Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door nl3prc »

En voor degene die niet met buizen willen werken kwam ik nog onderstaande tegen.
Bijlagen
nl-3403_1van4.JPG
nl-3403_2van4.JPG
nl-3403_3van4.JPG
nl-3403_4van4.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door AatV »

Een ontwerpje als van b-force vraagt eigenlijk om een compactronbuisje (12 polig voetje).
De 6K11 / 6Q11 zou heel geschikt zijn, met twee ECC83's voor de spanningsversterking en een ECC82 als kathodevolger.
Heb je toch maar 1 buis per kanaal!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door b_force »

Hier weer een update.
Veel plezier ermee ;)

@Aat
Interessant buisjes!!!
Die houden we even in gedachte.
Hoewel ze ook een beetje makkelijk te krijgen moeten zijn.
Bijlagen
RIAA pre V4.png
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Mr Tube »

b_force schreef:
Hier weer een update.
Veel plezier ermee ;)

@Aat
Interessant buisjes!!!
Die houden we even in gedachte.
Hoewel ze ook een beetje makkelijk te krijgen moeten zijn.
Op papier een prima schakeling maar ik ben bang dat deze in de praktijk lastig stabiel te krijgen is, bij hoge frequenties gaat de tegenkoppeling richting de 60dB en dat vraagt om problemen. Het lijkt me een goed idee om de totale gain vanaf 2KHz te temeperen met 6dB/octaaf, nadeel is misschien dat de nauwkeurigheid van de RIAA wat minder is.

Waarom R5 zo'n hoge waarde? een rooster stop weerstandje van 1K lijkt me prima.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Heren tot zover enorm bedankt. Maar we zijn er nog niet lees ik.
Ik ben al bezig om onderdelen bij elkaar te sprokkelen.
Nu zie ik dat de gloei op pen 5 en 9 zit.
En dat het DC moet zijn.
Hoe krijg ik een mooie stille 12,6 volt op de buizen?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Barry2001 »

Met een mooie regelaar Theo. Hier staat nog LM350, heb zelf de LM1084 gebruikt (5A). Heeft dezelfde pinbezetting en instelling.
FilaSupply_schema.~bmp.png
Printje ziet er zo uit:
DSC00789.jpg
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Mooi Barry.
Heb je er nog eentje over?
Ik heb 2 keer 12AX7 en 12AU7 liggen.
Ik wou eigenlijk met deze buisjes iets gaan maken.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Mr Tube »

TheoK schreef:
Mooi Barry.
Heb je er nog eentje over?
Ik heb 2 keer 12AX7 en 12AU7 liggen.
Ik wou eigenlijk met deze buisjes iets gaan maken.
Dan kun jet beste de 12AX7 gebruiken voor de gain trappen en de 12AU7 voor de kathodevolger.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door b_force »

Mr Tube schreef:
b_force schreef:
Hier weer een update.
Veel plezier ermee ;)

@Aat
Interessant buisjes!!!
Die houden we even in gedachte.
Hoewel ze ook een beetje makkelijk te krijgen moeten zijn.
Op papier een prima schakeling maar ik ben bang dat deze in de praktijk lastig stabiel te krijgen is, bij hoge frequenties gaat de tegenkoppeling richting de 60dB en dat vraagt om problemen. Het lijkt me een goed idee om de totale gain vanaf 2KHz te temeperen met 6dB/octaaf, nadeel is misschien dat de nauwkeurigheid van de RIAA wat minder is.

Waarom R5 zo'n hoge waarde? een rooster stop weerstandje van 1K lijkt me prima.
Waarom R5 niet zo'n hoge waarde?
Kantelpunt ligt daar op ruim 40kHz (meen ik uit het hoofd).
Goed genoeg om zo hoogfrequente rommel een beetje weg te halen en toch je bandbreedte te houden.
(persoonlijk zou ik nog een ferrietje of spoeltje in serie zetten)

Wat betreft de tegenkoppeling doe je daar niet veel aan.
Dat krijg je als je een RIAA actief gaat corrigeren.
Normaliter is dat volgens mij niet zo'n probleem
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door koifarm »

Hieronder zeer goed klinkend ontwerp voor 12ax7 eventueel 3de buistrap 12au7.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Ronny bedankt.
Keuze genoeg nu.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Mr Tube »

koifarm schreef:
Hieronder zeer goed klinkend ontwerp voor 12ax7 eventueel 3de buistrap 12au7.
Die heb ik jaren geleden een keer gebouwd, op dit moment nog steeds in gebruik bij kennissen.
zeer transparant geluidsbeeld en geen enkele stress in het hoog, dit ontwerp kan ik warm aanbevelen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Barry2001 »

TheoK schreef:
Mooi Barry.
Heb je er nog eentje over?
Ik heb 2 keer 12AX7 en 12AU7 liggen.
Ik wou eigenlijk met deze buisjes iets gaan maken.
Moet ik thuis even kijken Theo, kom ik op terug.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Ah!buis »

Dat Yacin geval ziet er heel behoorlijk uit.Wel wat overdreven, 1% weerstanden bij een filter die deels van de buiseigenschappen afhangt (die zijn wel meer dan 1% onzeker).En 3,3µF aan de uitgang,1µ is wel zat.
Buizen best op gelijkstroom gloeien, 12,6V tussen pin 4 en 5.Pin 9 leeg laten.Ook hier een goed afgevlakte voeding nodig.
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door RobertD »

Waarom niet gewoon deze:
Phono-Anne.jpg
Al lang geleden ontworpen en nog niet gebouwd. Ik was er aan begonnen, maar door tijdgebrek nog niet afgebouwd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door b_force »

RobertD schreef:
Waarom niet gewoon deze:
Phono-Anne.jpg
Al lang geleden ontworpen en nog niet gebouwd. Ik was er aan begonnen, maar door tijdgebrek nog niet afgebouwd.
NOG een extra buis :lol:

Passief kan idd ook, ik heb daar al een ontwerpje staan ergens hier op het forum
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Ah!buis »

RobertD schreef:
Waarom niet gewoon deze
Tja idd,heb je een buis meer nodig :( .Daarom was ik het met de E88CC verder gaan uitzoeken,versterkt meer in zo'n schakeling door z'n grote steilheid.En nu heb ik de prijzen gezien die er tegenwoordig voor die buis gevraagd wordt :shock: .
En Theo zegt de buizen voor die Yaqin te hebben,al bij al dan niet zo'n gekke keus.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 22 apr 2014, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door koifarm »

De voeding voor het gemodificeerde yaqin ontwerp is zeer eenvoudig.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Ah!buis »

Dan zullen de aansluitingen wel zo bedoeld zijn.
Anne
Bijlagen
vvv.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Ik ga het ontwerp waar Ronny mee kwam proberen.
Maar nu even niet. Ligt gestrekt plat op bed met een pittige bronchitis.
Gister bij de doktorie geweest en heb een antibiotica gekregen.
Fijn al die vieze groene klodders in je luchtwegen. :evil:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door democles »

Beterschap,Theo
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Barry2001 »

Aj, klinkt niet best, beterschap Theo. Heb geen printjes meer, wil er nog wel een paar bijbestellen. Kan er gelijk een modificatie op (snubber over de gelijkrichter). Dus als je even geduld hebt..
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door koifarm »

Voor als je je iets beter voelt.
Het hele verhaal,
http://homepage.ntlworld.com/lez/Yaqin% ... MS-22B.pdf
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door TheoK »

Barry2001 schreef:
Aj, klinkt niet best, beterschap Theo. Heb geen printjes meer, wil er nog wel een paar bijbestellen. Kan er gelijk een modificatie op (snubber over de gelijkrichter). Dus als je even geduld hebt..
Bedankt Barry. Bestel maar een printje.
Misschien zijn er nog wel meer liefhebbers voor.

Ronny Ik zal het doorlezen.
Bart bedankt voor de moeite die je hebt gedaan.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Eenvoudige Phonepreamp Met ECC83

Bericht door Zweitse »

TheoK schreef:
Barry2001 schreef:
Aj, klinkt niet best, beterschap Theo. Heb geen printjes meer, wil er nog wel een paar bijbestellen. Kan er gelijk een modificatie op (snubber over de gelijkrichter). Dus als je even geduld hebt..
Bedankt Barry. Bestel maar een printje.
Misschien zijn er nog wel meer liefhebbers voor.
Zijn dat printjes voor de gloeispanning van de buis?
Plaats reactie