Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
En voor degene die niet met buizen willen werken kwam ik nog onderstaande tegen.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Een ontwerpje als van b-force vraagt eigenlijk om een compactronbuisje (12 polig voetje).
De 6K11 / 6Q11 zou heel geschikt zijn, met twee ECC83's voor de spanningsversterking en een ECC82 als kathodevolger.
Heb je toch maar 1 buis per kanaal!
groet,
Aat
De 6K11 / 6Q11 zou heel geschikt zijn, met twee ECC83's voor de spanningsversterking en een ECC82 als kathodevolger.
Heb je toch maar 1 buis per kanaal!
groet,
Aat
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Hier weer een update.
Veel plezier ermee
@Aat
Interessant buisjes!!!
Die houden we even in gedachte.
Hoewel ze ook een beetje makkelijk te krijgen moeten zijn.
Veel plezier ermee
@Aat
Interessant buisjes!!!
Die houden we even in gedachte.
Hoewel ze ook een beetje makkelijk te krijgen moeten zijn.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Op papier een prima schakeling maar ik ben bang dat deze in de praktijk lastig stabiel te krijgen is, bij hoge frequenties gaat de tegenkoppeling richting de 60dB en dat vraagt om problemen. Het lijkt me een goed idee om de totale gain vanaf 2KHz te temeperen met 6dB/octaaf, nadeel is misschien dat de nauwkeurigheid van de RIAA wat minder is.b_force schreef:Hier weer een update.
Veel plezier ermee
@Aat
Interessant buisjes!!!
Die houden we even in gedachte.
Hoewel ze ook een beetje makkelijk te krijgen moeten zijn.
Waarom R5 zo'n hoge waarde? een rooster stop weerstandje van 1K lijkt me prima.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Heren tot zover enorm bedankt. Maar we zijn er nog niet lees ik.
Ik ben al bezig om onderdelen bij elkaar te sprokkelen.
Nu zie ik dat de gloei op pen 5 en 9 zit.
En dat het DC moet zijn.
Hoe krijg ik een mooie stille 12,6 volt op de buizen?
Ik ben al bezig om onderdelen bij elkaar te sprokkelen.
Nu zie ik dat de gloei op pen 5 en 9 zit.
En dat het DC moet zijn.
Hoe krijg ik een mooie stille 12,6 volt op de buizen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Met een mooie regelaar Theo. Hier staat nog LM350, heb zelf de LM1084 gebruikt (5A). Heeft dezelfde pinbezetting en instelling.
Printje ziet er zo uit:
Printje ziet er zo uit:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Mooi Barry.
Heb je er nog eentje over?
Ik heb 2 keer 12AX7 en 12AU7 liggen.
Ik wou eigenlijk met deze buisjes iets gaan maken.
Heb je er nog eentje over?
Ik heb 2 keer 12AX7 en 12AU7 liggen.
Ik wou eigenlijk met deze buisjes iets gaan maken.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Dan kun jet beste de 12AX7 gebruiken voor de gain trappen en de 12AU7 voor de kathodevolger.TheoK schreef:Mooi Barry.
Heb je er nog eentje over?
Ik heb 2 keer 12AX7 en 12AU7 liggen.
Ik wou eigenlijk met deze buisjes iets gaan maken.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Waarom R5 niet zo'n hoge waarde?Mr Tube schreef:Op papier een prima schakeling maar ik ben bang dat deze in de praktijk lastig stabiel te krijgen is, bij hoge frequenties gaat de tegenkoppeling richting de 60dB en dat vraagt om problemen. Het lijkt me een goed idee om de totale gain vanaf 2KHz te temeperen met 6dB/octaaf, nadeel is misschien dat de nauwkeurigheid van de RIAA wat minder is.b_force schreef:Hier weer een update.
Veel plezier ermee
@Aat
Interessant buisjes!!!
Die houden we even in gedachte.
Hoewel ze ook een beetje makkelijk te krijgen moeten zijn.
Waarom R5 zo'n hoge waarde? een rooster stop weerstandje van 1K lijkt me prima.
Kantelpunt ligt daar op ruim 40kHz (meen ik uit het hoofd).
Goed genoeg om zo hoogfrequente rommel een beetje weg te halen en toch je bandbreedte te houden.
(persoonlijk zou ik nog een ferrietje of spoeltje in serie zetten)
Wat betreft de tegenkoppeling doe je daar niet veel aan.
Dat krijg je als je een RIAA actief gaat corrigeren.
Normaliter is dat volgens mij niet zo'n probleem
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Hieronder zeer goed klinkend ontwerp voor 12ax7 eventueel 3de buistrap 12au7.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Die heb ik jaren geleden een keer gebouwd, op dit moment nog steeds in gebruik bij kennissen.koifarm schreef:Hieronder zeer goed klinkend ontwerp voor 12ax7 eventueel 3de buistrap 12au7.
zeer transparant geluidsbeeld en geen enkele stress in het hoog, dit ontwerp kan ik warm aanbevelen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Moet ik thuis even kijken Theo, kom ik op terug.TheoK schreef:Mooi Barry.
Heb je er nog eentje over?
Ik heb 2 keer 12AX7 en 12AU7 liggen.
Ik wou eigenlijk met deze buisjes iets gaan maken.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Dat Yacin geval ziet er heel behoorlijk uit.Wel wat overdreven, 1% weerstanden bij een filter die deels van de buiseigenschappen afhangt (die zijn wel meer dan 1% onzeker).En 3,3µF aan de uitgang,1µ is wel zat.
Buizen best op gelijkstroom gloeien, 12,6V tussen pin 4 en 5.Pin 9 leeg laten.Ook hier een goed afgevlakte voeding nodig.
Anne
Buizen best op gelijkstroom gloeien, 12,6V tussen pin 4 en 5.Pin 9 leeg laten.Ook hier een goed afgevlakte voeding nodig.
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Waarom niet gewoon deze:
Al lang geleden ontworpen en nog niet gebouwd. Ik was er aan begonnen, maar door tijdgebrek nog niet afgebouwd.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
NOG een extra buisRobertD schreef:Waarom niet gewoon deze: Al lang geleden ontworpen en nog niet gebouwd. Ik was er aan begonnen, maar door tijdgebrek nog niet afgebouwd.
Passief kan idd ook, ik heb daar al een ontwerpje staan ergens hier op het forum
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Tja idd,heb je een buis meer nodigRobertD schreef:Waarom niet gewoon deze
En Theo zegt de buizen voor die Yaqin te hebben,al bij al dan niet zo'n gekke keus.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 22 apr 2014, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
De voeding voor het gemodificeerde yaqin ontwerp is zeer eenvoudig.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Dan zullen de aansluitingen wel zo bedoeld zijn.
Anne
Anne
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Ik ga het ontwerp waar Ronny mee kwam proberen.
Maar nu even niet. Ligt gestrekt plat op bed met een pittige bronchitis.
Gister bij de doktorie geweest en heb een antibiotica gekregen.
Fijn al die vieze groene klodders in je luchtwegen.
Maar nu even niet. Ligt gestrekt plat op bed met een pittige bronchitis.
Gister bij de doktorie geweest en heb een antibiotica gekregen.
Fijn al die vieze groene klodders in je luchtwegen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Aj, klinkt niet best, beterschap Theo. Heb geen printjes meer, wil er nog wel een paar bijbestellen. Kan er gelijk een modificatie op (snubber over de gelijkrichter). Dus als je even geduld hebt..
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Voor als je je iets beter voelt.
Het hele verhaal,
http://homepage.ntlworld.com/lez/Yaqin% ... MS-22B.pdf
Het hele verhaal,
http://homepage.ntlworld.com/lez/Yaqin% ... MS-22B.pdf
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Bedankt Barry. Bestel maar een printje.Barry2001 schreef:Aj, klinkt niet best, beterschap Theo. Heb geen printjes meer, wil er nog wel een paar bijbestellen. Kan er gelijk een modificatie op (snubber over de gelijkrichter). Dus als je even geduld hebt..
Misschien zijn er nog wel meer liefhebbers voor.
Ronny Ik zal het doorlezen.
Bart bedankt voor de moeite die je hebt gedaan.
Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83
Zijn dat printjes voor de gloeispanning van de buis?TheoK schreef:Bedankt Barry. Bestel maar een printje.Barry2001 schreef:Aj, klinkt niet best, beterschap Theo. Heb geen printjes meer, wil er nog wel een paar bijbestellen. Kan er gelijk een modificatie op (snubber over de gelijkrichter). Dus als je even geduld hebt..
Misschien zijn er nog wel meer liefhebbers voor.
