Lak isolatie trafo hetsteld -> nu testen....
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Lak isolatie trafo hetsteld -> nu testen....
Er valt eigenlijk niet zoveel aan te testen verder. Je kunt ze een half dagje onbelast aansluiten en zien of ze warm worden. Dat mag niet veel zijn dan. En i.d.d. de onbelaste spanning meten van iedere secundaire wikkeling apart of ze gelijk zijn. Maar dat is eigenlijk alleen handig om de werkspanning van de afvlakelco's te bepalen: Die moet minimaal 1,8 x V_rms zijn in onbelaste toestand.
Re: Lak isolatie trafo hetsteld -> nu testen....
Oke, beiden getest. Eerst had 1 van de twee 25V windingen van 1 trafo geen spanning, als ik aan de er aan gesoldeerde draad trok welPjotr schreef:Er valt eigenlijk niet zoveel aan te testen verder. Je kunt ze een half dagje onbelast aansluiten en zien of ze warm worden. Dat mag niet veel zijn dan. En i.d.d. de onbelaste spanning meten van iedere secundaire wikkeling apart of ze gelijk zijn. Maar dat is eigenlijk alleen handig om de werkspanning van de afvlakelco's te bepalen: Die moet minimaal 1,8 x V_rms zijn in onbelaste toestand.
Maar ze meten beiden dezelfde spanning op beide windingen, en dit is bij 221V AC zo'n 23,7V per winding, eerst met een 60W lamp er tussen, later direct op 230. Wel opmerkend dat de batterij van mijn multimeter (die ook niet echt hoogwaardig is) bijna leeg is, en dat kan naar ik weet meetresultaten wel eens beinvloeden. Bij DC gaat de spanning dan omhoog meen ik, bij AC geen idee. Ik heb ook bij een eerdere test 230AC gemeten, kan dit wel eens varieren?
Maar ik ga er vanuit dat effectief bij 230AC er dus zo'n 24V a 25V per winding uit moet komen. Moet goed genoeg zijn om de FetZilla mee aan te slingeren, zeker aangezien Patrick zijn eerste met 24V trafo's gebouwd heeft en goed werkt.
Na al het gewommel wel besloten dat als alles up 'n runninjg is en de FetZilla mij kan bekoren ik de trafo's sowiezo later wel ga vervangen voor mooie ingegoten exemplaren bijv.
Maar voor nu om mee verder te gaan prima.