lijkt me toch strak freeswerk, proficiat.Motorfret schreef:is dit op een of andere manier te voorkomen? (toerental, frees, frees diepte, etc)
Die rafels zul je moeilijk kunnen vermijden.
Normaal doe je dat manueel, met een schraapstaal of een ijzervijl lukt dat prima.
Op de foto lijkt het dat je in één keer bijna de volle diepte hebt gefreesd.
Zelf zou ik dat in meerdere gangen doen. Bij een frees van 6mm bvb zou ik het gat in drie keer frezen, dus 6mm diep per keer.
Ook zie je enkele bruine vertikale strepen, op die plaats is je frees warm geworden en is het hout verbrand. Dit kun je vermijden door in één beweging rond te gaan, dus niet te stoppen. Ook het toerental wat lager of de beweegsnelheid hoger. Het materiaal dat uit de frezing komt moeten duidelijk spaanders zijn, geen stof. Die spaanders mogen ook niet te warm aanvoelen.
Als het toerental echter te traag staat zal het moeilijk zijn om de frees door het materiaal te trekken. De frees zal ook sterk beginnen vibreren.
Het is dus zaak om de juiste verhouding te vinden tussen het toerental en de voedingssnelheid.
Succes met de andere gaten.
Ed
