Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Rumble

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door ds23man »

MKT, MKP of wat voor polyestervariant. Geen elco's. Het is een beetje vogelen met de condensatorwaarde, tis wel handig als het een standaardwaarde is. Of het -3db punt nou op 19 of 23hz ligt, blijft lood om oud ijzer.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door CoenvanDongen »

ds23man schreef:
rumble2.png
Held!

Dankuwel :D
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door CoenvanDongen »

FF Checken...

Gaat dit zo goed?
schemaatje.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door ds23man »

Heerlijk, iemand die nog eens een schema in potlood maakt!

Klopt als een bus!
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door CoenvanDongen »

ds23man schreef:
Heerlijk, iemand die nog eens een schema in potlood maakt!

Klopt als een bus!
Pen... :wink: en thanx!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door ray5150 »

Is dat 150 Nano ?
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door CoenvanDongen »

ray5150 schreef:
Is dat 150 Nano ?
ds23man schreef:
[attachment=0]rumble2.png[/]

Ja
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door ray5150 »

(ervan uitgaande dat je het daadwerkelijk in een RCA stekker wilt proppen.)

Is niet echt een heel makkelijke waarde, je zit dan bijna vast aan MKT / 63 VDC.
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=3200
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door avdboom »

Oke, hier ook even een dubbel check. Ik denk dat ik ook zo'n filter ga proberen, maar dan eerst om mijn mini TL's met Alpair 5 eens onder de 100Hz af te kappen, en kijken wat dat met het geluid doet (i.c.m. een subje)?

De input impedance van me eindversterker (R & C) is 20k ohm + 470pF, input sensitivity 630mV.

Ik heb dit er van gemaakt. R2 dus de waarde van de eindversterker, R1 gelijk daar aan? en condensators zo dat Fc 97Hz is.
Komt mooi uit dat die waarde een betaalbare, volgend DB goeie, MKP oplevert :mrgreen:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ctId=12040

Wat voor weerstanden zouden hier goed bij passen? Gewoon koolfilm of iets fraaiers?
Bijlagen
12dB in line high-pass.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door bas focal m180 »

avdboom schreef:
maar dan eerst om mijn mini TL's met Alpair 5 eens onder de 100Hz af te kappen, en kijken wat dat met het geluid doet (i.c.m. een subje)?
Dat zal ik je zeggen , dat gaat enorm erop vooruit :rock:

zo een klein drivertje heeft nu het nu eenmaal moeilijk in het laag , daarvan bevrijd speelt het een stuk beter .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door ds23man »

avdboom schreef:
Oke, hier ook even een dubbel check. Ik denk dat ik ook zo'n filter ga proberen, maar dan eerst om mijn mini TL's met Alpair 5 eens onder de 100Hz af te kappen, en kijken wat dat met het geluid doet (i.c.m. een subje)?

De input impedance van me eindversterker (R & C) is 20k ohm + 470pF, input sensitivity 630mV.

Ik heb dit er van gemaakt. R2 dus de waarde van de eindversterker, R1 gelijk daar aan?
orrect
en condensators zo dat Fc 97Hz is.
Komt mooi uit dat die waarde een betaalbare, volgend DB goeie, MKP oplevert :mrgreen:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ctId=12040

Wat voor weerstanden zouden hier goed bij passen? Gewoon koolfilm of iets fraaiers?
Metaalfilmpjes
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door avdboom »

ds23man schreef:
avdboom schreef:
Oke, hier ook even een dubbel check. Ik denk dat ik ook zo'n filter ga proberen, maar dan eerst om mijn mini TL's met Alpair 5 eens onder de 100Hz af te kappen, en kijken wat dat met het geluid doet (i.c.m. een subje)?

De input impedance van me eindversterker (R & C) is 20k ohm + 470pF, input sensitivity 630mV.

Ik heb dit er van gemaakt. R2 dus de waarde van de eindversterker, R1 gelijk daar aan?
orrect
en condensators zo dat Fc 97Hz is.
Komt mooi uit dat die waarde een betaalbare, volgend DB goeie, MKP oplevert :mrgreen:
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ctId=12040

Wat voor weerstanden zouden hier goed bij passen? Gewoon koolfilm of iets fraaiers?
Metaalfilmpjes
Oke thanks! De rest van het sheet had ik ook correct ingevuld?

@Coen:
Daar hoop ik wel op. Aangezien mijn sub tot 100Hz makkelijk het werk kan doen kan het geen kwaad de mini TL's te ontlasten :-).
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door bas focal m180 »

avdboom schreef:

@Coen:
Daar hoop ik wel op. Aangezien mijn sub tot 100Hz makkelijk het werk kan doen kan het geen kwaad de mini TL's te ontlasten :-)
:think:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door avdboom »

Ohw, excuus, dacht waarschijnlijk aan de ts van die mooie in-line boxjes met filters er in en de naam verwisseld...
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door avdboom »

Zooo,

Ik heb wat componentjes binnen om ook zo'n in-line filter in elkaar te draaien O:)
Was mooi meegenomen dat de waarde van de condensators die ik beoogde nodig te hebben voor een afkap frequentie van zo'n 100Hz een goede kwaliteit was die DB had in die waarde, dus ik dacht... what the heck... Enige is dat ehhh.... ze nogal groot zijn :-s
Zie op de foto, dat is dus 82nF, met als referentie 47nF en 220nF standaard MKP's er naast :lol: .
De bedoeling is om z'n kastje als Bas in elkaar te zetten met 82nF als standaard waarde en 2x 220nF en 1x 47nF parallel daar aan die ik dan met een jumper bij kan schakelen om een lagere afkap frequentie te krijgen (die ik dan naar gelieve kan kiezen/testen) en het filter als subsoon-filter dient O:) . Verder komt er een directe doorverbinding bij die dan naar me subje kan zodat ik me Caliber splitter uit de keten kan halen (hoewel die er niet slecht uitziet/klinkt naar mijn idee, vind het zo gewoon wat fraaier...).

paar dingen die ik me afvraag?
- Ik realiseerde me opeens dat er ook een Hypex plate amp aan hangt. Aangezien die voor het in-line filter afgetakt wordt van het pre-amp signaal lijkt me dat ik die impedantie niet mee hoef te rekenen? :-s
- Zou het nog zinvol zijn om een houten kistje voor het filter af te schermen met aluminium folie? Of is dat echt overkill en overbodig? Niet dat ik me echt om de afscherming zorgen maak, maar vraag me af wat jullie denken?

En ik vraag me af of de kwalitiet van zo'n passief in-line filter te vergelijken is met een passief filter als voor een luidspreker unit? Ik ben benieuwd :-)
Bijlagen
2013-09-25 21.31.01.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door bas focal m180 »

Dat zijn geen kleintjes die nf caps .
avdboom schreef:
De bedoeling is om z'n kastje als Bas in elkaar te zetten :-)
:think:

Je bent nu echt de weg kwijt :lagge: maar dat maakt niet uit .


En ik vraag me af of de kwalitiet van zo'n passief in-line filter te vergelijken is met een passief filter als voor een luidspreker unit? Ik ben benieuwd
Dat moet kwalitatief stukken beter zijn omdat er maar kleine stroompjes erdoorheen lopen .
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door avdboom »

Whooops... Me altzheimer light speelt weer op :x...

Sorry Bas, dit keer had ik wel Coen moeten noemen haha....

Nou, ik ben benieuwd, van het weekeinde eens kijken of ik tijd heb om een doosje te maken en de boel te solderen :)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door John P »

avdboom schreef:
..Sorry Bas, dit keer had ik wel Coen moeten noemen haha....
Bas ik denk dat hij je niet herkende met je nieuwe bril :)
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door sevenup »

fritzie schreef:

wat voor condensators moet ik hiervoor gebruiken

mvg bert
Wima MKP condensatoren lijkt mij voldoende.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Laagfrequente vervuiling bij moderne opnames:Digitale Ru

Bericht door avdboom »

Zoo, nog wat aanvullende assesoires ontvangen :D
Ik heb wel wel nieuwe interlinks erbij nodig met het extra station er tussen, anders had ik alleen nog maar dropveter "grade" kabels liggen :lol:
Dus ook maar eens zelf fabriceren. De ingredienten:

http://www.ebay.nl/itm/Audiophile-Serie ... 257d3f6ba8
Mooie plug om te zien, voelt ook erg solide. Mooie prijs ook O:)
En de kabel:
http://www.ebay.nl/itm/Van-Damme-Pro-Gr ... 230d832397
Ziet er ook uit zoals je mag verwachten. Ik heb nu een setje interlinks in gebruik met prefer microfoonkabel, beetje het zelfde, maar deze VAN DAMME heeft een vleugje zilver in de signaal kernen. Een kijken wat dat doet in mijn set O:)

Als het prettig klinkt misschien later nog eens deze proberen:
http://www.ebay.nl/itm/Audiophile-Cable ... 4d1245eb85
of
http://www.ebay.nl/itm/Ultra-High-Quali ... 4d128ed652

Maar eerst eens dit in elkaar flansen en luisteren, i.c.m. het te maken in-line filter O:)
Bijlagen
2013-09-27 20.22.11.jpg
Plaats reactie