Subwoofer (sta voor alles open)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Wat voor kast moet ik voor m'n sub maken?

bass-reflex
6
35%
TL
8
47%
Push-pull
1
6%
compound
2
12%
 
Totaal aantal stemmen: 17

Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Als ik de sub in het midden van mijn kamer zet en er op ga zitten hoor ik nauwelijks laag.. Parameters lijken me ok.. Woofers die geschikt zijn voor gesloten zijn dat meestal ook voor Tl.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

is de SLS-12 van peerless niks?
met een 80 euro per unit is hij netjes budget geprijsd.

ik gooi hem zometeen eens in Caad 3.0
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

bartsegers schreef:
is de SLS-12 van peerless niks?
met een 80 euro per unit is hij netjes budget geprijsd.

ik gooi hem zometeen eens in Caad 3.0
Dank u 8) Dit is inderddaad een goede optie, strax is ff alle parameters vergelijken.
@ montana, als dat waar is baal ik wel, dan moet ik hem in het zicht hebben
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

32 hertz TL. met een verloop factor van 1,5.


Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Geen 20 Hz op -3 dB met die Tl :wink:

Past de xxls 12 niet ook in een Tl? Dan kom je wel op een lang kanaal uit!

Staat je bank tegen een muur Jan?
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Montana schreef:
Geen 20 Hz op -3 dB met die Tl :wink:

Past de xxls 12 niet ook in een Tl? Dan kom je wel op een lang kanaal uit!

Staat je bank tegen een muur Jan?
Hoe weet je dat hij die 20Hz met -3dB niet haalt? Ja 1 bank staat tegen een muur aan, je bedoelt dat ik dan de TL via de muur kan verlengen?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

xxls12.
TL op 17 hz afgestemd.
oppervlak ratio is 2,5.
Iemand met mathcad, die daar een plotje van kan "trekken" ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

17 Hz is wel superlaag.. Je zou die plot es moeten vergelijken met die van een 20 Hz afstemming. Lijkt me wel een ultieme sub :lol:

@Jan: Een Tl verlengen met behulp van de muur is niet zo handig. Wanneer je de sub tegen de muur aanzet heb je veel meer "geluid" Hoe lager de tonen komen des te opvallender dit is. De beste plaats voor een sub is natuurlijk aan de muur waar je frontspeakers ook staan. Als je je bank wil laten trillen zou je daar ook andere trukjes voor kunnen verzinnen. Je kan zelf een systeem maken, door de spreekspoel van de woofer aan de bank vast te schroeven ofzoiets 8)

Zou trouwens best kunnen zijn dat de ruimte onder de bank als een soort resonantieklankkast gaat werken en er wat extra sublaag te horen, voelen is.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Hij wordt dan alleen wat dieper. Die opoffering zou ik wel maken 31hz of 17hz ik zou het wel weten. Als hij toch onder de bank komt te liggen zou ik voor de xxls gaan
Art
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 07 apr 2006, 19:18
Locatie: Haaglanden

Bericht door Art »

Met 4 of 8 stuks peerless XXLS als dipole kom je bij een gemiddeld formaat ruimte ook wel 'n end.
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Art schreef:
Met 4 of 8 stuks peerless XXLS als dipole kom je bij een gemiddeld formaat ruimte ook wel 'n end.
Pfff zo rijk ben ik niet :shock:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

17Hz met een lengte van een dikke 2m :shock: :?: ik had toch 2 maal zo lang verwacht :roll: :?
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Ik heb geen twijfel meer, ga zeker weten voor de XXLS 12, (heb ook nog wat geld tegoed van m'n moeder, zoals sommigen hier op het forum weten).
Edit: vergeten link: http://www.tymphany.com/datasheet/subna ... ty=sw&li=6
Daarnaast nog een vraag: welke XXLS moet ik nemen van bovenstaande 12" voor een Gesloten kast, een BR en welke voor Tl (had begrepen dat je dezelfde woofer kon gebruiken voor TL als voor Gesloten) Ik moet dit weten zodat ik simulaties uit kan voeren.
Wat is btw de toegevoegde waarde van een passiefe XXLS erbij? Heeft iemand daar info over? (weet er al een klein beetje vanaf)
Deze laatste optie wil ik overigens niet maken.
Groeten Jan-Willem
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Henkjan schreef:
17Hz met een lengte van een dikke 2m :shock: :?: ik had toch 2 maal zo lang verwacht :roll: :?
2 meter is inderdaad te kort om een afstemming van 17 Hz te halen.. aan de 4 meter kom je zeker dan!

formule: 1/4 x C/L , dus, 1/4 x 300/260 dan kom je op 28 Hz. http://home.zonnet.nl/chiararomee/diy/weetjes.htm

neem je 20 Hz als uitgangspunt heb je een lengte nodig van:

1/4*300/L=20 L= 3,75 meter

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Jan-Willem schreef:
Ik heb geen twijfel meer, ga zeker weten voor de XXLS 12, (heb ook nog wat geld tegoed van m'n moeder, zoals sommigen hier op het forum weten).
Edit: vergeten link: http://www.tymphany.com/datasheet/subna ... ty=sw&li=6
Daarnaast nog een vraag: welke XXLS moet ik nemen van bovenstaande 12" voor een Gesloten kast, een BR en welke voor Tl (had begrepen dat je dezelfde woofer kon gebruiken voor TL als voor Gesloten) Ik moet dit weten zodat ik simulaties uit kan voeren.
Groeten Jan-Willem
Type Number: 830845 Gesloten/Tl
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=30

Met watvoor programma simuleer jij Tl's dan?

Moet je niet leren? :wink:
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Montana schreef:
Jan-Willem schreef:
Ik heb geen twijfel meer, ga zeker weten voor de XXLS 12, (heb ook nog wat geld tegoed van m'n moeder, zoals sommigen hier op het forum weten).
Edit: vergeten link: http://www.tymphany.com/datasheet/subna ... ty=sw&li=6
Daarnaast nog een vraag: welke XXLS moet ik nemen van bovenstaande 12" voor een Gesloten kast, een BR en welke voor Tl (had begrepen dat je dezelfde woofer kon gebruiken voor TL als voor Gesloten) Ik moet dit weten zodat ik simulaties uit kan voeren.
Groeten Jan-Willem
Type Number: 830845 Gesloten/Tl
http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=30

Met watvoor programma simuleer jij Tl's dan?

Moet je niet leren? :wink:
En voor welke kast is dit? Het lijkt erop trouwens dat het geen TL word, veels te groot :(
edit: wiskunde ken ik aardig, en scheikunde leer ik nog wel :wink: (DIT is veel leuker :twisted: )
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Montana schreef:
neem je 20 Hz als uitgangspunt heb je een lengte nodig van:

1/4*300/L=20 L= 3,75 meter
Dat riep ik ook al op pagina 1.

Als je voor Tl gaat blijkt de afstemming met een lage qts een grotere bandbreedte op te leveren. De mogelijkheden dat je dan een kleine afwijking in de pijp met wat demping materiaal kunt bijsturen lijken dan wat groter in eerste instantie.
Afhankelijk van de tapering zit ik in een eerste verkennig op een pijp van 3.04 meter tot 4.26. Daar komt een kast bij van zo'n 200 liter.

Dit is slechts een eerste verkenning.

Overigens lijkt een dipool niet echt ideaal voor een kleine slaapkamer. (Tenzij je in een paleis slaapsuite woont natuurlijk)
Art
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 07 apr 2006, 19:18
Locatie: Haaglanden

Bericht door Art »

Aan de (x)xls 10 of 12 heb je een dijk van een 'luidsprekerd'
Heb 'm vaak mogen vergelijken met andere soorten maar heb in de meeste gevallen voor hen gekozen.
Kijk ook even naar de bijzonder mooie Eminence Lab12... ook geen lullig ding, ontworpen in goed overleg met gebruikers.
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Jan-Willem schreef:
Montana schreef:
Met watvoor programma simuleer jij Tl's dan?

Moet je niet leren? :wink:
En voor welke kast is dit? Het lijkt erop trouwens dat het geen TL word, veels te groot :(
edit: wiskunde ken ik aardig, en scheikunde leer ik nog wel :wink: (DIT is veel leuker :twisted: )
Wat een paternalistisch forumpje he? Maar goed bedoeld hoor. Ik zou unibox en mathcad ff binnen halen. En als je ze niet kunt vinden mail je mij maar .. na je examen :twisted:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

wat kan King zeggen over de tL?
Afbeelding

de eerder getekende TL door caad, is puur uit caad komen rollen.
Ik meende dat dit programma alles op de Fs afstemde van de speaker.
(17 hz in dit geval)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

bartsegers schreef:
wat kan King zeggen over de tL?
[ img ]http://img220.imageshack.us/img220/9792/tabel5zb.jpg[ /img ]
King werkt met inches, dus die grote maten stemmen inderdaad overeen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

klopt, eventjes niet aan gedacht.
de Caad TL komt met een 115 inch lengte.

Echter als ik een sterkere / minder sterke tapering toepast verandert de lengte niet. Volgens King wel.

Met het tabelletje van King, zou het haalbaar moeten zijn, binnen een 120 inch lengte de 20 hz te halen.

Maar is dit eigenlijk wenselijk? wat is er mis met bv een 25 hz etc.
Natuurlijk volledig afhankelijk van wat de topicstarter wilt.

EDIT.
heb een fout gemaakt in caad :oops:

de TL hiervoor geplaatst is een 30 hz TL.
Met 20 HZ, komt er inderdaad een langere uit. (+/- 180) x2 )

Sorry.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

De peerless resoneert onder 21 Hz.. De Tl zou daarop afgestemt moeten worden. Tl wordt echter te groot gevonden! Dan blijft bass reflex en gesloten over. Bas reflex met deze peerless werkt niet zo lekker, omdat hij ontworpen is om in een gesloten kast te zitten.

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 06 jan 2006, 20:40
Locatie: Nijeveen (bij Meppel)
Contacteer:

Bericht door Jan-Willem »

Montana schreef:
De peerless resoneert onder 21 Hz.. De Tl zou daarop afgestemt moeten worden. Tl wordt echter te groot gevonden! Dan blijft bass reflex en gesloten over. Bas reflex met deze peerless werkt niet zo lekker, omdat hij ontworpen is om in een gesloten kast te zitten.

mvg,

Montana
Bedankt Bart, voor je grafieken, er is een Peerless XXLS die is ontworpen voor bas reflex :wink: Of heb jij het over de SLS?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

ik heb de TL van caad voor zowel xxls als sls geplaatst.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”