Subwoofer (sta voor alles open)
Moderator: Beheerdersteam
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Dank ubartsegers schreef:is de SLS-12 van peerless niks?
met een 80 euro per unit is hij netjes budget geprijsd.
ik gooi hem zometeen eens in Caad 3.0
@ montana, als dat waar is baal ik wel, dan moet ik hem in het zicht hebben
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
17 Hz is wel superlaag.. Je zou die plot es moeten vergelijken met die van een 20 Hz afstemming. Lijkt me wel een ultieme sub
@Jan: Een Tl verlengen met behulp van de muur is niet zo handig. Wanneer je de sub tegen de muur aanzet heb je veel meer "geluid" Hoe lager de tonen komen des te opvallender dit is. De beste plaats voor een sub is natuurlijk aan de muur waar je frontspeakers ook staan. Als je je bank wil laten trillen zou je daar ook andere trukjes voor kunnen verzinnen. Je kan zelf een systeem maken, door de spreekspoel van de woofer aan de bank vast te schroeven ofzoiets
Zou trouwens best kunnen zijn dat de ruimte onder de bank als een soort resonantieklankkast gaat werken en er wat extra sublaag te horen, voelen is.
@Jan: Een Tl verlengen met behulp van de muur is niet zo handig. Wanneer je de sub tegen de muur aanzet heb je veel meer "geluid" Hoe lager de tonen komen des te opvallender dit is. De beste plaats voor een sub is natuurlijk aan de muur waar je frontspeakers ook staan. Als je je bank wil laten trillen zou je daar ook andere trukjes voor kunnen verzinnen. Je kan zelf een systeem maken, door de spreekspoel van de woofer aan de bank vast te schroeven ofzoiets
Zou trouwens best kunnen zijn dat de ruimte onder de bank als een soort resonantieklankkast gaat werken en er wat extra sublaag te horen, voelen is.
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Ik heb geen twijfel meer, ga zeker weten voor de XXLS 12, (heb ook nog wat geld tegoed van m'n moeder, zoals sommigen hier op het forum weten).
Edit: vergeten link: http://www.tymphany.com/datasheet/subna ... ty=sw&li=6
Daarnaast nog een vraag: welke XXLS moet ik nemen van bovenstaande 12" voor een Gesloten kast, een BR en welke voor Tl (had begrepen dat je dezelfde woofer kon gebruiken voor TL als voor Gesloten) Ik moet dit weten zodat ik simulaties uit kan voeren.
Wat is btw de toegevoegde waarde van een passiefe XXLS erbij? Heeft iemand daar info over? (weet er al een klein beetje vanaf)
Deze laatste optie wil ik overigens niet maken.
Groeten Jan-Willem
Edit: vergeten link: http://www.tymphany.com/datasheet/subna ... ty=sw&li=6
Daarnaast nog een vraag: welke XXLS moet ik nemen van bovenstaande 12" voor een Gesloten kast, een BR en welke voor Tl (had begrepen dat je dezelfde woofer kon gebruiken voor TL als voor Gesloten) Ik moet dit weten zodat ik simulaties uit kan voeren.
Wat is btw de toegevoegde waarde van een passiefe XXLS erbij? Heeft iemand daar info over? (weet er al een klein beetje vanaf)
Deze laatste optie wil ik overigens niet maken.
Groeten Jan-Willem
2 meter is inderdaad te kort om een afstemming van 17 Hz te halen.. aan de 4 meter kom je zeker dan!Henkjan schreef:17Hz met een lengte van een dikke 2m![]()
ik had toch 2 maal zo lang verwacht
![]()
formule: 1/4 x C/L , dus, 1/4 x 300/260 dan kom je op 28 Hz. http://home.zonnet.nl/chiararomee/diy/weetjes.htm
neem je 20 Hz als uitgangspunt heb je een lengte nodig van:
1/4*300/L=20 L= 3,75 meter
mvg,
Montana
Type Number: 830845 Gesloten/TlJan-Willem schreef:Ik heb geen twijfel meer, ga zeker weten voor de XXLS 12, (heb ook nog wat geld tegoed van m'n moeder, zoals sommigen hier op het forum weten).
Edit: vergeten link: http://www.tymphany.com/datasheet/subna ... ty=sw&li=6
Daarnaast nog een vraag: welke XXLS moet ik nemen van bovenstaande 12" voor een Gesloten kast, een BR en welke voor Tl (had begrepen dat je dezelfde woofer kon gebruiken voor TL als voor Gesloten) Ik moet dit weten zodat ik simulaties uit kan voeren.
Groeten Jan-Willem
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=30
Met watvoor programma simuleer jij Tl's dan?
Moet je niet leren?
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
En voor welke kast is dit? Het lijkt erop trouwens dat het geen TL word, veels te grootMontana schreef:Type Number: 830845 Gesloten/TlJan-Willem schreef:Ik heb geen twijfel meer, ga zeker weten voor de XXLS 12, (heb ook nog wat geld tegoed van m'n moeder, zoals sommigen hier op het forum weten).
Edit: vergeten link: http://www.tymphany.com/datasheet/subna ... ty=sw&li=6
Daarnaast nog een vraag: welke XXLS moet ik nemen van bovenstaande 12" voor een Gesloten kast, een BR en welke voor Tl (had begrepen dat je dezelfde woofer kon gebruiken voor TL als voor Gesloten) Ik moet dit weten zodat ik simulaties uit kan voeren.
Groeten Jan-Willem
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=30
Met watvoor programma simuleer jij Tl's dan?
Moet je niet leren?
edit: wiskunde ken ik aardig, en scheikunde leer ik nog wel
Dat riep ik ook al op pagina 1.Montana schreef:neem je 20 Hz als uitgangspunt heb je een lengte nodig van:
1/4*300/L=20 L= 3,75 meter
Als je voor Tl gaat blijkt de afstemming met een lage qts een grotere bandbreedte op te leveren. De mogelijkheden dat je dan een kleine afwijking in de pijp met wat demping materiaal kunt bijsturen lijken dan wat groter in eerste instantie.
Afhankelijk van de tapering zit ik in een eerste verkennig op een pijp van 3.04 meter tot 4.26. Daar komt een kast bij van zo'n 200 liter.
Dit is slechts een eerste verkenning.
Overigens lijkt een dipool niet echt ideaal voor een kleine slaapkamer. (Tenzij je in een paleis slaapsuite woont natuurlijk)
Wat een paternalistisch forumpje he? Maar goed bedoeld hoor. Ik zou unibox en mathcad ff binnen halen. En als je ze niet kunt vinden mail je mij maar .. na je examenJan-Willem schreef:En voor welke kast is dit? Het lijkt erop trouwens dat het geen TL word, veels te grootMontana schreef:Met watvoor programma simuleer jij Tl's dan?
Moet je niet leren?
edit: wiskunde ken ik aardig, en scheikunde leer ik nog wel(DIT is veel leuker
)
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
King werkt met inches, dus die grote maten stemmen inderdaad overeen.bartsegers schreef:wat kan King zeggen over de tL?
[ img ]http://img220.imageshack.us/img220/9792/tabel5zb.jpg[ /img ]
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
klopt, eventjes niet aan gedacht.
de Caad TL komt met een 115 inch lengte.
Echter als ik een sterkere / minder sterke tapering toepast verandert de lengte niet. Volgens King wel.
Met het tabelletje van King, zou het haalbaar moeten zijn, binnen een 120 inch lengte de 20 hz te halen.
Maar is dit eigenlijk wenselijk? wat is er mis met bv een 25 hz etc.
Natuurlijk volledig afhankelijk van wat de topicstarter wilt.
EDIT.
heb een fout gemaakt in caad
de TL hiervoor geplaatst is een 30 hz TL.
Met 20 HZ, komt er inderdaad een langere uit. (+/- 180) x2 )
Sorry.
de Caad TL komt met een 115 inch lengte.
Echter als ik een sterkere / minder sterke tapering toepast verandert de lengte niet. Volgens King wel.
Met het tabelletje van King, zou het haalbaar moeten zijn, binnen een 120 inch lengte de 20 hz te halen.
Maar is dit eigenlijk wenselijk? wat is er mis met bv een 25 hz etc.
Natuurlijk volledig afhankelijk van wat de topicstarter wilt.
EDIT.
heb een fout gemaakt in caad
de TL hiervoor geplaatst is een 30 hz TL.
Met 20 HZ, komt er inderdaad een langere uit. (+/- 180) x2 )
Sorry.
- Jan-Willem
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
- Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
- Contacteer:
Bedankt Bart, voor je grafieken, er is een Peerless XXLS die is ontworpen voor bas reflexMontana schreef:De peerless resoneert onder 21 Hz.. De Tl zou daarop afgestemt moeten worden. Tl wordt echter te groot gevonden! Dan blijft bass reflex en gesloten over. Bas reflex met deze peerless werkt niet zo lekker, omdat hij ontworpen is om in een gesloten kast te zitten.
mvg,
Montana
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond



