Waar heb ik dat vandaan? (van meneer van de Schee, of meneer Stroeken voor jou danPjotr schreef:??? Waar heb je dat vandaan? Nee dat is niet altijd zo. Bij een MLS meting en metingen met periodische ruis (zoals in Arta) waarbij sample rate van DA en AD synchroon lopen hoef je geen windowing (uniform) toe te passen. Verslechtert alleen maar nodeloos de resolutie.b_force schreef:Uniform is eigenlijk enkel bruikbaar met een echte sinus (of wanneer je signaal echt HELEMAAL uitgedoofd is).
Dat blijkt ook wel uit deze plaatjes.
Bij de transformatie van impuls naar frequentie leg je een "Half Hann" window over de impuls responsie.
Dat is inherent aan het type tijdsvenster, gewoon de wiskunde volgen.
Je kunt het heel mooi simuleren met een gegenereerde sinus.
Window die maar eens met uniform.
ARTA past altijd windowing toe. Uniform of Hanning (met overlap).
Aangezien we nog de nodige troep na de impuls krijgen (namelijk reflecties), is uniform niet toepasbaar.
Dus moeten we Hanning gebruiken.
Als we een impuls zouden hebben die helemaal mooi uitdooft, dan had je wel uniform kunnen gebruiken.
(hoewel je dan volgens mij nog steeds wat residu krijgt)
Zoek anders maar hoe verschillende type vensters reageren.
Dat ga ik niet allemaal uitleggen.
