Digital delay
Moderator: Beheerdersteam
Re: Digital delay
De PCM54 is vaak te vinden in oude CD spelers, interessant om te bewaren dus.
Verder de oplossing bekeken met I2S vertraging bekeken en dan kom ik uit bij IC's uit zoals de TPA5050, deze kosten ca 7 euro/st en geven 170mS vertraging.
Het is inderdaad gemakkelijk om met deze dingen te werken maar moet wel alles kopen ervoor en er komt dan nog een stukje controller met display bij, wellicht het volgende project.....
Verder de oplossing bekeken met I2S vertraging bekeken en dan kom ik uit bij IC's uit zoals de TPA5050, deze kosten ca 7 euro/st en geven 170mS vertraging.
Het is inderdaad gemakkelijk om met deze dingen te werken maar moet wel alles kopen ervoor en er komt dan nog een stukje controller met display bij, wellicht het volgende project.....
Re: Digital delay
Een codec + zo'n TPA5050 ben je voor een tientje klaar. Denk je dat je nu goedkoper uit ben dan?Mr Tube schreef:De PCM54 is vaak te vinden in oude CD spelers, interessant om te bewaren dus.
Verder de oplossing bekeken met I2S vertraging bekeken en dan kom ik uit bij IC's uit zoals de TPA5050, deze kosten ca 7 euro/st en geven 170mS vertraging.
Het is inderdaad gemakkelijk om met deze dingen te werken maar moet wel alles kopen ervoor en er komt dan nog een stukje controller met display bij, wellicht het volgende project.....
Overigens zijn bij praktisch studiogebruik die digitale instelschakelaars helemaal niet handig, daar wil je gewoon draaiknopjes
Re: Digital delay
Weet ik, maar ik neem de toeristische route nu.Pjotr schreef:Een codec + zo'n TPA5050 ben je voor een tientje klaar. Denk je dat je nu goedkoper uit ben dan?
ik denk trouwens dat ik dan een stuk of 8 van die TPA's nodig heb om tot 2x 1sec te komen.
misschien 4 als ik een beetje slim die dingen als 2x mono kan gebruiken en L + R afzonderlijk kan instellen.
Re: Digital delay
Wat wil je er mee gaan doen? Zulke lange tijden heb je alleen nodig als je hele maten wilt vertragen. Leuk voor muzikanten die tegen zichzelf in willen spelen maar verder niet.Mr Tube schreef:ik denk trouwens dat ik dan een stuk of 8 van die TPA's nodig heb om tot 2x 1sec te komen.
misschien 4 als ik een beetje slim die dingen als 2x mono kan gebruiken en L + R afzonderlijk kan instellen.
Re: Digital delay
Jah, maar dat valt in de categorie herrie makenray5150 schreef:Een soort van Frippertronics, Peter ?
Re: Digital delay
Dat dacht ik ook; heb een oude Denon laten komen (niet duur gelukkig) naar aanleiding van die lijstjes op het internet. Om een enkele (!) PCM56 terug te vinden. Onbruikbaar.Mr Tube schreef:De PCM54 is vaak te vinden in oude CD spelers, interessant om te bewaren dus.
Verder de oplossing bekeken met I2S vertraging bekeken en dan kom ik uit bij IC's uit zoals de TPA5050, deze kosten ca 7 euro/st en geven 170mS vertraging.
Het is inderdaad gemakkelijk om met deze dingen te werken maar moet wel alles kopen ervoor en er komt dan nog een stukje controller met display bij, wellicht het volgende project.....
Wat betreft I2S vertraging; je hebt 4x een 512k SRAM. Da's dus 512k aan 32 bit frames. Waar je naar kan kijken is FIFO memory en geen dedicated IC. In plaats van in de breedte, moet het nu in de lengte het geheugen in: 32*512k. Maar een 9-bits FIFO kan je 4x gebruiken (2x4 bit door uitgang bit0/1 aan ingang bit 2/3 te hangen enz).
Dus 32/4*512k FIFO = 4MB. B.v. een IDT72V04. Glue logic voor de ADC/DAC heb je denk ik niet nodig of is minimaal. Je hebt dan 4 verschillende delay tijden tot je beschikking. Wil je meer tijden, dan 2x een kleinere FIFO gebruiken enz.
Re: Digital delay
Beetje rare volgorde zo,iets uitlezen wat daarna as geschreven wordtMr Tube schreef:Eerst wordt de data vanuit Ram naar de DAC geschreven en daarna wordt het geheugen beschreven met de data van de ADC.
(samplerate = 32KHz)
Niet dat 't wat uitmaakt, gaat per slot in een rondje, zoiets als wie zit nou wie achterna
Wat Pjotr opmerkt, de vertraging liever instellen met een knop lijkt me ook veel handiger dan met 4 duimwieldingen te prutsen.Potmeter en ADC voor de vertraging, ook geen gedoe met BCD.
Waarom 32kHz ? Je hebt met die 4Mb geheugens ruim plaas voor 64kHz (en meer),minder last met hoog-af filter.
Voor de DAC en ADC tijd lijkt 't me ook best te kunnen.Geeft een goeie 16µs tussen omzettingen,heb je 5µs voor elk bij twee echo's.
Waarom trouwens 16bit , voor echo lijkt me 8bit ook wel genoeg.Of is't omdat je de IC's toch al hebt?
Anne
P.S. was wel even zoeken waarheen je verhuist was
Re: Digital delay
Ah! ik zie dat er een proaudio forum bij gekomen is! Kan Ray hier ook verder met mengtafel project en in de toekomst de modulaire synth.
De volgorde moet zo Anne, eerst sample naar de DAC sturen voordat het geheugen opnieuw beschreven wordt. die staat al een rondje in het geheugen en zou anders verdwijnen.
De samplerate gaat inderdaad naar 64KHz, geen enkele reden te bedenken om hem op 32KHz te maken. Dat maakt het anti alias filter wel iets beter in te zetten, zelf denk ik aan een 4e orde filter met nog een LC netwerk welke meer tot doel heeft het frequentie gebied zo vlak mogelijk te houden op de topend.
De volgorde moet zo Anne, eerst sample naar de DAC sturen voordat het geheugen opnieuw beschreven wordt. die staat al een rondje in het geheugen en zou anders verdwijnen.
De samplerate gaat inderdaad naar 64KHz, geen enkele reden te bedenken om hem op 32KHz te maken. Dat maakt het anti alias filter wel iets beter in te zetten, zelf denk ik aan een 4e orde filter met nog een LC netwerk welke meer tot doel heeft het frequentie gebied zo vlak mogelijk te houden op de topend.
Re: Digital delay
Oh, leuk. er is een Pro-audio subforum bijgekomen.
Dan moet mijn Mitec mengtafel en het gitaar rack ook maar hiernaartoe verhuist worden. kan ik het zelf ook nog eens terug vinden.
Dan moet mijn Mitec mengtafel en het gitaar rack ook maar hiernaartoe verhuist worden. kan ik het zelf ook nog eens terug vinden.
Re: Digital delay
Gaat nog een hele logistiek op zich worden met dat geheugen, je kunt niet tegelijkertijd schrijven en lezen, dat moet na elkaar. En dan voor het adres van het lezen: == schrijfadres - delay offset. Heb je weer een 18 - 20 bits opteller voor nodig.
Dat ligt allemaal in de rommelbak? Vraagt om een FPGA of CPLD
Dat ligt allemaal in de rommelbak? Vraagt om een FPGA of CPLD
Re: Digital delay
Ja waar dat nou weer op slaat?Mr Tube schreef:Ah! ik zie dat er een proaudio forum bij gekomen is! Kan Ray hier ook verder met mengtafel project en in de toekomst de modulaire synth.
Re: Digital delay
Helaas pikt mijn werkgever veels te veel vrije tijd van mij in.ds23man schreef:Gebeurt daar nog wat mee dan?
Eigenlijk zouden ze het moeten omdraaien, 2 dagen werken, 5 dagen vrij.
Re: Digital delay
Als die erin staat is er toch al een ADC geweestMr Tube schreef:De volgorde moet zo Anne, eerst sample naar de DAC sturen voordat het geheugen opnieuw beschreven wordt. die staat al een rondje in het geheugen en zou anders verdwijnen.
Ik vroeg 't omdat je eerder steldeDe samplerate gaat inderdaad naar 64KHz, geen enkele reden te bedenken om hem op 32KHz te maken.
Wat Pjotr hier voorsteld is een mogelijkheid,maar kan ook anders.Door de teller een prescaler te geven kun je in blokjes van 32bits werken oftewel 1mSec (samplerate = 32KHz)
De schrijfteller loopt vrij en de leesteller loopt op dezelfde snelheid en dan bij overlopen van de schrijfteller de leesteller laden met de bedoelde vertraging.Hoef je niks op te tellen.
Anne
Nu ik er over denk,lezen hoeft maar per 1ms verschoven,kunnen de eerste 6bits van de teller gemeenschappelijk.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op za 22 nov 2014, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Digital delay
Betaald ie je dan maar 2 dagen?ray5150 schreef:Helaas pikt mijn werkgever veels te veel vrije tijd van mij in.ds23man schreef:Gebeurt daar nog wat mee dan?![]()
Eigenlijk zouden ze het moeten omdraaien, 2 dagen werken, 5 dagen vrij.![]()
Re: Digital delay
Klopt, maar dat heeft als nadeel dat bij veranderen van delay je in het ongunstigste een heel rondje moet wachten voor het weer synchroniseert. Heel vaak wordt het delay gemoduleerd met een LFO en dat kan dan niet.Ah!buis schreef:Wat Pjotr hier voorsteld is een mogelijkheid,maar kan ook anders.
De schrijfteller loopt vrij en de leesteller loopt op dezelfde snelheid en dan bij overlopen van de schrijfteller de leesteller laden met de bedoelde vertraging.Hoef je niks op te tellen.
Anne
Re: Digital delay
Tja, dan zit je idd met een opteller (12bit voor 4sec. of zo) en de schrijfwijzer achteruit laten lopen.
Anne
Anne
Re: Digital delay
Die SDE 3000 is inderdaad interessant, ben benieuwd voor hoeveel hij uiteindelijk weggaat.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Digital delay
Zou hem vragen wat ie er voor wil hebben, het is trouwens de A versie. De serie die later opnieuw uitgebracht is, dus recenter kan je hem niet krijgen.
Re: Digital delay
ben ik ook bang voor, dan kan ik rustig verder met dit project.ray5150 schreef:Ik verwacht niet onder de 150, eerder nog 200...
