Trouwens, de versterker ligt hier op zijn rug met z'n buik open... ik zie dat pin 9 van de ECC99's niet aan de massa hangt. Net zoals bij TD. Ik mag veronderstellen dat dit geen kwaad kan eh?
Annastasia tweaken voor een beter laag
Moderator: Beheerdersteam
- Muug
- Contacteer:
Re: Annastasia tweaken voor een beter laag
geen paniek, ik heb die voeding EXACT nagebouwd zoals op het schema.
==> dus ik tap daar in 't midden van je spanningsdeler af, waar die rode 50V staat, right?
Trouwens, de versterker ligt hier op zijn rug met z'n buik open... ik zie dat pin 9 van de ECC99's niet aan de massa hangt. Net zoals bij TD. Ik mag veronderstellen dat dit geen kwaad kan eh?
- Muug
- Contacteer:
Nog een extra vraag : iemand had me dus gezegd om gewoon C3 eens weg te nemen, da's de condensator die over de kathodeweerstand staat. "Je verliest hoogstens wat versterking maar het gaat wel beter klinken" zegt hij. Kloppen die twee beweringen-in-één-zin?
EDIT : ik ga dit eens bekijken : http://www.youtube.com/watch?v=HrkYUPmEUhk
EDIT : ik ga dit eens bekijken : http://www.youtube.com/watch?v=HrkYUPmEUhk
Pin 9 moet aan de trafo, niet aan massa,is een kant van de gloei.De andere kant is pin 4en5 aaneen en naar de andere kant van de trafo-wikkeling.Muug schreef:geen paniek, ik heb die voeding EXACT nagebouwd zoals op het schema.==> dus ik tap daar in 't midden van je spanningsdeler af, waar die rode 50V staat, right?
Anne
C3 weglaten vermindert de versterking van de eerste triode.Gevolg ingangsgevoeligheid neemt af en ook de door die trap veroorzaakte vervorming.Of 't te horen isMuug schreef:Nog een extra vraag : iemand had me dus gezegd om gewoon C3 eens weg te nemen, da's de condensator die over de kathodeweerstand staat. "Je verliest hoogstens wat versterking maar het gaat wel beter klinken" zegt hij. Kloppen die twee beweringen-in-één-zin?
Anne
- Muug
- Contacteer:
jep, tuurlijk heb je gelijk, zag ik daarnet ook. Dat is wel degelijk in orde, ik was even "confuus". Op de ECC99 is het scherm een aparte pin, in 't midden van de buisvoet. Die hangt dus niet aan de massa. Pin 9 hangt wel degelijk met de 4 en de 5 aan de gloei (anders zou die niet al acht maand aan het spelen zijn eh)Ah!buis schreef:Pin 9 moet aan de trafo, niet aan massa,is een kant van de gloei.De andere kant is pin 4en5 aaneen en naar de andere kant van de trafo-wikkeling.AnneMuug schreef:Trouwens, de versterker ligt hier op zijn rug met z'n buik open... ik zie dat pin 9 van de ECC99's niet aan de massa hangt. Net zoals bij TD. Ik mag veronderstellen dat dit geen kwaad kan eh?
- Muug
- Contacteer:
Volgens de "ancien" in dat filmpje verkrijg je vanaf zo'n 20µF meer bassen, en vanaf 50µF heeft het geen zin meer om te verhogen omdat je vanaf die waarde geen extra basrespons wint. Dan vraag ik me af waarom TD specifiek die 330µf-waarde gekozen heeft want je zou zo kunnen denken om er dus dan max 50µF in te steken. Maar TD zal dat wellicht wel goed berekend hebben neem ik aan.Ah!buis schreef:C3 weglaten vermindert de versterking van de eerste triode.Gevolg ingangsgevoeligheid neemt af en ook de door die trap veroorzaakte vervorming.Of 't te horen isMuug schreef:Nog een extra vraag : iemand had me dus gezegd om gewoon C3 eens weg te nemen, da's de condensator die over de kathodeweerstand staat. "Je verliest hoogstens wat versterking maar het gaat wel beter klinken" zegt hij. Kloppen die twee beweringen-in-één-zin?,voor meer bassen haalt 't niks uit.
Anne
Met 330µ zit je op 't -3dB punt rond 2,5Hz.
Als je er dan maar 50µ in zet wordt dat 17Hz ,ook nog laag genoeg.Och beter te dik dan te klein.
Rare is dat de elco's over de kathodeweerstanden van de eindbuizen dan weer wat aan de magere kant zijn.
Zou daar eerder 470µ zetten.
Anne
Als je er dan maar 50µ in zet wordt dat 17Hz ,ook nog laag genoeg.Och beter te dik dan te klein.
Rare is dat de elco's over de kathodeweerstanden van de eindbuizen dan weer wat aan de magere kant zijn.
Zou daar eerder 470µ zetten.
Anne
- Muug
- Contacteer:
Hop
de versterker speelt nu met 6N6P. Nu ga ik wel wat moeten luisteren om te horen of dat verschil geeft. Wat ook fijn is natuurlijk.
de versterker speelt nu met 6N6P. Nu ga ik wel wat moeten luisteren om te horen of dat verschil geeft. Wat ook fijn is natuurlijk.
En? Ik neem aan dat je snel gehoord hebt of het laag van de contrabas nu duidelijk beter is? Ben ook wel benieuwd of die 6N6P nog een mogelijke tweak zijn mocht het geluid in de Bill me niet bevallen (of is een 6N6P op die plek niet op zijn plaats?)
- Muug
- Contacteer:
Weet iemand welke grafiek dit is? Dit is een scan van de laatste pagina van de test van de Winchesters uit UHT.
- Bijlagen
-
- castlewinchester.pdf
- (1.35 MiB) 103 keer gedownload
- Muug
- Contacteer:
misschien wel
het zou een frequency respons grafiek zijn. Iemand anders maakte me er opmerkzaam op. 't zijn zelfs de eerste drie woorden van die pagina.
het zou een frequency respons grafiek zijn. Iemand anders maakte me er opmerkzaam op. 't zijn zelfs de eerste drie woorden van die pagina.
- Muug
- Contacteer:
Ik heb eerst anderhalf uur geluisterd. En mijn conclusie is dat ik die ECC99 nog eens ga monteren om extra goed op te letten of ik verschillen hoor.j_man schreef:En? Ik neem aan dat je snel gehoord hebt of het laag van de contrabas nu duidelijk beter is? Ben ook wel benieuwd of die 6N6P nog een mogelijke tweak zijn mocht het geluid in de Bill me niet bevallen (of is een 6N6P op die plek niet op zijn plaats?)
Ach, 't is meer een niks zeggend plaatje bij een nietszeggend juichpraatje.Muug schreef:misschien wel
Horizotaal tijd en vertikaal spanning van INT ?
Anne
Het moet allemaal een kans maken, maar als je verschil zou horen in het laag betekent dat toch een volumeverschil in het laag van een +2dB of meer. In een behoorlijk ontworpen buizenschakeling is zoiets niet snel (eigenlijk nooit) het geval.Muug schreef:Ik heb eerst anderhalf uur geluisterd. En mijn conclusie is dat ik die ECC99 nog eens ga monteren om extra goed op te letten of ik verschillen hoor.
groet,
Aat
- RobertD
- Contacteer:
Heb je al eens contact opgenomen met Triode Dick ( tegenwoordig te bereiken via de site van Audio-Creative )
Hij heeft vast ook nog wel een tip voor je.
Plaats ook eens een foto van de opstelling van de nieuwe luidsprekers. Misschien moeten die iets verder van de wand af of juist er naartoe.
Dick heeft volgens mij weleens iets veranderd aan de voeding van Annastasia.
Hij heeft vast ook nog wel een tip voor je.
Plaats ook eens een foto van de opstelling van de nieuwe luidsprekers. Misschien moeten die iets verder van de wand af of juist er naartoe.
Dick heeft volgens mij weleens iets veranderd aan de voeding van Annastasia.
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd of je nog een andere versterker hebt geprobeerd.
Of de Anastasia al eens hebt door gemeten.
Is die namelijk nu al recht dan ben je meer bezig met het maken van een toonregeling.
Dat kan natuurlijk wel maar kijk dan of je nietgewoon een toonregeling kan toevoegen.
Dan kan je het naar smaak bij regelen.
Of de Anastasia al eens hebt door gemeten.
Is die namelijk nu al recht dan ben je meer bezig met het maken van een toonregeling.
Dat kan natuurlijk wel maar kijk dan of je nietgewoon een toonregeling kan toevoegen.
Dan kan je het naar smaak bij regelen.
Misschien dat die buisjes ook even inspeeltijd nodig hebben, maar ik vraag me af of zich dat gaat uiten in meer bas dan je nu hoort.
Problemen als deze zijn ook een risicopunt dat ik bij mijn Bill in aanbouw zie. Geen terugkoppeling en soms flink fluctuerende impedantiecurves bij B&W speakers in de bas kunnen een minder gelukkig huwelijk opleveren natuurlijk. Enfin, mocht het zover komen dan moet ik Dick maar eens vragen wat ik aan de schakeling moet wijzigen om de kathode-feedback wikkeling op de UGT's te gebruiken...
Problemen als deze zijn ook een risicopunt dat ik bij mijn Bill in aanbouw zie. Geen terugkoppeling en soms flink fluctuerende impedantiecurves bij B&W speakers in de bas kunnen een minder gelukkig huwelijk opleveren natuurlijk. Enfin, mocht het zover komen dan moet ik Dick maar eens vragen wat ik aan de schakeling moet wijzigen om de kathode-feedback wikkeling op de UGT's te gebruiken...
- Muug
- Contacteer:
- ja ik heb al gemaild naar Dick, gewoon via zijn ouwe site. De dag erna al meteen vriendelijk antwoord. Zonder impedantiecurve weet je niets en kan je dus alleen maar gokken, is zijn mening. Maar nergens op internet heb ik dat gevonden. En ik heb dan maar de twee tijdschriften gekocht wier citaten wél op internet te vinden zijn (Gramophone, issue april 1991 op Ebay en UHF issue 30 bij UHF zelf) maar daarin staan wel lovende kritieken, maar geen impedantiecurve. Er staat enkel dat de speakers nergens onder de 7ohm gaan, wat volgens mij al vrij spectaculair is en erop wijst dat de speakers gemakkelijk aan te sturen moeten zijn. Enig idee bij wie ik terecht zou kunnen voor zo'n impedantiecurve?
- nog geen andere versterkers geprobeerd, nu vrijdagavond een Perreaux P200 uitproberen zie.
- plaatsing dient om het geluid te positioneren ter hoogte van je zitplaats.je wint er geen decibels mee. Nu, ik heb tijdens de luistersessie gisterenavond de hele living afgebanjerd en nergens staande golven gehoord, daar was ik wel erg blij mee. De Harlech S2 is daar toch wel een pak gevoeliger voor.
- Annastasia is nog nooit doorgemeten geweest. Bij wie kan ik daarvoor terecht?
- toonregeling : je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Gisteren anderhalf uur liggen luisteren naar bombastische muziek van oa Era en Vangelis (1492!) en je kan niet zeggen dat er daar frequenties ontbreken. Zelfs het laag was voldoende aanwezig. Tja, het dendert niet zoals in de cinema, maar bon, da's ook een ander soort installatie. We vonden ook een andere opname met veel contrabas en die bleek een pak meer aanwezig te zijn dan op mijn "referentiecd". MIjn vrouw en ik beginnen te snappen dat deze speakers nog eerlijker zijn dan de Harlechs waardoor slechte opnames heel hard door de mand vallen.
- buisjes moeten misschien nog wat inspelen, kan zijn, ik ga ze daar alleszins minstens een paar weekjes laten inzitten voor ik ze weer swap. Ik heb hier ook wel nog andere dingen te doen.
- Aatv heeft ook gelijk, andere buisjes gaan niet plots een paar decibel extra opleveren, hoogstens een subtiel verschil (wat de één al meer zal horen dan de ander)
Persoonlijk geloof ik nog steeds erg sterk in de Annastasia. Het is goed ontworpen, hij speelt de pannen van het dak en alle frequenties van de opname komen er ook uit. Misschien heb ik gewoon last van één of andere kinderlijke neiging om te willen mee schudden op het ritme van de bombardon, ...
De onderdeeltjes voor de terugkoppeling van anne heb ik trouwens besteld, dat ga ik zeker eens inbouwen, ik ben er echt wel benieuwd naar!
- nog geen andere versterkers geprobeerd, nu vrijdagavond een Perreaux P200 uitproberen zie.
- plaatsing dient om het geluid te positioneren ter hoogte van je zitplaats.je wint er geen decibels mee. Nu, ik heb tijdens de luistersessie gisterenavond de hele living afgebanjerd en nergens staande golven gehoord, daar was ik wel erg blij mee. De Harlech S2 is daar toch wel een pak gevoeliger voor.
- Annastasia is nog nooit doorgemeten geweest. Bij wie kan ik daarvoor terecht?
- toonregeling : je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Gisteren anderhalf uur liggen luisteren naar bombastische muziek van oa Era en Vangelis (1492!) en je kan niet zeggen dat er daar frequenties ontbreken. Zelfs het laag was voldoende aanwezig. Tja, het dendert niet zoals in de cinema, maar bon, da's ook een ander soort installatie. We vonden ook een andere opname met veel contrabas en die bleek een pak meer aanwezig te zijn dan op mijn "referentiecd". MIjn vrouw en ik beginnen te snappen dat deze speakers nog eerlijker zijn dan de Harlechs waardoor slechte opnames heel hard door de mand vallen.
- buisjes moeten misschien nog wat inspelen, kan zijn, ik ga ze daar alleszins minstens een paar weekjes laten inzitten voor ik ze weer swap. Ik heb hier ook wel nog andere dingen te doen.
- Aatv heeft ook gelijk, andere buisjes gaan niet plots een paar decibel extra opleveren, hoogstens een subtiel verschil (wat de één al meer zal horen dan de ander)
Persoonlijk geloof ik nog steeds erg sterk in de Annastasia. Het is goed ontworpen, hij speelt de pannen van het dak en alle frequenties van de opname komen er ook uit. Misschien heb ik gewoon last van één of andere kinderlijke neiging om te willen mee schudden op het ritme van de bombardon, ...
De onderdeeltjes voor de terugkoppeling van anne heb ik trouwens besteld, dat ga ik zeker eens inbouwen, ik ben er echt wel benieuwd naar!
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Hoi Muug, misschien ook een puntje om rekening mee te houden, ik spreek uit persoonlijke ervaring, dat het misschien heel niet aan de versterker ligt maar aan bijvoorbeeld e DAC die er voor hangt. mij huidige DAC geeft een veel lekkerdere prominentere bas af dan zijn voorganger.
Misschien moet je daar ook even wat onderzoek doen, bijvoorbeeld even een andere DAC of cd speler proberen.
Mocht het zo zijn dat je gebruik maakt van een platenspeler dan heb ik niets gezegd.
Misschien moet je daar ook even wat onderzoek doen, bijvoorbeeld even een andere DAC of cd speler proberen.
Mocht het zo zijn dat je gebruik maakt van een platenspeler dan heb ik niets gezegd.
Waar mijn oog op valt in het artikel is niet het plaatje, maar op:
'Going up the band there is a major dip at 125 hz'
Dat is rond h1 van de bassen die je mist. Klink als een klassiek transmissielijn gat.
Daar heb ik ook eens tijden een gevecht mee geleverd. Er lijkt geen laag uit te komen, dan....
Waarom wil je toch steeds de conclusie trekken dat het aan de versterker ligt?
'Going up the band there is a major dip at 125 hz'
Dat is rond h1 van de bassen die je mist. Klink als een klassiek transmissielijn gat.
Daar heb ik ook eens tijden een gevecht mee geleverd. Er lijkt geen laag uit te komen, dan....
Waarom wil je toch steeds de conclusie trekken dat het aan de versterker ligt?
- Muug
- Contacteer:
TjaJan Geert schreef:Waarom wil je toch steeds de conclusie trekken dat het aan de versterker ligt?
Dat is een mix van redenen denk ik.
1) Die Annastasia is mijn eerste nabouwsel, ik ben daardoor eerder geneigd om te geloven dat er daar iets aan mankeert
2) van luidsprekers kan ik niks , echt niks
3) bij de verkoper stonden de speakers heel kort bij de muur in een klein klein kamertje en dat was enorm aan het "boomen" terwijl het hier in onze grote hoge ruimte erg strak en afgemeten klinkt (liever zo natuurlijk). Maar dat boomen heeft zich precies wel in mijne kop vastgezet.
Afin, gisteren nog zitten genieten van de soundtrack van Crouching Tiger, Hidden Dragon, en het was genieten van de eerste tot de laatste noot, van de hoogste tot de laagste ook.
En nu ga ik wat bijlezen over transmissiegaten.
transmissielijn gat.Muug schreef:En nu ga ik wat bijlezen over transmissiegaten.
bijvoorbeeld hier:
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... nment.html
Je zou 's kunnen onder "wormholes"Muug schreef:En nu ga ik wat bijlezen over transmissiegaten.
Anne
Ik heb even snel gelezen maar kan je er niet beter een trapje voor zetten zodat je een loudness kan toe passen.
Ik had namelijk ook dat de speaker bij een maat voller klonken dan bij mij met dezelfde amp en speakers.
In mijn geval komt dat omdat ik hier nog een houten vloer heb zodat alles wat laag is naar de kruipruimte slaat.
Ik had namelijk ook dat de speaker bij een maat voller klonken dan bij mij met dezelfde amp en speakers.
In mijn geval komt dat omdat ik hier nog een houten vloer heb zodat alles wat laag is naar de kruipruimte slaat.