vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet

Bericht door JvS »

dre schreef:
Mijn ervaring is dat je met de high pass veel makkelijk een mooie aansluiting krijgt.
we hebben het hier over een passief filter dat voor de speakers komt he? Een filter dat je niet kunt instellen en dat niet specifiek voor de impedantie van de speakers die je eraan hangt gemaakt is. Dus high-pass kan wel po 80Hz ontworpen zijn bij 4ohm, maar je weet helemaal niet wat de impedantie van de speaker is in het laag? .... Dat kan toch nooit goed gaan (ja ok, kan toevallig net wel goed gaan per ongeluk).

Je krijgt dus een of andere onvoorspelbare high-pass filter op die speaker. Hoe kan dat nu beter zijn dan parallel aansluiten?

Volgens mij moet je dat laatste gewoon doen als je een subwoofer high-level wilt aanlsuiten. Gewoon op speakers-b of parallel op dezelfde aansluiting. Daar heeft zowel je versterker als je speakers geen enkele last van.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet

Bericht door JvS »

dre schreef:
Mijn ervaring is dat je met de high pass veel makkelijk een mooie aansluiting krijgt.
we hebben het hier over een passief filter dat voor de speakers komt he? Een filter dat je niet kunt instellen en dat niet specifiek voor de impedantie van de speakers die je eraan hangt gemaakt is. Dus high-pass kan wel po 80Hz ontworpen zijn bij 4ohm, maar je weet helemaal niet wat de impedantie van de speaker is in het laag? .... Dat kan toch nooit goed gaan (ja ok, kan toevallig net wel goed gaan per ongeluk).

Je krijgt dus een of andere onvoorspelbare high-pass filter op die speaker. Hoe kan dat nu beter zijn dan parallel aansluiten?

Volgens mij moet je dat laatste gewoon doen als je een subwoofer high-level wilt aanlsuiten. Gewoon op speakers-b of parallel op dezelfde aansluiting. Daar heeft zowel je versterker als je speakers geen enkele last van.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet

Bericht door JvS »

dre schreef:
Mijn ervaring is dat je met de high pass veel makkelijk een mooie aansluiting krijgt.
we hebben het hier over een passief filter dat voor de speakers komt he? Een filter dat je niet kunt instellen en dat niet specifiek voor de impedantie van de speakers die je eraan hangt gemaakt is. Dus high-pass kan wel po 80Hz ontworpen zijn bij 4ohm, maar je weet helemaal niet wat de impedantie van de speaker is in het laag? .... Dat kan toch nooit goed gaan (ja ok, kan toevallig net wel goed gaan per ongeluk).

Je krijgt dus een of andere onvoorspelbare high-pass filter op die speaker. Hoe kan dat nu beter zijn dan parallel aansluiten?

Volgens mij moet je dat laatste gewoon doen als je een subwoofer high-level wilt aanlsuiten. Gewoon op speakers-b of parallel op dezelfde aansluiting. Daar heeft zowel je versterker als je speakers geen enkele last van.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet

Bericht door Henkjan »

de filtering zit dan toch in de line level uitgang mag ik hopen?
zoals bij deze versterker bv:
http://www.thommessen.com/produkte/prot ... _sw_25.htm
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet

Bericht door Jag »

Henkjan schreef:
de filtering zit dan toch in de line level uitgang mag ik hopen?
zoals bij deze versterker bv:
http://www.thommessen.com/produkte/prot ... _sw_25.htm
Moet je wel een losse power amp hebben. En dan nog is de vraag of het je het op die manier akoestisch kloppend gaat krijgen als je een high pass zet op speakers die uit zichzelf al een laagafval hebben.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet

Bericht door Muug »

ehm, ik kan niet anders dan mezelf herhalen : :think:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet

Bericht door JvS »

Henkjan schreef:
de filtering zit dan toch in de line level uitgang mag ik hopen?
zoals bij deze versterker bv:
http://www.thommessen.com/produkte/prot ... _sw_25.htm
Ik dacht in de topicstart te lezen dat er sprake was van high level input en outputs. En een afwezigheid van sub-out.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: vraag ivm subwoofer die tussen amp en luidsprekers moet

Bericht door JvS »

Henkjan schreef:
de filtering zit dan toch in de line level uitgang mag ik hopen?
zoals bij deze versterker bv:
http://www.thommessen.com/produkte/prot ... _sw_25.htm
Ik dacht in de topicstart te lezen dat er sprake was van high level input en outputs. En een afwezigheid van sub-out.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”