LM4780 + preamp
Moderator: Beheerdersteam
Re: LM4780 + preamp
Gelijkspanning op de LS's kan niet van de vv komen, zit een condersator tussen vv en ev.
Potmeters verkeer-om hindert ook niet, het hele gebeuren zit op massa niveau.
Zal wel iets anders mis zijn ,plaatje van de bedrading (print) ?
Anne
Potmeters verkeer-om hindert ook niet, het hele gebeuren zit op massa niveau.
Zal wel iets anders mis zijn ,plaatje van de bedrading (print) ?
Anne
Ik zal zo een foto maken van de bedrading. Verder heeft de volumepot nog steeds kuren, als ik de volumepot volledig open draai, vliegt de luidsprekerprotectie in de beveiliging (Velleman K4700). De harde fluittoon is altijd aanwezig.
Voedingsspanningen van de voorversterker lijken in orde, +14.6 en -15.16 V.
@ray. Daar lijkt het wel op. Ik zit me af te vragen hoe en waarom. Ik heb alleen de molex connectoren losgemaakt, en weer aangesloten, en nieuwe opamps erin gezet...
Voedingsspanningen van de voorversterker lijken in orde, +14.6 en -15.16 V.
@ray. Daar lijkt het wel op. Ik zit me af te vragen hoe en waarom. Ik heb alleen de molex connectoren losgemaakt, en weer aangesloten, en nieuwe opamps erin gezet...
Even een bron aangesloten en muziek geluisterd. De muziek klinkt zwaar vervormd, draaien aan de bass/treble pots verminderd het fluiten aanzienlijk. Het klinkt een beetje als een theremin 
Versterker IC kapot? opamps gesneuveld? Kan de TL072 die er in hebben gezeten nog proberen.
edit: met TL072 zelfde resultaat...
Versterker IC kapot? opamps gesneuveld? Kan de TL072 die er in hebben gezeten nog proberen.
edit: met TL072 zelfde resultaat...
- ronnydepony
er zit een klein foutje op de voedingsprint
of het veel uitmaakt weet ik niet maar is simpel op te lossen door R15 en C17 los van de print aan elkaar te solderen.
Volgens mij maakt het niet zo veel uit, de versterker heeft altijd gewerkt op deze manier
Er ontbreekt ook nog een verbinding in 't schema,zit er op de foto wel.Gaat om AC-IN-2 ,voor de zekerheid een plaatje
Op de foto is verder zo niet veel te zien.Heb je soms één van de toonregelingen in de verkeerde vv-kant geprikt?
Met de vol.-regelaar op nul, piept 't dan nog ?
Anne
Met de vol.-regelaar op nul, piept 't dan nog ?
Anne
volume pot op nul = geen geluid.
Wat bedoel je precies met "een van de de toonregelingen in de verkeerde voorversterker kant geprikt" ?
Wat bedoel je precies met "een van de de toonregelingen in de verkeerde voorversterker kant geprikt" ?
Voor zover het uit de foto op te maken valt zitten de potmeters met vier stekkers aan de print.clrs schreef:volume pot op nul = geen geluid.
Stel "A" en "B" voor een kant en "C" en "D" voor de andere kant.A+B kun je verwisselen met C+D maar misschien heb je A+D en C+B gedaan, B en D verwisseld (of A en C ).
Anne
- ronnydepony
Ah ja, viel "buiten beeld"ronnydepony schreef:Dit is het totale schema en AC IN-2 staat er wel op.
Maar ook hier de foute verbinding
En nu staan de potmeters er weer niet op, 't is toch altijd wat
Anne
- ronnydepony
Potmeters zijn de connectors Anne
Wilde enkel mijn fout in de voeding toegeven
Een foutje in 't schema, och kan gebeuren.Heet hier "Zelfbouw Audio",moet je ook zelf nog wat weten/doen.Anders kon 't beter "Nabouw Audio" zijnronnydepony schreef:Potmeters zijn de connectors Anne![]()
Stekkerverbindingen staan er ja, maar zoals clrs het liet zien weet je meteen welke (waarde) en volgorde van drie aansluitingen .
Maar dan wil Eagle weer potmeters op de print hebben.Er zijn wel dummy symbolen, maar of daar een potmeter bij is
Anne
- ronnydepony
Ik zit wel even naar de manier van aarde te kijken.
Je hebt nu 4 verbindingen naar een aardpunt lopen.
Wat je beter kunt doen is de inputs loshalen van aarde en alleen de output aan aarde hangen.
Het liefst met een dubbele in tegen gestelde richting diodes of een 100ohm weerstand.
Je ster aarde zit als hetware in je print.
Alle aardes lopen dus direct van de print naar de connector en van de connector naar het aardpunt via de 100ohm of de diodes. Mooier is nog om een separate aansluiting op je print naar aarde te maken.
Dan hangen alle aansluitingen direct aan de print.
Je hebt nu 4 verbindingen naar een aardpunt lopen.
Wat je beter kunt doen is de inputs loshalen van aarde en alleen de output aan aarde hangen.
Het liefst met een dubbele in tegen gestelde richting diodes of een 100ohm weerstand.
Je ster aarde zit als hetware in je print.
Alle aardes lopen dus direct van de print naar de connector en van de connector naar het aardpunt via de 100ohm of de diodes. Mooier is nog om een separate aansluiting op je print naar aarde te maken.
Dan hangen alle aansluitingen direct aan de print.
Nog even verder ook naar de foto's zitten kijken.
Als je de print een kwartslag draait kan je de bedrading naar je potmeters toe flink korter houden.
Dat kunnen die wel waarderen.
Als je de print een kwartslag draait kan je de bedrading naar je potmeters toe flink korter houden.
Dat kunnen die wel waarderen.
Zoals ik het begrijp
,werkte het wel totdat clrs er aan heeft gemorreld.Dus zocht ik het in dingen waarmee je je kan vergissen, zoals die stekkertjes van de potmeters.Maar uit de (mooie) tekening van Ronny blijkt dat elke pot een stekker heeft,kan verwisselen geen kwaad enkel een wat raar regelgedrag.Dus dat is 't niet
.
Je zou IC1 er uit kunnen doen,als het dan stil is koppelt er iets naar de ingang terug, zoniet is er iets bij de toonregeling mis.
Anne
Je zou IC1 er uit kunnen doen,als het dan stil is koppelt er iets naar de ingang terug, zoniet is er iets bij de toonregeling mis.
Anne
IC1 eruit gehaald, nog steeds een fluittoon en zachtjes muziek. IC1 teruggeplaatst, IC2 eruit, en het klinkt weer zoals het hoort!! De OPA's werken alle drie naar behoren, dat heb ik al geprobeerd. Als er eentje in IC2 wordt geprikt begint het gedonder. Dus dan toch de toonregeling?
Even resumerend: Op dit moment zijn dus alleen de TL072 opamps vervangen door OPA2134, en is de bekabeling van de potmeters vervangen. Hiervoor had ik eerst een netwerkkabel gestript en de enkele aders gebruikt voor de bekabeling. Nu is het een meer-aderige kabel. De potmeters zijn hergebruikt, hier heb ik een paar keer aan gesoldeerd. Zal ze eens doormeten.
edit: kapotte potmeter van de bas toonregeling, andere geprobeerd en het werkt weer:D
@kappa7, het draaien van de print is een goede optie, zal ik volgend weekend uitvoeren.
Even resumerend: Op dit moment zijn dus alleen de TL072 opamps vervangen door OPA2134, en is de bekabeling van de potmeters vervangen. Hiervoor had ik eerst een netwerkkabel gestript en de enkele aders gebruikt voor de bekabeling. Nu is het een meer-aderige kabel. De potmeters zijn hergebruikt, hier heb ik een paar keer aan gesoldeerd. Zal ze eens doormeten.
edit: kapotte potmeter van de bas toonregeling, andere geprobeerd en het werkt weer:D
@kappa7, het draaien van de print is een goede optie, zal ik volgend weekend uitvoeren.
- ronnydepony
Oef,weer een moeilijkheid uit de wereld
Wist niet dat die fluit maar aan een kant was,zocht naar een slechte koppeling/ontkoppeling niet naar een kapot onderdeel.
Anne
Wist niet dat die fluit maar aan een kant was,zocht naar een slechte koppeling/ontkoppeling niet naar een kapot onderdeel.
Anne
Het probleem is inmiddels weer terug. Na de laatste reparatie geen muziek meer geluisterd, vandaag een poging gedaan en weer veel gekraak en een luidsprekerbeveiliging die continue aanslaat bij het draaien aan de volume pot. Met het verwijderen van de tweede opamp is dit weer weg. Een paar potmeters vervangen, helpt niks.. Zodra er een opamp geplaatst wordt gaat het mis. Iemand een idee?
Lijkt op een flinke offset spanning zodat, als je aan de vol.reg. draait de uitgang wildop en neer springt. kraken en afslaan.
Meet de spanning 's op IC2 pin 7 voor links, pin 1 rechts.
Ook IC3 zelfde pinnen, evt kijken wat daar gebeurt (als je ten minste een analoge meter hebt,de digitale zijn nogal traag) als je aan de vol. draait.
Anne
Meet de spanning 's op IC2 pin 7 voor links, pin 1 rechts.
Ook IC3 zelfde pinnen, evt kijken wat daar gebeurt (als je ten minste een analoge meter hebt,de digitale zijn nogal traag) als je aan de vol. draait.
Anne