MDF: werking voorkomen na spuiten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hans_b
Ook commercieel actief
Berichten: 156
Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door hans_b »

Er zij verschillende goed vullende grondverven die speciaal ontwikkeld zijn voor MDF. Die heb ik nog niet langs zien komen. Minimaal 3 lagen aanbrengen. 4-6 lagen wordt vaak gedaan. Zelf heb ik zo met de lakroller (van de gele zachte) 7 lagen aangebracht. Dan heb je een mooie dikke laag die je moet laten uitharden (een week) en dan glad schuren! En daarna met 2x in de kleur aflakken. Zijdeglans gaat prima met een mooie roller, glans wordt spuiten.

Professioneel wordt IP 300 door enkel meubelspuiters gebruikt. http://www.akzonobel.com/wood/nl/news/a ... swerk.aspx

Andere tip van de timmerman is, de kopse kanten, die het meeste zuigen, insmeren met verdunde houtlijm. Heb ik nog niet geprobeerd, maar ga ik bij mijn volgende project doen. Dan verlies je daar minder grondverf.
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door garring »

ieder zichzelf respecterend schade bedrijf weet welke verf op zachte spoilers gespoten wordt
Waterland in Beverwijk moet dat weten.

Een andere optie schiet mij zojuist te binnen, hekwerkjes-treinstellen-imperials worden met een soort plastic achtige verf bespoten (geconserveerd)
is iets heel anders maar super taai, glad en ideaal voor een box!
Giesbergen in a'dam moet dat weten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door Pjotr »

garring schreef:
Een andere optie schiet mij zojuist te binnen, hekwerkjes-treinstellen-imperials worden met een soort plastic achtige verf bespoten (geconserveerd)
is iets heel anders maar super taai, glad en ideaal voor een box!
Giesbergen in a'dam moet dat weten.
Jah, dat heet poedercoaten of poederlakken :mrgreen: Is i.d.d. erg sterk alleen niet zo geschikt voor luidsprekers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Poederlakken
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door Marp »

Dat of elastisch blijvende lak voormindert ook niet de werking van het kastmateriaal, waardoor hoogteverschillen bij naden zich onverminderd blijven aftekenen.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door John P »

Pjotr schreef:
Jah, dat heet poedercoaten of poederlakken :mrgreen: Is i.d.d. erg sterk alleen niet zo geschikt voor luidsprekers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Poederlakken
Het is ook mogelijk MDF te poedercoaten. Naar ik begrepen heb wordt het MDF natgestoomd, waardoor het geleidend wordt en gecoat kan worden. Ik heb een keer een proefstukje gezien en dit was wel heel erg strak, er zat natuurlijk geen verbinding in.
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door garring »

iedere zichzelf respecterend schade/spuitbedrijf moet weten waar ik het over heb, er zijn er zelfs die ook meubels spuiten
http://tupalo.com/nl/haarlem/giesbergen ... rsweg-63-c
iets anders,
treinstellen-imperials-tuinhekken etc. worden ook geconserveerd/gespoten met een verfsoort die ook heel taai is, als het dik gedaan wordt lijkt het op plastificeren maar dat is het niet!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door Pjotr »

John P schreef:
Pjotr schreef:
Jah, dat heet poedercoaten of poederlakken :mrgreen: Is i.d.d. erg sterk alleen niet zo geschikt voor luidsprekers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Poederlakken
Het is ook mogelijk MDF te poedercoaten. Naar ik begrepen heb wordt het MDF natgestoomd, waardoor het geleidend wordt en gecoat kan worden. Ik heb een keer een proefstukje gezien en dit was wel heel erg strak, er zat natuurlijk geen verbinding in.
Da's wel mooi John, de techniek gaat verder ... :D Maar eerst een speakerkast nat stomen? Kweenie hoor.
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door garring »

Pjotr schreef:
garring schreef:
Een andere optie schiet mij zojuist te binnen, hekwerkjes-treinstellen-imperials worden met een soort plastic achtige verf bespoten (geconserveerd)
is iets heel anders maar super taai, glad en ideaal voor een box!
Giesbergen in a'dam moet dat weten.
Jah, dat heet poedercoaten of poederlakken :mrgreen: Is i.d.d. erg sterk alleen niet zo geschikt voor luidsprekers: http://nl.wikipedia.org/wiki/Poederlakken

http://www.protekzaandam.nl/
Ron

Ik weet nog dat het speciaal was een foem-spoiler spuiten, zo ook de blanke toplaag, die vervelt/valt eraf als niet de juiste werdt gebruikt.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door Ronkel »

Leuk dat de discussie weer verder gaat! Ik denk zelf dat werking bij kopse verbindingen sowieso een probleem is en dat je het, zoals eerder aangedragen, het beste kunt beginnen met de juiste verbinding. De boel glad afwerken zie ik niet als probleem, maar juist werking van het materiaal die ná het afwerken nog optreedt. Voor mijn ontwerp heb ik inmiddels alweer wat ideeën gekregen (o.a. nav dit en Arno's draadje) die ik verder wil gaan bespreken met mensen met kennis van zaken.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door Ronkel »

Hier een mooi voorbeeldje van hoe een KEF kast is opgebouwd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door Henkjan »

garring schreef:
ieder zichzelf respecterend schade bedrijf weet welke verf op zachte spoilers gespoten wordt.
ja, of een speciale verdunner gebruiken (was iets van DuPont, en per liter enorm duur, type vergeten), maar dan moet je wel veel meer lagen doen. maar dan is het vrijwel zo flexibel als rubber
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door EppeRRR »

Of je moet van die line-x spul gebruiken, kras en stootvast.



Maar ik ben nog steeds niet overtuigd van het feit dat (zachte) onderdelen vergelijkbaar zijn met MDF, alle materialen hebben een andere werking en laten we niet vergeten dat 2 verbonden onderdelen van hetzelfde materiaal anders is dan 1 massief deel (ongeacht het materiaal).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Eppe. Het wordt niet zozeer veroorzaakt door het MDF zelf, dat is prima te lakken. Het is meer dat op hoeken met kopse kanten verschillende materialen met verschillende eigenschappen qua uitzetting bij elkaar komen: De harde toplaag van het MDF, de zachte kern ervan en de lijm die er tussen zit. Daar een condoompje over trekken gaat dat niet oplossen.
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door garring »

Marp schreef:
Dat of elastisch blijvende lak voormindert ook niet de werking van het kastmateriaal, waardoor hoogteverschillen bij naden zich onverminderd blijven aftekenen.
Normaal wel, maar ik ben van mening dat als de lak elastisch is, (dus geen knetterharde gepoedercoate lak) je de scheuren eronder niet ziet!
Denk aan 2 gipsplaten, als je daar een laagje over wilt stuken moet je eerst over de naden een gaasje plakken.
We hebben het over temperatuurverschillen in een woonkamer hoop ik, en niet het gebruik van MDF in een vochtige kelder?
Ik bouw al 20 jaar boxen, en ik heb nog nooit scheurtjes in de lak gehad (met gewone huis en tuin verf.
ik ga het onderwerp nog wel volgen, maar ik reageer er niet meer op, ik heb alles gezegd
Ron
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door rikpost »

garring schreef:
Marp schreef:
Dat of elastisch blijvende lak voormindert ook niet de werking van het kastmateriaal, waardoor hoogteverschillen bij naden zich onverminderd blijven aftekenen.

Denk aan 2 gipsplaten, als je daar een laagje over wilt stuken moet je eerst over de naden een gaasje plakken.


Daar sla je de spijker op z'n kop .
het is al vaker besproken , matje glasvezel er over en polyester .
of alles verstek indien mogelijk ,al weet ik niet wat de naad dan doet.
Heb ik geen ervaring mee ,het eerstgenoemde wel blijft altijd mooi.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door EppeRRR »

Hoeft niet perse maar idd wel het verkomen van scheuren, je hebt ook verzelversterkte stuc waar je geen gaasje bij hoeft te gebruiken.

Maar je moet er al minimaal 3 as 4mm over het geheel (gipsplaat én naad) stucen om ervoor te zorgen dat je geen naden ziet aftekenen in het plafond/muur/dak.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door rikpost »

je hebt ook vezel versterkt polyester plamuur ,maar je kasten stuken gaat misschien wat ver. :mrgreen:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door EppeRRR »

Klopt rikpost, daar doelde ik dus ook op ;).

Een laagje van een mm of 3 a 4 vezelversterkt plamuur zou een oplossing kunnen zijn, maar probeer het maar eens :P.

Stukje glasvlies behang plakken zou ook een optie kunnen zijn, ik heb daar nog wel wat restmateriaal van op rol. Misschien een idee (voor mezelf) om een mdf kastje o.i.d. te maken en dit in te pakken met glasvlies en dit buiten onder het dak van de carport te zetten na een spuitbeurtje van een action spuitbusje.
Bij het typen van dit bedenk ik me wat ik hiermee kan of zal bewijzen, maar buiten gaat het werken van het hout allemaal wat sneller gaan en onder het dak van de carport blijft droog.

50/50 spuiten en glasvlies+spuiten zou denk ik nog betrouwbaarder zijn?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door Chris_T »

Dan kan je net zo goed 'fineren' met wat dun MDF ^^.
Het bestaat zelfs in een dikte van 1mm :!:
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door EppeRRR »

Als het puntje bij paaltje komt dat is dat denk ik zeker 'de' oplossing, vele malen beter af te werken dan een geplamuurd oppervlak.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door Marp »

bij mij zie je de aftekening nog door 1,8mm fineer heen,dus je bent gewaarschuwd

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 17#p162817
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door EppeRRR »

Waarschijnlijk toch iets onderschat, dat had ik niet verwacht.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door Ronkel »

Ik heb de suggestie gekregen om eens te kijken naar Cibatool (ook wel Prolab65), een hard polyurethaan schuim. Ik heb het zelf ook al eens gebruikt voor een model. Het is qua bewerking zeer geschikt, ik weet alleen niet of het geschikt is qua mechanische eigenschappen. Ik kan niet veel data vinden om Prolab65 en MDF te vergelijken. Heeft iemand hier verder ideeën over?
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: MDF: werking voorkomen na spuiten

Bericht door Ronkel »

Ik heb wat gevonden... de dichtheid van beide materialen is ongeveer gelijk (rond de 700 kg/m3). De flexural modulus voor MDF is ca. 2-3 GPa, voor Prolab65 is die 1 GPa. Over de loss coefficient kan ik niets vinden voor Prolab65 of soortgelijke materialen.
Plaats reactie