Pagina 2 van 3
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: di 23 jul 2013, 20:16
door Ah!buis
ds23man schreef:Ik zou eerst eens naar de kristal en condensatoren van IC501 kijken, die verzorgt de sturing voor de afstemming. Gewoon effe die twee c's en kristal vervangen. Nee heb je, ja kun je krijgen.............
Daar had ik ook naar verwezen.Wel met de vraag of die verstemming zich ook op AM voordoet.Als dat niet zo is kun je je die moeite besparen.
Anne
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: di 23 jul 2013, 20:26
door ds23man
ray5150 schreef:En moet er daarna nog iets worden afgeregeld ?
Zoals jij het stelt klinkt het wel vrij makkelijk.
Als ik de service manual zo bekijk, valt er sowieso weinig aan dat ding af te regelen. IC501 doet de sturing van de afstemming en vertaald de commando's vanuit de microprocessor. Het kristal en de C'tjes kun je probleemloos vervangen zonder dat je de zaak hoeft af te regelen.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: di 23 jul 2013, 20:39
door ds23man
Over repareren en afregelen gesproken:
http://www.theimann.com/Analog/B760/Funkschau/
Dan is die Sony te vergelijken met een tweetakt Wartburg.......

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: di 23 jul 2013, 20:47
door ray5150
Ah!buis schreef:Wel met de vraag of die verstemming zich ook op AM voordoet.Als dat niet zo is kun je je die moeite besparen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het middengolfgedeelte nog nooit gebruikt heb...
Zal er van de week eens naar kijken.
Eh, ja. da's heel andere koek...heb jij er zo een ?
Ik vind het wel erg mooi spul. die B7 serie. was toendertijd stervensduur.
(btw, een kristal van 7.2 MHz. is geloof ik, niet een zo voor de hand liggende waarde ?)
(btw2, morgen zit ik vlak bij je in de buurt...

)
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: di 23 jul 2013, 20:59
door ds23man
ray5150 schreef:
Eh, ja. da's heel andere koek...heb jij er zo een ?
Ja, ik heb er 1, en een A76 en een A720 en B780 en een ... zal maar stoppen. Anders begin je te janken!
Ik vind het wel erg mooi spul. die B7 serie. was toendertijd stervensduur.
(btw, een kristal van 7.2 MHz. is geloof ik, niet een zo voor de hand liggende waarde ?)
(btw2, morgen zit ik vlak bij je in de buurt...

)
Zal morgen de luiken en stormrammen voor alle ramen deuren plaatsen.....
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: di 23 jul 2013, 21:10
door ray5150
Je kan beter het vee binnenhalen !!

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: di 23 jul 2013, 21:26
door ds23man
ray5150 schreef:Je kan beter het vee binnenhalen !!

Ik heb nog wat overjarig shoarmavlees in de aanbieding!

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: di 23 jul 2013, 21:45
door ray5150
Jummie !!!
Sambal bij ?

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: di 23 jul 2013, 21:45
door Ah!buis
Zeg Ray,heb je wel een goeie verzekering igv aardschokken

.
En om die luiken enz.denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken ... die passen toch niet meer

.
Zo heeft elke oplossing z'n problemen
Anne
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: wo 24 jul 2013, 11:31
door carpin
Waar ik het eerste aan denk zijn de elco's, na 20 jaar willen die nog wel eens de geest geven.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: wo 24 jul 2013, 13:18
door ds23man
carpin schreef:Waar ik het eerste aan denk zijn de elco's, na 20 jaar willen die nog wel eens de geest geven.
Ik niet, dan was ie wel gaan brommen.........
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: wo 24 jul 2013, 21:41
door ray5150
ds23man schreef:carpin schreef:Waar ik het eerste aan denk zijn de elco's, na 20 jaar willen die nog wel eens de geest geven.
Ik niet, dan was ie wel gaan brommen.........
Met het geluid is niks mis, geen brom.
Mijn ervaring met (door leeftijd) overleden elko's is dat ze in sluiting gaan, en daardoor een deel van het circuit platleggen.
Dat is hier niet het geval.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: do 25 jul 2013, 0:04
door MarcelvdG
Wat AM betreft: 150 kHz verloop op 100 MHz komt overeen met 1,5 kHz verloop op 1 MHz. Ik weet eigenlijk niet of je dat wel gaat merken. In de korte-golfband gaat het natuurlijk wel harder (9 kHz verloop op 6 MHz, bijvoorbeeld).
Een praktisch probleem met het vervangen van een kristal is (naast de rare frequentie) dat ze in de meeste hobbyelektronicawinkels geen flauw idee hebben voor wat voor belastingscapaciteit hun kristallen bedoeld zijn. Ik zou dus eerst eens die condensatoren proberen en pas als dat niet helpt het kristal zelf. Als je het kristal via een professionele onderdelenleverancier zoals Farnell bestelt, heb je dat probleem niet.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: do 24 okt 2013, 20:54
door ray5150
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: do 24 okt 2013, 21:38
door Mr Tube
Geweldig dat het opgelost is, maar wat was het nu.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: do 24 okt 2013, 22:30
door Kappa7
Jack is een echte liefhebber van tunners.
Leuk dat het zo snel is opgelost.
Als je de tuner gaat ophalen neem dan de tijd het is een erg fijn persoon en neemt graag de tijd voor je, heeft ook een mooie set die je toch even beluisterd moet. hebben.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: do 24 okt 2013, 23:37
door ray5150
Naar ik begrepen heb was de detector verlopen, en daardoor ook de instellingen van de stereo decoder.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: vr 25 okt 2013, 6:56
door Mr Tube
ray5150 schreef:Naar ik begrepen heb was de detector verlopen, en daardoor ook de instellingen van de stereo decoder.
Dat klinkt logisch, dat was ook het enige wat volgens mij kan verlopen.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: vr 25 okt 2013, 14:54
door Ah!buis
ray5150 schreef:Naar ik begrepen heb was de detector verlopen, en daardoor ook de instellingen van de stereo decoder.
Dat zou dan T252 zijn.Je kunt die wel bijregelen maar als 't de C in de behuizing is help dat tijdelijk.Tot de C weer verloopt.
Normaal onderbreek je die C ,zit meestal achter de behuizing aan een pootje,en een nieuwe er buiten aansolderen(past er meestal niet in).Vervelende is dat de waarde nergens vermeldt is.En op ondrdelen binnenin staat meestal ook niks.Dat wordt dan schatten,proberen.
Hoe dan ook,nu doet ie 't weer,houwen zo

.
Anne
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: za 26 okt 2013, 22:05
door Pjotr
Top Ray
Zie wel, met verstand van zaken en de goede spullen is het zo gepiept

Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: za 26 okt 2013, 22:12
door ray5150
Zeg dat wel.
Vanmiddag is hij teruggekomen met de pakketpost, uitgepakt, aangesloten, en draaien als een zonnetje.

Operatie geslaagd, patient kan hoop ik nog heel wat jaartjes mee.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: zo 27 okt 2013, 0:06
door Kappa7
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: zo 27 okt 2013, 0:19
door ray5150
Leuk !
Bedankt, George. mooie aanvulling.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 13:42
door Tuur Vedde
Bekend probleem bij veel tuners. De ceramische condensator in de detectorspoeltjes verloopt onder invloed van oxidatie. Detector afregelen: t253/t252. Voorzichtig afregelen op het gehoor kan. gebruik een plastic of ceramische schroevendraaier. Wees voorzichtig de kernen breken snel.
Re: Reparatie advies voor een Sony Tuner gevraagd
Geplaatst: vr 21 feb 2014, 15:33
door Ah!buis
Tuur Vedde schreef:Bekend probleem bij veel tuners. De ceramische condensator in de detectorspoeltjes verloopt onder invloed van oxidatie. Detector afregelen: t253/t252. Voorzichtig afregelen op het gehoor kan. gebruik een plastic of ceramische schroevendraaier. Wees voorzichtig de kernen breken snel.
Zoals ik al eerder opmerkte,het blijft zo symptoom-bestrijding

.
De oorzaak,slechte C,blijft zitten

.Tot dat ie verder verloopt,kun je weer regelen

.
Anne