Wat is er beter aan een betere voeding?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Wat is er beter aan een betere voeding?
Je maakt het jezelf niet makkelijk.
Op ebay koop je voor een prikkie hele fraaie printjes daarvoor.
Zomaar een willekeurig voorbeeld :
http://www.ebay.com/itm/Voltage-Regulat ... 1e6d69b7ac
Op ebay koop je voor een prikkie hele fraaie printjes daarvoor.
Zomaar een willekeurig voorbeeld :
http://www.ebay.com/itm/Voltage-Regulat ... 1e6d69b7ac
Dat versterkerprintje heb ik kant en klaar gekocht; de voeding in elkaar knutselen vind ik gewoon leuk; is niet zo mooi en vooral niet zo compact natuurlijk, maar dat geeft niet. Werkt wel. Volgt precies het schema, dan blijf ik het snappen
Over een poosje ga ik eens op zoek naar een dubbele high end zelfbouw voorversterkerprint, waar tegelijk een koptelefoon aan kan en line out. beide met eigen versterkerdeel zeg maar. Ik kan ze hierbij ook wel aan elkaar knopen maar dat is niet een goede oplossing denk ik.
Ik bedenk nu net dat er nog een zekering tussen moet
oops
Effe regelen dat, en uitrekenen.
Over een poosje ga ik eens op zoek naar een dubbele high end zelfbouw voorversterkerprint, waar tegelijk een koptelefoon aan kan en line out. beide met eigen versterkerdeel zeg maar. Ik kan ze hierbij ook wel aan elkaar knopen maar dat is niet een goede oplossing denk ik.
Ik bedenk nu net dat er nog een zekering tussen moet
Effe regelen dat, en uitrekenen.
Proefopstelling werkt; voor een voorversterker een beetje te veel power; nu eens de koptelefoon er aan. Dan wordt het maar alleen een headphoneamp
Werkt als headphone amp prima.
Vraagje: De hele boel zit nu in een metalen behuizing (ouwe tuner geweest)
; ik heb helemaal niks geaard; heb brom; als ik de nul van de ingang aan de kast maak is het weg; wat is de beste plek in zo'n geval?
Ik heb er al zoveel over gelezen , en veel tegenstrijdigs. dat ik het niet meer zeker weet.
Geaarde netkabel nemen, aarde aan de kast?
Nul van de DC aan de kast?
Of is nul van de ingang aan de kast voldoende?
Brom was helemaal weg iig
Vraagje: De hele boel zit nu in een metalen behuizing (ouwe tuner geweest)
Ik heb er al zoveel over gelezen , en veel tegenstrijdigs. dat ik het niet meer zeker weet.
Geaarde netkabel nemen, aarde aan de kast?
Nul van de DC aan de kast?
Of is nul van de ingang aan de kast voldoende?
Brom was helemaal weg iig
Nul vd ingang aan de kast is idd het best (meestal toch).
De randaarde kan ook aan de kast waar dat binnen komt.Hoewel je die ook wel kan weglaten, meen dat de trafo dubbel geïsoleerd is.
Anne
De randaarde kan ook aan de kast waar dat binnen komt.Hoewel je die ook wel kan weglaten, meen dat de trafo dubbel geïsoleerd is.
Anne
OK, dank je.
Ik heb nog wat gestudeerd en zag dat de midenaftakking secundair die als 0 en dan bij de DC 12-0-_12 in een rechte lijn doorgaat altijd aan de behuizing wordt gemaakt; heb ik niet gedaan nog; misschien het beste dat op een punt te doen en dan nog een draadje van de 0 van de ingang ook naar dat punt?
En de randaarde van de netkabel niet aan de kast?
Ik heb nog wat gestudeerd en zag dat de midenaftakking secundair die als 0 en dan bij de DC 12-0-_12 in een rechte lijn doorgaat altijd aan de behuizing wordt gemaakt; heb ik niet gedaan nog; misschien het beste dat op een punt te doen en dan nog een draadje van de 0 van de ingang ook naar dat punt?
En de randaarde van de netkabel niet aan de kast?
Er mogen maar twee verbindingen naar de kast, de nul van de ingang en evt. de randaarde.
Anne
Anne
Ok, dank weer voor jullie reacties.
Ik ben ook overal aan het lezen en schema's bekijken hoe ze dat doen; ik las ook dat bij een dubbelgeisoleerde trafo juist niet de randaarde aan de kast moet; bij veel HT receivers (de laatste twee die ik had ook iig) zit er wel zo'n keurige netentree zoals bij alle goede apparaten, maar die heeft dan maar twee pootjes.
Ik zal de nul van de ingang en de randaarde naar een punt brengen op de kast.
Waar zijn die mooie billen van AHBuis nou gebleven?
Ik ben ook overal aan het lezen en schema's bekijken hoe ze dat doen; ik las ook dat bij een dubbelgeisoleerde trafo juist niet de randaarde aan de kast moet; bij veel HT receivers (de laatste twee die ik had ook iig) zit er wel zo'n keurige netentree zoals bij alle goede apparaten, maar die heeft dan maar twee pootjes.
Ik zal de nul van de ingang en de randaarde naar een punt brengen op de kast.
Waar zijn die mooie billen van AHBuis nou gebleven?
Dat laatste artikeltje is wel leuk maar een beetje vaag; gaat over "wat ook zou kunnen" en "wat veel gedaan wordt".
Ik wil eigenlijk gewoon regeltjes.
Een versterker soort x in een metalen behuizing met een voeding Y neem je die nul en die aarde samen en maakt aan de kast vast, of de min van de IN zo dicht mogelijk bij de cinch chassisdeel aan de kast . Zoiets.
En dubbelgeisoleerde trafo (hoe herken je die) nooit aan de randaarde.
Ik zie bij voedingstrafo's van buizenversterkers ook nog "scherm" .
Ik wil eigenlijk gewoon regeltjes.
Een versterker soort x in een metalen behuizing met een voeding Y neem je die nul en die aarde samen en maakt aan de kast vast, of de min van de IN zo dicht mogelijk bij de cinch chassisdeel aan de kast . Zoiets.
En dubbelgeisoleerde trafo (hoe herken je die) nooit aan de randaarde.
Ik zie bij voedingstrafo's van buizenversterkers ook nog "scherm" .
Er zijn twee dingen die je uit elkaar moet trekken: isolatie en afscherming.
Isolatie is voor de veiligheid. Als je zonder randaarde wilt en je wilt het volgens de voorschriften doen dan moet je in de opbouw bepaalde zaken in acht houden zoals bv de minimale afstand van spanning voerende delen tot aan de kast en het gebruik van interne bekabeling die bv een tweede mantel heeft, etc, etc.
Afscherming moet er voor zorgen dat straling van buiten de kast niet je schakeling kan bereiken. Je wilt een doorgaande afscherming tussen meerdere apparaten en de kabels waarmee je ze verbindt met elkaar. Quasi een grote kooi van Faraday.
Soms bijt zich dat en krijg je grondlussen omdat bv de 0V van het ene apparaat niet identiek is aan de 0V van een ander apparaat, als je het potentiaal meet tov van aarde zie je een (klein) verschil.
Isolatie is voor de veiligheid. Als je zonder randaarde wilt en je wilt het volgens de voorschriften doen dan moet je in de opbouw bepaalde zaken in acht houden zoals bv de minimale afstand van spanning voerende delen tot aan de kast en het gebruik van interne bekabeling die bv een tweede mantel heeft, etc, etc.
Afscherming moet er voor zorgen dat straling van buiten de kast niet je schakeling kan bereiken. Je wilt een doorgaande afscherming tussen meerdere apparaten en de kabels waarmee je ze verbindt met elkaar. Quasi een grote kooi van Faraday.
Soms bijt zich dat en krijg je grondlussen omdat bv de 0V van het ene apparaat niet identiek is aan de 0V van een ander apparaat, als je het potentiaal meet tov van aarde zie je een (klein) verschil.