MDF: werking voorkomen na spuiten
Moderator: Beheerdersteam
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Er zij verschillende goed vullende grondverven die speciaal ontwikkeld zijn voor MDF. Die heb ik nog niet langs zien komen. Minimaal 3 lagen aanbrengen. 4-6 lagen wordt vaak gedaan. Zelf heb ik zo met de lakroller (van de gele zachte) 7 lagen aangebracht. Dan heb je een mooie dikke laag die je moet laten uitharden (een week) en dan glad schuren! En daarna met 2x in de kleur aflakken. Zijdeglans gaat prima met een mooie roller, glans wordt spuiten.
Professioneel wordt IP 300 door enkel meubelspuiters gebruikt. http://www.akzonobel.com/wood/nl/news/a ... swerk.aspx
Andere tip van de timmerman is, de kopse kanten, die het meeste zuigen, insmeren met verdunde houtlijm. Heb ik nog niet geprobeerd, maar ga ik bij mijn volgende project doen. Dan verlies je daar minder grondverf.
Professioneel wordt IP 300 door enkel meubelspuiters gebruikt. http://www.akzonobel.com/wood/nl/news/a ... swerk.aspx
Andere tip van de timmerman is, de kopse kanten, die het meeste zuigen, insmeren met verdunde houtlijm. Heb ik nog niet geprobeerd, maar ga ik bij mijn volgende project doen. Dan verlies je daar minder grondverf.
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
ieder zichzelf respecterend schade bedrijf weet welke verf op zachte spoilers gespoten wordt
Waterland in Beverwijk moet dat weten.
Een andere optie schiet mij zojuist te binnen, hekwerkjes-treinstellen-imperials worden met een soort plastic achtige verf bespoten (geconserveerd)
is iets heel anders maar super taai, glad en ideaal voor een box!
Giesbergen in a'dam moet dat weten.
Waterland in Beverwijk moet dat weten.
Een andere optie schiet mij zojuist te binnen, hekwerkjes-treinstellen-imperials worden met een soort plastic achtige verf bespoten (geconserveerd)
is iets heel anders maar super taai, glad en ideaal voor een box!
Giesbergen in a'dam moet dat weten.
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Jah, dat heet poedercoaten of poederlakkengarring schreef:Een andere optie schiet mij zojuist te binnen, hekwerkjes-treinstellen-imperials worden met een soort plastic achtige verf bespoten (geconserveerd)
is iets heel anders maar super taai, glad en ideaal voor een box!
Giesbergen in a'dam moet dat weten.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Dat of elastisch blijvende lak voormindert ook niet de werking van het kastmateriaal, waardoor hoogteverschillen bij naden zich onverminderd blijven aftekenen.
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Het is ook mogelijk MDF te poedercoaten. Naar ik begrepen heb wordt het MDF natgestoomd, waardoor het geleidend wordt en gecoat kan worden. Ik heb een keer een proefstukje gezien en dit was wel heel erg strak, er zat natuurlijk geen verbinding in.Pjotr schreef:Jah, dat heet poedercoaten of poederlakkenIs i.d.d. erg sterk alleen niet zo geschikt voor luidsprekers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Poederlakken
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
iedere zichzelf respecterend schade/spuitbedrijf moet weten waar ik het over heb, er zijn er zelfs die ook meubels spuiten
http://tupalo.com/nl/haarlem/giesbergen ... rsweg-63-c
iets anders,
treinstellen-imperials-tuinhekken etc. worden ook geconserveerd/gespoten met een verfsoort die ook heel taai is, als het dik gedaan wordt lijkt het op plastificeren maar dat is het niet!
http://tupalo.com/nl/haarlem/giesbergen ... rsweg-63-c
iets anders,
treinstellen-imperials-tuinhekken etc. worden ook geconserveerd/gespoten met een verfsoort die ook heel taai is, als het dik gedaan wordt lijkt het op plastificeren maar dat is het niet!
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Da's wel mooi John, de techniek gaat verder ...John P schreef:Het is ook mogelijk MDF te poedercoaten. Naar ik begrepen heb wordt het MDF natgestoomd, waardoor het geleidend wordt en gecoat kan worden. Ik heb een keer een proefstukje gezien en dit was wel heel erg strak, er zat natuurlijk geen verbinding in.Pjotr schreef:Jah, dat heet poedercoaten of poederlakkenIs i.d.d. erg sterk alleen niet zo geschikt voor luidsprekers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Poederlakken
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Pjotr schreef:Jah, dat heet poedercoaten of poederlakkengarring schreef:Een andere optie schiet mij zojuist te binnen, hekwerkjes-treinstellen-imperials worden met een soort plastic achtige verf bespoten (geconserveerd)
is iets heel anders maar super taai, glad en ideaal voor een box!
Giesbergen in a'dam moet dat weten.Is i.d.d. erg sterk alleen niet zo geschikt voor luidsprekers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Poederlakken
http://www.protekzaandam.nl/
Ron
Ik weet nog dat het speciaal was een foem-spoiler spuiten, zo ook de blanke toplaag, die vervelt/valt eraf als niet de juiste werdt gebruikt.
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Leuk dat de discussie weer verder gaat! Ik denk zelf dat werking bij kopse verbindingen sowieso een probleem is en dat je het, zoals eerder aangedragen, het beste kunt beginnen met de juiste verbinding. De boel glad afwerken zie ik niet als probleem, maar juist werking van het materiaal die ná het afwerken nog optreedt. Voor mijn ontwerp heb ik inmiddels alweer wat ideeën gekregen (o.a. nav dit en Arno's draadje) die ik verder wil gaan bespreken met mensen met kennis van zaken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33824
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
ja, of een speciale verdunner gebruiken (was iets van DuPont, en per liter enorm duur, type vergeten), maar dan moet je wel veel meer lagen doen. maar dan is het vrijwel zo flexibel als rubbergarring schreef:ieder zichzelf respecterend schade bedrijf weet welke verf op zachte spoilers gespoten wordt.
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Of je moet van die line-x spul gebruiken, kras en stootvast.
Maar ik ben nog steeds niet overtuigd van het feit dat (zachte) onderdelen vergelijkbaar zijn met MDF, alle materialen hebben een andere werking en laten we niet vergeten dat 2 verbonden onderdelen van hetzelfde materiaal anders is dan 1 massief deel (ongeacht het materiaal).
Maar ik ben nog steeds niet overtuigd van het feit dat (zachte) onderdelen vergelijkbaar zijn met MDF, alle materialen hebben een andere werking en laten we niet vergeten dat 2 verbonden onderdelen van hetzelfde materiaal anders is dan 1 massief deel (ongeacht het materiaal).
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
I.d.d. Eppe. Het wordt niet zozeer veroorzaakt door het MDF zelf, dat is prima te lakken. Het is meer dat op hoeken met kopse kanten verschillende materialen met verschillende eigenschappen qua uitzetting bij elkaar komen: De harde toplaag van het MDF, de zachte kern ervan en de lijm die er tussen zit. Daar een condoompje over trekken gaat dat niet oplossen.
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Normaal wel, maar ik ben van mening dat als de lak elastisch is, (dus geen knetterharde gepoedercoate lak) je de scheuren eronder niet ziet!Marp schreef:Dat of elastisch blijvende lak voormindert ook niet de werking van het kastmateriaal, waardoor hoogteverschillen bij naden zich onverminderd blijven aftekenen.
Denk aan 2 gipsplaten, als je daar een laagje over wilt stuken moet je eerst over de naden een gaasje plakken.
We hebben het over temperatuurverschillen in een woonkamer hoop ik, en niet het gebruik van MDF in een vochtige kelder?
Ik bouw al 20 jaar boxen, en ik heb nog nooit scheurtjes in de lak gehad (met gewone huis en tuin verf.
ik ga het onderwerp nog wel volgen, maar ik reageer er niet meer op, ik heb alles gezegd
Ron
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
garring schreef:Marp schreef:Dat of elastisch blijvende lak voormindert ook niet de werking van het kastmateriaal, waardoor hoogteverschillen bij naden zich onverminderd blijven aftekenen.
Denk aan 2 gipsplaten, als je daar een laagje over wilt stuken moet je eerst over de naden een gaasje plakken.
Daar sla je de spijker op z'n kop .
het is al vaker besproken , matje glasvezel er over en polyester .
of alles verstek indien mogelijk ,al weet ik niet wat de naad dan doet.
Heb ik geen ervaring mee ,het eerstgenoemde wel blijft altijd mooi.
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Hoeft niet perse maar idd wel het verkomen van scheuren, je hebt ook verzelversterkte stuc waar je geen gaasje bij hoeft te gebruiken.
Maar je moet er al minimaal 3 as 4mm over het geheel (gipsplaat én naad) stucen om ervoor te zorgen dat je geen naden ziet aftekenen in het plafond/muur/dak.
Maar je moet er al minimaal 3 as 4mm over het geheel (gipsplaat én naad) stucen om ervoor te zorgen dat je geen naden ziet aftekenen in het plafond/muur/dak.
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
je hebt ook vezel versterkt polyester plamuur ,maar je kasten stuken gaat misschien wat ver. 
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Klopt rikpost, daar doelde ik dus ook op
.
Een laagje van een mm of 3 a 4 vezelversterkt plamuur zou een oplossing kunnen zijn, maar probeer het maar eens
.
Stukje glasvlies behang plakken zou ook een optie kunnen zijn, ik heb daar nog wel wat restmateriaal van op rol. Misschien een idee (voor mezelf) om een mdf kastje o.i.d. te maken en dit in te pakken met glasvlies en dit buiten onder het dak van de carport te zetten na een spuitbeurtje van een action spuitbusje.
Bij het typen van dit bedenk ik me wat ik hiermee kan of zal bewijzen, maar buiten gaat het werken van het hout allemaal wat sneller gaan en onder het dak van de carport blijft droog.
50/50 spuiten en glasvlies+spuiten zou denk ik nog betrouwbaarder zijn?
Een laagje van een mm of 3 a 4 vezelversterkt plamuur zou een oplossing kunnen zijn, maar probeer het maar eens
Stukje glasvlies behang plakken zou ook een optie kunnen zijn, ik heb daar nog wel wat restmateriaal van op rol. Misschien een idee (voor mezelf) om een mdf kastje o.i.d. te maken en dit in te pakken met glasvlies en dit buiten onder het dak van de carport te zetten na een spuitbeurtje van een action spuitbusje.
Bij het typen van dit bedenk ik me wat ik hiermee kan of zal bewijzen, maar buiten gaat het werken van het hout allemaal wat sneller gaan en onder het dak van de carport blijft droog.
50/50 spuiten en glasvlies+spuiten zou denk ik nog betrouwbaarder zijn?
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Als het puntje bij paaltje komt dat is dat denk ik zeker 'de' oplossing, vele malen beter af te werken dan een geplamuurd oppervlak.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
bij mij zie je de aftekening nog door 1,8mm fineer heen,dus je bent gewaarschuwd
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 17#p162817
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Waarschijnlijk toch iets onderschat, dat had ik niet verwacht.
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Ik heb de suggestie gekregen om eens te kijken naar Cibatool (ook wel Prolab65), een hard polyurethaan schuim. Ik heb het zelf ook al eens gebruikt voor een model. Het is qua bewerking zeer geschikt, ik weet alleen niet of het geschikt is qua mechanische eigenschappen. Ik kan niet veel data vinden om Prolab65 en MDF te vergelijken. Heeft iemand hier verder ideeën over?
Re: MDF: werking voorkomen na spuiten
Ik heb wat gevonden... de dichtheid van beide materialen is ongeveer gelijk (rond de 700 kg/m3). De flexural modulus voor MDF is ca. 2-3 GPa, voor Prolab65 is die 1 GPa. Over de loss coefficient kan ik niets vinden voor Prolab65 of soortgelijke materialen.
