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door aaronboumans »

ik heb 8 schuurmachines; een Fes dx93 voor het grove schuren in de hoeken etc; de Fes dts400eq voor fijn hoekschuurwerk en kleinere oppervlaktes Bo gex125a voor middelgrof werk op grotere oppervlaktes; Bo gss280 voor vlakwerk op grotere opp. en de Fes ro150e voor erg grof en middel werk op grote opp. en de Fes ras115.04 voor zeer grof werk op kleinere opp.
En dan nog een aeg hbsz110 band voor zeer heftig werk en een kleinere bosch bandschuur(staat geen type meer op). Allemaal hele goede machines.

Wat wil ik ermee zeggen? Dat ik een hekel heb aan langdurig handschuurwerk :mrgreen: en dat bijna elk type schuurwerk een andere machine vraagt.(er is natuurlijk wel overlap in gebruik)
En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende schuurpapieren/schuurnetten/schuurzolen/toerentallen en de te schuren materialen. Alles is mogelijk maar vraagt enige ervaring.
Schuren is bijna een wetenschap op zich....vraag een vakman/vrouw als je onzeker bent over een keus.

Overigens denk ik niet dat flex rupes en festool de zelfde machines voeren maar alle fabrikanten kijken natuurlijk heel erg goed naar elkaar. De verschillen zitten vaak in de kwaliteit van de materialen en onderdelen en niet zozeer in de ontwerpen
Laatst gewijzigd door aaronboumans op za 04 jul 2015, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Daarom is het ook zo lastig om een zo universeel mogelijke machine te vinden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door aaronboumans »

dre schreef:
Daarom is het ook zo lastig om een zo universeel mogelijke machine te vinden. :mrgreen:
Als ik 1 ding geleerd heb is dat niet zoiets bestaat als een 'universele' machine. Er zijn wel betere machines die een redelijk bandbreedte hebben in hun gebruik in combinatie met de juiste verbruiksmaterialen
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Ik weet het! 8-[

De Rotex is een heel mooi ding,die zou i.c.m. de ets 125 een flink breed bereik kunnen hebben.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door aaronboumans »

dre schreef:
Ik weet het! 8-[

De Rotex is een heel mooi ding,die zou i.c.m. de ets 125 een flink breed bereik kunnen hebben.
Ik heb die ets niet maar de gex maar ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Alhoewel ik ook wel wat zie in ro90 als een kleine universele machine...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

De 90mm vind ik dan weer wat onhandig in gebruik.
Zeker met fijn schuren heb ik graag wat meer balans in de machine.

Trouwens de tse 125 is vandaag besteld. :sure:
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door aaronboumans »

"ROTEX RO 90 DX – zelfs vier machines in één:
grof schuren, fijn schuren, polijsten en in hoeken schuren"

Ik hoor alleen maar goede verhalen over deze machine, nog geen eigen ervaring, maar nogmaals; een echte uni-machine bestaat niet.
dre schreef:
Trouwens de tse 125 is vandaag besteld. :sure:
Gratulation zu Ihrer neuen Exzenterschleifer (ofzoiets... :hide: )
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

We gaan het beleven! :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Nou hij is binnen! 8)
Lekker stil,nu nog even wachten tot ie in actie kan komen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door ray5150 »

Maar is dat nou een Festo ?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Nee,een Festool. :mrgreen:
Festool-ETS125-Hero-12463_lg.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door ray5150 »

Had ik toch gelijk. :lol:
ray5150 schreef:
Ik denk dat het uiteindelijk een Festo(ol) wordt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Da's van heul vroeger Ray! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door ray5150 »

Ik luister ook nog naar Hilversum 1 op de radio. :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Terwijl de rest van de wereld door gaat?

Dat zegt de man die nog geen smartphone heeft. :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Dat zegt de man die nog geen smartphone heeft. :rofl:
Kost alleen maar geld EN tijd. Alleen voor het werk heb je er wat aan :D
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Inderdaad,ik word een beetje moe van al die afwezige figuren.
Overal,maar dan ook overal hangt dat ding voor hun snuit. :roll:

Ik ga wel schuren. :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Ik ga wel schuren. :rofl:
Wat eigenlijk? Je Pass Pearl? :shock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Nee,daar heb ik trouwens vanmorgen de spullen van gekregen.

Nee,de Dayton speakers.
Gelukkig heeft er weer eentje met siliconenspray staan wapperen op mijn werk,dus ik kan zeker weer gaan schuren. :roll:

Maar voorlopig gebeurd er helemaal niet:een paar gekneusde ribben houden me wel even aan de kant. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door ray5150 »

Je gaat me toch niet vertellen dat je gesport hebt ? :shock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Nee,dat gebeurd vaak genoeg....
Ik ben van m'n fiets gevallen. :oops:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door ds23man »

Nee, hij is over een dartpijltje gestruikeld! :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door dre »

Die waren uit mijn zak gevallen.......
En toen kwam mijn voorwiel in de stoeprand...... :roll:

Gevalletje van op blijven letten. :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: welke schuurmachine.....

Bericht door ds23man »

Dus het pijtje viel uit je zak, prikte je voorband lek waardoor je de macht over het stuur verloor en vol de stoeprand raakte? :shock:
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”