Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door ray5150 »

Yep, je was me een paar seconde voor...Ik zit het net te lezen.

Voorlopige conclusie, je wilde je speakers laten upgraden, wat op zich heel begrijpelijk is, want al op leeftijd.
Je vraagt info op audiofreaks, je gaat naar de originele bouwer (Hepta) om het te laten uitvoeren, ook begrijpelijk want dat is bij merken als BNS en Translator een stuk moeilijker.
De upgrade is niet goed uitgevoerd, en nu moeten wij het feitelijk min of meer oplossen met een absoluut minimum aan info ?

Ik durf bijna niet vragen hoeveel je hebt moeten aftikken voor dit knoeiwerk...zal wel te veel zijn.
Laatst gewijzigd door ray5150 op vr 20 jun 2014, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

Ja en?? Die modificatie heeft dus plaatsgevonden met als gevolg dat ik dit topic gestart ben...

Voegt je antwoord iets toe??
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door ds23man »

Sorry hoor, maar eerst beweer je dat je de bouwer niet wil noemen en dan blijkt dat je er in 2013 op een ander forum een draad over hebt geopend......
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Olaf Analogue »

Ik zou heel snel de oude filters bij hem uit de vuilnisbak halen. Dat is de enige referentie die je hebt naar een juist filter voor jouw systeem, gooi nooit gelijk je oude filters weg voordat je honderd procent overtuigd bent van de nieuwe filter.

Edit :Hhhmmm.... Ik lees net dat terug halen niet meer kan
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

ds23man schreef:
Sorry hoor, maar eerst beweer je dat je de bouwer niet wil noemen en dan blijkt dat je er in 2013 op een ander forum een draad over hebt geopend......
Zucht... toen vroeg ik expliciet om de ervaring met de bouwer inzake modificaties (dat is wat anders dan hier schreeuwen dat het filter er maar in elkaar geprutst uitziet... daar wil IK niet aan meedoen!) De kans bestaat dat er gebasht gaat worden en daar ging ik veiligheidshalve maar even van uit, wat helaas klopte...

Mijn vragen zijn helder (en het enige is dat ik daar een antwoord op wil, meer niet/ minder ook niet)

:wink:
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door CoenvanDongen »

Even een andere optie:
Als het geluid er op voorruit gegaan is. En alleen het laag wat minder punchie klinkt....

Wat houdt je tegen om een mooi strakke gesloten subwoofer erbij te bouwen. Puur voor ondersteuning :D
Dan behoudt je het mooie geluid.. en heb je een leuke hobby voor de eerst volgende paar weken en wij kunnen meegenieten van de bouw en advies geven. Je kan een actieve sub mooi afregelen naar jouw smaak.
Op speakerland.nl staan een paar mooie pakketjes.
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

Olaf Markus schreef:
Ik zou heel snel de oude filters bij hem uit de vuilnisbak halen. Dat is de enige referentie die je hebt naar een juist filter voor jouw systeem, gooi nooit gelijk je oude filters weg voordat je honderd procent overtuigd bent van de nieuwe filter.

Edit :Hhhmmm.... Ik lees net dat terug halen niet meer kan
dat is inderdaad jammer, het enige is dat ik de bouwer expliciet vraag of hij het oude schema nog heeft en waar de verschillen met het nieuwe filter precies in zitten...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door ds23man »

Vhond schreef:
ds23man schreef:
Sorry hoor, maar eerst beweer je dat je de bouwer niet wil noemen en dan blijkt dat je er in 2013 op een ander forum een draad over hebt geopend......
Zucht... toen vroeg ik expliciet om de ervaring met de bouwer inzake modificaties (dat is wat anders dan hier schreeuwen dat het filter er maar in elkaar geprutst uitziet... daar wil IK niet aan meedoen!) De kans bestaat dat er gebasht gaat worden en daar ging ik veiligheidshalve maar even van uit, wat helaas klopte...

Mijn vragen zijn helder (en het enige is dat ik daar een antwoord op wil, meer niet/ minder ook niet)

:wink:
Ik zie het toch wat anders:

Je komt hier met de vraag: mijn brommer houdt in, waar ligt dat aan. En dan geef je alleen een detailfoto van je uitlaat....
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door CoenvanDongen »

Er ligt bij hepta toch ergens wel een filterschema in een kast? Of deden ze dat vroeger uit hun hoofd?
Het filter zoals hij nu is kan je wel uittekenen.
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

ray5150 schreef:

Voorlopige conclusie, je wilde je speakers laten upgraden, wat op zich heel begrijpelijk is, want al op leeftijd.
Je vraagt info op audiofreaks, je gaat naar de originele bouwer om het te laten uitvoeren, ook begrijpelijk want dat is bij merken als BNS en Translator een stuk moeilijker.
De upgrade is niet goed uitgevoerd, en nu moeten wij het feitelijk min of meer oplossen met een absoluut minimum aan info ?

Ik durf bijna niet vragen hoeveel je hebt moeten aftikken voor dit knoeiwerk...zal wel te veel zijn.
Knoeiwerk zijn jouw woorden, niet de mijne (en je zal wel een reden hebben om dat te zeggen), maar het is niet zo dat ik geheel ontevreden ben over de modificatie (lees de nuances...)

Over het voelbare laag/ punch in het laag ben ik minder tevreden. Dat is mijn vraag voor dit topic en ik vraag niemand het op te lossen als wel mee te denken hoe dat weer wat meer te krijgen. Dit omdat ik zelf minder verstand heb over luidsprekerfiltertechniek en ik hoop dat mensen adviezen/suggesties hebben zodat ik wat meer begrijp en beslagen ten ijs ben als ik met de bouwer contact zoek (want dat ga ik echt nog wel doen).

:proost:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Olaf Analogue »

Ook ik vind het knoeiwerk om heel eerlijk te wezen maar begrijp dat we je willen helpen maar gewoon meer informatie nodig hebben.
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

CoenvanDongen schreef:
Er ligt bij hepta toch ergens wel een filterschema in een kast? Of deden ze dat vroeger uit hun hoofd?
Het filter zoals hij nu is kan je wel uittekenen.
Ik vermoed dat er nog wel een schema van moet zijn (is geen natte vingerwerk), bedankt voor je meedenken en misschien moet ik wel concluderen dat een aanvullende subwoofer nodig is?

Ik zat zelf eerst te denken aan een aanpassing in het filter (of dat nou het 'zachter zetten' van de midtoner is of wat aanpassen in de combinatie van spoel en condensator in de signaalweg naar de woofer eventueel aangevuld met meer of minder isolatie van de kast)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door ds23man »

Gokje: is er wat aan je uitlaat veranderd? :mrgreen:

Daarmee bedoel ik het dempingsmateriaal in je transmissionline.....
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

Olaf Markus schreef:
Ook ik vind het knoeiwerk om heel eerlijk te wezen maar begrijp dat we je willen helpen maar gewoon meer informatie nodig hebben.
Gaat het dan om de uitvoering (lijmen), de componenten??

Wat zou jij anders gedaan hebben?
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

ds23man schreef:
Gokje: is er wat aan je uitlaat veranderd? :mrgreen:

Daarmee bedoel ik het dempingsmateriaal in je transmissionline.....
Nee aan de isolatie is niks veranderd.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Olaf Analogue »

Ik had het veel netter en degelijker opgebouwd, ik had alleen mkp condensatoren gebruikt dus geen combinatie met elco,s. En ik had een spoel in serie met de bas speaker die zeker geen hogere gelijkstroom weerstand had dan het origineel. Je kunt voor een 100 a 120 euro twee hele mooie filters bouwen voor deze luidsprekers.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door CoenvanDongen »

Vhond schreef:

Ik vermoed dat er nog wel een schema van moet zijn (is geen natte vingerwerk), bedankt voor je meedenken en misschien moet ik wel concluderen dat een aanvullende subwoofer nodig is?
Sterker nog ik lees op een ander forum dat dit model er ook is geweest als zelfbouw model.
Dan is er vast wel iemand met het schema. Misschien zijn de speakers die er in zitten ook wel bekend hier en kan er met een simulatie programma gekeken worden of het filter natte vinger werk is of niet.
Volgens mij zaten er kef drivers in niet?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Olaf Analogue »

Voor zulke luidsprekers is een subwoofer overbodig.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door CoenvanDongen »

Olaf Markus schreef:
Ik had het veel netter en degelijker opgebouwd, ik had alleen mkp condensatoren gebruikt dus geen combinatie met elco,s. En ik had een spoel in serie met de bas speaker die zeker geen hogere gelijkstroom weerstand had dan het origineel. Je kunt voor een 100 a 120 euro twee hele mooie filters bouwen voor deze luidsprekers.
Ja exclusief uurloon dan. Wordt dan wel erg duur om je speakers te laten modificeren. Buiten dat het voor het oog niet zo mooi is denk ik dat dit wel hetgeen is wat je krijgt voor een schappelijke prijs. Als ik in een speaker van 12.000 euro ga kijken vind ik waarschijnlijk ook een rukfilter. Zo gaat dat toch gewoon in de audio wereld?

Als je het echt goed wil doen, moet je het zelf doen..
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

Olaf Markus schreef:
Ik had het veel netter en degelijker opgebouwd, ik had alleen mkp condensatoren gebruikt dus geen combinatie met elco,s. En ik had een spoel in serie met de bas speaker die zeker geen hogere gelijkstroom weerstand had dan het origineel. Je kunt voor een 100 a 120 euro twee hele mooie filters bouwen voor deze luidsprekers.
Ok , bedankt voor je antwoord.

Wat bedoel je precies met
En ik had een spoel in serie met de bas speaker die zeker geen hogere gelijkstroom weerstand had dan het origineel.
?

Ik weet niet wat het origineel was, maar zeg je dit op basis van mijn informatie over de mindere punch in het laag?
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

CoenvanDongen schreef:
Vhond schreef:

Ik vermoed dat er nog wel een schema van moet zijn (is geen natte vingerwerk), bedankt voor je meedenken en misschien moet ik wel concluderen dat een aanvullende subwoofer nodig is?
Sterker nog ik lees op een ander forum dat dit model er ook is geweest als zelfbouw model.
Dan is er vast wel iemand met het schema. Misschien zijn de speakers die er in zitten ook wel bekend hier en kan er met een simulatie programma gekeken worden of het filter natte vinger werk is of niet.
Volgens mij zaten er kef drivers in niet?
De woofer is een KEF B200 SP1039:

http://www.kef.com/uploads/files/en/kef ... SP1039.pdf

De midtoner en de hogetoner weet ik niet precies (ik geloof dat de bouwer het had over dat de midtoner gemaakt is door een niet meer bestaande Spaanse fabrikant...)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door ray5150 »

Vhond schreef:
Knoeiwerk zijn jouw woorden, niet de mijne (en je zal wel een reden hebben om dat te zeggen), maar het is niet zo dat ik geheel ontevreden ben over de modificatie (lees de nuances...)
Klopt, dat zijn mijn woorden, daar sta ik ook helemaal achter. Ik plaatste niet voor niks een paar foto's van Tony Gee ter vergelijking. daaraan zie je dat er zorg en aandacht aan is besteed. (http://www.humblehomemadehifi.com/upgrade.html zit daar trouwens ook in de buurt... :wink: ) het is helemaal niet mijn bedoeling om het merk (Hepta) of de bouwer / eigenaar te bashen. de foto's spreken al voor zichzelf, die zeggen dat het niks mocht kosten, en dat het zo snel mogelijk klaar moest.

laat ik het anders stellen, als je bij de garage je lekke auto-uitlaat laat repareren, en je krijgt hem terug met plakband, tyraps, en ijzerdraad aan elkaar, ipv een nieuw stuk er netjes tussen gelast. is het toch ook niet zo vreemd als mensen dat voor broddelwerk uitmaken ? begrijp je me nu wat beter ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door ds23man »

Vhond schreef:
ds23man schreef:
Gokje: is er wat aan je uitlaat veranderd? :mrgreen:

Daarmee bedoel ik het dempingsmateriaal in je transmissionline.....
Nee aan de isolatie is niks veranderd.
Wat voor dempingsmateriaal zit er eigenlijk in?

:foto:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Olaf Analogue »

Het zou mooi wezen als je het totale filter op de foto zou zetten, zoals ik in een eerdere post aangaf vermoed ik dat het originele filter een kernspoel met een lage gelijkstroom weerstand in serie met de woofer had terwijl ik de indruk heb dat de "bouwer" luchtspoelen met een hogere gelijkstroom weerstand heeft toegepast.
Dit wordt pas duidelijk bij een totaal plaatje van het filter.
Vhond
Berichten: 218
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Bericht door Vhond »

Het filter zit achter de midtoner en is door de beperking van het gat moeilijk te fotograferen.

ik kan kijken of ik een betere foto kan maken...
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”