Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
b_force schreef:
Uniform is eigenlijk enkel bruikbaar met een echte sinus (of wanneer je signaal echt HELEMAAL uitgedoofd is).
Dat blijkt ook wel uit deze plaatjes.
??? Waar heb je dat vandaan? Nee dat is niet altijd zo. Bij een MLS meting en metingen met periodische ruis (zoals in Arta) waarbij sample rate van DA en AD synchroon lopen hoef je geen windowing (uniform) toe te passen. Verslechtert alleen maar nodeloos de resolutie.

Bij de transformatie van impuls naar frequentie leg je een "Half Hann" window over de impuls responsie.
Waar heb ik dat vandaan? (van meneer van de Schee, of meneer Stroeken voor jou dan ;)

Dat is inherent aan het type tijdsvenster, gewoon de wiskunde volgen.
Je kunt het heel mooi simuleren met een gegenereerde sinus.
Window die maar eens met uniform.
ARTA past altijd windowing toe. Uniform of Hanning (met overlap).

Aangezien we nog de nodige troep na de impuls krijgen (namelijk reflecties), is uniform niet toepasbaar.
Dus moeten we Hanning gebruiken.

Als we een impuls zouden hebben die helemaal mooi uitdooft, dan had je wel uniform kunnen gebruiken.
(hoewel je dan volgens mij nog steeds wat residu krijgt)

Zoek anders maar hoe verschillende type vensters reageren.
Dat ga ik niet allemaal uitleggen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Zoek anders maar hoe verschillende type vensters reageren.
Dat ga ik niet allemaal uitleggen.
Ga jij dan maar eerst helder omschrijven wat je nu eigenlijk bedoeld. En niet zomaar wat in de lucht gooien.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
b_force schreef:
Zoek anders maar hoe verschillende type vensters reageren.
Dat ga ik niet allemaal uitleggen.
Ga jij dan maar eerst helder omschrijven wat je nu eigenlijk bedoeld. En niet zomaar wat in de lucht gooien.
Volgens mij hebben we het hier al de hele tijd over tijdvensterfuncties.

Aangezien we geen dode kamer hebben, passen we een tijdvenster toe om zo geen reflecties te krijgen.
Echter heeft zo'n tijdvenster een bepaalde wiskundige beschrijving met bepaalde eigenschappen en gevolgen.
Op die manier krijg je dus een ander resultaat met uniform, hanning, flaptop etc
(valt mij dan ook tegen dat ARTA maar twee typen kent)

zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Window_function
en bijvoorbeeld; http://www.physik.uni-wuerzburg.de/~pra ... /ANO14.pdf

Voor de rest veel lees plezier :)
Zoals ik al zei, het is een hoop stof wat ik hier niet ga omschrijven
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door markbakk »

We kunnen hier heel lang gaan zitten bomen over vensters, maar één ding is zeker: ook onze geliefde periodische meettechniek werkt alleen maar goed bij behoorlijk lange gates. In de haast wil ik nog wel eens binnen in onze toch niet heel krappe woonkamer meten, maar als het serieus moet gebeuren zorg ik dat ik buiten (en flink hoog/ground plane) of in een grote hal kan meten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door ds23man »

Het komt er in het kort hier op neer:

1. Ken de beperkingen van je meetsysteem.
2. Ken de akoustische beperkingen van je meetruimte
3. Voer je metingen altijd op de zelfde manier uit.

Om de beperkingen van je meetsysteem goed in de smiesen te krijgen is het handig om metingen achterelkaar in dezelfde opstelling met verschillende meetsoftware uit te voeren. Ik heb zelf gemerkt dat de meetfunctie in Hypex HFD ( sweep, handmatig de 1e reflectie vaststellen) in het laag totaal andere resultaten kan geven dan ATB ( mls ruis met automatische instelling).

Om de akoustische beperkingen te leren onderkennen is het handig om metingen te doen aan een luidspreker waarvan de parameters bekend zijn.

Punt 3 spreekt eigenlijk voor zich, zelfde meetpositie en geen veranderingen in de akoustiek ( een ander bankstel kan al opmerkelijke resultaten geven, zeker als je kijkt naar het verschil tussen leer en stof :lol: ).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
....Ik heb zelf gemerkt dat de meetfunctie in Hypex HFD ( sweep, handmatig de 1e reflectie vaststellen) in het laag totaal andere resultaten kan geven dan ATB ( mls ruis met automatische instelling)
laat eens plaatjes zien? vanaf welke freq?
ds23man schreef:
... bankstel kan al opmerkelijke resultaten geven, zeker als je kijkt naar het verschil tussen leer en stof :lol: ).
wat voor leer? jouw favo audiofiele olifantenlöllenleer?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
....Ik heb zelf gemerkt dat de meetfunctie in Hypex HFD ( sweep, handmatig de 1e reflectie vaststellen) in het laag totaal andere resultaten kan geven dan ATB ( mls ruis met automatische instelling)
laat eens plaatjes zien? vanaf welke freq?
ds23man schreef:
... bankstel kan al opmerkelijke resultaten geven, zeker als je kijkt naar het verschil tussen leer en stof :lol: ).
wat voor leer? jouw favo audiofiele olifantenlöllenleer?
Kreeg vanochtend een mailtje van Hypex dat er inderdaad iets niet goed gaat beneden de 100Hz. Kwam daar achter na een loopbackmeting met de Behringer. Ze gaan het nu aanpassen. Zo zie je maar weer, staar je niet blind op 1 meetsysteem! Omdat ik er al vanuit ging dat die metingen niet correct waren in het laag, ben ik in dat gebied uitgegaan van de ATB.

Kunstleder! :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door Pjotr »

Nu pas? Heb ze daar al op gewezen toen de meetfunctie er net in zat, en dat is toch al een tijd geleden. Weet niet hoe het nu is maar die meetfunctie was sowieso vrij primitief en beperkt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door ds23man »

Moet zeggen dat ondanks het primitieve de meetresultaten boven de 100hz overeen komen met de metingen met ATB. Het scheelt in iedergeval een hoop gedoe met importeren, waarvan je je dan nog moet afvragen of het goed komt in het tijdsdomein.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Het scheelt in iedergeval een hoop gedoe met importeren, waarvan je je dan nog moet afvragen of het goed komt in het tijdsdomein.
Dat heb je helemaal zelf in de hand........ Kwestie van zorgvuldigheid :roll:

Heb wel het idee dat ze er nog weinig moeite in steken. Of de stagiaire die er ooit aan begon is allang naar elders.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Het scheelt in iedergeval een hoop gedoe met importeren, waarvan je je dan nog moet afvragen of het goed komt in het tijdsdomein.
Dat heb je helemaal zelf in de hand........ Kwestie van zorgvuldigheid :roll:

Heb wel het idee dat ze er nog weinig moeite in steken. Of de stagiaire die er ooit aan begon is allang naar elders.
Ik denk eerder dat het een geval van prioriteiten is, het is voor Hypex een niche market. Ik had de vraag voorgelegd aan hen maar kreeg het antwoord dat de "programmeur" momenteel in New York is voor de AES convention.......... Maar die is blijkbaar zo netjes geweest om toch te antwoorden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door Pjotr »

Ik zou DSP in de PA wereld toch geen niche market willen noemen. En daar zit hun omzet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Ik zou DSP in de PA wereld toch geen niche market willen noemen. En daar zit hun omzet.
Denk dat je moet stellen dat de PA wereld zelf een niche market is geworden......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door ds23man »

Pjotr, je mist het feit dat B.P te B de programmeur is! :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Pjotr, je mist het feit dat B.P te B de programmeur is! :lol:
Ok wist ik niet, het was mij niet opgevallen dat de vensters rond waren :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door ds23man »

Verrek, dat wordt dan de nieuwe Windows 9, patrijspoorten als vensters! :rofl:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door markbakk »

Lekker on-topic heren! ;)
Wat mij opviel was dat heer JA nogal snel over het onderwerp 'luisterruimte' heen stapte. En uit wat hij ervan zei, leid ik af dat dat voor hem nog redelijk onontgonnen terrein is. Grappig hoe je jaren kunt blijven focussen op de weergevers en de interactie met de ruimte zo lijkt te kunnen vergeten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door Pjotr »

Jah Mark, maar dat is ook jouw stokpaardje en niet dat van JA. Akoestiek is ook eigenlijk helemaal niet het onderwerp van die video.
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door bert stoltenborg »

:rofl: :rofl:
Martijn is ook blauw!
Commerciële motherfucker!
Wat zul je rijk worden aan die hifi-mafkezen! :mrgreen:
Waarom is die die Henkjan niet blauw?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door jeroen_d »

Die is vet rood vanwege zijn über rechten. :mrgreen:
bert stoltenborg
Ook commercieel actief
Berichten: 465
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:52

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door bert stoltenborg »

Chapeau! :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door jeroen_d »

bert stoltenborg schreef:
Wat zul je rijk worden aan die hifi-mafkezen! :mrgreen:
Weet je wat de man van Hepta tegen me zei op de X-fi?
Weet je hoe je met hifi een miljonair moet worden?
Beginnen als miljardair.... :-s
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door rikpost »

markbakk schreef:
Lekker on-topic heren! ;)
Wat mij opviel was dat heer JA nogal snel over het onderwerp 'luisterruimte' heen stapte. En uit wat hij ervan zei, leid ik af dat dat voor hem nog redelijk onontgonnen terrein is. Grappig hoe je jaren kunt blijven focussen op de weergevers en de interactie met de ruimte zo lijkt te kunnen vergeten.
Ja .maar hij meet nu eenmaal aan fabrieks speakers.

En de fabriek kan niet meer doen dan de speaker optimaliseren.
Daarom zin initiatieven als synergy en daudio zo mooi.
En niet zo, n een of andere klankschaal goeroe van rhapsody die in trans onder een pink noise singnaal aan je overpriced luidspreker staat te rukken
Wellicht dat programma, s als convolution het op termijn ook beter gaan doen
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Presentatie over luidsprekermetingen door John Atkinson

Bericht door Pjotr »

Ach weet je, ik kom nogal eens bij mensen thuis die best een high end set hebben staan. Die houden gewoon van goede spullen en hebben daar ook geld voor over. Maar verder vinden ze het wel best. Ze maken daar niet hun hobby van. Ze luisteren dan naar de muziek, daar hebben ze het voor gekocht en dat is hun hobby. Die gaan echt hun kamer niet aanpassen of zelfs hun speakers wat beter plaatsen als het niet uitkomt in het interieur. En dat is de markt van commerciële spullen waar Atkinson voor reviewt. Denk dat de markt voor die paar mensen die de "werkelijkheid in de huiskamer willen hebben" als hobby hebben, erg klein is.
Plaats reactie