LBVS vs. Commercieel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: LBVS vs. Commercieel

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Bijna 1000 Pond... :shock:
dat is zwaar :lol:

de kastvorm komt ook al aardig overeen met de poort onderin, alleen die tweeter lijkt anders
with the bass/midrange driver and the tweeter operating within separate spaces
ja, dat is erg bijzonder :rofl:
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Das een nieuwe uitvoering ;)

De zogenaamde "HBVS"
Chris_T

Bericht door Chris_T »

wouter schreef:
Kwam net de Neat Motive tegen, 2000,- euro per paar en volgens mij dezelfde woofer. :shock:
Een luidspreker is natuurlijk meer dan de som van de onderdelen alleen, maar als het inderdaad zo is dat er een Peerless SDS164 in zit dan is dat voor een dergelijke prijs wel erg karig :shock: .
Voor en paar tientjes meer heb je een midbass die gewoon een klasse beter presteert.
Daarnaast past het ook niet echt bij de uitstraling van deze speaker imho.

Maar dat even terzijde, de LVBS lijkt mij een hele mooie speaker met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
Het blijft alleen erg lastig om dat te vergelijken met een 'fabrieksluidspreker'.
Een fabrikant zal namelijk op een bepaald onderdeel (vaak het filter) duidelijk snijden in de kosten om de prijs scherp te houden.
Je krijgt dan al gauw een speaker met een handicap als het ware.
Dat hoef je bij zelfbouw natuurlijk niet te doen!

Een goed voorbeeld van een gehandicapte speaker is de Mission M34 die ik van binnen heb bekeken.
Dat is een bassreflex vloerstaander met 2x midbass en een tweeter in D'Appolito opstelling.

Dikke Pluspunten:
-volwaardig filter (wel met kernspoelen)
-midbass kwaliteit (waarschijnlijk betreft het de de Mission CP-168, kwalitatief vergelijkbaar met de Peerless SDS164 in de LBVS)
-kast met versteviging schotten

Dikke minpunten:
-tweeter kwaliteit (erg goedkoop uitziende tweeter die niet meer dan een paar euro kan hebben gekost)
-matige kwaliteit demping, waarbij deze 'verstikkend' achter de woofers was gepropt.

De winkelprijs van de Mission M34 was volgens mij €300/paar, goed vergelijkbaar met de uiteindelijk kosten van een afgewerkte LBVS set.

Akoestisch kan ik alleen moeilijk een vergelijk trekken omdat ik de LBVS nog niet gehoord hebt.
Maar de Mission had in ieder geval last van een typische badkuip frequentierespons a.k.a. loudness stand en een modderige bas.
Beide zaken die aan het ontwerp te wijten zijn -> filterontwerp & woofers in een te grote kast/te diepe afstemming/demping.
De LBVS zal daarom veel beter klinken verwacht ik.

LBVS vs. Commercieel 1-0 :wink:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Daarbij komt nog kijken dat een fabrikant kosten heeft die een zelfbouwer niet heeft, of wel heeft, maar niet verdisconteerd hoeven te worden in de prijs van de luidspreker (zoals een hypotheek of huur).

Verder heeft hij kosten voor verpakking en transport. Als jij een paar luidsprekers koopt verwacht jij wel dat ze netjes en degelijk verpakt zitten. Vaak is een luidspreker in meerdere uitvoeringen te krijgen en moet hij dus voorzieningen hebben zowel om te spuiten als om te fineren. Tenzij hij dat uitbesteedt, maar dat zal ook niet gratis zijn.

Hij moet er zeker van zijn dat de gebruikte chassis en filteronderdelen verkrijgbaar blijven. Hij moet ervoor zorgen dat de specs ongeveer gelijk zijn per exemplaar. Als jij besluit om na een jaar er nog een paar bij te kopen is het wel fijn als ze niet totaal anders klinken.

Al dit soort ongemakken heeft een zelfbouwer niet waardoor de prijs kwaliteitsverhouding heel anders komt te liggen.
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

Het import en verkoop kanaal voegt ook nog eens makkelijk 100% aan de prijs toe. Er zitten vrij hoge marges op commerciele luidsprekers (het is ook een complex en persoonlijk product om te verkopen).

Ik denk dat de materiaalprijs van een speaker van 300 euro per set ergens rond de 50 - 80 euro zal liggen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”