wouter schreef:Kwam net de Neat Motive tegen, 2000,- euro per paar en volgens mij dezelfde woofer.

Een luidspreker is natuurlijk meer dan de som van de onderdelen alleen, maar als het inderdaad zo is dat er een Peerless SDS164 in zit dan is dat voor een dergelijke prijs wel erg karig

.
Voor en paar tientjes meer heb je een midbass die gewoon een klasse beter presteert.
Daarnaast past het ook niet echt bij de uitstraling van deze speaker imho.
Maar dat even terzijde, de LVBS lijkt mij een hele mooie speaker met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
Het blijft alleen erg lastig om dat te vergelijken met een 'fabrieksluidspreker'.
Een fabrikant zal namelijk op een bepaald onderdeel (vaak het filter) duidelijk snijden in de kosten om de prijs scherp te houden.
Je krijgt dan al gauw een speaker met een handicap als het ware.
Dat hoef je bij zelfbouw natuurlijk niet te doen!
Een goed voorbeeld van een gehandicapte speaker is de Mission M34 die ik van binnen heb bekeken.
Dat is een bassreflex vloerstaander met 2x midbass en een tweeter in D'Appolito opstelling.
Dikke Pluspunten:
-volwaardig filter (wel met kernspoelen)
-midbass kwaliteit (waarschijnlijk betreft het de de Mission CP-168, kwalitatief vergelijkbaar met de Peerless SDS164 in de LBVS)
-kast met versteviging schotten
Dikke minpunten:
-tweeter kwaliteit (erg goedkoop uitziende tweeter die niet meer dan een paar euro kan hebben gekost)
-matige kwaliteit demping, waarbij deze 'verstikkend' achter de woofers was gepropt.
De winkelprijs van de Mission M34 was volgens mij €300/paar, goed vergelijkbaar met de uiteindelijk kosten van een afgewerkte LBVS set.
Akoestisch kan ik alleen moeilijk een vergelijk trekken omdat ik de LBVS nog niet gehoord hebt.
Maar de Mission had in ieder geval last van een typische badkuip frequentierespons a.k.a. loudness stand en een modderige bas.
Beide zaken die aan het ontwerp te wijten zijn -> filterontwerp & woofers in een te grote kast/te diepe afstemming/demping.
De LBVS zal daarom veel beter klinken verwacht ik.
LBVS vs. Commercieel 1-0