3-weg side-mount zuil (CHR70 + MDS08). Eerste foto's op p4!

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

muizenissen

Re: Filter: 2x CHR70 + Seas 900 + MDS08. Metingen geplaatst!

Bericht door muizenissen »

RobertD schreef:
Leuk project van alweer een Alphenaar op dit forum.

Wat zijn de afmetingen van de behuizing?
17 breed, 105 hoog en 30 diep :). Binnenmaten natuurlijk kleiner, give or take 33 liter + 5,5 liter.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Mooie afmetingen en een leuke bouwvorm. Ik heb de Visaton Stella lights, dit zou een leuk vervolg kunnen zijn.
Waarom heb je een tweet nodig? Komen de CHR70's niet hoog genoeg? Over het algemeen vind ik de hoogweergave van de Alpairs erg fraai.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

muizenissen schreef:
Henkjan, wat zou jij zelf adviseren om te doen qua x-over punten?
tja, of je doet wat traditioneel is voor een MTM opstelling, en dat is zo laag mogelijk en vrij stijl filteren. maar met zowel de mids als de tweet hebben een breed inzetbereik, dat zou om een experiment met wat hoger filteren met slappe hellingen vragen....
muizenissen

RobertD schreef:
Mooie afmetingen en een leuke bouwvorm. Ik heb de Visaton Stella lights, dit zou een leuk vervolg kunnen zijn.
Waarom heb je een tweet nodig? Komen de CHR70's niet hoog genoeg? Over het algemeen vind ik de hoogweergave van de Alpairs erg fraai.
Niet op voorhand besloten wegens enig praktisch of ander semi-onderbouwd nut. Noem 't gut feeling. Ik heb heel wat breedbanders gehoord (toegegeven, weinig in de echte HQ klasse), maar mis vaak toch wat sprankelende hoge tonen. Da's ook wel te zien in de afbeelding die Henkjan postte: na 5.000Hz lijken de CHR's toch wat af te lopen (van zo'n 105 op de schaal terug naar 100, en later zelfs lager). De tweeters blijven keurig boven de 100.

Achteraf: bij Henkjan naar de Black Beauty set geluisterd (met de CHR V3, idem aan deze, in single speaker + sub). Het klinkt zéér zeker goed, helder en gedetailleerd. Geen klachten, behalve dat (in mijn optiek) het hoge tonen gebied niet nadrukkelijk vertegenwoordigd is. Je hoort zeer goed de hats en de kleine nuances, maar ze lijken wat op de achtergrond te zitten (en als ik die grafiek bekijk, dan kan dat best wel eens kloppen, boven de 10KHz is de output significant lager (90-95 in de grafiek). Ik denk dus dat de tweeters een mooie toevoeging worden in het échte hoge werk (>7KHz).

Gezien de enorme overlap, zoals Henkjan terecht aangeeft, is het mogelijk om ergens tussen 2.000 en 7.000Hz een filterpunt te kiezen; of inderdaad voor een softe filtering (ik neem dan aan een 6dB of 12dB per octaaf filter) te gaan. Dat laatste spreekt mij wel aan, soepele en smooth overgang.

Henkjan, zie jij kans om een filter hiervoor te ontwerpen? As said, ik heb daar echt geen (niet genoeg) verstand van.

Als alles wacht op de MDS08/CHR overgang, dan kan ik sowieso voorlopig nog voor een biamp gaan (heb nog wel van die sub versterkers van Conrad) en een x-over van 80Hz instellen op de receiver voor de "satellieten". Dat filter is dus even secundair aan de CHR>Seas x-over.
muizenissen

Op dit moment worden de voorbereidingen gemaakt voor de echte kasten. Ze worden iets groter qua buitenmaat, maar blijven verder identiek. Het wordt 15mm berken multiplex (minstens 9 lagen, waarschijnlijk zelfs 11-laags) in plaats van 12mm MDF. Het wordt gezaagd op een digitale zaagtafel met een afwijking van ca. 0,1mm (opgegeven...).

@Henkjan: ik neem eerlijk gezegd aan dat de metingen nog steeds geldig zullen zijn? Qua kast verandert er niet heel veel, al weet ik dat multiplex anders dempt/resoneert dan MDF.

@anderen: iemand nog tijd om een filter te ontwerpen? Ik kan niks met de meting bestanden, en weet ook niet hoe verder te gaan ermee.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

muizenissen schreef:
ik neem eerlijk gezegd aan dat de metingen nog steeds geldig zullen zijn? Qua kast verandert er niet heel veel, al weet ik dat multiplex anders dempt/resoneert dan MDF
voor de eerste opzet van t filter zeker, die paar mm gaan t verschil niet maken. daarna toch tweaken/testen op gehoor.

btw: zie je nog een kans om de midkast 3hoekig van vorm te krijgen?
markbakk

Bericht door markbakk »

Heb net model in Boxsim gezet. Zal dat binnenkort wel hier posten, kan iedereen meedenken.

@Henkjan: heb jij één van de CHR's gemeten of de units samen? De impedantiecurve doet het eerste vermoeden.
muizenissen

Henkjan schreef:
muizenissen schreef:
ik neem eerlijk gezegd aan dat de metingen nog steeds geldig zullen zijn? Qua kast verandert er niet heel veel, al weet ik dat multiplex anders dempt/resoneert dan MDF
voor de eerste opzet van t filter zeker, die paar mm gaan t verschil niet maken. daarna toch tweaken/testen op gehoor.

btw: zie je nog een kans om de midkast 3hoekig van vorm te krijgen?
Niet met dit originele ontwerp. Tenzij het voor de CHR's niet veel uitmaakt als er wat inhoud verloren gaat. Dan kan ik denk ik wel wat doen met 45 graden (het zaagplan is niet voorbereid hierop). Er is genoeg resthout, en onder 45 graden kan er gewoon verstek gezaagd worden. Het zal dan een verticale 'rug' worden. Vanwege plaatsing kan het dan zijn dat de inhoud iets anders wordt (0,5 liter misschien, denk minder).

Ik heb het topic gelezen hierover, maar vraag me af in hoeverre dit (nog) hoorbaar is in een dermate semi-budget oplossing zoals deze zuil.

Edit: het kan mits het een soort van 'huisje' wordt, van boven gezien. Ik kan eventueel ook gewoon één schuine rand maken, over de volle breedte. Dan zit de 'punt' dus niet recht achter een CHR:

CODE: Selecteer alles

|  |
|\ |
| \|
|  |
----

|  |
|/\|
|  |
|  |
----
markbakk schreef:
Heb net model in Boxsim gezet. Zal dat binnenkort wel hier posten, kan iedereen meedenken.

@Henkjan: heb jij één van de CHR's gemeten of de units samen? De impedantiecurve doet het eerste vermoeden.
Thanks! Bij mijn weten: de CHR's zijn eerst los gemeten, maar de latere metingen waren met 2 CHR's parallel op elkaar. Voor zover ik het goed herinner zijn de 30 graden metingen en de impedantiemeting met 2 CHR's uitgevoerd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

muizenissen schreef:
Ik kan eventueel ook gewoon één schuine rand maken, over de volle breedte. Dan zit de 'punt' dus niet recht achter een CHR:

|  |
|\ |
| \|
|  |
----
dat kan ook, als het maar een punt is :mrgreen:

muizenissen schreef:
markbakk schreef:
Heb net model in Boxsim gezet. Zal dat binnenkort wel hier posten, kan iedereen meedenken. @Henkjan: heb jij één van de CHR's gemeten of de units samen? De impedantiecurve doet het eerste vermoeden.
Thanks! Bij mijn weten: de CHR's zijn eerst los gemeten, maar de latere metingen waren met 2 CHR's parallel op elkaar. Voor zover ik het goed herinner zijn de 30 graden metingen en de impedantiemeting met 2 CHR's uitgevoerd.
correct, de geplaatste metingen zijn van beide drivers samen, met de microfoon vertikaal gezien precies tussen de 2 in (op de hoogte van de tweeter dus)
muizenissen

@Henkjan: dan zal ik eens kijken. Moet het 45 graden zijn? Of mag 't ook anders? Ik neem aan "als 't maar niet 90/180 graden is".
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als t maar in een punt eindigt
markbakk

Bericht door markbakk »

Zo, wat gesleuteld en ingesteld: hierbij de boxsim-file. Voor mid-hoog heb ik ook in de gauwigheid een eerste-ordefilter geconstrueerd. Om een of andere reden is de data-import van de Gradient gecorrumpeerd door de niveau-aanpassing, maar het gaat hier over mid en hoog. De mids parallel geeft wel een lage impedantie!

Je kunt het resultaat bekijken door de file in Boxsim te laden en de verschillende grafieken te bekijken. Onder 'Amplifier 1' vind je de filtereditor met de schakeling. Een uit het blote hoofd gedimensioneerde zuigkring dempt de resonantie van de tweeter.

Eerlijk gezegd heb ik wel wat bedenkingen tegen de opzet met een flauw filter in een MTM-opstelling. Het afstraalgedrag verticaal wordt toch wat rommelig. In de simulatie zie je dat niet, omdat de metingen immers met beide units tegelijk zijn gedaan.
Bijlagen
3W.zip
(52.5 KiB) 53 keer gedownload
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

bedankt!

zou je, voor de niet boxsim gebruikers, wat ploatjes kunnen toevoegen?
markbakk

Bericht door markbakk »

Henkjan schreef:
bedankt!

zou je, voor de niet boxsim gebruikers, wat ploatjes kunnen toevoegen?
Als ik mijn Win8-PC weer heb opgestart en heb ontdekt hoe je screendumps maakt, OK? =; Zit nu lekker op ander OS.

Ow ja, nog wat belangrijks inhoudelijk. De CHR's zitten samen in een kastje van 1,8 liter. Dat, samen met een voorschakel-C geeft een mooie filtercurve. Een grotere behuizing voor de mid levert vooral veel filteruitdagingen en uiteindelijk hele grote en dure condensatoren en spoelen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

@ Mark, kijk even of je misschien bij bureau accessoires een knipprogramma ziet staan, werkt wel erg makkelijk.
markbakk

Bericht door markbakk »

@Hans: dank je.
Resp.JPG
Schema.JPG
Fase.JPG
muizenissen

Thanks Mark! Ik zie dat de CHR's in polariteit omgedraaid zijn. Dat komt neem ik aan vanwege de fase shift bij een 2e orde filter?

Qua spoelen: ik zie 1,2mH / 0,3 ohm staan. Betekent dat een spoel met een inductie van 1,2mH en een weerstand van 0,3 ohm? Of is dat een spoel + een weerstand?

Ziet er in elk geval eenvoudig genoeg uit, en houdt de MDS08 er netjes buiten. Ik neem overigens aan dat dit alleen een mid/high crossover is? Dus géén low-cut op zo'n 100Hz oid?

Edit: ik ziet 'm. Bij Rumoh kom ik op een bedrag van zo'n €50 per filter, uitgaande van slechts één 10%-marge condensator (de andere twee 3-5%).

Zie:
filter.PNG
markbakk

Bericht door markbakk »

Voor de 1,8mH in de zuigkring moet je het allergoedkoopste spoeltje nemen dat je vinden kunt. Voor de serie-C van de CHR's zou ik ofwel twee gladdefolie-bipolairen parallel zetten of twee MKT's (van 100uF).
Maar eerst maar eens met testonderdelen opbouwen en luisteren! De MDS via een subwooferamp aansturen en filteren, zou ik zeggen.

Het is btw elektrisch allemaal eerste-orde geworden. Vergeet de vuistregeltjes over ompolen bij 2e orde, die houden geen rekening met de akoestische overdrachtsfunctie.En hou rekening met het feit dat dit een allereerste gooi was, waarop van alles valt af te dingen.
muizenissen

markbakk schreef:
Voor de 1,8mH in de zuigkring moet je het allergoedkoopste spoeltje nemen dat je vinden kunt. Voor de serie-C van de CHR's zou ik ofwel twee gladdefolie-bipolairen parallel zetten of twee MKT's (van 100uF).
Maar eerst maar eens met testonderdelen opbouwen en luisteren! De MDS via een subwooferamp aansturen en filteren, zou ik zeggen.

Het is btw elektrisch allemaal eerste-orde geworden. Vergeet de vuistregeltjes over ompolen bij 2e orde, die houden geen rekening met de akoestische overdrachtsfunctie.En hou rekening met het feit dat dit een allereerste gooi was, waarop van alles valt af te dingen.
Duidelijk. Ik ben nog niet ruimschoots bekend met de juiste onderdelenleveranciers - Rumoh staat hier goed aangeschreven volgens mij. Ik heb sowieso geen test parts liggen, dus ik zou alles gewoon moeten bestellen :). Even aanklooien met andere parts/waardes is er dan ook niet bij.

2x MKT 100 uF = 2x 20 euro per speaker bij Rumoh. Wat doet een gladdefolie anders? Ik wil best wat investeren, da's 't probleem niet, de prijsverschillen zijn echter dusdanig dat ik er 2x over nadenk ;). Duurder is immers niet altijd beter gebleken... en om nou meteen voor ca. 100 euro per speaker aan filtercomponenten te kopen (met bovenstaande disclaimer in gedachten) vind ik in tijden van werkeloosheid een beetje te zot worden.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

voor die 220µF is wel een betaalbare optie in MKT te vinden. maar voor t test filter zou ik gewoon een elko pakken.

voor de spoel in de notch kan je idd een zeer dunnen draad pakken, zolang de som van de spoelweerstand en de losse weerstand maar ongeveer gelijk is aan 6.8
muizenissen

Henkjan schreef:
voor die 220µF is wel een betaalbare optie in MKT te vinden. maar voor t test filter zou ik gewoon een elko pakken.

voor de spoel in de notch kan je idd een zeer dunnen draad pakken, zolang de som van de spoelweerstand en de losse weerstand maar ongeveer gelijk is aan 6.8
Gezien je PB: heb jij de spullen in huis om dit filter (met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) na te bootsen? Anders bestellen we gewoon eea in deze order hoor (lees: Exact dit, en dan aanpassen met jouw gear).
markbakk

Bericht door markbakk »

Nog een ideetje: passief driewegfilter:
Resp_2.JPG
Met deze schakeling:
flt_2.JPG
De MDS08 op 40Hz afgestemd. En 2e orde elektrisch voor de Noferro. Die krijgt het met een condensator alleen toch iets te veel voor de kiezen en beperkt de belastbaarheid onder de 100Hz (!!jawel, op Xmax) te veel. Zie de boxsim-files voor details.

Overigens is bi-amping met een actief lowpass wel heel verstandig. De overgang van laag naar mid is met alleen de metingen van Henkjan alleen niet helemaal goed te krijgen. Actief met een subversterker kun je vrij veel experimenteren en goedkoop zaken aanpassen.
Bijlagen
3W_2.zip
(52.76 KiB) 74 keer gedownload
markbakk

Bericht door markbakk »

En nog een 2e orde elektrisch, om de tweet beter te beschermen. BTW, ik heb een relatief lage X-over gekozen voor mid naar hoog, in mijn optiek is dat bij MTM-opstellingen hard nodig.
Resp_3.JPG
flt_3.JPG
Bijlagen
3W_3.zip
(52.65 KiB) 47 keer gedownload
muizenissen

Interessant. Voor mij als leek ziet de curve bij de 3-weg er wel heel mooi strak uit.

Vooralsnog kiezen we denk ik voor een biamp opstelling (ik heb zoals gezegd nog zo'n Conrad subversterker liggen, de dikste van de 3; die kan prima dienst doen voor de twee MDS08's op een sub signaal; feitelijk 2.2 of later 5.2 maken dus). Sowieso voor nu. De toon slaat nu dus vooral door naar een 2-weg filter, waarbij de MDS08 actief/via een subversterker gefilterd gaat worden. Hoe zit het dan met de onderkant van de CHR's? Kan ze in principe gewoon laten spelen, maar ik vrees dan wat voor Xmax onder 90Hz.

Dank voor alle hulp zover!
markbakk

Bericht door markbakk »

Geen zorgen. Daarvoor dient een juist afgestemde kastinhoud in combinatie met de 220uF seriecondensator. In Boxsim kun je zien dat het juist tussen circa 150 en 300Hz een klein beetje krap is met de CHR's. Overigens is de Gradient in absolute zin de beperkende factor, onder zijn afstemfrequentie gaat die vrij snel boven Xmax.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”