hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker

Bericht door SARK »

bert stoltenborg schreef:
Is dit makkelijker dan even een tweeter meten? :mrgreen: :mrgreen:
Nee, maar het is wel lekker om een vaste methodiek als onderlegger te hebben zodat je steeds vanaf hetzelfde punt kan starten met meten.

Wat bedoel je eigenlijk met tweeter :?: (nu mis ik geloof ik de hint/clou :oops: )
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker

Bericht door SARK »

Dit is ook een leuk stukje leesvoer DIY Microphone Calibration: http://www.tdl-tech.com/miccalax.pdf
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker

Bericht door richard »

bert stoltenborg schreef:
Die B&K is toch echt om te calibreren. Of mis ik wat inside humor? :D
Hoe het ook mag heten, in een vorig leven heb ik in het kader van de wet geluidhinder verschillende fabrieken, cafés en zelfs het Abe Lenstra stadion doorgemeten voor de vergunningverlening. Daarbij gebruikten we zo'n ijkbron om de spectrum analyser af te regelen. Deze bron moest (samen met de rest) ook geregeld worden opgestuurd voor kalibratie, of verificatie zo je wilt.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker

Bericht door bert stoltenborg »

Zo'n officiele calibrator geeft een piepje bij 1000 Hz met een vast niveau waarop je de meter calibreert.
Als je een meter hebt met een kapot microfoonmembraan kan hij op 1 kHz perfect calibreren terwijl de metingen verder waardeloos zijn.
Even een bestaande luidspreker meten is eigenlijk veel betrouwbaarder dan alleen op een frequentie calibreren.

Ik heb nog nooit gezien dat een microfoon die niet stuk is soms significante afwijkingen vertoont waarvoor je op de een of andere manier moet compenseren. Die dingen doen altijd binnen normale randvoorwaarden binnen een paar tiende dB hetzelfde.

Bij ScanSpeak, Vifa en Peerless, in die ouwe fabriek in Denemarken hadden ze zelfs van alle speakers een exemplaar op de plank liggen aan de hand waarvan ze konden kijken of de metingen aan nieuwe exemplaren correct zijn.

Zelf doe ik, als ik er niet te lui voor ben, ook gewoon een meting aan een Monacor D25N of Vifa HT 275 om mijn niveau te epibreren.

Verder niks mis met al die methoden die hierboven worden gepropageerd, maar ik ben, zoals gezegd, nogal lui :mrgreen: .
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker

Bericht door meiborg »

Ik heb mij voorgenomen om de meetversterker af te regelen op het juiste voltage bij een testtoon op 1000hz, dan de voorversterker voor de microfoon af te stellen tot ik op 1 meter het juiste volume meet met mijn referentie meting. Mooi zo laten staan, klaar is kees! Vraagstuk 1 getackled, bedankt voor de tips.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker

Bericht door meiborg »

Heel handig: voor het kalibreren van de soundcard speelt REW een testtoon op 1khz. Even snel mijn behringer UCA202 externe usb geluidskaart er in geplugged, de uitgang naar mijn meetversterkertje, weerstand er op en meten maar. Werkt prima!

Die calibratie van REW snap ik overigens niet echt. Je kan het bereik van de sweep niet instellen, standaard van 20-20khz, en het plaatje spreekt boekdelen:
Untitled.jpg
Ik weet dat deze Behringer usb U-control door meerdere mensen gebruikt wordt en kan mij dan ook niet voorstellen dat hij echt al voor 10khz af valt, zie ik iets over het hoofd? Heb al even de zoekfunctie gebruikt maar helaas pindakaas, zie alleen dat er een topic is geweest over deze Bheringer waarin men tot de conclusie kwam dat hij zonder belasting getest moet worden. Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed wat dat betekend: ik heb de Behringer via usb aangesloten, in-out op elkaar aangesloten. Waar zou die belasting dan vandaan moeten komen, of namen deze mensen ook de versterker mee in de loop?

Mvg Reinder

Edit:

Net even de Xonar Essence in mijn desktop doorgemeten, het is toch de Behringer UCA202 blijkbaar, zo'n Xonar meet toch wel even beter (mag ook wel). Overigens, de sweep loopt tot 20khz, vandaar het steile afvallen op die frequentie.
calibratie Xonar.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker

Bericht door markbakk »

Ik denk dat je naar de filters van de A/D- en D/A-omzetter zit te kijken. -1dB boven 20kHz is niet heel beroerd, 48kHz samplerate?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker

Bericht door meiborg »

Ik denk hetzelfde, de BEhringer en T-bone micplug die ik beiden heb, laten ongeveer hetzelfde afval zien. Beiden zijn primair bedoeld voor "stemmen" oftewel het bereik boven 10khz doet er niet toe even als het bereik onder de 50hz, waarschijnlijk dus idd gewoon afgefilterd om het oppikken van omgevevings geluid te minimaliseren in het bereik wat er toch niet toe doet. Dit is inderdaad 48khz samplerate.

MVg Reinder
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: hoe kalibreren voor meten gevoeligheid luidspreker

Bericht door bert stoltenborg »

Ik zat er nog eens over te denken, voor zover ik daartoe in staat ben.
De Action verkoopt vaak van die goedkope kleine eivormige speakertjes, aktief met een batterij erin.
Alles op tien, die speaker aan de pc en via ARTA ruis laten genereren, een keer meten met een SLM en met je microfoon, en dan ben je ook gecalibreerd.

Eigenlijk met ruis nog beter ook dan met een toon. Ik heb een meetmicrofoon van een RION-SLM die perfect calibreerde op 1000 Hz, maar die bij metingen raar deed, gezien bij een vriend. Hij heeft omdat de leverancier vond dat als de calibratie goed ging het ding goed moet zijn, de boel gesloopt en het membraan onder de microscoop bekeken. Zat dus een gat in. :mrgreen:

En de Action oplossing is lekker compact en voor een euro of 3,84. :D
Plaats reactie