visaton w130s + scn10 in concertino

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door wouter »

bramwilbrink schreef:
Ik heb gister avond de spullen besteld bij rumoh :) dus het is. Even wachten tot dat ik het binnen krijg.

Gr

En welke spullen zijn 'de' spullen? Peerless of Visaton bijvoorbeeld? En welk filter ga je van uit?
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

wouter schreef:
bramwilbrink schreef:
Ik heb gister avond de spullen besteld bij rumoh :) dus het is. Even wachten tot dat ik het binnen krijg.

Gr

En welke spullen zijn 'de' spullen? Peerless of Visaton bijvoorbeeld? En welk filter ga je van uit?
de bestel lijst, en het filter + grafiek hoe die het ongeveer zou moeten doen :D
dus samengevat word het de visaton w130s 4 ohm, omdat de peerless snel al gefilterd moet worden,
uiteindelijk was dat filter ook duurder dus kwam hetzelfde uit,
ik heb de goedkope filteronderdelen besteld zoals de jantzen audio crosscaps,

later als het filter werkt, dan wil ik hem nog upgraden met betere onderdelen, als dat hoorbaar is?
voor de rest had ik hier in de buurt al aansluitterminals gehaald en een soldeer strip, (zo een die troels gravesen ook gebruikt) en ook de kabel,
morgen zagen , maar frezen moet denk ik nog even wachten want de w130s waren niet op voorraad bij rumoh dus komen ze pas volgende week :( , maar dat kan gebeuren ,het hoeft ook niet in een weekend in mekaar te zitten :lol:

gr
bram
Bijlagen
concertino v6.jpg
concertino v8.png
concertino v 9.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door wouter »

Welk filter wordt dat dan?

Niet deze: http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... tm?xxx?xxx

Audaphon MKP CAP Superior 4,7 uF / 400 Vdc
Tonfrequenz-Elko, 15 uF / 63 Vdc
0,7 mm Luftspule, 0,68 mH/0,70 Ohm
Mundorf H-Kern-Spule H100, 1,5 mH/0,17 0hm
Metalloxidwiderstand MOX5 2,2 Ohm 2% (rot-rot-gold)
Metalloxidwiderstand MOX5 12 Ohm 2% (braun-rot-schwarz)
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

wel op die gebaseerd, alleen kreeg ik het hoog niet helemaal lekker, maar het filtersysteem heb ikverder aangepast met waarden zodat ik nu beter uitkom qua grafiek, maar in principe is het wel hetzelfde systeem,
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door wouter »

eh... dus jij hebt Ingenieur Bernd Timmermans even verbeterd :hide: Nice :wink:

Maar ik waardeer je aanpak, dus dit gaat sowieso wel goed komen. Je kunt altijd nog wat tweaken of terug naar het filter van Hobby Hifi
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

wouter schreef:
eh... dus jij hebt Ingenieur Bernd Timmermans even verbeterd :hide: Nice :wink:

Maar ik waardeer je aanpak, dus dit gaat sowieso wel goed komen. Je kunt altijd nog wat tweaken of terug naar het filter van Hobby Hifi
verbeterd wil ik ook niet zeggen , maar volgens boxsim paste het zo beter :lol:
maar het is idd wat je zegt, je kan altijd nog terug, en het geeft wel een leuk gevoel als je veel van dit project , danwel met hulp van het forum, zelf bedacht hebt :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door wouter »

Een 1.8mH spoel i.c.m. met de W130S-4 is vrij fors, dus dan heb je relatief veel laag (t.o.v. het middengebied).

Kun je jouw filteropzet eens plaatsen en je kastafmetingen? Kan ik ook eens 'mee simuleren' als je dat leuk vindt.
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

hierbij de afmetingen,
als die van jou beter uitkomt kan ik misschien nog even contact leggen met rumoh of ik de bestelling kan veranderen aangezien hij de w130 s pas maandag of dinsdag binnen krijg :D
gr
Bijlagen
de afmetingen van de luidspreker
de afmetingen van de luidspreker
de afmetingen van de w130s 4
de afmetingen van de w130s 4
de afmetingen van de sc10n
de afmetingen van de sc10n
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door wouter »

Hoge box hoor;-) 370cm...

En je filteropzet, post dat ook nog ff
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

oh wacht dat gaat fout... die staat in mijn eerdere post maar hier nog een keer,
Bijlagen
concertino v8.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door wouter »

Die componenten komen toch niet overeen met je bestellijst? O.a. een spoel van 1,8mH bijvoorbeeld...

En je behuizing is in Boxsim 20 cm breed en 370 cm hoog. Ik kan uit je reactie niet opmaken of je dat door hebt maar dit gaat wel uitmaken op de gesimuleerde curve.

Met de units hetzelfde als de Mini Monitor Basic mk II kun je rustig er van uitgaan dat die waarden (bijna) optimaal zijn. Smaak en luisterruimte maken dat je nog wat zou kunnen/willen aanpassen maar als je componenten echt veel afwijken ben je net zo eigenwijs als ik :lagge: Grapje, ik had de units gekregen en wil er van leren en het zelf doen, maar als ik de metingen zie aan die MMB mkII dan lijkt me dat eigenlijk heel goed - zeker gezien het eenvoudige filter.
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

Ik zie ook dat ik het verkeerde filter had gepost. Maar ik had al een mailtje gestuurd of ik de bestelling kon wijzigen. En dat kan gelukkig :) dus ga ik denk ik wel die componenten bestellen.

Ik had het al gezien wat jij had gepost. Dat heb ik inmiddels al omgezet naar 37 cm.

Gr
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

Een update

Gister heb ik alles gezaagd en de filteronderdelen veranderd bij rumoh

Alles gister gezaagd, alleen wel wat foutjes gemaakt wat nog wel goed is op te lossen,
Het was voor mij ook de eerste keer ;)want ik heb het voorpaneel 7 cm tekort gezaagd. En 1 zijkant te lang. Die zijkant is makkelijk op te lossen door gewoon een stukje eraf te zagen, alleen de voorkant word iets moeilijker omdat ik daar 2 nieuwe voor moet zagen,
Aangezien ik alles in 2 kwartplaten had gepast , heb ik nu niks meer over :(maar dat is ook geen ramp want dat vind ik wel ergens,

Begin deze week krijg ik de spullen binnen en kan ik het filter gaan opbouwen,

Gr bram
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door SARK »

Je doortastendheid siert je maar het is misschien verstandiger (en vooral ook goedkoper, minder tijdrovend en minder frustrerend :mrgreen: ) als je eerst al je plannen (ja, ook het zaagplan en het filterplan) eerst op het forum plaatst zodat de oude rotten er een blik op kunnen werpen en zo nodig wat tips kunnen geven of iig een waarschuwing als er iets verkeerd dreigt te gaan :idea:
Patience grasshopper :twisted:
Bijlagen
Patience Yoda.jpg
Patience Yoda.jpg (25.94 KiB) 393 keer bekeken
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

Hahaha die is leuk !,
Ik had idd het zaagplan misschien beter online kunnen zetten, alleen een kennis van me hielp en die.had hem ook nagekeken en.hij klopte volgens hem, alleen de fout die ik maakte was dat hij zaagde en ik de maten.doorgaf, en dat ik bbjj de voorkant 308 zei ipv 380, dus in dat opzicht klopte het plan wel maar niet helemaal goed alleen niet goed uitgevoerd door mezelf,

Maar dit is voor mij een project waar ik veel van hoop te leren,
Vooral ook in die dingen, gister ook gefreesd bijv, nog nooit eerder gedaan
Maar nu weet ik wel hoe het werkt !
Ik kan bijvoorbeeld ook het laten zagen bij ons in de buurt alleen leer ik er weinig van,
Maar ik snap wat je bedoeldt
Ik zal in het vervolg ook meer op het forum te posten qua ontwerpen
maar Ik ben ook blij met al jullie hulp vanuit het forum !bedankt !
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door SARK »

bramwilbrink schreef:
Vooral ook in die dingen, gister ook gefreesd bijv, nog nooit eerder gedaan
Maar nu weet ik wel hoe het werkt !
[ouwelullenmodus]Doe ajb voorzichtig en hoe overdreven het ook lijkt doe gehoorbescherming in/op en ook een veiligheidsbril :idea: [/ouwelullenmodus]

[edit]Typo[/edit]
Laatst gewijzigd door SARK op zo 26 okt 2014, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door Henkjan »

SARK schreef:
bramwilbrink schreef:
Vooral ook in die dingen, gister ook gefreesd bijv, nog nooit eerder gedaan
Maar nu weet ik wel hoe het werkt !
[ouwelullenmodus]Doe ajb voorzichtich en hoe overdreven het ook lijkt doe gehoorbescherming in/op en ook een veiligheidsbril :idea: [/ouwelullenmodus]
yep, niets zo sullig als gehoorbeschadiging oplopen bij de audio hobby :roll:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door Jag »

Goed bezig hoor! Heb je al fotos van het tussentijdse resultaat?
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

SARK schreef:
bramwilbrink schreef:
Vooral ook in die dingen, gister ook gefreesd bijv, nog nooit eerder gedaan
Maar nu weet ik wel hoe het werkt !
[ouwelullenmodus]Doe ajb voorzichtig en hoe overdreven het ook lijkt doe gehoorbescherming in/op en ook een veiligheidsbril :idea: [/ouwelullenmodus]
[edit]Typo[/edit]
Maak je daar geen zorgen om want als bijbaantje werk ik in de vakantie's bij een elektrotechniek instalatiemonteur, en daarvan had ik al oordopjes, want je wilt niet boren met een klopboor in beton zonder gehoorbescherming :)

Maar ik zal kijken of ik morgen wat foto's posten over de vooruitgang!
Laatst gewijzigd door Marp op zo 26 okt 2014, 21:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote-tag gesloten
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

zoals beloofd hier de foto's van de vooruit gang :D
ik ben me 1 kant al redelijk ver opgeschoten, want ik de eerst de zijkanten erop lijmen en die goed laten drogen, en dan ondertussen de schotten op mekaar schroeven en uiteindelijk als 1 geheel er in lijmen, dan de zijkant erop, en uiteindelijk de voorkant,

tot nu toe past ook alles vrij goed, op sommige kleine dingen na.
maar dat is geen probleem , alleen op een foto is goed te zien dan ik de bovenkant , de hoek fout heb gezaagd, zeg maar de verkeerde kant op. nou is dit geen ramp, want alles past behoorlijk goed op mekaar dus ga je dit ook niet zien, en voor de afdichting ook niet omdat er 2 plankjes onder mekaar zitten dus het onderste plankje als het ware de kast al afsluit,

dit is ook maar bij een kast het geval, voor de rest heb ik er 1 al in mekaar zitten zonder voorkant,
die moet nog even gezaagd worden,

ik had ook al wat kleine spullen hier in de buurt gehaald zoals de aansluitterminals enz,

dat was hem weer :)
Bijlagen
IMG_7278.JPG
IMG_7282.JPG
IMG_7283.JPG
IMG_7283.JPG
IMG_7286.JPG
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

en het pakketje is binnen :yeah:

ff naar de luidsprekers gekeken , en wat me opviel de rand waar je de luidspreker als het ware achter kan zetten, vind ik behoorlijk breed,
direct begonnen met het filter opbouwen,
alleen had ik een soldeerstrip, alleen krijg ik het daar niet echt netjes op, en ik vond het erg onhandig, dus heb ik resthout in plankjes gezaagd en daar wat gaten in geboord, componenten in gezet, en nog gaten voor de tie rip, en zo de componenten vastgezet,
zo ziet het vind ik het er overzichtelijker uitzien, alleen vindt ik het lastig solderen. want ik had er al eentje geprobeerd alleen dat kost best wel wat tin. nu zag ik ook wat mooie printjes voorbij komen , maar waar kan je die halen? of is dit een beetje overbodig?

voor de rest ben ik ook begonnen met de 2de kast te lijmen, dat lukt ook wel aardig, de 1e zit helemaal in mekaar, alleen zonder voorkant. morgen nog even de bas reflex buizen erin frezen en dan zijn we al een eind op weg :D

gr
Bijlagen
het filter op de soldeer strip
het filter op de soldeer strip
de plankjes met markeringen
de plankjes met markeringen
en het filter vastgezet maar nog niet gesoldeerd
en het filter vastgezet maar nog niet gesoldeerd
en de onderkant
en de onderkant
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door wouter »

Gaat mooi zo!

Die strip lijkt me best handig, maar ik doe het altijd gewoon op een plankje. Kost het minste :yeah:
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door hrscharft »

heb je die holle ruimtes in je kast nog gevuld met zand of iets dergelijks?
bramwilbrink
Berichten: 59
Lid geworden op: ma 07 jul 2014, 13:12

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door bramwilbrink »

Ja we hadden nog een zak brekerszand liggen, dus had ik dat erin gedaan
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: visaton w130s + scn10 in concertino

Bericht door Jag »

Goed bezig hoor, lekker tempo ook. Die "plankjes" methode wordt wel vak er gebruikt!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”